Even schetsen: Mijn vrouw en ik staan in het onderwijs, 3 kinderen (8,6 en 2 jaar), vaak thuis dus

Huis: bouwjaar 2013, gascondensatieketel, vloerverwarming beneden, radiatoren boven.
We hebben 2 daikins buitenunits L/L (sinds 2021 en 2022) verbonden met binnenunits op de benedenverdieping en de slaapkamers (4). Vooral om te koelen in de zomer.
De huidige installatie ligt op het dak van de garage. Monofase, 3850 Wp, 2,5kW SMA, 13° hellingsraad zuidgericht sinds april 2020. Deze liggen in 2 rijen, maar de eerste rij geeft schaduw op de tweede rij in de winter. Niet optimaal dus tijdens die wintermaanden.
Er mocht gerust een zwaardere omvormer op deze installatie, maar het prosumentenverhaal liet me hiertoe anders beslissen ten tijde... Maar deze installatie doet wat hij moet doen (in zonnige maanden). Bracht me in 2022 +4000kWh op.
afname dag: 1020 kWh
afname nacht: 1404 kWh
injectie dag: 1813 kWh
injectie nacht: 727 kWh
Ik zou kunnen uitbreiden op ons zadeldak. Oost/west (95°/275°) hellingsgraad 45°. Geen schaduw op de daken.
Ik wou graag panelen bijleggen om de huidige curve te verbreden en direct verbruik te verhogen. Bedoeling is om in de toekomst het gas niet meer te gebruiken... Elektrische auto is niet voor direct, maar toch...
Ik heb reeds enkele firma's gesproken en offertes ontvangen.
- optie 1: monofase veranderen naar driefase. Zodat we Oost-west 'vol' leggen.
- optie 2: Een extra hybride omvormer installeren Huawei 2kW met 2 strings oost/west. Bij deze offerte wringt het schoentje dat ik dan met SMA omvormer en een Huawei omvormer zit... Ik denk naar de toekomst toe dat dit niet ideaal is...
- optie 3: huidige SMA weg/verkopen, en panelen bijleggen op het westen, 7x400Wp . De 'oude' installatie en de nieuwe installatie aansluiten op de Huawei 4.6kW (of SMA 5kW)
- optie 4: de huidige omvormer veranderen naar 3kW of 3,6kW
Optie 1 is de moeilijkste/duurste investering. Ik stel me gewoon de vraag of het de investering waard is naar de toekomst toe...
Optie 2, 3 en 4 heb ik de mogelijkheid te laten uitvoeren door kennis aan goedkoper tarief, dan wel met Huawei...
Enig advies, opmerking, inzicht is welkom...