Compensatie voor duur capaciteitstarief

Nieuwe Weetjes, persberichten
Plaats reactie
Juan
Master lid
Installatie Land: België

Re: Compensatie voor duur capaciteitstarief

Bericht door Juan »

De enige investering die zowel energie-efficiënter is en een beduidend lagere piek heeft, is een warmtepomp-droogkast…

Maar je kan moeilijk 3 jaar op rij zo’n toestel kopen met telkens die 250€… :mrgreen:
bartgo
Master lid

Bericht door bartgo »

Enkele voor wie geen zonnepanelen heeft blijkbaar. Zelfs met zonnepanelen en batterij, maar ook warmtepomp en alles elektrisch, kom ik op 2000kwh verbruik per jaar uit...
Juan
Master lid

Bericht door Juan »

bartgo schreef: 12 mar 2023, 11:50 Enkele voor wie geen zonnepanelen heeft blijkbaar. Zelfs met zonnepanelen en batterij, maar ook warmtepomp en alles elektrisch, kom ik op 2000kwh verbruik per jaar uit...
Met zonnepanelen en warmtepomp/grote verbruikers heb je alle tools in handen om uw verbruik te spreiden.
Tommie1
Master lid

Bericht door Tommie1 »

palombian schreef: 12 mar 2023, 10:57 Als anekdote:

Enkele weken geleden heeft onze 18 jaar oude - en vermoedelijk niet zo zuinige - Ikea Whirlpool oven de geest gegeven.
Nochtans gaf hij nooit aanleiding tot een piekverbruik van meer dan 2,5 kW.
Ik heb nog speciaal gezocht naar een vervanger met een zo laag mogelijk aansluitvermogen (volgens de verkoper was het de eerste keer dat hij deze vraag kreeg :eek: ). In de praktijk trekt hij ipv 3000W aangegeven 3200W piek, ook omdat de spanning hier 242V is ipv 230V.
Met de rest van toestellen in het huis (verlichting, dampkap...) veroorzaakt de nieuwe oven een minstens 1kW hoger piekverbruik, dus zeker €40/jaar, waarschijnlijk meer dan de besparing door het lagere verbruik.
Nu heb ik een batterij (waarvan de "terugverdientijd" sowieso bediscuteerd is) en behoor ik tot de - vermoedelijk beperkte - groep mensen die o.a. dank zij dit forum weten hoe je die moet instellen om het piekverbruik op te vangen (van de installateurs zal het niet komen) en maakt dat uiteindelijk weinig verschil.

In het grote plaatje maakt het capaciteitstarief niet veel uit.
Die aankoopbon van €250 is voor sommigen een welkome goodwill aktie die per saldo het energieverbruik (maar misschien niet de piek) zal verminderen.
Tot één of andere sensatiekrant dergelijke verhalen opdist om vooral je oude toestellen niet weg te doen ;-) .
Het is niet zeker dat je nieuwe oven een grotere piek gaat veroorzaken. Kan best zijn dat die in 7 minuten op temperatuur is ip 12min voor de oude...
In elk geval, mijn oven warmt vrij snel op naar 180 graden, dat duurt zeker geen kwartier.
Luc6580
Master lid

Bericht door Luc6580 »

Je kan een "piek" spreiden over 2 kwartieren:zet de grote verbruiker op 7,5 minuten voor het verstrijken van het kwartier (7,5 minuten na het uur; 22,5 min; 37,5min; 52,5min)
palombian
Master lid

Bericht door palombian »

Luc6580 schreef: 14 mar 2023, 11:50 Je kan een "piek" spreiden over 2 kwartieren:zet de grote verbruiker op 7,5 minuten voor het verstrijken van het kwartier (7,5 minuten na het uur; 22,5 min; 37,5min; 52,5min)
Daar ga ik met mijn vrouw niet over beginnen :-) .

Ik heb ook niet de indruk dat het Huawei peak shaving algoritme daarmee rekening houdt.

Wat de vorige oven betreft, die gebruikte blijkbaar na de eerste boost nooit meer dan de helft van het vermogen. Maar zoals correct opgemerkt zullen hogere maar kortere pieken waarschijnlijk geen hoger gemiddelde veroorzaken.
3080 Wp ZZW 210° 40° helling, SUN2000 3 KTL, LUNA2000 5 kWh, Ecopower
Verwarming, SWW en kookplaat op gas :shock: WTW ventilatie
johan001
Senior lid

Bericht door johan001 »

Ik las op het forum van waar komt de 250€ het is een aanvulling op het bestaande systeem ,als je recht hebt op het sociaal tarief kan je bij fluvius de bon van 250€ aanvragen.
Voorwaarden je moet bv: een wasmachine kopen met een A,B of C label kopen dus je moet minimaal 700€ bijleggen.
En je kan maar bij bepaalde winkels kopen. Als je een verbruik hebt van 900kwh is het maar net de vraag of het loont.
Bij een A label wasmachine heb je een verbruik van 49 kwh op 100 wb. Bij een D label 68kwh op 100 wb.
Juan
Master lid

Bericht door Juan »

johan001 schreef: 15 mar 2023, 23:49 Ik las op het forum van waar komt de 250€ het is een aanvulling op het bestaande systeem ,als je recht hebt op het sociaal tarief kan je bij fluvius de bon van 250€ aanvragen.
Voorwaarden je moet bv: een wasmachine kopen met een A,B of C label kopen dus je moet minimaal 700€ bijleggen.
En je kan maar bij bepaalde winkels kopen. Als je een verbruik hebt van 900kwh is het maar net de vraag of het loont.
Bij een A label wasmachine heb je een verbruik van 49 kwh op 100 wb. Bij een D label 68kwh op 100 wb.
Het wordt “verkocht” als compensatie voor het capaciteitstarief. kW is niet gelijk aan kWh
johan001
Senior lid

Bericht door johan001 »

Odul schreef: 11 mar 2023, 09:52 Gezinnen of alleenstaanden die weinig stroom verbruiken en daardoor méér betalen door het capaciteitstarief, krijgen recht op een bon van 250 euro.

Vlaams energieminister Zuhal Demir (N-VA) de rechtszaak tegen de invoering van het capaciteitstarief verloren heeft, is de Vlaamse regering principieel akkoord met de invoering van een kortingsbon van 250 euro om de impact ervan te verminderen. Verbruikers die het zwaarst getroffen worden, krijgen korting op de aankoop van energiezuinige huishoudtoestellen

De regering verwijst naar de veelbesproken studie van de UGent over de impact van het capaciteitstarief. Die toonde aan dat zeer kleine verbruikers (tot 900 kWh per jaar) hun factuur op jaarbasis met 20 tot 100 euro zien toenemen. In totaal gaat het om een groep van 288.000 huishoudens.

HLN.

Zo zie je maar dat mensen die weinig verbruiken gestraft worden met het CT.
De wereld op zen kop! Ze krijgen 250€ korting op bv een wasmachine maar het moet een C label of beter zijn. Aanvragen kan vanaf 01/01/2024.
Koidream
Master lid
Installatie Land: Ander

Bericht door Koidream »

johan001 schreef: 15 mar 2023, 23:49 ...
...
Ik zou toch eens rondkijken want die prijs (min. 700€+250€) die jij voor ogen hebt is compleet van de pot gerukt...
johan001
Senior lid

Bericht door johan001 »

Koidream schreef: 16 mar 2023, 11:09
johan001 schreef: 15 mar 2023, 23:49 ...
...
Ik zou toch eens rondkijken want die prijs (min. 700€+250€) die jij voor ogen hebt is compleet van de pot gerukt...
Omdat ik tijdelijk sociaal tarief heb kon ik de bon aanvragen, ik dacht ook eens rondkijken dat ging niet er is op de site van Fluvius een lijst met de deelnemende winkels waar ik woon kon ik maar in een winkel de bon gebruiken.
lennertm
Senior lid

Bericht door lennertm »

Ik zie toch een aantal grote ketens staan ook. Misschien moet je iets uitzoomen op de kaart.
Plaats reactie

Terug naar “Nieuwe weetjes, persberichten”