Omvormer geschikt of niet?

Plaatst hier uw vragen en opmerkingen over omvormers
Plaats reactie
biestig
junior lid
5
Installatie Land: België

Omvormer geschikt of niet?

Bericht door biestig »

Beste,

Ik zit met een vraag ivm een omvormer wat een installateur me heeft aangeboden in combinatie met het bijplaatsen van zonnepanelen.
Momenteel heb ik 8x oost en 8x west panasonic kuro 320panelen. Installateur stelt voor om de 8 panelen aan oost zijde te verplaatsen naar de west zijde. Aan de oost zijde zouden 18xja solar 400wp panelen komen.
De omvormer wat hij me voorstelt is een huawei sun 2000 10ktl m1. => blijkbaar ook eventueel in de toekomst niet meer ok voor synergrid omwille van 11000VA???

De panasonic panelen zijn een eigenaardig beestje:
-maximum power voltage (Vpm): 58.7V
-open circuit voltage (Voc): 70.5V
-short circuit current (Isc): 5.89A
-Voc: -0.16V/°C

Nu ben ik niet echt 100% mee indien ze strings parallel nemen enzo. Ik heb een login gemaakt bij huawei smartdesign en daar geeft men foutmeldingen: namelijk dat ik boven de max DC spanning ga. Ook geeft deze aan dat ik moet opletten dat ik boven de max VDC ga van 750V.

Indien ik optimizers toevoeg (sun2000-600w-p) dan geeft ie alles groen bij een andere optimizer zegt ie weer let op dat je niet boven VDC van 750V gaat...
Kan wel op de configurator blijkbaar maar 1 merk kiezen dus heb dan maar 2 keer 16 panasonic panelen genomen oost en west.
De optimizers staan niet op de offerte.
In de tool kan je ook nog kiezen voor 2 in 1 ondersteuning (De omvormer ondersteunt toegang tot de Y-terminal. Per MPPT kan een reeks ingangen voor PV-modules worden toegevoegd.) en dan kan ik voor MPPT B kiezen voor 2 strings van 8 panelen en dan hebk enkel een oranje waarschuwing bij max DC stroom van 11.18A.

Is deze configuratie zoals de installateur voorstelt ok? 18*JA solar oost, 16*panasonic west zonder optimizers of zonder vermelding van y-terminal enz...
Ben ik correct dat ze moeten werken ofwel met optimizers ofwel zonder en dan met die y-terminal werken?

Veel uitleg, ik weet het maar de installateur stelt dit voor nadat hij eigenlijk niet kan voldoen aan de eerste getekende offerte. Ik weet niet goed of ik hem nog moet vertrouwen.

mvg
Degraen Kevin
philippe_d
Senior lid
2

Re: Omvormer geschikt of niet?

Bericht door philippe_d »

biestig schreef: 27 apr 2023, 16:12 De omvormer wat hij me voorstelt is een huawei sun 2000 10ktl m1. => blijkbaar ook eventueel in de toekomst niet meer ok voor synergrid omwille van 11000VA???
Voor zover ik het begrijp, verdwijnt deze omvormer uit de lijst op 15/05/2023 (tenzij de fabrikant met nieuwe data komt)
Zolang de installateur kan garanderen dat ze voor 15/09 gekeurd geraken zal de DNB ze nog toelaten ...
biestig schreef: 27 apr 2023, 16:12 De panasonic panelen zijn een eigenaardig beestje:
-maximum power voltage (Vpm): 58.7V
-open circuit voltage (Voc): 70.5V
-short circuit current (Isc): 5.89A
Ideale panelen om in een parallele string te plaatsen (8S2P):
  • Voc van zo'n string is dan 8 * 70.5 = 564 Volt, dus binnen de limieten van de omvormer en <750V
  • stroom verdubbelt dan: 2 * 5.89A = 11.8A (op de limiet van de omvormer)
  • maar gezien de oriëntatie (West) zal het maximaal vermogen van de string niet boven 4.200W gaan, de stroom dus ca 8.9A ?
  • indien je een Oost-West polystring zou maken, dan krijgen de 2 strings op verschillende tijdstippen hun max. vermogen (ca 11u en 16.30u), het maximaal vermogen van de 8S2P string zal 3.100W zijn, of 6.6A
Bovenstaande waarden zijn gewoon indicatief ...
biestig schreef: 27 apr 2023, 16:12 Kan wel op de configurator blijkbaar maar 1 merk kiezen dus heb dan maar 2 keer 16 panasonic panelen genomen oost en west.
Dat is natuurlijk verkeerd, gezien de Ja Solar panelen totaal verschillend zijn:
- Vpm = 31V
- Voc = 37.1V
- Isc = 13.8A
- Imp = 12.9A
Je kan hiermee geen parallelle string maken (te hoge stroom), maar 18 panelen in één string (Voc 667V) wel mogelijk

Dus mogelijke oplossing denk ik:
MPPT1: 2 x 8 Panasonic in een parallele string configuratie
MPPT2: 18 Ja Solar panelen in serie
Totaal vermogen: 12320 Wp
Panelen: 15 Phono solar 400Wp mono (6 kWp)
Richting: Z-O 136°(of -44° t.o.v. Z.)
Dakhelling: 30°
Omvormer: FOX H1-5.0E hybride (5 kW)
Installatie: 14-02-2023 (Gutami - groepsaankoop prov. West-Vl.)
janus
Site Admin
Site Admin
15
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Bericht door janus »

Lijkt mij beter dat de installateur de uitkomst van zijn configuratie geeft in de Huawei tool.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
biestig
junior lid
5

Bericht door biestig »

Phillip, bedankt voor het heldere technisch antwoord!
En idd, janus, de installateur zou het zichzelf idd gemakkelijker maken om het zo op te klaren ipv over de telefoon mij vanalles te verwijten...
biestig
junior lid
5

Bericht door biestig »

De panelen liggen er nu al even maar ik denk dat ze de ja solar panelen mssn ook parallel hebben gezet.
Als ik de grafieken bekijk vd omvormer dan zie ik dat de ja solar panelen naar max 300v gaan en direct 13a geven. Normaal zouden deze toch meer volt moeten geven en minder ampere?

Kan iemand mij hier mssn wat meer info over geven?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
janus
Site Admin
Site Admin
15
Contacteer:

Bericht door janus »

Lijkt inderdaad iets niet te kloppen, hoeveel kabels komen er toe op je omvormer?
Kun je onder de panelen zien hoe ze zijn aangesloten?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

biestig
junior lid
5

Bericht door biestig »

4 kabels ad omvormer, kan niet zien onder de panelen, te hoog en k zit met wa hoogtevrees.

Iemand van het bedrijf vermoed het ook da ze de ja solars met y splitsing hebben aangesloten en ze dus parallel staan. Hij ging dit navragen bij de plaatsers.
Dus nog effe afwachten vrees ik.
biestig
junior lid
5

Bericht door biestig »

janus schreef: 25 mei 2023, 09:39 Lijkt inderdaad iets niet te kloppen, hoeveel kabels komen er toe op je omvormer?
Kun je onder de panelen zien hoe ze zijn aangesloten?
Nog effe een vraag maar wat zou het gevaar kunnen zijn bij zo een situatie? Omvormer kapot of erger?
janus
Site Admin
Site Admin
15
Contacteer:

Bericht door janus »

Moeilijke vraag omdat dat afhankelijk is hoe de omvormer ontworpen is. Ook wel pijnlijk met de mooie dagen die er voorspeld zijn maar ik zou hem toch uitzetten.
.

Plaats reactie

Terug naar “Omvormers”