Bedankt voor je inbreng Philippe. Op dit moment staat mijn idee op 10 panelen op ZW. Op NO zijn er ook nog wat hoge bomen achteraan onze buren hun tuin, en met hun verbouwingen komt er ook een dakkapel die mogelijk ook schaduw kan geven vanaf 11u (al zou ik de panelen op NO wel zo hoog mogelijk leggen als ik dat überhaupt zou doen).philippe_d schreef: ↑14 mar 2023, 10:03 De "bal misslaan" is een beetje overdreven, maar ik vind dat de installateur toch een punt heeft.
Je mag alles niet zo zwart-wit zien, en iedere persoonlijke situatie bekijken.
De overgang van de terugdraaiende teller naar de digitale teller is toch een serieuze aanpassing in onze mindset.Op die manier is het inderdaad een goed idee om je productie te kunnen spreiden, zodat je zoveel mogelijk uren op een dag kan genieten van de PV, toch?
- met de analoge teller was het de bedoeling om zoveel mogelijk te produceren. Wanneer maakte niet uit.
In het ideale geval produceerden je panelen jouw totale jaarverbruik zodat je stroomfactuur tot "0" herleid werd.
En alle overproductie kon je in de winter gebruiken om elektrisch bij te verwarmen om gas te sparen (en ervoor te zorgen dat je teller niet negatief kwam bij de meteropname).- met de digitale teller is het toch de bedoeling om zoveel mogelijk geproduceerde zonne-energie zelf te gebruiken?
- door te gebruiken terwijl je produceert
- of door teveel geproduceerde energie op te sparen in batterijen
Wat betreft die panelen op NO
Op eerste zicht is dat een verloren investering, de opbrengst per paneel zal inderdaad veel minder zijn.
Maar als je de grafiek bekijkt in PV Calc (groene lijn), dan zie je dat je op een zonnige zomerdag:Het is dus aan de TS om te overwegen of die vroege productie al kan gebruikt worden (ben je thuis tijdens de dag enz ...)
- maximaal 1 kW produceert met de 4 panelen NO (terwijl de 8 panelen ZW tot 2.8 kW produceren), dus duidelijk minder W/Wp ...
- maar je al van 's morgens vroeg productie hebt ...
Of ben je beter met de overschot te injecteren (en dan maximaal in te zetten op ZW ?
Ik werk regelmatig thuis en dan kan ik wasmachine/droogkast/vaatwas en dergelijke wel sequentieel starten vanaf een beetje voor de middag. Dus maximaal op ZW leggen lijkt me dan de goeie keuze. Ik geloof nog niet in thuisbaterijen dus de overschot gaat gewoon terug op het net aan een vergoeding.
Mvg,
Pieter