warmtepomp of toch maar niet?

Hier kan men offertes voor warmtepompen aanvragen.
Plaats reactie
Sancho
Senior lid
11
Installatie Land: Maak keuze

Re: warmtepomp of toch maar niet?

Bericht door Sancho »

Neen mijn verbruik is:
543 + (geschat) 7650 + 10000 = 18193 kWh (trek er nog een 1500 kWh af voor de plugin (november tot vandaag)) = 16693 kWh)

De cijfers voor de COP te bepalen van de warmtepomp zijn over meerdere jaren heen.
(sinds laatste vervanging van de display)

Ik moet eerlijk toegeven dat ik me door het jaar weinig met de cijfers/installaties bezig hou.
We zijn hier thuis wel met 5 en er wordt bijna dagelijks gedouched.

Voor de oorlog in Oekraïne zaten we voor het volledige jaar op een 1000 € gas + elektriciteit.
Voor die prijs zijn we eerlijk gezegd niet bereid om aan comfort/sfeer/gezelligheid in te boeten.

De energie voor de plugin factureer ik door aan mijn zaak (waar die 100% aftrekbaar is).
Dus heel hard moet ik daar ook niet naar kijken...

Uiteraard moet iedereen zijn rekening zelf maken, maar gezien we voor de warmtepomp een enorm overschot hadden.
En we nog van de terugdraaiende teller kunnen genieten.
Was onze rekening een "no brainer" zeker omdat met de verbouwing een nieuwe EPB verplicht was (uitbreiding > 50%)
bruma
Master lid
11
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma »

Zelf zou ik ook even kijken naar L/L WP
Hiermee kan je lokaal per lokaal instellen qua temperatuur
En hou er rekening mee dat je niet alle lokalen gelijktijdig op comfort temperatuur wenst verwarmen of te houden

Nadeel is SWW, 300l kan misschien de verliezen beperken door een lagere temperatuur
zodoende het gas nog als back-up en voor SWW.
Mocht je nog teveel stroom injecteren dan in de SWW boiler een elektrisch verwarmelement

later uitkijken naar een ander type boiler bij de behoeftes van dan.
LvA
Master lid
4
Installatie Land: België

Bericht door LvA »

bruma schreef: 22 feb 2023, 16:40 Zelf zou ik ook even kijken naar L/L WP
Het zou dom zijn om vandaag nog voor meerdere L/L WP'n te gaan als je een waterzijdig systeem in je woning hebt en als je bovendien weet dat de nieuwe L/W WP monoblok uitvoering met R290 (propaan als koelmiddel) al een betere SCOP bij hoge t°n heeft dan een L/L WP.

Lokaal de t° instellen is tegenwoordig ook mogelijk door elektronisch gestuurde thermostatische kranen op je radiatoren te zetten. Deze nieuwe thermostatische kranen kan je op ruimte t° instellen en zijn verbonden via WiFi met een app, waardoor je zelfs de verwarmingstijden kan instellen. In feite is dit een vervanger voor een thermostaat voor iedere ruimte.

Met een L/W WP is SWW ook geen probleem omdat je een boiler- of buffervat kan installeren dat opgewarmd wordt met je monoblok L/W WP. Dit is zelfs standaard installatie met de meeste monobloksystemen.
palombian
Master lid
2

Bericht door palombian »

LvA schreef: 22 feb 2023, 17:17
Het zou dom zijn om vandaag nog voor meerdere L/L WP'n te gaan als je een waterzijdig systeem in je woning hebt en als je bovendien weet dat de nieuwe L/W WP monoblok uitvoering met R290 (propaan als koelmiddel) al een betere SCOP bij hoge t°n heeft dan een L/L WP.

Lokaal de t° instellen is tegenwoordig ook mogelijk door elektronisch gestuurde thermostatische kranen op je radiatoren te zetten. Deze nieuwe thermostatische kranen kan je op ruimte t° instellen en zijn verbonden via WiFi met een app, waardoor je zelfs de verwarmingstijden kan instellen. In feite is dit een vervanger voor een thermostaat voor iedere ruimte.

Met een L/W WP is SWW ook geen probleem omdat je een boiler- of buffervat kan installeren dat opgewarmd wordt met je monoblok L/W WP. Dit is zelfs standaard installatie met de meeste monobloksystemen.
LvA schreef: 22 feb 2023, 10:01
palombian schreef: 22 feb 2023, 09:40
(1) Mijn plan is inderdaad om de condensatieketel nog enkele jaren in leven te houden en in voorkomend geval te vervangen door een type dat samen kan werken met een WP.
(2) Ik stel me nog wel vragen over de geluidshinder van een buitenunit in een gesloten bebouwing.

Op dit moment (2023/02/23 9h40) hier 35° watertemperatuur (klassieke radiatoren), buiten 6° en binnen 19°.
(2) de nieuwe monoblok WP'n met R290 zijn heel veel stiller (10 DB) dan de WP'n van vandaag. Dit komt omdat de compressoren minder zwaar kunnen uitgevoerd worden (minder compressordruk nodig met R290) en dat er in totaal ook minder koelmiddel (R290) in het circuit moet aanwezig zijn.

(1) Ik zie niet in waarom je in de toekomst nog een gascondensatieketel nodig hebt. Ik zou me vandaag al voorbereiden op een gasloos bestaan en dus uitkijken naar een WP ter vervanging van je huidige fossiele verbranding voor warmtedoeleinden. Dit moet je natuurlijk inplannen, want levertermijnen en plaatsing is nooit onmiddellijk.

Een ander voordeel van een gasloos of fossielvrije warmteaanmaak is dat je de bestaande schouw(en) kan re-afecteren voor andere doeleinden, zoals gebruiken als schacht voor ventilatiebuizen. Dus ook dat is in te plannen.
Dat laatste is hier al met één schouw gebeurd, de aanvoer is wel naast de nog in gebruik zijnde schoorsteen moeten gebeuren, plus via ingebouwde kasten en valse plafonds (als je verbouwt zie altijd dat je genoeg verticale en horizontale schachten overhoudt, ze geraken toch vol).

Ik geef toe dat het dom zou zijn om nu nog een nieuwe gasketel te kopen (alhoewel ze nog elke dag bij renovatie worden geplaatst), ik hoop dat de huidige van 2007 het nog enkele jaren uithoudt.
Idem voor onze diesel en benzineauto's trouwens.
3080 Wp ZZW 210° 40° helling, SUN2000 3 KTL, LUNA2000 5 kWh, Ecopower
Rijwoning 1935 (198 m2 669 m3 huidig EPC 81) verwarming, SWW en kookplaat op GAS (650m3/jaar) WTW ventilatie
palombian
Master lid
2

Bericht door palombian »

LvA schreef: 22 feb 2023, 17:17

Een L/W systeem lijkt me toch comfortabeler, geen geluid (binnen) of luchtstromen.
Misschien moeten enkele radiatoren vervangen worden, maar dat is minder ingrijpend dan een heel nieuw leidingstelsel en binnenunits plaatsen die doorgaans niet op de plaats van de bestaande radiatoren komen.
In een rijwoning is L/L plaatsen ook minder eenvoudig dan in een vrijstaande woning, en mooi is het daar dikwijls ook niet gedaan, het lijkt soms op een noodoplossing.
Het kost heel wat geld, en veel mensen zouden er op mijn leeftijd (73) niet meer aan denken, maar zo eindig je op de duur als energiearme oudere.
De bedoeling is dat we onze oude dag comfortabel en zonder zorgen over de technische toestand van ons huis kunnen doorbrengen (nee, wij gaan niet naar een appartement verkassen zoals velen op onze leeftijd).

PS: ik kan ze anderzijds geen ongelijk geven, alles is hier ongeveer tegelijk versleten, zopas elektrische oven en onderwaterhydrofoorpomp vervangen.
Plat dak moet ook nog vernieuwd worden, en de keuken en de bekleding van de trap hebben ook hun leeftijd.
Rijwoning 1935 (198 m2 669 m3 huidig EPC 81) verwarming, SWW en kookplaat op GAS (650m3/jaar) WTW ventilatie
palombian
Master lid
2

Bericht door palombian »

Sancho schreef: 22 feb 2023, 15:12 Neen mijn verbruik is:
543 + (geschat) 7650 + 10000 = 18193 kWh (trek er nog een 1500 kWh af voor de plugin (november tot vandaag)) = 16693 kWh)

De cijfers voor de COP te bepalen van de warmtepomp zijn over meerdere jaren heen.
(sinds laatste vervanging van de display)

Ik moet eerlijk toegeven dat ik me door het jaar weinig met de cijfers/installaties bezig hou.
We zijn hier thuis wel met 5 en er wordt bijna dagelijks gedouched.

Voor de oorlog in Oekraïne zaten we voor het volledige jaar op een 1000 € gas + elektriciteit.
Voor die prijs zijn we eerlijk gezegd niet bereid om aan comfort/sfeer/gezelligheid in te boeten.

De energie voor de plugin factureer ik door aan mijn zaak (waar die 100% aftrekbaar is).
Dus heel hard moet ik daar ook niet naar kijken...

Uiteraard moet iedereen zijn rekening zelf maken, maar gezien we voor de warmtepomp een enorm overschot hadden.
En we nog van de terugdraaiende teller kunnen genieten.
Was onze rekening een "no brainer" zeker omdat met de verbouwing een nieuwe EPB verplicht was (uitbreiding > 50%)
Dat is erg redelijk gezien de omvang van het huis.
En blijkbaar hebben nieuwe WP nog een beter rendement...

Tot voor de oorlog waren onze energiekosten ook verwaarloosbaar, en gelukkig zijn de prijzen al een heel stuk gezakt, maar niets doen en hopen dat ze teruggaan naar vroeger lijkt me geen optie.
Alhoewel, met de massa LNG die op ons afkomt weet je maar nooit of we ons weer te gek hebben laten maken.

Ondanks alles doe je het toch meer uit overtuiging dan om uit te sparen op het verbruik.
Maar dat was bij vroegere renovatiegolven ook zo en wie toen vond dat hij het nooit kon terugverdienen heeft deze winter wel blauw gezien (van de kou of van zijn rekening).
Plaats reactie

Terug naar “Offertes warmtepompen aanvragen”