Semi-off grid & keuring?

Post hier berichten over installaties die niet op het stroomnet aangesloten zijn, of ook zelfstandig kunnen werken.
Plaats reactie
Jack Daniels
Senior lid
Installatie Land: België

Re: Semi-off grid & keuring?

Bericht door Jack Daniels »

Hoe verwarrend en ingewikkeld allemaal. Van zodra er off-grid staat is er geen fysieke verbinding meer met het net. M.a.w. Fluvius heeft uw hoofdzekering uitgeschakeld en verzegeld met een loodje en je bent qua stroomvoorziening volledig op uzelf aangewezen. Zij het via ZP, batterij, generator... De benaming is toch duidelijk? Van het net af. Ik heb een aardgasaansluiting maar voor aardgas ben ik off-grid. De kraan werd in 2017 dicht gedraaid en verzegeld. En dat semi gedoe: je bent voor een heel klein stukje op een bepaald moment zelfvoorzienend maar je hangt nog steeds aan het Fluvius infuus (en blijft er ook aan hangen). Ik heb geen weet van mensen bij wie de hoofdzekering uitgeschakeld werd en die volledig zelfvoorzienend zijn.
12x Sunpower 318Wp
14x Sunpower 425Wp
1 Huawei batterij 10kW
bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma »

Tommie1 schreef: 24 feb 2023, 10:22 Los van de discussie of dit nu off-grid, semi-off grid of on-grid is....
eindelijk iemand met verstand, echter we hebben wel een naam nodig om net deze situatie te kunnen bespreken
ik dacht tot op heden dat dit een eilandmode was
Als je met een schakelaar gaat werken, dan heb je altijd een moment dat je net in huis stroomloos wordt. Dat is absoluut slecht voor zowat alles in huis met electronica. Je gaat het iedere keer rebooten.
inderdaad, je zou die specifieke gebruikers wel op je net aangesloten kunnen laten
echter net deze mode moet ervoor zorgen dat dit niet gebeurd.
Neem de tekening van semi off grid hierboven
verwijder de schakelaar en hang de huisinstallatie aan de victron
koppel het net aan de victron genset ingang
dan draait de huisinstallatie altijd op de victron en kan de victron ingesteld staan om zonnestroom te gebruiken, en afhankelijk van tijdstip en uit de accu (thuisbatterij) of van het net (met ev een beperking op 2500W)

Nadeel is natuurlijk dat je altijd wat omzet verliezen zal hebben, maar uw elektronica zal nooit zonder stroom vallen.

Als ik zoiets zou bouwen, dan zou ik zorgen dat je huis altijd op de batterijen loopt via een omvormer, maar als de batterijen leeg lopen, dan schakel je een oplader in, die je batterijen terug op peil gaat brengen.
Je bent dan "off-grid" zo lang je genoeg oogst via de PV, en als er te weinig binnen komt, dan ga je on-grid via batterijen.
Het werkt een beetje zoals een UPS unit die ze bij servers installaren.
voila we zijn er
of het huis dan op batterij draait of op het huisnet (huisnet kan net zijn met PV omvormer zijn, die kan injecteren, of enkel het net indien geen zonnestroom)
en indien het een quatro zou zijn dan heb je en net en een tweede 230 ingang wat bv een V2L waardoor je een kleine nodig huisbatterij hebt
echter een victron is duur, héél duur, een andere niet gehomologeerde omvormer met genset ingang is stukken goedkoper. Nadeel is dat die maar 1 genset ingang hebben
oplossing, gebruik er dan 2 in master slave mode en je kan een 1f 40A niet net gekoppeld systeem bouwen die afhankelijk van de belasting zijn stroom haalt waar je het liefst stroom haalt (uit genset 1, genset 2 of accu of zelfs PV indien deze hierop aangesloten is en niet op het net zelf)
bv zomer uit accu & V2L
in winter uit accu & net (tot 2500) en bij hogere belasting zelfs nog uit V2L
Of je zoiets gekeurd krijgt.... no idea. En of het niet te veel last zal hebben van rendementsverlies...
je hebt omzetverliezen maar ook de verliezen om de omvormer 24/7 running te houden
Bj0rn
Senior lid

Bericht door Bj0rn »

@Jack Daniels De wereld zwart-wit zien mag. :-)

@Mts "offgrid enabled" lijkt me inderdaad correcter dan "semi-offgrid". Maar goed, de OP heeft de benaming "semi-offgrid" in de titel van dit draadje overgenomen van op een website, dus worden die benaming hier gebruikt. Wat bedoelt wordt met semi off-grid wordt op diezelfde website ook uitgelegd.

@Tommie1 Als het net stroomloos wordt, dan blijft alles in huis gewoon werken. De apparaten in huis ondervinden geen stroomonderbreking. Wat wel het geval is, is dat de klassieke omvormers (waar ik omwille van GSC niet aan mag komen) wel uitvallen, ondanks dat er nog netjes spanning op de binnenhuisinstallatie staat. Heeft te maken met de gemeten impedantie. Maar da's al helemaal ^¨
De andere (nieuwere) omvormers die ik blijven wel verder werken.

En ja, je krijgt zoiets gekeurd.

Het rendementsverlies is gelijkaardig aan een batterijsysteem. De energie die je instant verbruikt heb je geen rendementsverlies op. De energie die je niet instant gebruikt en dus uit de batterij haalt, daar heb je wel rendementsverlies op.
2009: PV installatie
2014: elektrische wagen
2020: off-grid?
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Bericht door janus »

Als je met een schakelaar gaat werken, dan heb je altijd een moment dat je net in huis stroomloos wordt. Dat is absoluut slecht voor zowat alles in huis met electronica. Je gaat het iedere keer rebooten.
Als je snel genoeg schakelt is er geen probleem, de spanning is tenslotte 50x per sec 0 volt.
Als mijn net uitvalt neemt mijn UPS ook direct over zonder enig probleem.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Bj0rn
Senior lid

Bericht door Bj0rn »

@janus de spanning is 100 keer per seconde 0V :-)
Een eerste keer aan het begin van de 50Hz cyclus en een tweede keer in het "midden" van de cyclus.
50Hz.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
2009: PV installatie
2014: elektrische wagen
2020: off-grid?
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Bericht door janus »

@janus de spanning is 100 keer per seconde 0V :-)
klopt ;-)
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Jack Daniels
Senior lid

Bj0rn schreef: 24 feb 2023, 11:21 @Jack Daniels De wereld zwart-wit zien mag. :-)
Euh... Je bent ongrid = wit
Je bent off-grid = zwart
Je bent "semi-offgrid" = je bent half verbonden? Of je bent verbonden met een halve kabel? Of je vraagt Fluvius om vandaag je aansluiting uit te schakelen en te loden? En overmorgen vraag je Fluvius om wederom verbonden te worden?
In heel deze "semi-offgrid" discussie bestaat er geen grijs. Tot spijt van wie het benijdt.
Je bent (gedeeltelijk) zelfvoorzienend maar ook niet meer dan dat.
12x Sunpower 318Wp
14x Sunpower 425Wp
1 Huawei batterij 10kW
LvA
Master lid

Bericht door LvA »

Jack Daniels schreef: 03 mar 2023, 17:10
Bj0rn schreef: 24 feb 2023, 11:21 @Jack Daniels De wereld zwart-wit zien mag. :-)
Euh... Je bent ongrid = wit
Je bent off-grid = zwart
Je bent "semi-offgrid" = je bent half verbonden? Of je bent verbonden met een halve kabel? Of je vraagt Fluvius om vandaag je aansluiting uit te schakelen en te loden? En overmorgen vraag je Fluvius om wederom verbonden te worden?
In heel deze "semi-offgrid" discussie bestaat er geen grijs. Tot spijt van wie het benijdt.
Je bent (gedeeltelijk) zelfvoorzienend maar ook niet meer dan dat.
Uw zwart-wit is misschien niet het juiste zwart-wit?

on-grid: je bent verbonden met het elektriciteitsnetwerk en mag naar eigen behoefte elektriciteit afnemen en opzetten. Jij beslist zelf hoe je dat intern in de woning organiseert. Je kan maar moet niet produceren, je kan maar moet niet opslaan, maar dat mag je allemaal. Je mag elektriciteit afnemen en opzetten wanneer je maar wil in de tijd. Je kan bvb met een intern opslagsysteem in de zomer alleen elektriciteit injecteren en geen elektriciteit afnemen. Dit is allemaal on-grid.

off-grid: zijn productiesystemen die zich structureel niet aan het net kunnen koppelen, zoals verafgelegen chalets in de bergen, woningen die zich ver van een elektriciteitsnetwerk bevinden, grote productie installaties die gevoed worden door een eigen elektriciteitsvoorziening (bvb. met eigen elektriciteitscentrales in combinatie met hernieuwbare energieproductie met eigen windmolens en zonnepanelen, vbn: VW in Wolfsburg, BASF in Ludwigshafen, ...) en die geen netaansluiting hebben. Maar dat kunnen ook kleine energieproductie-installaties zijn die op een apart verbruikersnet zitten dat niet aangesloten zijn op het openbare netwerk. Voorbeelden zijn mensen die in hun tuin zonnepanelen leggen in combinatie met een opslagsysteem en hiermee een zwembad verwarmen, een tuinhuis voorzien, een (paarden/koeien/beesten)stal voorzien van energie zonder dat deze op thuisnetwerk of openbare netwerk zijn aangesloten. Dit is off-grid.

Semi off-grid: zijn oorspronkelijk productie-installaties en/of verbruikers die niet continu met het openbare elektriciteitsnetwerk zijn verbonden door hun aard, een vb hiervan zijn productie-installaties en elektriciteitsvoorziening voor boten, mobilhomes zelfs, BEV's en elektriciteitsgeneratoren met batterijen voor bvb festivals, markten, enz... Dit zijn semi-off-grid systemen. Zij kunnen zowel zelfstandig in hun energie voorzien/leveren als aangesloten worden op het netwerk op bepaalde plaatsen. Dit is semi off-grid.

Wat ook verkeerdelijk off-grid of semi off-grid wordt genoemd zijn thuisnetwerken die gedurende een korte tijd (tussen een paar uur en 24u en soms meer, zie de specificaties van de omvormer fabricant) los van het netwerk zichzelf kunnen voorzien van energie voor hun thuisnetwerk. Gedurende die tijd zijn ze afgesloten van het netwerk bvb. door een netwerkonderbreking. Hier heb je ook 2 systemen:
  • 1. de noodsystemen: batterij/hybride omvormers die één separaat (los van alle netwerken thuis en openbaar) stopcontact bevoorraden met energie als het netwerk uitvalt. Om deze energie te gebruiken, moet je dan ook je verbruiker manueel met zijn stekker met dit stopcontact verbinden.
  • 2. de overbruggingssytemen zijn systemen die de connectie met het openbare netwerk verbreken direct na de teller van de elektriciteitsaansluiting bij netuitval en automatisch terug verbinden bij netaanbod (technisch gereguleerd via Synergrid). Deze systemen worden ook aangesloten op de batterij/hybride omvormers die dan toelaten dat zij via een zwartstart (geen externe elektriciteitsvoorziening van de omvormer) het volledige interne elektriciteitsnet van de woning, inclusief de eigen elektriciteitsproductie, wordt opgestart en verder kan werken tot als er geen opgeslagen energie of elektriciteitsproductie aanwezig is of tot dat het openbare netwerk terug actief is.
Dit zijn geen off-grid of semi off-grid systemen, maar zijn nog steeds on-grid systemen die zonder grid ook min of meer verder kunnen blijven werken bij grid onderbrekingen.

Jouw beschreven voorstelling van semi off-grid bestaat enkel in jouw virtuele wereld, maar niet in de echte wereld. Het heeft trouwens ook geen zin. En als je het toch zinvol acht, moet jij maar je oplossing toepassen om telkens jouw aansluiting af te laten sluiten en opnieuw aan te sluiten. Maar zo als je al zelf beseft hebt, is dit een duurdere oplossing dan de reeds vele bestaande andere oplossingen.
Perslek
Donateur
Donateur

Bericht door Perslek »

Met deze automaat kan je ofwel het net of je bypass spanning inschakelen. Deze is beveiligd, zodat je niet het net of de bypassspanning tegelijk kan inschakelen. Met bijbehorend kastje. Kastjes zijn van zeer goede kwaliteit. Heb er zo al verschillende gekocht.
aliex.automaat.docx
GeorgeF

Bericht door GeorgeF »

taapo schreef: 22 nov 2022, 17:03 Twee vraagjes:

* Heeft er iemand ervaring met Ysebaert's Semi-off Grid systeem? https://www.ysebaert.be/nl/hybrid+energ ... id+systeem -- lijkt me een bakje met twee interlocked contactoren en wat extra zekeringen, dus ook iets wat je zelf zou kunnen bouwen?

* Als je het koopt - of zelf bouwt - krijg je dit door de keuring? De uitleg klinkt goed (break before you make, dus je maakt nooit een permanente koppeling tussen batterij en netstroom waardoor de Synergrid regels niet tellen), maar klopt het ook?

Graag wat feedback van mensen die er wel wat meer ervaring in hebben dan mezelf :)
Komt ook met CE certificaat !!!!
Ik ben nu bezig met een off grid systeem.
Mijn omvormers staan niet op de Syngrid lijst en ik moet overstappen op de semi-offgrid versie .
Ik ben bij de technische keuring afgekeurd vanwege de omvormers + accu (tractiebatterijen)
Perslek
Donateur
Donateur

Bericht door Perslek »

GeorgeF schreef: 05 mar 2023, 09:08
taapo schreef: 22 nov 2022, 17:03 Twee vraagjes:

* Heeft er iemand ervaring met Ysebaert's Semi-off Grid systeem? https://www.ysebaert.be/nl/hybrid+energ ... id+systeem -- lijkt me een bakje met twee interlocked contactoren en wat extra zekeringen, dus ook iets wat je zelf zou kunnen bouwen?

* Als je het koopt - of zelf bouwt - krijg je dit door de keuring? De uitleg klinkt goed (break before you make, dus je maakt nooit een permanente koppeling tussen batterij en netstroom waardoor de Synergrid regels niet tellen), maar klopt het ook?

Graag wat feedback van mensen die er wel wat meer ervaring in hebben dan mezelf :)
Komt ook met CE certificaat !!!!
Ik ben nu bezig met een off grid systeem.
Mijn omvormers staan niet op de Syngrid lijst en ik moet overstappen op de semi-offgrid versie .
Ik ben bij de technische keuring afgekeurd vanwege de omvormers + accu (tractiebatterijen)
Je zou eventueel de offgrid batterijenset op de netaansluiting kunnen zetten, ipv op de offgrid aansluiting bij deze automaat.
Dan heb je batterijen(230v spanning) als hoofdaansluiting-voeding en het net als zij aansluiting. (ik wil het nog eens uitleggen via PB)

Ik ga de gewone automaat gebruiken, want ik schakel alleen maar over naar off grid, als de netsapnning echt weg valt, en dan moet ik ook mijn omvormer (softwarematig) overschakelen.

Ik gebruik de dubbele automaat van mijn vorige bericht enkel als dubbele beveiliging, om bij overschakelen naar offgrid een dubbele afsluiting te hebben. Je weet maar nooit, dat er 1 contact van de hoofd net automaat blijft hangen.
GeorgeF

Bericht door GeorgeF »

Wat ik ga doen...
Ik ga de bedrading een beetje aanpassen voor deze ATS.
Met een droog NO NC contact van de omvormers stuur ik de ATS aan op basis van de spanning in de accu om te schakelen van het lichtnet naar de omvormers. Bij deze oplossing zijn de omvormers nooit op het lichtnet aangesloten.
Ik heb sinds kort ook een 7,5 kw generator, een speciale oplader voor de tractiebatterij.

Ik moet alleen nog werken aan de geluidsisolatie en de uitlaat van de generator.
Mijn omvormers kunnen volledWat ik ga doen...
Ik ga de bedrading een beetje aanpassen voor deze ATS.
Met een droog NO NC contact van de omvormers stuur ik de ATS aan op basis van de spanning in de accu om te schakelen van het lichtnet naar de omvormers. Bij deze oplossing zijn de omvormers nooit op het lichtnet aangesloten.
Ik heb sinds kort ook een 7,5 kw generator, een speciale gelijkrichter voor de tractiebatterij.
Ik moet alleen nog werken aan de geluidsisolatie en de uitlaat van de generator.
Dus kan ik volledig off grid.
Mijn omvormers kunnen volledig off grid draaien. Ik heb geen interesse in injectie.
Ik heb twee 5.6kw enkelfasige omvormers + 930ah batterij die ze niet zullen accepteren.
In hun normen moet alles boven de 5kw 3 fase worden aangesloten. Waanzin.
Nu duurt het 1-2 maanden om het systeem op snelheid te krijgen.
Ik probeer nu te vinden waar het zonnesysteem precies gemeld moet worden bij de VREG.
Van wat ik begrijp op dit forum was het systeem dat off grid is "semi off grid".
Heeft iemand enig idee of een link.ig off grid draaien. Ik heb geen interesse in injectie.
Ik heb twee 5.6kw enkelfasige omvormers + 930ah batterij die ze niet zullen accepteren.
In hun normen moet alles boven de 5kw 3 fase worden aangesloten. Waanzin.
Nu duurt het 1-2 maanden om het systeem in order te krijgen.Ben ik echt bezig met andere werk en moet ook wachten voor de ATS .
Ik probeer nu te vinden waar het zonnesysteem precies gemeld moet worden bij de VREG.
Van wat ik begrijp op dit forum was het systeem dat off grid is "semi off grid" (eilandinstalatie) moet niet gekeurd worden enkel bij de VREG moet alleen aanmelden.
Klop of niet 🫣🤔
Heeft iemand enig idee of een link?
Jack Daniels
Senior lid

LvA schreef: 03 mar 2023, 22:40 Semi off-grid: zijn oorspronkelijk productie-installaties en/of verbruikers die niet continu met het openbare elektriciteitsnetwerk zijn verbonden door hun aard, een vb hiervan zijn productie-installaties en elektriciteitsvoorziening voor boten, mobilhomes zelfs, BEV's en elektriciteitsgeneratoren met batterijen voor bvb festivals, markten, enz... Dit zijn semi-off-grid systemen. Zij kunnen zowel zelfstandig in hun energie voorzien/leveren als aangesloten worden op het netwerk op bepaalde plaatsen. Dit is semi off-grid.
Ah, nooit aan gedacht dat forumleden die hier spreken over semi-offgrid het hebben over boten, mobilhomes, festivals, markten,... Wel raar dat hun semi-offgrid installatie gekoppeld blijkt te zijn aan hun residentiële installatie en niet aan een boot, markt, mobilhome, generator...
Waardoor we dus weer bij mijn stelling aanbeland zijn: semi-offgrid (residentieel) is gewoon on-grid maar het bekt wel lekker weg. Ik ben semi-offgrid. Maar ge moet u ergens interessant kunnen maken, nietwaar LvA?
Er is trouwens niemand hier te lande die zelfstandig in zijn eigen energie kan voorzien zonder een fysieke aansluiting op het stroomnet. Je mag mij altijd tegenspreken, mits voorlegging van bewijs uiteraard. Ik heb het niet over één of andere chalet of berghut in the middle of nowhere waar ze nog leven als holbewoners. Holbewoners hadden ook geen generator trouwens.
12x Sunpower 318Wp
14x Sunpower 425Wp
1 Huawei batterij 10kW
Plaats reactie

Terug naar “Eilandinstallaties (Off grid)”