mijn ervaring/gedacht na vele jaren SW met elektrische boiler
boiler met natte weerstand gevoelig aan corrosie en gaat niet lang mee (met anode)
boiler tank in tank systeem met verwarmingselement in circuit van CV water is prima en blijft meegaan (heeft geen anode)
wat met een boiler met droge weerstand ?
iemand ervaring met deze of zijn er die mijn gedacht niet beamen
boiler droge of natte weerstand
- DUKEIII
- lid
- 5
- Installatie Land: België
- bke
- Senior lid
- 11
- Installatie Land: Maak keuze
Re: boiler droge of natte weerstand
Mijn boiler met droge weerstand gaat al bijna 16 jaar mee. Ik heb ook een dubbelwandige RVS boiler die al 40 jaar oud is.
- landoke13
- lid
- 11
Eerste boiler
Natte weerstand
9 jaar geworden
Tweede boiler
Droge weerstand
Reeds 27 jaar en nog elke dag in gebruik
Natte weerstand
9 jaar geworden
Tweede boiler
Droge weerstand
Reeds 27 jaar en nog elke dag in gebruik
- luc.de.smedt
- Senior lid
- 3
Droge weerstand - boiler al 36jaar oud.
- dixie4
- junior lid
- 11
Vandaag mijn boiler na 48 jaar vervangen (water werd door CV opgewarmd) door een elektrische met droge weerstand.Er kunnen ook 2 zonnepanelen van samen 800w en 80volt rechtstreeks op aangesloten worden.Hij schakelt automatisch tussen zon of net.
- landoke13
- lid
- 11
Dat lijkt een interessante boiler
Welk merk en type
Welk merk en type
- Adeo
- Senior lid
- 11
- Installatie Land: Nederland
En toen werd het stil, ben eigenlijk wel nieuwsgierig
PV: 27 x Renesola 250WP, 2x Omniksol 3K TL, Z: 165° : H:40°
- filo
- junior lid
- 2
Deze zou het kunnen zijn .
DAT-Aparici HYBRID Solar 75 liter elektrische boiler
DAT-Aparici HYBRID Solar 75 liter elektrische boiler
- Adeo
- Senior lid
- 11
- Installatie Land: Nederland
@filo, heb net dat merk even beken op de site, ziet er strak uit, duidelijk verhaal.
Die set kan geleverd worden met 2 panelen die je dan ook op de boiler aansluit.
@dixie4 heeft het ook over de panelen maar lees in zijn tekst:
Er kunnen ook 2 zonnepanelen van samen 800w en 80volt rechtstreeks op aangesloten worden. Hij schakelt automatisch tussen zon of net.
Lijkt erop dat hij geen panelen heeft aangesloten, vraag mij dan wel af hoe die installatie dan nog automatisch kan schakelen tussen panelen en net.
Die set kan geleverd worden met 2 panelen die je dan ook op de boiler aansluit.
@dixie4 heeft het ook over de panelen maar lees in zijn tekst:
Er kunnen ook 2 zonnepanelen van samen 800w en 80volt rechtstreeks op aangesloten worden. Hij schakelt automatisch tussen zon of net.
Lijkt erop dat hij geen panelen heeft aangesloten, vraag mij dan wel af hoe die installatie dan nog automatisch kan schakelen tussen panelen en net.
PV: 27 x Renesola 250WP, 2x Omniksol 3K TL, Z: 165° : H:40°
- Bollocks
- VZW erelid
- 11
Als ex-verkoper van sanitaire warmwatertoestellen, heb ik wel wat ervaring...
Natte weerstand is verleden tijd... vergeet dat!
Droge weerstand gaat veel langer mee omdat het verwarmingselement niet in het water zit maar in een huls die in contact staat met het water, de huls warmt op en die warmt het water op... dus geen kalkafzetting op het verwarmingselement waardoor dit niet kan doorbranden.
Derde systeem is de 'serpentin boiler', is een spiraalvormige buis in het water die gevoed wordt door een externe warmtebron (cv, warmtepomp, haard, ...) Vaak zit hier ook een (lege) huls in voorzien waar een verwarmingselement kan in gestoken worden bv om tijdens zomer elektrisch te verwarmen ipv via cv of dergelijke.
In elke stalen boiler moet een anode zitten! In koperen of inox boilers meestal niet (maar die prijzen wil je vandaag de dag niet betalen...).
Hier al 38 jaar gebruiker van een serpentine boiler, 2 jaar geleden onze oude vervangen door een moderner exemplaar (meer isolatie en kon dus een maat kleiner).
Natte weerstand is verleden tijd... vergeet dat!
Droge weerstand gaat veel langer mee omdat het verwarmingselement niet in het water zit maar in een huls die in contact staat met het water, de huls warmt op en die warmt het water op... dus geen kalkafzetting op het verwarmingselement waardoor dit niet kan doorbranden.
Derde systeem is de 'serpentin boiler', is een spiraalvormige buis in het water die gevoed wordt door een externe warmtebron (cv, warmtepomp, haard, ...) Vaak zit hier ook een (lege) huls in voorzien waar een verwarmingselement kan in gestoken worden bv om tijdens zomer elektrisch te verwarmen ipv via cv of dergelijke.
In elke stalen boiler moet een anode zitten! In koperen of inox boilers meestal niet (maar die prijzen wil je vandaag de dag niet betalen...).
Hier al 38 jaar gebruiker van een serpentine boiler, 2 jaar geleden onze oude vervangen door een moderner exemplaar (meer isolatie en kon dus een maat kleiner).
32 x Atersa 230W, helling 40°, 160°, 2 x SMA 3300TLHC, plaatsing 12 mei 2009 - Merchtem
VZW Zonstraal; lid 33
VZW Zonstraal; lid 33
- emp
ik sta versteld van de levensduur van jullie boilers. Gebruiken jullie ook een waterontharder? Ik koop altijd een goedkope boiler, meestal een 100L van VanMarcke. Waar ik woon is het water hard. Ik heb de boiler na 2 jaar wel eens open gehaald en zit voor 1/3 vol met kalk. Waterontharder heb ik weinig trek in dus ik vervang mijn boiler meestal na 2 a 3 jaar.
Sta nu ook weer op het punt. Mogelijk ga ik weer 1 met een droge weerstand proberen. Maar ik heb dat 1 keer eerder gedaan en die was eigenlijk eerder stuk dan die met een natte weerstand. En volgens mij maakt het qua kalk neerslag in de boiler niet uit, enkel dat op het element zelf zich geen kalk af kan zetten.
Ik ben wel benieuwd of degenen die een boiler pas na 15+ jaren vervangen een waterontharder gebruiken. Of een ander geheim? Ik woon in Wallonië en het water is hier erg kalkrijk. Als ik water kook voor thee dan heb ik eigenlijk na 1 keer koken al een laag kalk op de pan zitten.
Sta nu ook weer op het punt. Mogelijk ga ik weer 1 met een droge weerstand proberen. Maar ik heb dat 1 keer eerder gedaan en die was eigenlijk eerder stuk dan die met een natte weerstand. En volgens mij maakt het qua kalk neerslag in de boiler niet uit, enkel dat op het element zelf zich geen kalk af kan zetten.
Ik ben wel benieuwd of degenen die een boiler pas na 15+ jaren vervangen een waterontharder gebruiken. Of een ander geheim? Ik woon in Wallonië en het water is hier erg kalkrijk. Als ik water kook voor thee dan heb ik eigenlijk na 1 keer koken al een laag kalk op de pan zitten.
- Bollocks
- VZW erelid
- 11
Waterontharder is niet alleen nuttig voor je warmwater, ook voor alle andere toepassingen met water is het een aanrader...
Kalk maakt meer stuk dan je denkt..
waterleidingen (zeker metalen), kranen, douchekop/sproeier, boiler en veiligheidsventiel, gootsteenaflopen en sifons, wasmachine, waterkoker, kookpotten, ... noem maar op... alles waar water door stroomt heeft last van kalkafzetting (zowel warm als koud water)... maar doet bv ook de werking van zeep deels ongedaan... bv je wasmachine met kalkvrij water heeft gemiddeld genoeg met de helft van het waspoeder dat je nu gebruikt, doucheschuim 'schuimt niet', zeep werkt maar half, ... kledij in je wasmachine wordt grauw (kalk kruipt ook tussen de vezels van je was, daarom gebruik je 'wasverzachter' (om de kalk er terug uit te halen) ...
Dus ja, een waterontkalker is een nuttig toestel (en geloof de 'electrolise' of 'magnetisering' van water niet... het werkt niet!) Waterverzachter met zout is het enige dat echt werkt!
En dan krijg je zoals bij ons, een levensduur van 25 jaar of meer op een boiler, kranen zijn nog altijd de originele van toen we gebouwd hebben, overdrukventiel van de boiler ipv jaarlijks maar 4 jaarlijks te vervangen, ....
Ja, het kost wat geld, maar je bespaard er ook veel mee...
Dus, zeker aan te raden!
Kalk maakt meer stuk dan je denkt..
waterleidingen (zeker metalen), kranen, douchekop/sproeier, boiler en veiligheidsventiel, gootsteenaflopen en sifons, wasmachine, waterkoker, kookpotten, ... noem maar op... alles waar water door stroomt heeft last van kalkafzetting (zowel warm als koud water)... maar doet bv ook de werking van zeep deels ongedaan... bv je wasmachine met kalkvrij water heeft gemiddeld genoeg met de helft van het waspoeder dat je nu gebruikt, doucheschuim 'schuimt niet', zeep werkt maar half, ... kledij in je wasmachine wordt grauw (kalk kruipt ook tussen de vezels van je was, daarom gebruik je 'wasverzachter' (om de kalk er terug uit te halen) ...
Dus ja, een waterontkalker is een nuttig toestel (en geloof de 'electrolise' of 'magnetisering' van water niet... het werkt niet!) Waterverzachter met zout is het enige dat echt werkt!
En dan krijg je zoals bij ons, een levensduur van 25 jaar of meer op een boiler, kranen zijn nog altijd de originele van toen we gebouwd hebben, overdrukventiel van de boiler ipv jaarlijks maar 4 jaarlijks te vervangen, ....
Ja, het kost wat geld, maar je bespaard er ook veel mee...
Dus, zeker aan te raden!
32 x Atersa 230W, helling 40°, 160°, 2 x SMA 3300TLHC, plaatsing 12 mei 2009 - Merchtem
VZW Zonstraal; lid 33
VZW Zonstraal; lid 33
- emp
bedankt voor je antwoord. Misschien moet ik er toch maar eens aan gaan denken. Heb je misschien ook een link naar een aan te raden merk? Ik heb een klein huishouden. En wat kost dat zo per jaar? Ik neem aan dat je het zout om de zoveel tijd moet vervangen. En waar gaat dat oude zout afval heen? Maar ik zal ook eens wat filmpjes op youtube bekijken want ik weet er erg weinig vanaf.
- janus
- Site Admin
- 15
- Installatie Land: Ander
- Contacteer:
Het zout wordt gebruikt om de kalk te verwijderen, je moet het dus alleen bijvullen.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."
Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."
Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
- emp
bedankt. Ja ik heb het gezien. Inmiddels een paar filmpjes bekeken. Ik ga er over denken