Ik heb momenteel dit aanbod :
Tweevoudig Nieuwe vaste prijzen voor afname incl. 21% btw
Vast voor 3 jaar.
Prijs per kWh piekuren 24,454 euro cent per kwh
Prijs per kWh daluren 18,428 euro cent per kwh
Zijn dit aanvaardbare prijzen?
Prijzen afname elektriciteit
- FVT
- junior lid
- Installatie Land: België
- sir_olf
- Senior lid
Re: Prijzen afname elektriciteit
Laten we zeggen dat de verkopers een veilige marge nemen.
Bij stijgende prijzen win je een beetje bij dalende ben je duurder af.
Ik heb geen glazen bol maar de energieleveranciers zullen zich zeker ingedekt hebben
Bij stijgende prijzen win je een beetje bij dalende ben je duurder af.
Ik heb geen glazen bol maar de energieleveranciers zullen zich zeker ingedekt hebben
- Lirec
- lid
Dat is voor vast 3 jaar op zich zeker niet te duur:
-luminus 2 jaar vast (optifix) is momenteel 29,00 en 19,06
-engie 1 jaar vast (easy fixed) is 24,76 en 20,25
=> en dan is dit dan nog eens met maar 6% btw incl.
Let wel: vermits je 21% BTW vermeld heb je allicht een bedrijfs-contract. Ik vermoed dat je daar niet het recht hebt om met 1 maand opzeg kosteloos je contract op te zeggen? Goed overwegen dus of het potentieel voordeel (prijs ok bij stijgende electriciteitsprijzen) wel opweegt tegen het nadeel (duurder als prijzen niet meer stijgen & opzegkosten als je het wel doet.
Als bedrijf zou ik misschien toch eerder gokken op niet meer stijgende prijzen en een variabel contract nemen.
Als particulier die risico-averechts is zou ik durven een vast contract nemen, daar kan je als prijzen dalen steeds een nieuw vast nemen waarna je uiteindelijk betaalde meerprijs nog wel meevalt.
-luminus 2 jaar vast (optifix) is momenteel 29,00 en 19,06
-engie 1 jaar vast (easy fixed) is 24,76 en 20,25
=> en dan is dit dan nog eens met maar 6% btw incl.
Let wel: vermits je 21% BTW vermeld heb je allicht een bedrijfs-contract. Ik vermoed dat je daar niet het recht hebt om met 1 maand opzeg kosteloos je contract op te zeggen? Goed overwegen dus of het potentieel voordeel (prijs ok bij stijgende electriciteitsprijzen) wel opweegt tegen het nadeel (duurder als prijzen niet meer stijgen & opzegkosten als je het wel doet.
Als bedrijf zou ik misschien toch eerder gokken op niet meer stijgende prijzen en een variabel contract nemen.
Als particulier die risico-averechts is zou ik durven een vast contract nemen, daar kan je als prijzen dalen steeds een nieuw vast nemen waarna je uiteindelijk betaalde meerprijs nog wel meevalt.
- Linawenduine
- lid
bij welke energieleverancier aub ? Mijn contract vervalt en ben op zoek naar nieuwe leverancier
- Linawenduine
- lid
bij welke energieleverancier aub ? Mijn contract vervalt en ik ben op zoek naar nieuwe energieleverancier
dank je
dank je
- philippe_d
- Senior lid
Panelen: 15 Phono solar 400Wp mono (6 kWp)
Richting: Z-O 136°(of -44° t.o.v. Z.)
Dakhelling: 30°
Omvormer: FOX H1-5.0E hybride (5 kW)
Installatie: 14-02-2023 (Gutami - groepsaankoop prov. West-Vl.)
Richting: Z-O 136°(of -44° t.o.v. Z.)
Dakhelling: 30°
Omvormer: FOX H1-5.0E hybride (5 kW)
Installatie: 14-02-2023 (Gutami - groepsaankoop prov. West-Vl.)
- Linawenduine
- lid
Dank je, heb ik reeds gedaan, maar Bolt en etcetera. ken ik niet,Engie easyJet hoor ik niet veel goeds,
- Rerdvr46
- Master lid
Voor andere dan financiële criteria kan je in Vtest ook kijken naar het aantal sterretjes die een leverancier krijgt. Hoe minder sterren hoe meer klachten er over de betreffende leverancier zijn. Geef de voorkeur aan leveranciers met 4 of 5 sterren. Vermijdt ook contracten van onbepaalde duur. Zulke contracten kunnen elk moment gewijzigd worden en dat gebeurt ook effectief, en niet in je voordeel, zoals ik ervaren heb.Linawenduine schreef: ↑25 mei 2023, 21:36 Dank je, heb ik reeds gedaan, maar Bolt en etcetera. ken ik niet,Engie easyJet hoor ik niet veel goeds,
- Tommie1
- Master lid
Bolt is prima hoor.Linawenduine schreef: ↑25 mei 2023, 21:36Dank je, heb ik reeds gedaan, maar Bolt en etcetera. ken ik niet,Engie easyJet hoor ik niet veel goeds,
Administratief alles in orde, enkel moet je kijken naar Bolt Online. Bij Bolt Go moet je je hele jaarverbruik op voorhand betalen, en dan krijg je een redellijke korting op hun platformkosten. Dat doe ik niet.
- Rerdvr46
- Master lid
De Bolt contracten zijn van onbepaalde duur. In de korte tijd dat ik bij Bolt was zijn de tariefformules drie keer gewijzigd, telkens in mijn nadeel. Bij de berekening van het voorschot wordt geen gebruik gemaakt van de gegevens van de vorige factuur met een veel te groot voorschot als gevolg. Dat resulteerde in jaarlijkse afrekening waarbij ik meer dan 1200 euro moest terugkrijgen. Op de terugbetaling heb ik zeer lang kunnen wachten. Het voorschot werd alweer niet aangepast en ik kan het zelf maar een klein beetje verlagen. Uiteindelijk heeft Bolt, na veel reclameren, het voorschot zelf verlaagd maar ik had er ondertussen genoeg van en ben naar een andere leverancier overgestapt.Tommie1 schreef: ↑26 mei 2023, 12:38Bolt is prima hoor.Linawenduine schreef: ↑25 mei 2023, 21:36Dank je, heb ik reeds gedaan, maar Bolt en etcetera. ken ik niet,Engie easyJet hoor ik niet veel goeds,
Administratief alles in orde, enkel moet je kijken naar Bolt Online. Bij Bolt Go moet je je hele jaarverbruik op voorhand betalen, en dan krijg je een redelijke korting op hun platformkosten. Dat doe ik niet.
- Juan
- Master lid
Kleine kanttekening: Het is wettelijk verplicht om tariefveranderingen tijdig mee te delen aan klanten. Je hebt dus steeds zelf de keuze om dat te aanvaarden of te wisselen van leverancier of contract vooraleer die verandering van kracht gaat.
- Rerdvr46
- Master lid
Dat deed Bolt dus niet. Je kreeg de wijziging te zien op de nieuwe tariefkaart (als je alert genoeg was om de tariefkaart te analyseren) maar die was op het moment van de publicatie al enkele dagen van toepassing. Wijzigingen moeten ver genoeg vooraf worden gemeld zodat je de kans hebt om bij een andere leverancier te zijn vóór de wijziging van toepassing is.
- Juan
- Master lid
Dan moet je idd klacht indienen.
- Juan
- Master lid
Ter info, Bolt stelt zelf dat ze klanten tijdig verwittigen : https://www.boltenergie.be/nl/encyclope ... en-bestaan
Ook CREG heeft een overzicht van rechten en plichten: https://www.creg.be/nl/consumenten/prij ... contracten
Indien jij van mening bent dat Bolt jou niet heeft ingelicht, dan is het aan u om Bolt hierover aan te spreken en hen te laten bewijzen dat dit wel het geval was…
Ook CREG heeft een overzicht van rechten en plichten: https://www.creg.be/nl/consumenten/prij ... contracten
Indien jij van mening bent dat Bolt jou niet heeft ingelicht, dan is het aan u om Bolt hierover aan te spreken en hen te laten bewijzen dat dit wel het geval was…
- Rerdvr46
- Master lid
Dat zeggen ze wel maar ze doen het niet vooraf en bovendien stoemelings.Juan schreef: ↑28 mei 2023, 20:03 Ter info, Bolt stelt zelf dat ze klanten tijdig verwittigen : https://www.boltenergie.be/nl/encyclope ... en-bestaan
Ik heb het veel simpeler gehouden en mijn contract opgezegd. Na de derde wijziging van de tariefformules was Bolt niet langer de interessantste leverancier voor mij.