zonneboiler stuk of verkeerd ingesteld? Onderwerp is opgelost

Allerlei ZonneBoiler
Plaats reactie
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Re: zonneboiler stuk of verkeerd ingesteld?

Bericht door janus »

zonnewbie schreef: 13 apr 2023, 14:41 En hoe kan ik dat berekenen? 8m2 vlakdak panelen standaard dubbele flexibele leiding en ik vermoed zo een 20m daarvan…
Is hierboven toch al gezegd?
Inhoud hangt af van lengte en diameter leiding, en type vat en collector.
Als het allemaal onbekenden zijn laat je het beter eerst leeglopen en kijk hoeveel liter er uit komt.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
lennie
Master lid
Installatie Land: België

Bericht door lennie »

Als het kan helpen...

Bij mij werd vorige week de glycol van een 6m² Tisun collector met de bijhorende 300L boiler afgelaten omdat de collector wegens uitbreiding PV (collector staat nogal onhandig in het midden van een plat dak) verplaatst moet worden. Daar is ca 3/4e van een 25 liter bidon uit gekomen.
De leidingen zijn bij ons wel behoorlijk lang: boiler staat in de kelder, collector momenteel nog op het plat dak boven de verdieping. Ik schat de lengte van de leiding tussen boiler en collector toch op zo'n 15m enkel.

Als je wil kijk ik de hoeveelheid glycol iets nauwkeuriger na.

Ps: ik lees dat je installateur ondertussen failliet is. Was dit bij jou toevallig ook HBB?
18x ET Solar P660250WW 4500 Wp | SMA SB 4000TL 21 | O: 175° | H: 13°
12x Viessman VITOVOLT 300 M410WE 4920 Wp | Waiting for new inverter.
zonnewbie
lid

Bericht door zonnewbie »

1/ ik heb 8m2 vlakplaat en leidingen zijn misschien ook wel 15m en 300l buffervat

2/ ja ik moet de boel toch aflaten en dat meten leek me wel the way to go. Maar ik wil gewoon alles in huis hebben als ik eraan begin. Ik wil eerst de boel spoelen. Dan de motor vervangen en dan nieuwe glycol erin.

3/ JA. Dat was HBB …
lennie
Master lid

Bericht door lennie »

zonnewbie schreef: 13 apr 2023, 15:37 1/ ik heb 8m2 vlakplaat en leidingen zijn misschien ook wel 15m en 300l buffervat
Ik vermoed dat jij dan ook zo'n Tisun collector hebt (bij mij staat er ook zo'n regeling van sanutal zoals op een van jou foto's en sanutal was ook de leverancier van de de rest van het materiaal). Ik heb nog een oude technische fiche gevonden. De inhoud van de warmtewisselaar van een 6m² Tisun is 5,4 liter. Een 8m² zou een inhoud van 7,2 liter hebben. Dat verschil is dus heel klein. Lijkt me dat er ook bij jou systeem niet meer dan 25 liter in de leidingen zal zitten.
zonnewbie schreef: 13 apr 2023, 15:37 2/ ja ik moet de boel toch aflaten en dat meten leek me wel the way to go. Maar ik wil gewoon alles in huis hebben als ik eraan begin. Ik wil eerst de boel spoelen. Dan de motor vervangen en dan nieuwe glycol erin.
Dan ben je natuurlijk zeker. Maar ik zou voor de zekerheid wel voor een extra leeg bidonnetje zorgen.
zonnewbie schreef: 13 apr 2023, 15:37 3/ JA. Dat was HBB …
Ik was persoonlijk heel tevreden van de service van HBB. Faillissement was een spijtige zaak. Weet dat de zaakvoerder Bart van HBB terug kleinschaliger begonnen is met onderhoud van Atag CV ketels. Ben hier ook maar toevallig bij uit gekomen doordat ik een paar jaar na het faillissement op zoek was naar iemand om mijn installatie te onderhouden en ik niet zo tevreden was van de andere firma's die dit in tussentijd voor mij deden. Ondertussen heeft mijn installatie via hem 2x een onderhoudsbeurt gehad en ook het afkoppelen van de zonneboiler vorige week heb ik met hem geregeld. En dat loop tot nader order prima! Hier is zijn website, misschien kan het voor jou ook een hulp zijn: https://atagonderhoud.be/
lennie
Master lid

Bericht door lennie »

Hier nog de link naar de Tisun collectoren: http://www.accubel.be/pdf/Fiches-Techni ... SWH_NL.pdf
zonnewbie
lid

Bericht door zonnewbie »

Super info. Dankjewel. Ja ik was ook heel tevreden van HBB. Ze hebben me goed geholpen met de hele sanitair in onze nieuwbouw. En sindsdien altijd moeite gehad met andere sanitair installateurs. Ik ga Bart zeker controleren. Spijtig genoeg heb ik nu alle materiaal besteld. Hopelijk wil hij dat toch gebruiken en me verderhelpen. Tegelijk is mijn Atag gasketel aan het lekken (tijdelijk kunnen dichten) maar dan kan hij dat eventueel ook oplossen. Hopelijk is hij niet overbevraagd. Hartelijk bedankt!
lennie
Master lid

Bericht door lennie »

De oorspronkelijke installateur van mijn installatie, sanitair en cv zonder zonneboiler -wiens naam ik niet ga noemen, het is ondertussen ook meer dan 18 jaar geleden- had er bij ons een soepje van gemaakt. De eerste 5 jaar hebben wij onze regendouche niet kunnen gebruiken omdat de geplaatste Atag ketel het debiet niet kon leveren. Terwijl in de eerste echte winter onze ketel in storing viel bij binnentemperaturen van minder dan 16 graden met de foutmelding dat de ketel zijn warmte niet kwijt kon. Na veel zelf zoeken en bijregelen heb ik dat laatste zelf tijdelijk in orde gekregen. De installateur gaf zijn fout toe maar is er ondanks veel bellen en beloven nooit toe gekomen om het probleem op te lossen.
Na 5 jaar ben ik toen bij HBB uitgekomen. De Atag ketel met buffervat van 15l werd door hen feitelijk omgebouwd naar een zonnegascombi. En quasi de hele installatie in de kelder werd opnieuw gemaakt. Enkel de ketel is op zijn oorspronkelijke plaats blijven hangen. Sinds toen heeft alles perfect gewerkt. En bovendien kwam de investering door de toenmalige fiscale regeling (40% belastingsvermindering voor zonneboilers) voordeliger uit dan enkel het bijplaatsen van een klassieke boiler.
Bj0rn
Senior lid

Bericht door Bj0rn »

Disclaimer: ik heb zelf een zonneboiler geïnstalleerd, maar dan van het drukloze type. Ik heb dus geen expansievat op de glycol leidingen.

Voor de 2 collectoren (samen ongeveer 5m² oppervlakte) en minder dan 10m leiding (ik schat 8m) was in mijn geval net iets meer dan 10l glycol nodig. Ik neem aan dat de hoeveelheid glycol in de leidingen relatief klein is en dat de hoeveelheid glycol vooral door de collectoren bepaald wordt. Uiteraard bevinden er zich nog leidingen in het buffervat en die zullen wel een aanzienlijke hoeveelheid glycol bevatten.
  • 5l glycol in de collectoren (per collector 2,5l)
  • 1l glycol voor de 8m buis tussen collectoren en buffervat
  • 5l glycol in de leidingen/warmtewisselaar in het buffervat van 250l
Als je dat zou toepassen op jouw installatie 10l glycol in de vier collectoren, 2l glycol in de buizen en 7l glycol in de warmtewisselaar. Doe er nog wat bij om het expansievat deels te vullen en je komt op 20l als "educated guess".
2009: PV installatie
2014: elektrische wagen
2020: off-grid?
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei ZonneBoiler”