lucht lucht warmtepomp airco

Vertel alles over uw warmtepomp installatie.
Plaats reactie
Belgischegebruiker
junior lid
Installatie Land: België

lucht lucht warmtepomp airco

Bericht door Belgischegebruiker »

Hey,

om mijn toekomstige zonnepanelen maximaal te laten renderen, en omdat ik het niet graag warm heb, zijn we offertes aan het vragen voor een lucht lucht warmtepomp. Het huis heeft 2 verdiepingen, gelijkvloers, de slaapkamers, en de zolder (met bureau) verbonden door een open trap. Het gaat om een leefruimte van 90m2, 4 slaapkamers van 20m2 en nog een bureau op zolder van 25m2.

De eerste installateur stelde voor om gewoon 2 units te hangen, 1 op de zolder zodat deze (met de deuren open) alle slaapkamers kan koelen, 1 in de leefruimte. Elk met een buitenunit van 7kW.

De tweede stelde voor om in elke ruimte een unit te hangen en de leefruimte 2, dus in totaal 7 binnenunits en 2 buitenunits, van 'maar' 3kW. 6kW was meer dan voldoende stelde hij, groter gaan is ook slechter wegens een lager rendement (meer pendelen).

Wat is nu de beste oplossing? Werkt de eerste in de praktijk? Is wel een stuk goedkoper en vooral minder kabels. Bedankt!
Sancho
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Re: lucht lucht warmtepomp airco

Bericht door Sancho »

hoe niet "te warm" wil je het hebben?

Wij hebben bijvoorbeeld enkel op de bovenste verdiepen airco.
(maar hebben wel een ventilatiesysteem)
Vorig jaar max een 10 dagen aangezet. (al waren we in Augustus wel thuis).
De temperatuur beneden krijgen we altijd wel goed genoeg door 's ochtends zéér goed te verluchten.

Maar om te slapen (uiteraard ook de vertrekken die onder het dak liggen = het warmste worden).
Heb ik het graag wat frisser.

Kortom, beneden tijdens echt warme dagen 30 graden vind ik minder erg.
Als ik boven maar niet in bed moet kruipen met 30+ graden...
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Bericht door janus »

Wil jij en je gezinsleden echt met de slaapkamerdeuren open slapen?
6kW was meer dan voldoende stelde hij
Wat heb je (laten) bereken voor het koelvermogen?
6kW lijkt mij nog enorm veel trouwens maar weet natuurlijk niet hoe groot je woning is.
(meer pendelen)
Speelt dat wel bij de huidige modulerende wp's?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Belgischegebruiker
junior lid

Bedankt allemaal! Ik heb het graag fris, op mijn bureau op het werk staat de airco op 19° constant, thuis op 21°.

Het koelvermogen hebben zij ingeschat. De woning is in totaal 300m2 zonder de garage maar daar zitten natturlijk ook de hal, 2 badkamers, berging etc bij die we niet moeten koelen. Achteraan richting zuidoost is de achtergevel wel helemaal in glas, maar daar komt ook zonwering eens de tuin heraangelegd is.

Het argument die ze maken is idd vooral richting verwarmen, wat meer vermogen nodig heeft ivm koelen.

We zouden dan misschien wel de radiatoren in de slaapkamers kunnen verwijderen, langs de andere kant staan ze ook niet in de weg.

We moeten wel de zolder nog afwerken en de gevel herschilderen, zou nu beter zijn om alles in 1 keer te doen, langs de andere kant kan ik het geld gebruiken voor andere zaken, heb geen zin te betalen voor iets dat ik niet nodig heb...
Belgischegebruiker
junior lid

Ff berekend via deze link:

https://www.klimaatwinkel.be/capaciteit ... dig%20hebt.

Ik kom uit op enkel te verwarmen/koelen ruimte op 520 m3 wat dan weer 20.800 watt is....lijkt mij wel erg veel
janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus »

Dat soort sites houden geen rekening met de mate van isolatie.
Deze lijkt al iets beter: https://www.goedkopeairconditioning.com ... berekenen/
Uiteraard alleen de te koelen ruimte tellen!
Het koelvermogen hebben zij ingeschat.
Dat geeft ook al niet echt veel vertrouwen :roll:
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Belgischegebruiker
junior lid

Bedankt! Mijn spouw is geïsoleerd, dak zit 28cm glaswol in en overal nieuwe ramen maar wel vrijstaand en veel ramen dus denk klasse 2 of 3. Dan komik uit op die eerste offerte, de 2de lijkt te weinig vermogen te hebben...
janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus »

Vraag hun berekeningen eens op, dan vallen ze meestal door de mand (och mijnheer met onze ervaring weten we wel wat we moeten plaatsen)
.

waldonk
Master lid

Bericht door waldonk »

Slechts één unit om alle kamers te koelen met open deuren is iets wat niet werkt. Ik spreek uit ervaring.
Ik heb boven in 2 slaapkamers naast elkaar in beide kamers een binnenunit hangen, als ik er maar één aanzet wordt het niet koeler in de kamer waar de unit niet aan staat.
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/
Belgischegebruiker
junior lid

ok, bedankt voor je praktijkervaring! Ik heb aan de tweede aanbieder gevraagd om te herberekenen met meer binnenunits, ik zal mij mentaal alvast voorbereiden op de prijs van de nieuwe offerte :mrgreen:

De eerste offerte kwam op 6k, ik verwacht met 4 extra binnenunits rond de 9-10k uit te komen...qua leidingen kunnen ze wel vrij gemakkelijk weg, de zolder is nog niet afgewerkt dus daar kunnen ze 'passeren' om bij alle slaapkamers te komen.
Koidream
Master lid

Bericht door Koidream »

Belgischegebruiker schreef: 23 mei 2023, 09:57 ...ik zal mij mentaal alvast voorbereiden op de prijs van de nieuwe offerte :mrgreen: ...
En dan spreek je nog maar van de aanschafprijs :eek: :lol:
philippe_d
Senior lid

Bericht door philippe_d »

Belgischegebruiker schreef: 23 mei 2023, 09:57 ...qua leidingen kunnen ze wel vrij gemakkelijk weg, de zolder is nog niet afgewerkt dus daar kunnen ze 'passeren' om bij alle slaapkamers te komen.
Hou er rekening mee dat je bij iedere binnenunit, waarvan leidingen via zolder lopen, een condenspompje nodig hebt (tenzij je op een andere manier het condenswater kwijt kan).

Bekijk ook eens de selfinstall opties.
Hierbij doe je alles zelf (buitenunits plaatsen, binnenunits ophangen, leidingen leggen, etc. Dan komt de installateur alles controleren en aansluiten...
Panelen: 15 Phono solar 400Wp mono (6 kWp)
Richting: Z-O 136°(of -44° t.o.v. Z.)
Dakhelling: 30°
Omvormer: FOX H1-5.0E hybride (5 kW)
Installatie: 14-02-2023 (Gutami - groepsaankoop prov. West-Vl.)
Tommie1
Master lid

Bericht door Tommie1 »

Als er één ding is wat je niet wil, dan zijn het condenspompjes. Die maken lawaai, en ze gaan kapot en dan heb je een plas water of een natte muur.

Een goede installateur zal bij elke binnenunit nakijken of hij weg geraakt met een condensleiding naar beneden (of door de muur), zodat je die pompjes kan vermijden.
Plaats reactie

Terug naar “Mijn installatie”