Auto gebruiken als thuisbatterij

Wetenschap-Toekomst-Onderzoek
Gebruikersavatar
Kriske77
Senior lid
Berichten: 121
Lid geworden op: 18 aug 2022, 14:23
Installatie Land: België

Re: Auto gebruiken als thuisbatterij

Bericht door Kriske77 »

Koidream schreef: 22 dec 2022, 14:47 Ik blijf het vooral een gek idee vinden om een EV te kopen van 40.000€ of meer, die ik dan thuis moet laten staan om tijdens de zonne-uren op te laden om vervolgens er niet mee weg te kunnen eens de zon weg is omdat ik dan het accu nodig heb om mijn woning te voeden...
Dat je "dure" accu dan ook nog eens onderhevig is aan extra laad/ ontlaad cycli en daardoor dus sneller "versleten" is, laat ik nog in het midden...
dat klopt en dat vind ik ook, ik zie de batterij van een EV als extra batterij om af en toe te gebruiken maar zeker niet als enige, want die staat ook niet altijd thuis. Wordt wel interessanter als de batterijen van de auto ook groter worden en je dan 2 EV's hebt :-)

PS: de Sion is onder de 30000 euro als je intekent voor 24/12/2022 voor 500 euro
ZP (56), airco verwarming Daikin 7 binnen units, elektrische (!) vloerverwarming, warmtepompboiler MET splitsysteem, batterij BYD, 2 EV's, laadpaal ZAPPI, ...
Gebruikersavatar
Kriske77
Senior lid
Berichten: 121
Lid geworden op: 18 aug 2022, 14:23
Installatie Land: België

Re: Auto gebruiken als thuisbatterij

Bericht door Kriske77 »

Koidream schreef: 22 dec 2022, 16:19
MarioV schreef: 22 dec 2022, 15:21 €30.000 geen €40.000
https://sonomotors.com/en/preorder/
Start productie 2024...
dus nu intekenen (voor 500 euro) en vanaf dan sparen voor de rest van het bedrag
tegen dan is hopelijk de wetgeving ook weer helemaal aangepast om bidirectioneel te laden
ZP (56), airco verwarming Daikin 7 binnen units, elektrische (!) vloerverwarming, warmtepompboiler MET splitsysteem, batterij BYD, 2 EV's, laadpaal ZAPPI, ...
Gebruikersavatar
Koidream
Master lid
Berichten: 1580
Lid geworden op: 31 jan 2018, 16:21
Installatie Land: Ander

Re: Auto gebruiken als thuisbatterij

Bericht door Koidream »

Kriske77 schreef: 22 dec 2022, 16:25 dat klopt en dat vind ik ook, ik zie de batterij van een EV als extra batterij om af en toe te gebruiken maar zeker niet als enige, want die staat ook niet altijd thuis. Wordt wel interessanter als de batterijen van de auto ook groter worden en je dan 2 EV's hebt :-)
Is het nu niet net de bedoeling om die accu's te verkleinen? Ik zie geen enkel nut in grotere accu's. Mijn accu is 50kWh en zelfs dat mag kleiner zijn voor een doorsnee EV-rijder.
Kriske77 schreef: 22 dec 2022, 16:25 PS: de Sion is onder de 30000 euro als je intekent voor 24/12/2022 voor 500 euro
Voor iets wat je nog helemaal niet weet wat het gaat worden (als het uberhaupt wat wordt). Met de gegevens die ze nu al delen lijkt het me helemaal geen "winner" te worden. Aan u om het tegendeel te bewijzen. Waar blinken ze uit t.o.v. van bijvoorbeeld een Dacia Spring van 20.000€?
Gebruikersavatar
LvA
Master lid
Berichten: 1118
Lid geworden op: 29 dec 2019, 11:32
Installatie Land: België

Re: Auto gebruiken als thuisbatterij

Bericht door LvA »

bruma schreef: 22 dec 2022, 12:19 Iedereen toetert dat bidirectioneel laden zo pokkeduur is, uiteindelijk is dit toch ook maar een huisbatterijomvormer bv à la sunny storage 5 die DC op dezelfde spanning werkt als een 400V net EV én die wel per land gekeurd werd aan te sluiten aan een thuisnet

Dus het enige dat technisch mogelijk zou gemaakt moeten worden op een EV is de DC pennen in 2 richting te kunnen laten werken
aangesloten op een DC lader
of
aangesloten op een voor dat land goedgekeurde batterijomvormer (zou zelfs met een hybrideomvormer kunnen werken, in dat kader zou de hybrideomvormer misschien ook kunnen fungeren om PV DC stroom rechtstreeks in de EV accu te pompen)
Je hebt volledig gelijk. Voor al degenen die vandaag al een HS (300V DC tot 580V DC) hybride omvormer met HS thuisbatterij (*) hebben, moet dit mogelijk zijn op voorwaarde dat de auto-industrie morgen een protocol opstelt waarmee de communicatie tussen de auto en de hybride omvormer kan gebeuren. Je moet dan wel een DC-net van je omvormer naar je laadplaats installeren. Deze DC (bidirectionele) laadpaal zal dan ook goedkoper (in elk geval niet duurder dan) zijn dan de AC-laadpaal van vandaag.

(*) HS thuisbatterij zal nodig zijn omdat de ontlading/lading van de BEV (ook 300 V AC of meer, afhankelijk van merk en type) moet kunnen gebeuren aan een minimum vermogen en het vermogen moet dus eerst naar de thuisbatterij worden versast (met kleinst mogelijke DC regelverliezen) vooraleer omgevormd te worden via de omvormer in AC voor een modulerend vermogensgebruik aangepast aan de vermogensvraag in de woning. De niet gebruikte/benodigde energie (onder de ontlaaddrempel van het voertuig) wordt zo dan opgeslagen in de thuisbatterij die dan als systeembuffer dient. De LV (Low Voltage) thuisbatterijen hebben hier een nadeel omdat er grotere regelverliezen (van 300 V ... 600 V naar 48V) zijn bij BEV's, maar voor hybride voertuigen is dit wel een goede mogelijkheid omdat hybride voertuigen ook LV batterijen (en aandrijfsystemen) hebben van 48V.

Koidream schreef: 22 dec 2022, 14:47 Ik blijf het vooral een gek idee vinden om een EV te kopen van 40.000€ of meer, die ik dan thuis moet laten staan om tijdens de zonne-uren op te laden om vervolgens er niet mee weg te kunnen eens de zon weg is omdat ik dan het accu nodig heb om mijn woning te voeden...
Dat je "dure" accu dan ook nog eens onderhevig is aan extra laad/ ontlaad cycli en daardoor dus sneller "versleten" is, laat ik nog in het midden...
Zo gek is dat idee niet!

Een BEV met een actieradius van 400 km en met 2000 gegarandeerde batterijcycli (NMC batterijen), kan theoretisch 2000 (tot zelfs 6000 cycli bij LFP batterijen) * 400 km = 800000 km (2.400.000 km bij LFP) afleggen voordat de batterij degradeert naar minder dan 80% van zijn capaciteit. De meest voertuigen krijgen een garantie van 8 jaar op hun batterijen en soms ook op de elektrische aandrijving. Dit betekent dat je ongeveer 100.000 km/jaar zou moeten afleggen om ten volle gebruik te maken van je investering in (het opslagvermogen van) je BEV batterij (= actieradius van je voertuig). De meeste mensen rijden lang geen 100.000 km/jaar en dan is het wel verstandig om dit potentieel aan cycli (ontladen en laden) te gebruiken voor andere doeleinden zoals voor je woning of voor een economische activiteit (je bedrijf, het lokale elektriciteitsnetwerk ondersteunen, ... ) In ieder geval kan je hiermee je aankoop verder optimaliseren zonder dat dit beslag legt op de gebruiksduur, de garantievoorwaarden, het comfort , ... van je BEV en op voorwaarde dat je het juiste evenwicht vindt tussen je afgelegde km en je energetische optimalisaties met je BEV batterij.

En ... dan is je bovenstaande bewering waar, op voorwaarde dat iemand 100.000 km/jaar aflegt en dus ook geen tijd noch overschotcycli zal hebben om zijn batterij te gebruiken voor zijn woning. Het voertuig zal dan waarschijnlijk ook bijna nooit thuis staan of ook zeer weinig stilstaan.

Maar in alle andere gevallen is het wel een goed idee om de cyclische ontlaad- en laadcapaciteit van de autobatterij wel in te zetten als het voertuig stil staat. Anders heb je technisch en financieel overgeïnvesteerd (te veel) in de actieradius (= grootte, kWh opslagvermogen batterij) van je BEV bij je aankoop.
Gebruikersavatar
Koidream
Master lid
Berichten: 1580
Lid geworden op: 31 jan 2018, 16:21
Installatie Land: Ander

Re: Auto gebruiken als thuisbatterij

Bericht door Koidream »

Kriske77 schreef: 22 dec 2022, 16:27
Koidream schreef: 22 dec 2022, 16:19
MarioV schreef: 22 dec 2022, 15:21 €30.000 geen €40.000
https://sonomotors.com/en/preorder/
Start productie 2024...
dus nu intekenen (voor 500 euro) en vanaf dan sparen voor de rest van het bedrag
tegen dan is hopelijk de wetgeving ook weer helemaal aangepast om bidirectioneel te laden
Of, het Sono verhaal is over... Spijtig voor wie er in geloofde en wilde meewerken aan de transitie.
https://www.vroom.be/nl/nieuws/sono-mot ... -524640110
Gebruikersavatar
Ahrand
lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 24 apr 2023, 14:11
Installatie Land: België

Re: Auto gebruiken als thuisbatterij

Bericht door Ahrand »

De nieuwe Renault 5 E-Tech Electric komt eraan (https://www.autogids.be/autonieuws/nieu ... -2024.html)
Zou ook ingebouwde V2G technologie moeten hebben op de zwaardere batterijen.
Hier volgt de ingebouwde lader de AC frequentie van het huis/net zodat er geen conflicten ontstaan.
Zou dit de doorbraak kunnen betekenen van de auto als thuisbatterij ?
Gebruikersavatar
Kriske77
Senior lid
Berichten: 121
Lid geworden op: 18 aug 2022, 14:23
Installatie Land: België

Re: Auto gebruiken als thuisbatterij

Bericht door Kriske77 »

hopelijk volgen er snel andere
ZP (56), airco verwarming Daikin 7 binnen units, elektrische (!) vloerverwarming, warmtepompboiler MET splitsysteem, batterij BYD, 2 EV's, laadpaal ZAPPI, ...
Gebruikersavatar
soundsystem
Donateur
Donateur
Berichten: 609
Lid geworden op: 05 mar 2021, 21:16
Installatie Land: België

Re: Auto gebruiken als thuisbatterij

Bericht door soundsystem »

Ahrand schreef: 26 feb 2024, 15:32 De nieuwe Renault 5 E-Tech Electric komt eraan (https://www.autogids.be/autonieuws/nieu ... -2024.html)
Zou ook ingebouwde V2G technologie moeten hebben op de zwaardere batterijen.
Hier volgt de ingebouwde lader de AC frequentie van het huis/net zodat er geen conflicten ontstaan.
Zou dit de doorbraak kunnen betekenen van de auto als thuisbatterij ?
Tot men de prijs hoort van een bidirectionele laadpaal, dan zal het enthousiasme bij de meesten al heel wat minder zijn.
Gebruikersavatar
sir_olf
Senior lid
Berichten: 405
Lid geworden op: 22 aug 2022, 15:39
Installatie Land: België

Re: Auto gebruiken als thuisbatterij

Bericht door sir_olf »

soundsystem schreef: 01 mar 2024, 09:39 Tot men de prijs hoort van een bidirectionele laadpaal, dan zal het enthousiasme bij de meesten al heel wat minder zijn.
Maar wel absurd hoge subsidie op (vorig jaar toen ik keek toch). Die zitten altijd mee verrekend in de prijs.
Gebruikersavatar
bruma
Master lid
Berichten: 3400
Lid geworden op: 20 mei 2013, 14:09
Installatie Land: Maak keuze

Re: Auto gebruiken als thuisbatterij

Bericht door bruma »

soundsystem schreef: 01 mar 2024, 09:39
Ahrand schreef: 26 feb 2024, 15:32 De nieuwe Renault 5 E-Tech Electric komt eraan (https://www.autogids.be/autonieuws/nieu ... -2024.html)
Zou ook ingebouwde V2G technologie moeten hebben op de zwaardere batterijen.
Hier volgt de ingebouwde lader de AC frequentie van het huis/net zodat er geen conflicten ontstaan.
Zou dit de doorbraak kunnen betekenen van de auto als thuisbatterij ?
Tot men de prijs hoort van een bidirectionele laadpaal, dan zal het enthousiasme bij de meesten al heel wat minder zijn.
vanwaar uw opmerking? er staat toch
Hier volgt de ingebouwde lader de AC frequentie van het huis/net zodat er geen conflicten ontstaan.
alleen is niet duidelijk hoe de communicatie zal gebeuren tussen huisinstallatie (zeg maar DM) en de wagen
Gebruikersavatar
soundsystem
Donateur
Donateur
Berichten: 609
Lid geworden op: 05 mar 2021, 21:16
Installatie Land: België

Re: Auto gebruiken als thuisbatterij

Bericht door soundsystem »

Maar je hebt toch nog steeds een (bidirectionele) laadpaal nodig om uw type 2 laadkabel in te pluggen?
Of hoe moet ik zien?
Gebruikersavatar
Bj0rn
Master lid
Berichten: 561
Lid geworden op: 06 mei 2015, 14:15
Installatie Land: België

Re: Auto gebruiken als thuisbatterij

Bericht door Bj0rn »

Of je een bidirectionele laadpaal nodig hebt hangt - denk ik - af van het type bidirectioneel laden. Spreken we over V2L, V2H of V2G?
  • Voor V2L heb je geen (relatief dure) bidirectionele laadpaal nodig. Een adapter van enkele honderden euro volstaat.
  • V2H en V2G weet ik niet in de praktijk. Ik vermoed dat de synchronisatie met het net ofwel in de wagen, ofwel in de laadpaal zal zitten. Ik vrees dat je voor een bidirectionele laadpaal al gauw over 2000+ euro spreekt.
2009 PV - 2014 EV - 2018 ESS - 2020 ZB - 2022 DM & dynamisch tarief - 2024 WP
Gebruikersavatar
soundsystem
Donateur
Donateur
Berichten: 609
Lid geworden op: 05 mar 2021, 21:16
Installatie Land: België

Re: Auto gebruiken als thuisbatterij

Bericht door soundsystem »

Er wordt gesproken over V2G.
Er zal op een of andere manier toch tegen de auto verteld moeten worden hoeveel vermogen hij moet injecteren om de huisinstallatie te voorzien
Gebruikersavatar
Kriske77
Senior lid
Berichten: 121
Lid geworden op: 18 aug 2022, 14:23
Installatie Land: België

Re: Auto gebruiken als thuisbatterij

Bericht door Kriske77 »

een bidirectionele DC lader geïntegreerd in de hybride omvormer ?
ZP (56), airco verwarming Daikin 7 binnen units, elektrische (!) vloerverwarming, warmtepompboiler MET splitsysteem, batterij BYD, 2 EV's, laadpaal ZAPPI, ...
Gebruikersavatar
Bj0rn
Master lid
Berichten: 561
Lid geworden op: 06 mei 2015, 14:15
Installatie Land: België

Re: Auto gebruiken als thuisbatterij

Bericht door Bj0rn »

soundsystem schreef: 02 mar 2024, 15:03 Er wordt gesproken over V2G.
Er zal op een of andere manier toch tegen de auto verteld moeten worden hoeveel vermogen hij moet injecteren om de huisinstallatie te voorzien
Voor wat de communicatie betreft: zie https://en.wikipedia.org/wiki/ISO_15118
Dat zegt enkel iets over het protocol, niet over het feit of het apparaat dat dit protocol spreekt in de praktijk een laadpaal is of een "granny charger"-achtig apparaat.
2009 PV - 2014 EV - 2018 ESS - 2020 ZB - 2022 DM & dynamisch tarief - 2024 WP
Plaats reactie

Terug naar “Wetenschap-Toekomst-Onderzoek”