Nieuwe installatie, waar op letten?

Een nieuwe installatie?: Hoe begin ik eraan? Waar moet ik op letten? ... enz
Plaats reactie
klaver
junior lid
1
Installatie Land: België

Nieuwe installatie, waar op letten?

Bericht door klaver »

Hello

We zijn bezig met een totaalrenovatie met een plat dak. De enige schaduw is mogelijk van de dakrand en lichtkoepels. Geen bomen of schouw in de buurt.
Dus daar dacht ik er al aan om ze OW op te stellen.

Zonnepalen
De meeste offertes bieden Jinko 420 WP aan. Maar is het merk belangrijk? Nu kijk ik vooral naar WP.
Er kunnnen ongeveer 24 panelen op dus dan leg ik het dak maar vol, niet?

Zijn er zaken waar ik op moet letten?

Omvormer
De omvormers is heel onduidelijk voor mij.

Die moet genoeg WP aankunnen. Dus in dit geval >10k WP, correct?

1 vertegenwoordiger raadde Sungrow aan omdat die beter kunnen zou omkunnen met schaduw (dat er niet is) en vuil op de panelen. Beter dan micro-omvormers volgens hem. Maar is dat niet wat overkill in deze situatie?

Zouden jullie voor een hybride gaan? Wetende dat we niet meteen van plan zijn een batterij aan te schaffen. Misschien na enkele jaren. Bij sommige omvormers lijkt die meerprijs mee te vallen. Bij Sungrow was dat al 600 of 800€ meer.
Er zouden batterijen zijn die het hybride deel in zich hebben. Maar daar zal ook een prijskaartje aan hangen.

Is een start-up input voltage van 50V tov 210V zo veel verschillend? Ga je daar maw veel voordeel uit halen?
Idem met max input voltage.

De merken die ze vooral voorstellen zijn Huawei (veruit de meeste), Sungrow en Goodwe.

Heel erg bedankt voor de reacties.
janus
Site Admin
Site Admin
15
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Re: Nieuwe installatie, waar op letten?

Bericht door janus »

Ik denk dat je beter de gehele offertes laat beoordelen.
Hybride omvormer zou ik wel nemen.
Omvormer
De omvormers is heel onduidelijk voor mij.

Die moet genoeg WP aankunnen. Dus in dit geval >10k WP, correct?
Je omvormer mag (zonder bijkomende netstudie) niet meer dan 10kW (kiloWatt) zijn.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Sancho
Senior lid
11
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door Sancho »

Bij een plat dak is Oost-West inderdaad de beste oplossing.
"Heel" de dag opbrengst, minder hoge "piek", meer panelen op het dak en vooral minder ballast!

Gezien de oriëntatie is een 8 kVA omvormer zeker geschikt.

Ik zou wel voor een hybride omvormer gaan, bij de juiste merken is de meerprijs verwaarloosbaar.
Indien de batterijen later interessant worden, kan je "rechtstreeks" met de DC stroom van uw zonnepanelen uw batterij opladen.

Anders is het DC => AC door uw omvormer en dan AC => DC door de omvormer voor de batterijen. (meer verlies)

Jinko Solar is gewoon 1 van de topmerken (2023 stonden ze op plaats 1) zowel qua efficiëntie als garantie.
Maar als je 1 van de grote 5 neemt zit je goed (indien de specs matchen met de omvormer).

Qua opstartspanning zal je met de 12 panelen per string elke omvormer opgestart krijgen zodra er maar het minste licht is.
klaver
junior lid
1

Bericht door klaver »

Wel ik heb 3 offertes om uit te kiezen
  • 22 jinko tiger neo 440 WP = 9680 WP
    Huawei SUN2000-8KTL-M1
    10.400€ of 1,08 / WP
    tussn 100-400€ om te kunnen opvolgen via gsm
  • 23 jinko tiger neo 430 WP = 9890 WP
    GOODWE GW6.5K-ET
    11.400€ of 1,15 / WP
  • 24 longi solar 410 WP = 9840 WP
    SMA STP8.0-3SE-40 - heeft shadefix maar is misschien overkill in deze situatie
    Sunny Home Manager 2.0 Controller - is dit wel nuttig zonder batterijen?
    11.850 of 1,20 / WP
Wat denken jullie hierover? Zijn er bemerkingen?
Mij lijkt het prijsverschil vooral door de omvormers te komen, niet? Is er daar veel verschil tussen?
janus
Site Admin
Site Admin
15
Contacteer:

Bericht door janus »

aub hier de gehele offertes laten beoordelen, dat onderwerp is er speciaal voor gemaakt en geeft ons alle benodigde info.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Lirec
Senior lid
1

Bericht door Lirec »

Prijsverschil omvormers: klopt gedeeltelijk. Dit kan je makkelijk vergelijken => ik kom uit op respectievelijk 1700/2000/2600 als prijs omvormer.
Je tweede offerte is in ieder geval de slechtste op het 1e zicht.

Huawei opvolgen kostprijs: ??? => dat is standaard inbegrepen vanuit huawei als de omvormer je wifi kan gebruiken. Enkel voor een bekabelde oplossing heb je een dongle nodig maar die zou niet veel meer dan 150€ mogen kosten incl installatie.

Beheerssysteem: Ik zou erop staan dat je alle toegang krijgt (Voor huawei betekend dat een installateurs-login krijgen of beter nog: de aanmelding direct op je eigen company-account & dat je eventueel de installatie deelt met je installateur)

Goodwe omvormer: volgens mij gaat die te licht zijn, +- veriefieren kan met een correcte ingave van de orientaties op https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/. Let erop dat dit soms nog een lichte onderschatting is van wat je piekvermogen echt zal zijn.

Je kan ook de tools van de respectievelijke omvormerfabrikanten nakijken om de voltage-specs niet overschreden worden.

Als je later mogelijk een batterij overweegt: huawei kan enkel met zijn eigen batterijen overweg. De beschikbaarheid daarvan kan na enkele jaren mogelijk tegenvallen. Sma kan met meerdere merken hun hoogspanningsbatterijen overweg, dat is een mogelijk pluspunt.
klaver
junior lid
1

Bericht door klaver »

Dankjewel

Ik probeer vanavond de offertes via de link te uploaden

Verder versta ik die site van thomasberger niet. Geen idee wat ik moet invullen.
Zou dan een goodwe 8K-ET beter zijn? Moet je naar max input voltage kijken? (8450 voor 6.5K-ET vs 9600 voor 8K-ET vs 13000 vor 10K-ET)
janus
Site Admin
Site Admin
15
Contacteer:

Bericht door janus »

Verder versta ik die site van thomasberger niet. Geen idee wat ik moet invullen.
Het meeste is toch vrij eenvoudig dacht ik?
Met welke velden heb je een probleem dan?
.

Rerdvr46
Master lid
8

Bericht door Rerdvr46 »

klaver schreef: 26 mei 2023, 08:02 Dankjewel

Ik probeer vanavond de offertes via de link te uploaden

Zou dan een goodwe 8K-ET beter zijn? Moet je naar max input voltage kijken? (8450 voor 6.5K-ET vs 9600 voor 8K-ET vs 13000 vor 10K-ET)
Op de bovenste lijn van de pagina is er een Help knop. Die al eens geprobeerd?
Plaats reactie

Terug naar “Een nieuwe installatie?”