Injectievergoeding bij installatie >10kVA

Hier kan u vragen stellen over merken, specifieke panelen of omvormers. Iedereen is vrij om zijn ervaringen door te geven.
Plaats reactie
ronimo
junior lid
Installatie Land: België

Re: Injectievergoeding bij installatie >10kVA

Bericht door ronimo »

Fluvius laat verschillende vermogens toe als je een netstudie aanvraagt afhanelijk van de capaciteit van het deel net waar je straat op zit.

Sommigen mogen 20k aansluiten andere 10k en nog andere 12.5 of 15.
Ik denk niet dat het systeem voorzien is om configureerbare resultaten van de netstudie op te slaan en op ongoing basis te monitoren, maar je weet maar nooit; als ze een capaciteitstarief kunnen implementeren dan moet eender welke andere setup kinderspel zijn in vergelijking daarmee :-)
beJels

Bericht door beJels »

Kriske77 schreef: 20 nov 2022, 10:36
Breynder schreef: 19 nov 2022, 23:50 Omdat je bij solaredge kunt overdimensioneren tot 2 x het vermogen van de omvormer. Dus omvormer van 10kVA met 20kWp panelen. Er is zelfs 1 omvormer waar je op 10kVA 33kWp mag aansluiten.
Zo blijf je binnen de regel van max 10kVA omvormer...
Volgens mij laat SMA dit niet toe...
met solaredge, moet je wel allemaal optimizers plaatsen op de bestaande panelen en dit is wel een extra kost dan
met SMA kan je tot 1,5 gaan als ze optimaal liggen, maar het kan zelfs tot 9000kWp op een 5kVA omvormer als de panelen niet optimaal liggen

https://files.sma.de/downloads/STPxx-3S ... -nl-11.pdf

SMA Sunny Tripower -> hybride omvormer met backup systeem en het teveel op een piekmoment op een zonnige dag gaat dan naar de batterij als die nog niet vol is
Interessante informatie van SMA lijkt mij: https://www.sma-sunny.com/nl/nieuwe-mar ... xtra-kost/
"Doordat deze omvormer het toelaat om een overdimensionering van 200% te verkrijgen, kunt u nog efficiënter gebruikmaken van zijn capaciteit. Concreet wil dit zeggen dat er tot 50 kWp kan aangesloten worden zonder extra investering naar de netbeheerder toe. Jaarlijks kan dit 45 MWh aan elektriciteit opleveren."
Kriske77
lid

Bericht door Kriske77 »

beJels schreef: 15 mar 2023, 21:01
Breynder schreef: 19 nov 2022, 23:50 Omdat je bij solaredge kunt overdimensioneren tot 2 x het vermogen van de omvormer. Dus omvormer van 10kVA met 20kWp panelen. Er is zelfs 1 omvormer waar je op 10kVA 33kWp mag aansluiten.
Zo blijf je binnen de regel van max 10kVA omvormer...
Volgens mij laat SMA dit niet toe...
met solaredge, moet je wel allemaal optimizers plaatsen op de bestaande panelen en dit is wel een extra kost dan
met SMA kan je tot 1,5 gaan als ze optimaal liggen, maar het kan zelfs tot 9000kWp op een 5kVA omvormer als de panelen niet optimaal liggen

SMA Sunny Tripower -> hybride omvormer met backup systeem en het teveel op een piekmoment op een zonnige dag gaat dan naar de batterij als die nog niet vol is
Interessante informatie van SMA lijkt mij: https://www.sma-sunny.com/nl/nieuwe-mar ... xtra-kost/
"Doordat deze omvormer het toelaat om een overdimensionering van 200% te verkrijgen, kunt u nog efficiënter gebruikmaken van zijn capaciteit. Concreet wil dit zeggen dat er tot 50 kWp kan aangesloten worden zonder extra investering naar de netbeheerder toe. Jaarlijks kan dit 45 MWh aan elektriciteit opleveren."
Blijkbaar kan je met een installatie van 10kVA tot 25kVA niet bij alle leveranciers terecht? Klopt dat? Ecopower zou dat niet toelaten.
Jorrit

Bericht door Jorrit »

ronimo schreef: 14 feb 2023, 17:21 Fluvius laat verschillende vermogens toe als je een netstudie aanvraagt afhanelijk van de capaciteit van het deel net waar je straat op zit.

Sommigen mogen 20k aansluiten andere 10k en nog andere 12.5 of 15.
Ik denk niet dat het systeem voorzien is om configureerbare resultaten van de netstudie op te slaan en op ongoing basis te monitoren, maar je weet maar nooit; als ze een capaciteitstarief kunnen implementeren dan moet eender welke andere setup kinderspel zijn in vergelijking daarmee :-)
Een update voor iedereen die ook interesse heeft om meer dan 10 KVA installatie aan te sluiten :

Synergrid schrijft me het volgende ;

“..Het segment netstudie volgt de procedure beschreven in C10/11 § 5.2.
In stap 2 – Technisch dossier en netstudie – staat het volgende beschreven:

‘In voorkomend geval, het middel tot beperking van het vermogen dat in het distributienet geïnjecteerd mag worden en zijn instelwaarde’

Ik ben niet zeker of het wel verplicht is om een gehomologeerd exportbegrenzingsrelais te plaatsen: indien uw hybride omvormer gehomologeerd is met een vermogenbeheerssysteem zou het kunnen dat de netbeheerder dit aanvaardt, dat dient u bij hen te checken.”

Ik heb inmiddels een netstudie aangevraagd voor een installatie 17,25 kVA (niet méér om niet mijn aansluiting zelf te hoeven verzwaren -3fasen+N 25A= max 17,3kW)
Verwacht dus nu dat, ook als hoor dat ik 10kVA max naar net mag injecteren, Fluvius mij dus ook zal aangeven hoe mijn voorgestelde 17kVA installatie te begrenzen tot 10kVA - zodat het dus wel moeten kunnen in ieder geval - want daar ging het om :)
bartgo
Master lid

Bericht door bartgo »

Dank je. Nog steeds interesse al wil ik mijn keuze tussen leveranciers zo open mogelijk houden.

Even een technisch nitwit vraagje. Waarom kun je niet meer kva installeren dan je aansluiting?

Volgens mij slaat de beperking 10 KVA nog steeds op de volledige capaciteit van de omvormer, zelfs al zet je er een beperking tussen. De sunny home manager van sma kan in software zo een beperking voor teruglevering creëren en is ook gehomologeerd door synergrid maar ik denk niet dat je zo door de 10 KVA grens mag breken. Ik hoop van wel maar denk het niet.
Jorrit

Bericht door Jorrit »

Kriske77 schreef: 15 mar 2023, 23:39
beJels schreef: 15 mar 2023, 21:01

Blijkbaar kan je met een installatie van 10kVA tot 25kVA niet bij alle leveranciers terecht? Klopt dat? Ecopower zou dat niet toelaten.
Let wel , netstudie om te bepalen of het gevraagde vermogen geplaatst mag worden is nog steeds verplicht ! ( maar is wel gratis t.e.m. 25 kVA.). Dat is weer extra werk en wachttijd voor leveranciers / installateurs wellicht ( en veelal zul je dit vermogen niet zomaar mogen injecteren , zou ik verwachten met overbelaste net op vele plaatsen )
Jorrit

Bericht door Jorrit »

bartgo schreef: 16 mar 2023, 07:34 Dank je. Nog steeds interesse al wil ik mijn keuze tussen leveranciers zo open mogelijk houden.

Even een technisch nitwit vraagje. Waarom kun je niet meer kva installeren dan je aansluiting?

Volgens mij slaat de beperking 10 KVA nog steeds op de volledige capaciteit van de omvormer, zelfs al zet je er een beperking tussen. De sunny home manager van sma kan in software zo een beperking voor teruglevering creëren en is ook gehomologeerd door synergrid maar ik denk niet dat je zo door de 10 KVA grens mag breken. Ik hoop van wel maar denk het niet.
Je sluit je installatie aan op het net via je meterkast - de hoofdaansluiting is afgezekerd met bijvoorbeeld 1*40A (enkele fase) of bijvoorbeeld 3*25A . Je kunt dus niet iets aansluiten dat meer amperes laat lopen van of naar het net.

Inderdaad de regelgeving is duidelijk over het vermogen van de installatie en inderdaad je mag niet meer totaal installatievermogen (ongeacht exportbeperkings software inderdaad) aansluiten dan 10kVA zonder netstudie.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei PV panelen”