geothermie gebruiken om te koelen ?

Post hier alles over alternatieve energie bronnen
Zie onze Wiki pagina
Plaats reactie
Trianon
lid
Installatie Land: Ander

geothermie gebruiken om te koelen ?

Bericht door Trianon »

Bij de renovatie van mijn leefruimte (36m2) ga ik vloerverwarming leggen, met LT verwarming, de isolatie is er goed.

Nu moet de tuin ook nog aangelegd worden, dus vroeg ik me af of het nuttig kan zijn om horizontale buizen te voorzien in de grond (1~2m diep) als
koeling ? Dit alles kan ik zelf doen dus de kosten kunnen laag blijven...

Heeft iemand hier ervaring mee ?
janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Re: geothermie gebruiken om te koelen ?

Bericht door janus »

Hoeveel kW heb je nodig?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Trianon
lid

Bericht door Trianon »

Geen idee, daarom dat ik vraag of er hier iemand ervaring heeft of dit werkt...
Zou graag willen weten hoeveel graden het verschil kan maken in de zomer ?

Ik wil het wel eens proberen, maar misschien zijn er zaken die niet werken,
die wil ik dan ook liever meteen overslaan.
Zo weet ik al dat je niet kouder kan 18C mag gaan of je hebt condens.
janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus »

Elke woning is anders, het heeft dan ook geen nut om naar ervaringen van anderen te vragen.
Begin nu eens bij het begin en (laat) uitrekenen hoeveel kW je nodig hebt.
Misschien kom je toe met een simpele l/l Warmtepomp.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Egolf
lid
Installatie Land: België

Bericht door Egolf »

Wij hebben een nibe F1245PC 8kW geothermische warmtepomp met passieve koeling. De slaapkamers, de badkamer, de woonkamer, de keuken en de berging zijn voorzien van vloerverwarming en dus passieve koeling in de zomer.
In 2011 hebben we gebouwd en we zijn tevreden van dit systeem. De vloer voelt aangenaam koel tijdens warme periodes en het huis is een verademing als men op een snikhete dag binnenwandelt. Maar, we hebben er wel onze weg in moeten vinden...
Alleen vertrouwen op een passieve koeling kan teleurstellend zijn.
Tijdens hittegolven zijn de eerste dagen geen probleem, maar je merkt wel dat de hitte stilaan een weg naar binnen zoekt. De vloer lijkt dan ook iets minder koel te worden omdat ik vermoed dat de bodem ook stilaan verzadigd raakt van de warmte.
Onze ramen zijn voorzien van rolluiken. Instraling van de zon vermijden we door de rolluiken gesloten te houden aan de zonkant en op de slaapkamers onder het dak zijn deze de hele dag gesloten. Ventilatie systeem D wordt doorheen de hete zomerdag ook uitgeschakeld. ´s nachts staat deze wel aan om nog wat aangename lucht te hebben.
De lus van de vloerverwarming op de badkamer wordt ook dichtgedraaid tijdens de zomer. Ondanks de minimumtemperatuur van 18gr, is hier veel condens op de vloer. Met de lus dichtgedraaid is er geen condens.
Een airco hebben we niet nodig. De maximum temperatuur op de benedenverdieping is 26gr geweest en voor de slaapkamers onder het dak 27gr. Ik vermoed dat we zonder deze passieve koeling hier enkele graden kunnen bijtellen.
Dit is onze ervaring. Hopelijk ben je hier wat mee. Succes met je keuze.
20x LG Neon 2 340Wp mono
SMA tripower 6.0
SMA home manager 2.0
SMA EV Charger 22
WP Nibe F1245PC 8kW
E-GOLF 35.5kW
Trianon
lid

Bericht door Trianon »

Bedankt voor je info Egolf, komt goed overeen met onze verwachtingen.
De zon buiten houden met rolluiken en slim aansturen van de verluchting staat ook op de planning.
Kan je ook nog iets meer vertellen over de buiten installtie, heb je een vertical boring of horizontale lus ?

mvg,
Steve
Egolf
lid

Bericht door Egolf »

Wij hebben 2 horizontale lussen. Hiervoor werden 2 sleuven uitgegraven van 50m lang.
In iedere sleuf liggen er een 6 tal leidingen van 100m lang gevuld met glycol-water. Deze leidingen vertrekken op 1m80 diep en komen terug op 80cm diep. Deze leidingen komen vervolgens toe in een waterput voorzien met collectoren en daaruit vertrekken 2 grote leidingen naar de warmtepomp.

Van de waterput heb ik spijt, maar dat was toen de manier van werken. Onze woning is uitgerust met een kruipkelder en dit had volgens mij perfect de plaats kunnen zijn waar de collectoren konden aangesloten worden.
Er zullen nu tal van goede plaatsers en systemen zijn. Wij zijn destijds in zee gegaan met geotherma en algemeen genomen zijn we erg tevreden. Het systeem doet nu al 12 jaar wat het moet doen. Er zijn (hout vasthouden) nog geen mankementen te melden en ons jaarlijks factuur aan elektriciteit valt erg goed mee.

Denk goed na over een tuinplan als je dat al kan. Wij hadden dit toen niet gedaan en er zijn hier en daar wel wat beperkingen naar bomen en struiken.

Ik wil ook nog even meegeven dat we destijds heel goed geïsoleerd hebben, maar met de vloerverwarming geeft dit in de winter erg droge lucht in huis. 20% relatieve vochtigheid is erg laag en eerder regel dan uitzondering. Dit geeft droge huid, gevoelige luchtwegen en kinderen die naar mijn gevoel te vaak ziek zijn 😉
Ik geef dit ook vaak mee als mensen vragen naar ons systeem. Een vriend heeft hiermee rekening gehouden en heeft ook een luchtbevochtiger geplaatst bij de bouw van zijn woning. Hij is er erg blij mee. Nu lossen we het in de leefruimte op met een mobiele luchtbevochtiger. Dit is off topic, maar dat had ik destijds ook graag geweten.
20x LG Neon 2 340Wp mono
SMA tripower 6.0
SMA home manager 2.0
SMA EV Charger 22
WP Nibe F1245PC 8kW
E-GOLF 35.5kW
broodro0ster
lid

Bericht door broodro0ster »

Egolf schreef: 24 apr 2023, 09:59 Ik wil ook nog even meegeven dat we destijds heel goed geïsoleerd hebben, maar met de vloerverwarming geeft dit in de winter erg droge lucht in huis. 20% relatieve vochtigheid is erg laag en eerder regel dan uitzondering. Dit geeft droge huid, gevoelige luchtwegen en kinderen die naar mijn gevoel te vaak ziek zijn 😉
Ik geef dit ook vaak mee als mensen vragen naar ons systeem. Een vriend heeft hiermee rekening gehouden en heeft ook een luchtbevochtiger geplaatst bij de bouw van zijn woning. Hij is er erg blij mee. Nu lossen we het in de leefruimte op met een mobiele luchtbevochtiger. Dit is off topic, maar dat had ik destijds ook graag geweten.
20% is wel weinig inderdaad, maar ik denk niet dat de vloerverwarming daarmee te maken heeft.
Door koude buitenlucht lucht te gaan opwarmen, krijg je warme lucht met een veel lagere vochtigheidsgraad. Ik vermoed dat jullie ventilatie D de oorzaak is zoals bij velen in de winter. Een bevochtiger is inderdaad een oplossing. Of een enthalpiewarmtewisselaar die ook vocht recupereert i.p.v. enkel warmte. Door de was in huis te drogen, te douchen en te koken maak je voldoende vocht aan in huis om enthalpiewisselaar zijn werk te laten doen.
Zo'n enthalpiewisselaar houd het vocht aan de vochtigste kant, dus dat wil zeggen dat hij in de zomer het vocht buiten houd, waardoor het binnenklimaat wel aangenamer is. Vooral in combinatie met vloerkoeling die anders de luchtvochtigheid omhoog duwt, is dit een voordeel.
Helaas heb ik zelf geen praktijk ervaring met dit systeem, maar op basis van ervaringen van anderen hoor ik daar wel positieve zaken over. Volgende winter zal de eerste winter zijn in onze nieuwbouw en misschien steken we dan ook wel een enthalpiewisselaar als het te droog zou worden.

En evt. ook eens nakijken als je niet teveel ventileert. Door minder te ventileren zal het ook vochtiger blijven in huis, maar je moet uiteraard wel zien dat de CO2 niet te hoog oploopt.
Pv: 11400Wp oost-west 45° helling => 12x380Wp oost (90°) + 18x380Wp west (270°) | PVoutput
turboke27
Senior lid

Bericht door turboke27 »

Wij hebben ook een NIBE warmtepomp, 8kW thermisch vermogen.
Diepteboringen, geen lussen.

De passieve koeling is duidelijk geen actieve koeling, je kan inderdaad de vloer tot zo'n 18-19°C koelen, waarmee je de binnentemperatuur aangenaam houdt, zolang je de zon buiten houdt.
Ik merk niet direct een verhoging van binnentemperatuur in functie van hoe lang de hittegolf duurt. Misschien omdat onze diepteboringen minder snel invloed zien van buitentemperatuur?

Condens op de vloer heb ik nog nooit gezien. De badkamer circuit zetten we uit in de zomer, koelen waar je douche en bad vult met warm water lijkt wat zinloos.
Maar de hele gelijkvloers is getegeld, en daar nog nooit condens gemerkt.
Egolf
lid

Bericht door Egolf »

Bedankt voor de info van de enthalpiewisselaar. De ventilatie zal hier idd het overgrote aandeel in hebben. In de winter ventileren we meestal aan 200m³ per uur, lager instellen lukt me niet.
Was drogen we idd ook binnen en ventilatie gaat soms uit om de luchtbevochtiger wat te laten bijbenen.
Vloerverwarming speelt hier ook wel een rol in denk ik omdat we de temperatuur constant houden.
Met radiatoren of lucht-lucht warmtepomp kan er wat met de temperatuur gespeeld worden doorheen de dag , wat het vochtgehalte ook tengoede komt.

Hadden we destijds het budget, dan waren we ook voor diepteboringen gegaan denk ik. Ik herinner me dat de meerkost toen 10000€ was en dat hadden we niet meer 😉

Wat het topic betreft, denk ik dat we tot dezelfde conclusie komen. Verwacht er geen wonderen van, maar het helpt wel om de woning aangenamer te houden tijdens een hete zomer.
20x LG Neon 2 340Wp mono
SMA tripower 6.0
SMA home manager 2.0
SMA EV Charger 22
WP Nibe F1245PC 8kW
E-GOLF 35.5kW
Bj0rn
Senior lid

Bericht door Bj0rn »

janus schreef: 23 apr 2023, 22:51
Elke woning is anders, het heeft dan ook geen nut om naar ervaringen van anderen te vragen.
Het heeft nut om naar ervaringen van anderen te vragen om te weten of het voor bepaalde woning in bepaalde omstandigheden überhaupt mogelijk is.
Het heeft geen zin om naar ervaringen van anderen te vragen om "te vergelijken" met jouw woning. Tenzij het uitzonderlijk gaat om identiek dezelfde woning met dezelfde oriëntatie, gebouwd met dezelfde materialen, etc... kan je niet vergelijken.

Als je wil weten hoeveel graden verschil het maakt in de zomer... laat dan een warmteverliesberekening uitvoeren. Dat werd al in andere bewoordingen vermeld.
janus schreef: 22 apr 2023, 23:35 Hoeveel kW heb je nodig?
Dan ga je wel iets exactere info moeten opsnorren dan "de isolatie is er goed". ;-)
Nu, zelfs met die berekening zal je wellicht geen exact antwoord op jouw vraag hoeveel graden het verschil kan maken in de zomer. Daarvoor is de vraag (en de context) te vaag.
Wat je op basis van die berekening wel kan doen is het verloop van de (binnen)temperatuur doorheen het jaar uitzetten. Doe dat dan liefst wel voor jaren in het verleden met zowel warme zomers als koude winters. Enneuh, resultaten uit het verleden vormen geen garantie voor de toekomst :mrgreen:
2009: PV installatie
2014: elektrische wagen
2020: off-grid?
Plaats reactie

Terug naar “Alternatieve Energie”