Ad blocker gedetecteerd: Onze website is mede mogelijk door het plaatsen van advertenties, overweeg a.u.b. om de advertenties zichtbaar te maken op onze website en ons zo te ondersteunen..
sir_olf schreef: ↑23 jul 2023, 15:37
Ik heb op 6 weken €28 uitbetaald gekregen.
Heeft u meer gegevens over uw setup?
Op een jaar tijd heeft u dus ongeveer 250€ (extra) opbrengst dankzij dit systeem als je dat getal doortrekt.
Daarbij heeft u ook een hogere zelfconsumptie en moet u dus minder dure stroom inkopen?
Gaat dit dan over een 500€ per jaar besparing?
Ik denk dat er zeer veel variabelen meespelen maar technisch ken ik er niet veel van.
De belangrijkste is hoeveel kW je kan laden en ontladen (in mijn geval 5kW). De grootte van de batterij is van een ondergeschikter belang. Het balanceren is echt maar korte momenten van injectie en afname en de afname was per dag in kWh heel beperkt.
bartgo schreef: ↑24 jul 2023, 10:41
Gaat dit om een Sonnen installatie?
Neen, is FlexiO van Lifepowr. Die €28 is een vergoeding voor netbalancering.
Ze doen zoals Sonnen ook optimalisatie van wanneer je je batterij laadt en ontlaadt. Voor de periode 20 maart-14 mei heb ik hierdoor voor afname €0,0793717 en voor injectie €0,1008571.
Momenteel de beste prijs op de markt is €0,1407 afname en €0,1068 injectie.
Dank je wel voor de info. Wie is dan je leverancier, met de prijzen voor injectie en afname? Die kies je toch zelf en flexio balzncering staat daar los van, of niet?
Bij Engie, die hebben vooralsnog het voordeligste dynamisch tarief. Via hun app kan je ook goed opvolgen wat je betaaldt (wel met 2 dagen vertraging, live kan ook maar dat is bijbetalen ).
Balanceren staat daar inderdaad los van. Wordt gedaan door FlexiO en die geven een deel van hun opbrengst aan jou. Op termijn wordt dat hun verdienmodel volgens mij. FlexiO zegt dat ze enkel balanceren als de eigenaar van de installatie er aan verdient (kost afname + kost netvergoeding + kost accijnzen + kost degeneratie batterij). De nieuwe accijnzen maken het businessmodel wel minder interessant.
Ik heb nu tot feb 2024 nog een vast contract bij engie. Heb onlangs ook een slimme batterij laten installeren (11Kwh) van ensys samen met de flexiobox.
Dus ik wil ook meer weten over een dynamische contract ?
Is het nu interessant om dat te doen t.o.v. een variabele contract ?
Ik heb bij mezelf even op de website van enige gekozen voor een dynamisch contract en dan kom ik per maand net evenveel uit als mijn vast contract dat bijna afloopt. Een pak goedkoper als ik naar een variabele of nieuw vast contract ga.
FlexiO zal je batterij sturen en zou er voor moeten zorgen dat je minder betaalt dan een variabel tarief. Ik denk niet dat de V-test dat voor jou kan simuleren.
Ofwel geloof je erin en ga je voor dynamisch (met FlexiO in jouw geval) ofwel doe je die box weg want zonder dynamich contract heeft die geen meerwaarde.