Delta grid (3x230v zonder N) - 1-fasige of 3-fasige omvormer?

Hier kan u een beschrijving geven van uw installatie, met alle informatie & foto's die u wenst (panelen, omvormer, oriëntatie, wanneer geïnstalleerd, installateur, foto's, etc etc), evenals updates over de installatie (opbrengst, onderhoud, mijlpalen, etc).
Zie onze Wiki pagina
Plaats reactie
soundsystem
Donateur
Donateur
Installatie Land: België

Re: Delta grid (3x230v zonder N) - 1-fasige of 3-fasige omvormer?

Bericht door soundsystem »

janus schreef: 06 nov 2022, 12:07
Ze zeggen wel dat ze de injectie, via sturing laden/ontladen van de batterij, deze fase kunnen regelen om de afname op de andere fasen te compenseren
zodat door de teller (zowel analoog als digitaal) een 0 verbruik gemeten wordt.
Dan moeten er toch wat extra sensors en een sturing geplaatst worden om dat te bekomen.
Als er een powermeter met op alle 3 fasen een meetspoel geplaatst is, kan een 1 fase omvormer toch perfect injecteren zodat de som van alle fasen nul is?
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Bericht door janus »

Dat kan natuurlijk maar dan moet dat wel voorzien zijn in de plaatsing, een gewone standaard omvormer met batterij doet dat niet.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Brownie

Bericht door Brownie »

Hallo allemaal,

Is hier al wat meer duidelijkheid rond? Mijn ouders hebben exact dezelfde installatie zoals bij 'lennertm' (2 omvormers, 1 batterij) ook op een delta netwerk (3x230V), en werkt zoals hier beschreven, de omvormers en batterij sturen het verschil van de 3de fase terug zodat de som 0 is.

Bij een maat van mij staat een ook huawei installatie (1 omvormer, 1 batterij) op een 3x400V die echter die saldering niet doet... Met de juiste 3-fase power meter (staat nu een 1fase power meter) moet dit toch ook kunnen?
janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus »

Met de juiste 3-fase power meter (staat nu een 1fase power meter) moet dit toch ook kunnen?
Klopt.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

franky
lid

Bericht door franky »

Dag heren, ik vermoed dat de regeling van de injectie naar het net vanuit de batterijomvormer wordt gestuurd door gebruik te maken van een sma home manager. Dit op het ogenblik dat er energie wordt gebruikt op.de fasen waar de batterij omvormer niet op is aangesloten. De sma home manager streeft er naar om de DM op 0 te houden indien de opbrengst van de zonnepanelen, plus energie die beschikbaar is in de batterij voldoende is om het verbruik over de 3 fasen te compenseren.

Verstuurd vanaf mijn SM-N981B met Tapatalk

GuyVerspecht

Bericht door GuyVerspecht »

Hallo,

ik zit in dezelfde situatie als Hedwig_V die dit draadje heeft gestart.

1 of 3 fasig op een '3x 230 zonder nul' net? En net dat op termijn vervangen zal worden, zoals gezegd.

Je kan blijkbaar nu al de overgang naar een 3x400+N bespoedigen door een aanvraag voor een verzwaring in the dienen bij de beheerder. Fluvius, in mijn geval, zou dit dan bestuderen (binnen 8 dagen) en me laten wanneer dit gaat gebeuren (max termijn van 200 dagen) en welk aandeel ik moet bijdragen in de kost om de 30 meter van de hoek van de straat tot bij mij thuis aan te leggen.

Iemand ervaring mee ? Is dit duur ?

Anderzijds wordt me dan ook verteld dat als ze het 3/400+N hier in Leuven centrum naast het oude net in de straat leggen, ik niet onmiddellijk verplicht zal verplicht worden om te schakelen.

Is dat correct ? Dus als ik een 3 fase oplossing voor een delta grid uitwerk, is de investering niet onmiddellijk nutteloos ?

Toch ben ik dus eerder geneigd een hybride 1 fasige inverter te installeren.
Mijn situatie laat me toe om te voldoen aan de opgelegde beperking om max 5kw per fase terug te sturen.

De 1 fase blijkt zelf wat goedkoper dan de 3 fase zonder nul inverter. En voor de 3 fase inverter, als ik bij deze producent blijf, moet de batterij AC gekoppeld worden. En dat is dan ook weer duurder, een vatbaar voor problemen omwille van bijkomende sturingen en transformatie, denk ik ..

Op de 1 fase inverter kan met een spleciale delta grid modbus meter, kan dus ook de DC batterij worden aangestuurd voor het verbruik op 3 fasen. En vermits de 3 fasen gesaldeerd worden (zowel op de oude meter die ik heb en de digtitale die er zit aan te komen), lijkt me dit een oplossing voor al mijn verbruik.

En als ik ooit verplicht wordt naar een 3x400+N te gaan, moet ik enkel de modbus meter vervangen, toch ?

Tenzij je dus meer opbrengt dan 5kw per fase, is het dan toch nuttig te investeren in een driefase (zonder nul) inverter ?

Hedwif_V (zie ook mijn eerder PB-) wat jij nu gedaan heeft (1 of 3 fasig), waarom en of ben je tevreden .. ?

Bedankt alvast voor al jullie reacties ..
janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus »

Hallo Guy, ik heb je verhaal 3 maal gelezen maar snap er weinig van.
Je schrijft dat je in dezelfde situatie als Hedwig_V zit maar dat is toch helemaal niet zo?
Iemand ervaring mee ? Is dit duur ?
Reken op een paar duizend Euro.
Toch ben ik dus eerder geneigd een hybride 1 fasige inverter te installeren.
Waarom begin je dan over een 3x400V+N net :vraag:
En als ik ooit verplicht wordt naar een 3x400+N te gaan, moet ik enkel de modbus meter vervangen, toch ?
Daar moet de netbeheerder voor zorgen, hij wil overschakelen.
Tenzij je dus meer opbrengt dan 5kw per fase, is het dan toch nuttig te investeren in een driefase (zonder nul) inverter ?
Nee.
Hedwif_V (zie ook mijn eerder PB-) wat jij nu gedaan heeft (1 of 3 fasig), waarom en of ben je tevreden .. ?
Hedwif moest wel wegens meer dan 5kW vermogen.
.

luc.de.smedt
Senior lid

Bericht door luc.de.smedt »

fdg schreef: 06 nov 2022, 09:44 Duidelijk dat de kennis van 3 fasige netwerken bij de deelnemers totaal onbestaande is. SMA zegt nergens dat ze de andere fasen vanuit 1 fase voeden.
Ze zeggen wel dat ze de injectie, via sturing laden/ontladen van de batterij, deze fase kunnen regelen om de afname op de andere fasen te compenseren
zodat door de teller (zowel analoog als digitaal) een 0 verbruik gemeten wordt.
De technische verklaring hiervan zou ons leiden naar verklaring van de 120° faseverschuiving, de fameuze wortel3, vectoriele voorstellingen enz enz. Denk dat dit nog meer verwarring zou brengen.
De toekomstvisie van de DNB's is het systematisch afbouwen van dergelijke 3x230V netten en te vervangen door 400v+N bij vernieuwingswerken.(dit kan nog wel vele jaren duren).
Maar heb je de pech dat dit bij u binnen korte termijn zou gebeuren (dit is bij mij een 10tal jaar geleden ook gebeurd)zou uw tri 3x230V in de vuilbak beladen en vervangen moeten worden. Het zou wel aangepast kunnen worden maar is duur. (zie verhaaltje bijkomende scheidingstransfo bij SMA).
Daarom nemen de meeste installateurs het zekere voor het onzekere en plaatsen enkel monofasige op dergelijke netten die geen probleem in de toekomst zullen geven.
Daar je nu al in 2 richtingen PV plaatst en ik niet weet dat je nog ruimte hebt om in de toekomst de PV uit te breiden, maar indien wel zou ik opteren om 2x +/-3kW omvormers te plaatsen om zo de deur open te laten om in de toekomst nog een derde 3kW bij te plaatsen zonder ingrepen op uw bestaande omvormers (de 5kW zou dan ook weer vervangen moeten worden).
Heb dit zelf ook zo gedaan om budgettaire redenen 2008-3.6kW/2010-3kW/2021-3kW). Het kostenplaatje stijgt dan wel een beetje maar geeft het voordeel dat bij falen van 1 omvormer de 2 andere blijven werken. 1 kapotte tri geeft onmiddellijk opbrengst =0 tot deze herstelt is.
Bij deze deel ik uw mening. Monofasige omvormers bieden je de grootste flexibiliteit op lange termijn en houden geen verrassingen achter de deur als je 3x400V eraan komt.
filo
junior lid

Bericht door filo »

Deze heb ik hangen .

PRODUCT CODE : 52116-SN-S5-LV :idea:

voor delta net en 6kw
GuyVerspecht

janus schreef: 03 nov 2023, 15:09 Je schrijft dat je in dezelfde situatie als Hedwig_V zit maar dat is toch helemaal niet zo?
Apologies .. ik probeer opnieuw:

Herwig schrijft :
- aangesloten op een '3x230V zonder N' netwerk .. IK OOK
- wil plaatsen: 20 panelen 415 Wp O-W .. IK OOK (21 panelen, 9 schuin + 11 plat, OZO)
- in offertes wordt de 3F-6K steeds gewijzigd naar een 1-fasige 5K-omvormer. .. IK OOK (155% overgedimensioneerd)
- een batterij van ± 10 kwh .. IK BINNENKORT OOK (eerst jaar meten en dan grootte 10-15? bepalen)

Herwig stelt zich de vraag omvormer voor Delta grid zonder nulleiding' toch ook moet werken voor zijn netwerk.

Ik stel me dus ook die vraag maw is er geen nadeel aan een mono fase installatie ..

Ondertussen wordt er aangegeven aan dat er geen nadelen zijn .. bedankt fdg @fdg en luc.de.smet @luc.de.smedt

@janus
Raar, wat jij zegt ...

Daar moet de netbeheerder voor zorgen, hij wil overschakelen.
Waarom geeft @fdg dan aan dat zijn 3x 230 in de vuilbak moest ?

[/quote]
Hedwif moest wel wegens meer dan 5kW vermogen. [/quote]

En hij krijgt alleen offertes krijgt van 5K ?
janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus »

Waarom geeft @fdg dan aan dat zijn 3x 230 in de vuilbak moest ?
.

GuyVerspecht

@janus
Op 6 november 2022 - 19:44 schrijft @fdg
Het bericht is te oud, denk ik, dus copy /paste

De toekomstvisie van de DNB's is het systematisch afbouwen van dergelijke 3x230V netten en te vervangen door 400v+N bij vernieuwingswerken.(dit kan nog wel vele jaren duren).
Maar heb je de pech dat dit bij u binnen korte termijn zou gebeuren (dit is bij mij een 10tal jaar geleden ook gebeurd)zou uw tri 3x230V in de vuilbak beladen en vervangen moeten worden.

Hij zegt ook nog dat de inverter kan aangepast aan het nieuwe net maar dat duur is ..

Dus ik ga ervan uit dat hij er toch ook rekening mee houdt dat - bij omschakeling van net - de aanpassing op je eigen kosten gebeurt en niet op kosten van de netbeheerder..
janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus »

Die uitspraak is van fdg en is mijn inziens niet correct.
.

Plaats reactie

Terug naar “Mijn installatie”