De ondergrens van ontladen staat los van het deel gereserveerd voor peakshaving.
Operation Mode: maximum self-consumption
V100R002C00SPC116
Het eerste (End-of-discharge SOC (%)) staat op 5%, het tweede (Backup power SOC for peak shaving (%):) op 20%.
AC charge cutoff SOC (%): 20%.
Dit geeft theoretisch 15% backup, maar in de praktijk gaat de ontlading onder 20%, gemiddeld nauwelijks minder dan de oorspronkelijke 15% ondergrens.
De 5% wordt zelden bereikt.
Omdat wij weinig zware verbruikers hebben werkt dat hier om de piek onder 2,5 kW te houden.
Huawei Luna peak load shaving nu beschikbaar
- palombian
- Master lid
- Installatie Land: België
Re: Huawei Luna peak load shaving nu beschikbaar
3080 Wp ZZW 210° 40° helling, SUN2000 3 KTL, LUNA2000 5 kWh, Ecopower
Verwarming, SWW en kookplaat op gas
WTW ventilatie

- janus
- Site Admin
- Installatie Land: Ander
- Contacteer:
Als je je niet eerst even voorstelt zoals vriendelijk wordt gevraagd loop je het risico dat je bericht ergens in de massa verdwijnt.
Een eigen onderwerp beginnen is nog beter.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."
Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."
Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
- palombian
- Master lid
Dat wil zeggen dat je batterij stopt met ontladen wanneer nog 25% van de capaciteit over is.
In de praktijk gaat ze enkele % lager (ze wacht een beetje af in de hoop dat de zon terug begint te schijnen).
Wanneer je meer stroom van het net neemt dan de ingestelde piekstroom - bv de mininum 2500W - zal de batterij bijspringen uiteraard tot de maximum ontlaadstroom (2500W voor een 5kWh batterij en 5000W voor de grotere).
Dit tot de End-of-discharge SOC is bereikt (standaard op 15%).
Zogauw er minder dan de ingestelde piekstroom wordt afgenomen zal de rest direct gebruikt worden om de batterij terug bij te laden.
Enzovoort...
UItgaande van bovenstaande veronderstellingen heb je een backupreserve van 10%, dit ten koste van 10% minder eigengebruik.
Wat het belangrijkst is en welke grenswaarden moeten ingesteld worden hangt volledig af van je gebruikspatroon.
3080 Wp ZZW 210° 40° helling, SUN2000 3 KTL, LUNA2000 5 kWh, Ecopower
WTW ventilatie

-
- Lid Zonstraal vzw.
Beste @Greunlinxpeter , dat is een probleem met oudere firmwares van de omvormer (zoals eerder in dit topic werd vermeld). De instelling heeft geen effect en er wordt altijd 50% SOC als backup voor de peak shaving gebruikt.Greunlinxpeter schreef: ↑16 mar 2023, 00:13 Beste.
Ik heb mijn peak load al helemaal ingesteld in de accu instellingen volgens het hier al meermaals uitgelegd in deze topic.
Evenals het snachts laden op nacht tarrief aan een door mij aan gegeven maximale invoercappaciteit. Dit in de instellingen in de dongle wat nu uiteraard uitgeschakeld staat met het beter wordende weer.
Het werkt perfect. Nu merk ik wel een klein hiaat in mijn verhaal.
Mijn accu ontlaad perfect volledig tot 50% maar als de accu op 49% komt schakelt het verbruik over op netspanning behalve als het verbruik hoger komt dan 2500w door mij aangegeven in de peak load instellingen dan springt de accu bij. Alhoewel ik in de "peakknipping back up soc" 10% heb ingegeven.
Hoe kan ik dit vermijden en de accu dieper laten ontladen dan 50% en tot 30 of 20% laten ontladen en het overige reserveren voor het peak shaving.
Mvg
Peter
Ook bij ons hadden we dit probleem, maar na het updaten van de firmware van de omvormer naar PC153 en batterij naar PC118 door de installateur werkt dit wel goed en ontlaadt de batterij tot rond de ingestelde SOC. Wij hebben een driefasige omvormer, voor enkelfasige omvormers is het een ander versienummer.
PV1: 10 x SunPower 327 Wp ZO | Platinum 5500 R3-S2B DCT
PV2: 9 x Sunpower 400 Wp NW | Huawei SUN2000-3KTL-M1 | Huawei LUNA2000 10 kWh
WP: Thermia Diplomat Optimum G3 (WP grond, 8kWth, 1,9kWel)
ZB: 15 m² RA Solking vacuumcollectoren | 2 x Rotex (300 L en 500 L) + grondsondes WP
PV2: 9 x Sunpower 400 Wp NW | Huawei SUN2000-3KTL-M1 | Huawei LUNA2000 10 kWh
WP: Thermia Diplomat Optimum G3 (WP grond, 8kWth, 1,9kWel)
ZB: 15 m² RA Solking vacuumcollectoren | 2 x Rotex (300 L en 500 L) + grondsondes WP
- JHN
Ik denk dat ik ook hetzelfde probleem had.
Heb zonet de versies gechecked van omvormer en batterij en zoals Rubanov schreef heb ik nu wel de versies die het toelaten om het te laten werken zoals ingesteld.
Bedankt voor de feedback.
Heb zonet de versies gechecked van omvormer en batterij en zoals Rubanov schreef heb ik nu wel de versies die het toelaten om het te laten werken zoals ingesteld.
Bedankt voor de feedback.
SUN2000-5KTL-M1
LUNA2000-10kWh
Oost[optimizers] - Zuid - West[optimizers] opstelling
8 x 405 Trina Solar Vertex Mono -> Zuid
3 x IBC MonoSol 450 -> Oost
3 x IBC MonoSol 450 -> West
LUNA2000-10kWh
Oost[optimizers] - Zuid - West[optimizers] opstelling
8 x 405 Trina Solar Vertex Mono -> Zuid
3 x IBC MonoSol 450 -> Oost
3 x IBC MonoSol 450 -> West
- Greunlinxpeter
@Rubanov
Bedankt voor de hulp.
Het is systeem is geüpdatet en werkt nu perfect tot de Max ingegeven piekknipping back-up SOC.
Mvg
Peter
Bedankt voor de hulp.
Het is systeem is geüpdatet en werkt nu perfect tot de Max ingegeven piekknipping back-up SOC.
Mvg
Peter
- Perslek
- Donateur
Ik heb de firmware van de batterij naar pc118 gebracht, en ze is begonnen om een kalibratie uit te voeren.Rubanov schreef: ↑19 mar 2023, 12:33Beste @Greunlinxpeter , dat is een probleem met oudere firmwares van de omvormer (zoals eerder in dit topic werd vermeld). De instelling heeft geen effect en er wordt altijd 50% SOC als backup voor de peak shaving gebruikt.Greunlinxpeter schreef: ↑16 mar 2023, 00:13 Beste.
Ik heb mijn peak load al helemaal ingesteld in de accu instellingen volgens het hier al meermaals uitgelegd in deze topic.
Evenals het snachts laden op nacht tarrief aan een door mij aan gegeven maximale invoercappaciteit. Dit in de instellingen in de dongle wat nu uiteraard uitgeschakeld staat met het beter wordende weer.
Het werkt perfect. Nu merk ik wel een klein hiaat in mijn verhaal.
Mijn accu ontlaad perfect volledig tot 50% maar als de accu op 49% komt schakelt het verbruik over op netspanning behalve als het verbruik hoger komt dan 2500w door mij aangegeven in de peak load instellingen dan springt de accu bij. Alhoewel ik in de "peakknipping back up soc" 10% heb ingegeven.
Hoe kan ik dit vermijden en de accu dieper laten ontladen dan 50% en tot 30 of 20% laten ontladen en het overige reserveren voor het peak shaving.
Mvg
Peter
Ook bij ons hadden we dit probleem, maar na het updaten van de firmware van de omvormer naar PC153 en batterij naar PC118 door de installateur werkt dit wel goed en ontlaadt de batterij tot rond de ingestelde SOC. Wij hebben een driefasige omvormer, voor enkelfasige omvormers is het een ander versienummer.
De twee batterijen (10kwh) worden apart gekalibreerd. Mijn instelling van peak shaving van 2.4KW is tijdens de volledige kalibratie ok gebleven. De batterij wordt eerst opgeladen tot 100% en dan volledig leeg getrokken naar 0%.