SSR is de afkorting voor solid-state relay. Ze spreken er wel over onder het onderdeel "Pulse Width Modulation" onder "Choosing an Energy Diverter".
Ik ben van mening dat methode met de P1 meter zeer goed en correct werkt, aangezien je rechtstreeks de meter uitleest waaruit de gegevens komen om de facturen op te maken. Als je al home assistant draaien hebt is het echt niet zo veel extra werk om dit op te zetten, en voor de kostprijs moet je het ook zeker niet laten
Hieronder een grafiek van het vermogen van de Quooker (waar ook een SSR is toegepast) van deze morgen:
In totaal werd er tijdens 7 seconden (op bijna 20 minuten) maximaal 35W van het net genomen (nog geen 0.000068kWh), en werd er 0.24kWh in het vat gestoken. Deze negatieve piekjes komen waarschijnlijk omdat er op die momenten een andere afnemer inschakelde en de SSR pas een seconde daarna kan reageren.
Overtallige energie PV installatie - tips om deze nuttiger te besteden?
- Robbe
- Senior lid
- 2
- Installatie Land: België
- bartgo
- Master lid
- 10
Re: Overtallige energie PV installatie - tips om deze nuttiger te besteden?
Kun je de quooker zo ombouwen met een ssr? Ik had juist begrepen dat quooker korte periodes opwarmt van enkele seconden.
- Robbe
- Senior lid
- 2
Bij de mijne lukt dat, ik heb een (oude) Quooker Combi+ (7 liter) van 2012, weet niet of het met de nieuwere modellen ook lukt. Ik zocht een manier om snel warm water te hebben in de keuken, en vond voor minder dan de prijs van een goed geïsoleerde keukenboiler een tweedehands Quooker combi vat + kokendwaterkraan.
Ik heb het vat dan opengemaakt, er een gigantische hoeveelheid kalk eruitgehaald, schoongemaakt, en heb een nieuwe filter en dichting gestoken. De stroomkabels van het verwarmingselement heb ik verlengd en naar buiten het vat gebracht, zo kon ik er gemakkelijk de SSR aan koppelen.
De Quooker werkt bij ons puur op zonnenergie, hij gaat snachts volledig uit (zit achter een "slimme" schakelaar) en springt pas aan vanaf dat er minimum 200W injectie is. Om op temperatuur te blijven gaat het element om het half uur ongeveer eens 10 seconden aan, maar als je veel warm water afneemt of als hij 's morgens merkt dat de temperatuur wat te veel gezakt is dan blijft het element voor langere tijd aan. Aangezien er maar heel weinig stilstandsverlies is bij zo'n Quookervat is er 's morgens nog meer dan genoeg warm (of zelfs kokend) water beschikbaar.
Ik heb het vat dan opengemaakt, er een gigantische hoeveelheid kalk eruitgehaald, schoongemaakt, en heb een nieuwe filter en dichting gestoken. De stroomkabels van het verwarmingselement heb ik verlengd en naar buiten het vat gebracht, zo kon ik er gemakkelijk de SSR aan koppelen.
De Quooker werkt bij ons puur op zonnenergie, hij gaat snachts volledig uit (zit achter een "slimme" schakelaar) en springt pas aan vanaf dat er minimum 200W injectie is. Om op temperatuur te blijven gaat het element om het half uur ongeveer eens 10 seconden aan, maar als je veel warm water afneemt of als hij 's morgens merkt dat de temperatuur wat te veel gezakt is dan blijft het element voor langere tijd aan. Aangezien er maar heel weinig stilstandsverlies is bij zo'n Quookervat is er 's morgens nog meer dan genoeg warm (of zelfs kokend) water beschikbaar.
- bartgo
- Master lid
- 10
Ja hier gaat de quooker ook zeker snachts uit. Maar hoe zit het dan met de 10 seconden opwarmbeurtjes, gaan die ook alleen door als er voldoende injectie is?
Ik doe het nu zo dat de quooker zo veel mogelijk uit is, ook tijdens de dag. Hij wordt geactiveerd door een bewegingssensor. Maar dan puur aan of uit. De verwarmings logica laat ik hem zelf doen.
Ik doe het nu zo dat de quooker zo veel mogelijk uit is, ook tijdens de dag. Hij wordt geactiveerd door een bewegingssensor. Maar dan puur aan of uit. De verwarmings logica laat ik hem zelf doen.
- m2ts
- Master lid
- 11
@Robbe, bedankt voor de uitleg. Nu nog "vijf" minuten tijd vinden om dat ook eens uit te proberen .
PV: 4410 Wp;40°;23° helling. Ecopower.
- Robbe
- Senior lid
- 2
Ja, want de quooker is enkel actief als er voldoende injectie (vanaf 200W) is. In ons geval is dat zo goed als altijd overdag. De SSR regelt dan wel nog het vermogen van die tussentijdse opwarmbeurtjes.
- Robbe
- Senior lid
- 2