Hallo
Ik heb al een paar post geplaatst ondertussen al heel veel geleerd maar toch nog een aantal vragen.
Wij wonen in Brussel in een appartement, we zouden op het volledige dak ongeveer een 40 tal panelen kunnen plaatsen. Wij zijn met zen achten in het gebouw, van 7 weet ik al dat ze akkoord zijn met het plaatsen van de panelen en ook willen deelnemen in de kosten. Eentje kan ik niet bereiken dus daar weet ik nog niet wat de situatie is. Heel dit dossier werd al tweemaal besproken in een algemene vergadering het gaat natuurlijk veel trager dan een normaal huis met 1 eigenaar maar we maken progressie. We hebben 3 modellen naast mekaar gelegd: Huur panelen, Iedereen installeert zijn eigen panelen, Energiedelen. We hebben beslist dat we via Energiedelen willen werken. Concreet de opgewekte stroom zou binnenkomen via de algemene teller die een 3x220V is en via die teller zouden we dan de stroom herverdelen over de appartementen. Op vandaag hebben wij nog allemaal analoge tellers Monophase.
Wat we al hebben
1 Akkoord van 7 van de 8 eigenaars
2 Een goed beeld van waar en hoeveel panelen we kunnen plaatsen
3 Een eerste zicht op hoe de bekabeling gaat gebeuren (via een oude liftkoker)
4 Een aantal offertes en een goed zicht op het kosten plaatsje
5 een shortlist van bedrijven waar we het liefst mee zouden werken
Wat ik wel merk
1 De kwaliteit, kennis en werkmethode van de installateurs is zeer verschillend en ik krijg de indruk dat er heel veel kaf tussen het koren zit. Sommige maken een offerte puur op een foto en wat instructies en vragen dan van de offerte te tekenen ???? Als ik vragen heb over hoe ze gaan installeren dan zijn dat zorgen/(meerprijs ?) voor later.
2 Veel installateurs hebben totaal geen idee hoe het werkt in Brussel vb: komen met subsidies af terwijl dat niet bestaat in Brussel, hier zijn het nog GCS
3 Energiedelen is nog een behoorlijk nieuw gebied, zelfs bij Leefmilieu Brussel die daar een dienst voor heeft blijf ik soms met vragen zitten (Ik heb later deze maand een 121 afspraak met hen)
Open vragen (hoop dat jullie kunnen helpen)
1 Waar start ik, we kunnen de stroom pas herverdelen als we allen een digitale teller hebben, moet ik met die aanvraag starten bij Sibelga? Vrienden van ons zijn al 2 jaar aan het wachten op de installatie van een digitale teller (zijn ook niet gehaast want hun analoge draait nu nog terug).
2 Wat doet een installateur ik vermoed de koppeling maken met de algemene teller de rest trekt hij zich niets van aan.
3 Wat is doorgaans de methode van betaling van een leverancier, ik zie vaak grote sommen tot meer dan 50% die op voorhand dienen betaald te worden.
4 Opstellen overeenkomst energiedelen: Daar ga ik nu mee starten. Zijn hier mensen die daar ervaring mee hebben en mij eventueel een model overeenkomst kunnen opsturen. Zoals hoerbocen aangegeven zal Leefmilieu brussel me daar ook mee helpen. Maar alle tips zijn welkom.
4.1 Wat doe je als 1 partij niet deelneemt in de initiële investering
4.2 Welke deel van de energie krijgt iedereen beschikbaar. Bijvoorbeeld een van de eigenaars heeft een heel klein appartement (lees dus maar een klein aandeel in de installatie). Alleen hij verwarmt met Elec en is dus een relatieve grootverbruiker en zal waarschijnlijk proportioneel veel verbruiken.
5 Iemand die weet hoe het de elektriciteiten stroom loopt in de installatie ?
Scenario 1
Mijn veronderstelling: Opgewekte elektriciteit gaat naar de algemene teller, verbruik van de algemene gaat hier direct vanaf (dat is maar een heel klein verbruik bij ons slechts een paar lichtpunten, ik vermoed 250 KwH per jaar). De rest van de energie gaat via injectie naar de leverancier Engie in ons geval. Alle eigenaar nemen ook een deel energie af via hun digitale teller, via Engie maken we een herberekening welk deel daarvan zonne-energie is, al het andere verbruik moeten we aan Engie betalen. Dus Engie treed hier op als een soort van intermediair.
OF
Scenario 2
Zelfde verhaal als hierboven maar het is Sibelga die optreed als intermediair. In bijlage een schema die ik kreeg van Leefmilieu brussel.
OF
Scenario 3
Maar dat lijkt me technisch complex, De Energie komt binnen op de algemene teller en dan is er een verbinding tss de algemene teller en de 8 andere tellers. Zonne-energie wordt door de eigenaars van de algemene teller afgehaald de rest is injectiestroom.
Installatie appartement Energiedelen
- samuelb1002
- lid
- Installatie Land: België
Installatie appartement Energiedelen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- janus
- Site Admin
- Installatie Land: Ander
- Contacteer:
Re: Installatie appartement Energiedelen
Open vragen
1) Je moet de meter bij je netbeheerder aanvragen, anders gebeurd er zeker niet.
2) klopt, aansluiten en laten keuren.
3) Mijn inziens is het nu niet meer nodig om voorschotten te betalen en al zeker geen 50%
4)...
De netbeheerder geeft door aan de leveranciers welke stroom er gedeeld wordt.
1) Je moet de meter bij je netbeheerder aanvragen, anders gebeurd er zeker niet.
2) klopt, aansluiten en laten keuren.
3) Mijn inziens is het nu niet meer nodig om voorschotten te betalen en al zeker geen 50%
4)...
De netbeheerder geeft door aan de leveranciers welke stroom er gedeeld wordt.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."
Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."
Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg