Huawei Luna max AC-laadstroom

Nu het belang aan batterij opslagsystemen, met de komst van nieuw tarieven, aan belang toeneemt, een aparte rubriek voor batterijsystemen.
Lirec
Senior lid
Installatie Land: België

Re: Huawei Luna max AC-laadstroom

Bericht door Lirec »

1) ok :-)

2) correct. Je zet de reservatie uiteraard enkel aan als je ook effectief peak shaving instelt ;-)

3) correct. Ik had het over de indeling op het fusionsolar online portaal, als je daar batterij neemt heb je 4 blokken van instellingen. Op de app is dit anders ingedeeld.

Tou is "time of usage". Online portaal is dit onder batterij te vinden, in de app sinds kort (vreemd genoeg) onder dongle.
Met tou ga je tijdsvakken instellen waarop je:
-ontladen toestaat (batterij word op die momenten aangesproken voor eigen stroomverbruik te dekken)
-opladen instelt (batterij word dan, met het net, opgeladen tegen de door jou ingestelde AC snelheid & tot aan het maximaam ingesteld AC %soc.
-op niet ingestelde tijdsvakken word de batterij niet aangesproken voor verbruik.
-verder kan je instellen of overtollige zonnestroom naar batterij gaat (meest logisch) of richting injectie.

maar je hebt met bovenstaande dus alles gevonden & kan het nu juist interpreteren denk ik
tapasr_63cf077f0de49
junior lid

Bericht door tapasr_63cf077f0de49 »

Lirec schreef:Voor mijn part zijn je instellingen toch vreemd:
1) peak shaving doe je altijd, aan 2kw, daarvoor hou je 40% SOC gereserveerd
2) SOC mag tussen 20 en 100 zijn in normaal bedrijf
3) bij AC laden mag hij laden tot SOC 66% is
4) AC laden heb je ingesteld van 2 tot 6 van maandag tot zaterdag + zaterdag van 20 tot 21u, aan 3kw

2: 20% nooit gebruiken, uit vrees voor snellere slijtage allicht, is zeer ruim
=> Dat mag bij de luna's naar het schijnt gerust 0 zijn (bij mij zo), of 10 voor de voorzichtigen.

1 + 2: Daarbovenop hou je nofmaals 20% (20% tot 40% SOC) voor peak shaving. In mijn "normale" huishouden heb ik nog nooit meer dan 4 a 5% in 1 peak nodig gehad. Weet dat hij automatisch bijlaad als het batterijniveau te laag dreigt te worden voor de volgende piek. Ik zie hem dat bij mij soms doen vanaf 3 a 4% soc
=> 10% reservatie bovenop je minimale % SOC volstaat voor peak shaving

3: dat is logisch: op een zonnige dag ga je anders snel injecteren als de batterij vol is (omdag hij bij start van de dag al 66% vol is).
=> maar van maart tot september zou ik die zeker lager zetten

4: ik veronderstel dat dit is om gebruik te maken van piek <=> daluren?
-Weet wel dat inzake nettarieven geen verschil meer bestaat, de spread is dus kleiner geworden (en enkel afhankelijk nog van je dal/piektarief in je contract.
=> waarom je ook op zaterdagochtend oplaad is me een raadsel
-feitelijk ga je momenteel max moeten opladen van 20 tot 66% = 46%. Maar aan 3 kw voor 4 uur is dat 12 kw. Tenzei je de 2x15kw batterij hebt is dit vreemd. Allicht is het een 10kw batterij
=> laden is dan meer logisch bvb van 0 tot 6 uur s'ochtens aan max 1 kw.

1: peak shaven op 2 kw is nergens voor nodig
=> 2,5 betaal je toch zowiezo.
Je kan het zelfs licht hoger zetten (2,6 bvb) omdat de kans zeer groot is dat je piek nooit een volledig kwartier duurt + dit net het gemeten kwartier is en zich niet over 2 meetkwartieren uitstrekt.

4+1: shaven op 2kw maar tegelijk laden op 3kw? Makes no sense to me (maar ik vermoed dat dan automatisch max aan 2 geladen word)

Ter info mijn instellingen (10kw batterij):
-max soc: 100, min: 0
-ac charge cutoff soc: 80 (nov tot jan, 50 in febr/okt, geen charge daarbuiten)
-discharge 5:59 tot 21:01 op ma tot vr
-charge op ma tot vr van 00:01 tot 05:50
-1,25kw charge max (nov tot jan, 1kw in febr/okt, 0 daarbuiten)
-peak shaving SOC: 10% reservatie
-altijd, aan 2,6 (hoogst gemeten kwartier voor fluvius in 4 maander daarme is 2,522)

opmerkingen op mijn instellingen: shoot :-)
Beste Lirec:bedankt om jouw kennis hier achter te laten.
Dankzij uw tips heb ik het zelfde probleem kunnen oplossen mbt AC opladen tot wel 5kw van men LUNA-batterij .

Ik had graag jouw deskundigheid gevraagd om persoonlijke settings te wijzigen.
Enkele vragen op jou instellingen:

Ter info mijn instellingen (10kw batterij):
-max soc: 100, min: 0>
Punt 1 .ik las ergens officieel schrijven van huwawei dat volledig legen van batterij onherroepelijke shade afname capaciteit met zich meebrengt?
-ac charge cutoff soc: 80 (nov tot jan, 50 in febr/okt, geen charge daarbuiten)
Punt 2 waarom 80? Om in de donkere maanden minder oplaadbeurten te vermijden?
-discharge 5:59 tot 21:01 op ma tot vr punt3 : waarom snachts niet ontladen?
-charge op ma tot vr van 00:01 tot 05:50
-1,25kw charge max (nov tot jan, 1kw in febr/okt, 0 daarbuiten)
-peak shaving SOC: 10% reservatie
-altijd, aan 2,6 (hoogst gemeten kwartier voor fluvius in 4 maander daarme is 2,522

Punt 4 : huidige installatie 12 panelen en 10kw batterij.men vrouw werkt thuis met kinderopvang.
Welke settings raadt u ons aan?

Parameter dongle +parameter
Batterij SOC max en min
Capaciteit piekschering, percentage?

Punt 5: Tot op heden maakten we gebruik van ontladen batterij 24 h /24
Nodig of niet ?

Mvg Benny

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk

Lirec
Senior lid

Bericht door Lirec »

Graag gedaan, hou er wel rekening mee dat mijn info ook slechts bijeen-gesprokkeld is met info hier en daar.

Punt1: er zijn daarover vooral veel verhalen & welles/nietes discussies op fora (ook hier op zonsttaal), terwijl ze daarbij soms totaal verschillende batterij-technologien door elkaar gooien - wat niet helpt. Ik heb zelf ook gezocht een tijd terug naar goede info daarover: een officiele DOD-chart bvb die duidelijk het aantal verwachtte cycly afzet tegenover de DOD instelling. Helaas heb ik niets gevonden, buiten wat algemene charts over LIFEPO4, waarvan deze sterk onderling verschillen.
Mijn uitgangspunt was daarom: Je kan de DOD-instellen van 0 tot 20, het zal dus wel ergens een effect hebben op de levensduur. Maar niet enorm vermits je maar tot 20 kan gaan en huawei graag adverteert (zowat als enige) met hun dod van 0%.
=> deze staat daarom toch op 0 bij mij, in praktijk gaat deze echter nooit lager dan kortstondig 4 a 5 omdat ik "backup power SOC for peak shaving (%):" op 10 heb staan. Eens de 4 a 5 procent bereikt is zie ik dat de omvormer de batterij oplaad van het net tot terug 9 a 10%
=> wil je voorzichtiger zijn? Zet gerust een van de 2 of beide parameters hoger. Vooral in de winter kan dit eigenlijk geen kwaad: je zal niet vaak voldoende zon krijgen dat de batterij geheel vol geraakt en je gaat injecteren wat je anders had kunnen capteren.

=> met 80 zit er s'ochtens 8kw in mijn batterij. Dat volstaat doorgaans (soms ruimschoots) om de piekuren te overbruggen. Niet 100 omdat dit ergens slechter voor de batterij zou kunnen zijn om permanent te doen + als er in de winter dan toch eens son is zou de batterij vol kunnen geraken en zit ik te injecteren wat ik zelf had kunnen gebruiken. Let erop dat ik dit enkel to hoog zet van nov tot jan: 50 in febr/okt, geen charge daarbuiten.

=> omdat mijn doel hier was om de piekuren, die duurder zijn, te overbruggen voor een groot stuk - maar enkel in de winter wanneer mijn panelen niet voldoende opbrengen. Deze TOU instelling zal ik allicht van +- begin maart tot en met oktober terug op maximum self consumption zetten.

Punt 4 : huidige installatie 12 panelen en 10kw batterij.men vrouw werkt thuis met kinderopvang.
=> dat hangt echt wel van je verbruikspatroon af & de prijzen van je energiecontract & de orientatie/hellingshoek van de panelen. Dat valt algemeen niet te zeggen buiten: heb je maar 1 teller=> max self consumption, is het verschil in je contract tussen nacht en dag klein => max self consumption, is het verschil groot => tou,....

voor de rest: zie mijn info/instellingen. Maar pas het toe op je eigen situatie, pas het aan aan je eigen ideeren.

Punt 5: Tot op heden maakten we gebruik van ontladen batterij 24 h /24.
=> dat is max self consumtion dus. Dat is de standaardinstelling, je moet zelf bekijken of je liever (allicht enkel in de winter en eventueel in tussenseizoenen) graag TOU toepast...
tapasr_63cf077f0de49
junior lid

Bericht door tapasr_63cf077f0de49 »

Lirec schreef:Graag gedaan, hou er wel rekening mee dat mijn info ook slechts bijeen-gesprokkeld is met info hier en daar.

Punt1: er zijn daarover vooral veel verhalen & welles/nietes discussies op fora (ook hier op zonsttaal), terwijl ze daarbij soms totaal verschillende batterij-technologien door elkaar gooien - wat niet helpt. Ik heb zelf ook gezocht een tijd terug naar goede info daarover: een officiele DOD-chart bvb die duidelijk het aantal verwachtte cycly afzet tegenover de DOD instelling. Helaas heb ik niets gevonden, buiten wat algemene charts over LIFEPO4, waarvan deze sterk onderling verschillen.
Mijn uitgangspunt was daarom: Je kan de DOD-instellen van 0 tot 20, het zal dus wel ergens een effect hebben op de levensduur. Maar niet enorm vermits je maar tot 20 kan gaan en huawei graag adverteert (zowat als enige) met hun dod van 0%.
=> deze staat daarom toch op 0 bij mij, in praktijk gaat deze echter nooit lager dan kortstondig 4 a 5 omdat ik "backup power SOC for peak shaving (%):" op 10 heb staan. Eens de 4 a 5 procent bereikt is zie ik dat de omvormer de batterij oplaad van het net tot terug 9 a 10%
=> wil je voorzichtiger zijn? Zet gerust een van de 2 of beide parameters hoger. Vooral in de winter kan dit eigenlijk geen kwaad: je zal niet vaak voldoende zon krijgen dat de batterij geheel vol geraakt en je gaat injecteren wat je anders had kunnen capteren.

=> met 80 zit er s'ochtens 8kw in mijn batterij. Dat volstaat doorgaans (soms ruimschoots) om de piekuren te overbruggen. Niet 100 omdat dit ergens slechter voor de batterij zou kunnen zijn om permanent te doen + als er in de winter dan toch eens son is zou de batterij vol kunnen geraken en zit ik te injecteren wat ik zelf had kunnen gebruiken. Let erop dat ik dit enkel to hoog zet van nov tot jan: 50 in febr/okt, geen charge daarbuiten.

=> omdat mijn doel hier was om de piekuren, die duurder zijn, te overbruggen voor een groot stuk - maar enkel in de winter wanneer mijn panelen niet voldoende opbrengen. Deze TOU instelling zal ik allicht van +- begin maart tot en met oktober terug op maximum self consumption zetten.

=> dat hangt echt wel van je verbruikspatroon af & de prijzen van je energiecontract & de orientatie/hellingshoek van de panelen. Dat valt algemeen niet te zeggen buiten: heb je maar 1 teller=> max self consumption, is het verschil in je contract tussen nacht en dag klein => max self consumption, is het verschil groot => tou,....

voor de rest: zie mijn info/instellingen. Maar pas het toe op je eigen situatie, pas het aan aan je eigen ideeren.

=> dat is max self consumtion dus. Dat is de standaardinstelling, je moet zelf bekijken of je liever (allicht enkel in de winter en eventueel in tussenseizoenen) graag TOU toepast...

Ik zou liefst de standaard instelling willen,dus TOU uitschakelen maar vrees dat er dan terug een piek van opladen gaat zijn van 5kw,maar indien de piekschering wordt ingezet is dit niet het geval?

Zou je concreet kunnen zeggen hoe ik de instelling zet?

1.Dus TOU uitschakelen

2.Dan Batterij:piekschering aan op 10 % op 2,6 kw? Want als ik de voorgaande info bekijk heeft dit niets te maken met max laadvermogen van AC net om de 5kw te minimaliseren?

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk

Lirec
Senior lid

Bericht door Lirec »

Op max self consumption zetten ja.

Laden van net soms is allicht batterijbescherming/balancering. Waarom dat lang zou duren en aan 5kw is me een raadsel.

Om te beperken kan je:
-ac laden uitschakelen in zijn geheel (maar batterijbescherming negeert dat allicht)
-idd eventueel piekscheren opzetten. In praktijk werkt dat naar verschillende ervaringen hier op forum en elders
DMatthys

Bericht door DMatthys »

Lirec schreef: 24 jan 2023, 12:01
3) correct. Ik had het over de indeling op het fusionsolar online portaal, als je daar batterij neemt heb je 4 blokken van instellingen. Op de app is dit anders ingedeeld.
Dit is toch wel https://eu5.fusionsolar.huawei.com he ? Ik kan hier zo goed als niks in wijzigen, enkel raadplegen. In de app kan ik wel het nodige instellen.

Ik heb ondertussen in de App de TOU ingesteld met volgende blokken :
02:00-06:00 opladen (vanaf 2u pas, want ik laat tussen 0:00 en 2:00 mijn elektrische boiler eerst opwarmen)
06:01 - 22:00 ontladen
Prio opladen
max laadstroom 4kW, dus een lege batterij zou op 2u aan de 80% (8kWh) geraken.

Dit betekent dus dat ik overdag mijn batterij kan ontladen die met goedkoper daltarief opgeladen wordt, en dus geen duurder piektarief dien te verbruiken.

Ik denk dat dit wel nadelig werkt als er eens een volle dag zon is (zoals vorige 2 week dagen), waardoor de batterij niet veel meer kan bijgeladen worden, en dus geïnjecteerd zal worden in het net (voor heel klein bedrag) ?

Ideaal zou zijn dat dit kan geautomatiseerd worden in functie van weersvoorspelling ?
Lirec
Senior lid

Bericht door Lirec »

Link is juist ja, ik kan +- dezelfde aanpassingen doen:
-in het online portaal
-als direct ingelog op de wifi van de omvorer
er zijn verschillende soorten accounts die je leverancier je kan toekennen (guest, owner,....) dit ligt daaraan.

Ik heb nog niet alle opties die ik zou willen: kiosk en export gegevens is immers niet (zo handig) te krijgen met mijn account als dat dit met full access zou kunnen.

betreft: "06:01 - 22:00 ontladen". Je peikuren zijn ofwel tussen 6 en 21u, ofwel tussen 7 en 22u. Zie https://www.fluvius.be/nl/thema/aanslui ... achttarief
betreft: "max laadstroom 4kW". Da's vreemd: bij mij kan AC-laden maar tot 3kw ingesteld worden....

Allicht komen er in de toekomst wel "slimme diensten" die je een toestel verkopen wat kan samenwerken met bepaalde omvormers/laadpalen/.... waarbij die alle geautomatiseerd kan worden, aangevuld met weersvoorspellingen, eventueel AI achtige leerstructuur om zich per gebruiker aan te passen,.... Voorlopig moet je het manueel doen (en AC chargen allicht in de zomer (en lente/herfst) best uitschakelen)
DMatthys

Bericht door DMatthys »

Lirec schreef:Link is juist ja, ik kan +- dezelfde aanpassingen doen:
-in het online portaal
-als direct ingelog op de wifi van de omvorer
er zijn verschillende soorten accounts die je leverancier je kan toekennen (guest, owner,....) dit ligt daaraan.

Ik heb nog niet alle opties die ik zou willen: kiosk en export gegevens is immers niet (zo handig) te krijgen met mijn account als dat dit met full access zou kunnen.

betreft: "06:01 - 22:00 ontladen". Je peikuren zijn ofwel tussen 6 en 21u, ofwel tussen 7 en 22u. Zie https://www.fluvius.be/nl/thema/aanslui ... achttarief
betreft: "max laadstroom 4kW". Da's vreemd: bij mij kan AC-laden maar tot 3kw ingesteld worden....

Allicht komen er in de toekomst wel "slimme diensten" die je een toestel verkopen wat kan samenwerken met bepaalde omvormers/laadpalen/.... waarbij die alle geautomatiseerd kan worden, aangevuld met weersvoorspellingen, eventueel AI achtige leerstructuur om zich per gebruiker aan te passen,.... Voorlopig moet je het manueel doen (en AC chargen allicht in de zomer (en lente/herfst) best uitschakelen)
Bedankt voor jouw deskundige uitleg en hulp !!

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Hanne73
junior lid

Bericht door Hanne73 »

Hallo,
Ik ben nieuw op het forum en sinds eergisteren in het bezit van zonnepanelen, een omvormer SUN2000 en een batterij Luna2000 van Huawei.
Ik merkte meteen op dat de batterij zich laadde via het net en dit met 5 kw. (ik ben een leek dus het kan zijn dat ik hier kemels schrijf).
Ik liet dit weten aan de installateur en hij zei dat dit kwam doordat de batterij een update deed. Dit vond ik een vreemde uitleg. Ik merkte de voorbije dagen en uren dat mijn batterij zich bleef laden en ontladen, ook via het net.
De installateur nogmaals gecontacteerd, maar hij reageert niet meer. We kregen ook totaal geen uitleg. Via een buur die dezelfde installatie heeft, vernam ik dat je afname van het net naar de batterij kan deactiveren. Dit heb ik gedaan.
Wellicht heb ik per ongeluk nog parameters gewijzigd. Probleem is nu dat batterij niet meer ontlaadt en dat ik via de app geen activiteit meer kan zien. Batterij is voor 99 % volgeladen, maar daaronder staat 0,00 kw, ook bij net staat 0,00 kw terwijl hier nu om 22.26 u verschillende apparaten werken. Bij de batterij branden alle noodzakelijke lampjes, behalve het derde knippert.

Is er iemand die mij kan helpen om alle parameters in te stellen, zodat de batterij weer ontlaadt, ik weer activiteit zie op mijn app, geen piekverbruiken van 5 kw meer heb door opladen van batterij via net (best batterij niet opladen via het net zeker?), en om de instellingen zo zuinig mogelijk te hebben? We hebben dag- en nachttarief. Nachttarief is actief tussen 21 u. en 6 u. Het is een uitgebreide vraag, maar ik zie even het bos door de bomen niet meer. Triest dat er geen enkele uitleg werd gegeven bij dergelijke dure aankoop.
Alvast bedankt!
Hanne73
junior lid

Bericht door Hanne73 »

Ondertussen heb ik bij Dongle 1 bedrijfsmodus TOU ingesteld, starttijd 21 u. einddatum 6 u. opladen ingesteld. Moet dit niet ontladen zijn?
Dag 8 u. ot 20.59 U. DAG ontladen: enkel de weekdagen aangeduid omwille van nachttarief. (klopt dat hier ontladen moet staan?)
Bij prioriteit energie redunante PV staat geleverd aan het net. is dit OK?
Bij maximale laadstroom van het net stond de waarde 30,0 kw ingevuld, wat me heel hoog lijkt. Ik heb er 3 van gemaakt. Zijn deze instellingen OK?

Bij inverter staat actief vermogen 0,000 KW. Wellicht een domme vraag, maar is dit normaal?
Enige verklaring die ik daarvoor is dat het nu donker is of heeft dat daarmee niets te maken?
Het zou handig zijn als iemand met mij alle parameters op mijn app eens kan helpen overlopen zodat ik toch profijt haal uit mijn zonnepanelen en thuisbatterij.

De installateur gaf hierover geen uitleg. Alvast bedankt!
Lirec
Senior lid

Bericht door Lirec »

Ik zou je aanraden eerst je installateur te vragen om:
- een correct functionerend systeem op te leveren (instellingen zijn ok, je app-toegang werkt, updates zijn verricht,...)
- een summiere uitleg te laten geven over de instellingen
------------------------------
Verder:
-Bekijk het systeem in ieder geval een tijdje voordat je aan instellingen gaat sleutelen. Er zijn zaken waar je niet aan hoort te prutsen (de overspanningsbeveiliging bijvoorbeeld). Je kan wel degelijk zaken om zeep helpen - als je installer toegang kreeg.
- Batterij "normale" status: 2 groene ronde lampjes die statisch branden, de rechtse omgeven met 1 tot 10 blokjes ter aanduiding van de % vulling van de batterij, waarvan de laatste knippert.

Moest het helpen:
hier mijn batterij-instellingen (peak shaving actief, intussen staat TOU hier inactief en terug op MAX self consumption vermits er sinds kort gemiddeld voldoende opbrengst is van de panelen zelf):

Code: Selecteer alles

Parameters settings
---------------------
Maximum charge power (W): 5000 [0~5000]
Maximum discharge power (W): 5000 [0~5000]
End-of-charge SOC (%): 100.0 [90.0~100.0]
End-of-discharge SOC (%): 0.0 [0.0~20.0]
Charge from AC:Enable
AC charge cutoff SOC (%): 20.0 [20.0~100.0]
ESS thermal runaway data report: Disable

Operation Mode
--------------------
Operation Mode: Maximum self consuption

Forced charge/discharge
--------------------------
Charge/Discharge: Stop
Setting mode: Duration
Charged energy (kWh): 0.000
Discharged energy (kWh): 0.000

Peak Shaving
-------------
Peak Shaving: Active Power Limit
Backup power SOC for peak shaving (%): 20.0 [0.0~100.0]

Start Time: 00:00
End Time: 23:59
Peak Power (kW): 2.600
Repeat: Sun, Mon, Tue, Wed, Thu, Fri, Sat
Hier mijn omvormer instellingen (let op: monofase hier, 1 omvormer, geen dongle - deze kan zorgen dat bepaalde instellingen op een andere plaats te vinden zijn, sommige zaken zijn mogelijk firmware-versie afhankelijk). !Wijzig enkel jou eigen instellingen als je begrijpt waarover het gaat!

Code: Selecteer alles

Grid Parameter
--------------------
Grid code:			C10/11
Voltage level (V): 	230 [0~1000]
Frequency level (Hz):	50 [50~60]
Output mode:		L/N
Automatic startup upon grid recovery: Enable
On-grid recovery time (s): 60 [0~7200]
Quick startup for short-time grid disconnection:Disable
Soft start time after grid failure (s): 600 [1~1800]
Grid reconnection voltage upper limit (V): 253.0 [230.0~312.8]
Grid reconnection voltage lower limit (V): 195.5 [103.5~230.0]
Grid reconnection frequency upper limit (Hz): 50.10 [50.00~60.00]
Grid reconnection frequency lower limit (Hz): 49.90 [40.00~50.00]
Voltage upper limit of on-grid startup (V): 253.0 [230.0~312.8]
Voltage lower limit of on-grid startup (V): 195.5 [103.5~230.0]
Frequency upper limit of on-grid startup (Hz): 50.10 [50.00~60.00]
Frequency lower limit of on-grid startup (Hz): 49.90 [40.00~50.00]
delay time for connecting automatically to the network(s):60 [0~7200]

Protection Parameters
---------------------------
Insulation resistance protection threshold (MΩ): 0.050 [0.020~1.500]
Active island protection: Enable
10 minute OV protection threshold (V): 253.0 [230.0~345.0]
10 minute OV protection time (ms): 200 [50~7200000]
Level-1 OV protection threshold (V): 264.5 [230.0~345.0]
Level-1 OV protection time (ms): 200 [50~7200000]
Level-1 UV protection threshold (V): 184.0 [11.5~230.0]
Level-1 UV protection time (ms): 200 [50~7200000]
Level-1 OF protection threshold (Hz): 51.50 [50.00~60.00]
Level-1 OF protection time (ms): 200 [50~7200000]
Level-1 UF protection threshold (Hz): 47.50 [40.00~50.00]
Level-1 UF protection time (ms): 200 [50~7200000]

Feature Parameter
Communication interruption duration (min): 30 [1~120]
Automatic shutdown upon communication interruption: Disable
Communication disconnection fail-safe: Disable
Soft start time (s): 300 [1~1800]
Shutdown at 0% power limit: Diable
Nighttime hibernation: Disable
Delayed upgrade: Disable
MPPT multi-peak scanning: Enable
MPPT scanning interval (min): 8 [5~30]
AFCI: Enable
HVRT: Disable
LVRT: Disable
Voltage rise suppression: Disable
Overfrequency derating: Enable
Cutoff frequency of overfrequency derating (Hz): 51.50 [40.00~60.00]
Cutoff power of overfrequency derating (%): 48 [0~100]
Trigger frequency of overfrequency derating (Hz): 50.20 [40.00~60.00]
Exit frequency of overfrequency derating (Hz): 50.15 [40.00~60.00]
Power recovery gradient of overfrequency derating (%/min): 10[1~6000]
Off-grid mode: Disable

Power Adjustment
-----------------------
Remote power schedule: Enable
Schedule instruction valid duration (s): 0 [0~86400]
Active power change gradient (%/s): 0.500 [0.100~5000.000]
Fixed active power derating (W): 5000 [0~5000]
Active power percentage derating (%): 100.0 [-100.0~100.0]
Reactive power change gradient (%/s): 125.000 [0.100~5000.000]
Reactive power compensation (PF): 1.000 (-1.000~ -0.800] U [0.800~1.000]
Reactive power compensation (Q/S): 0.000 [-1.000~1.000]
Reactive power curve adjustment: Disabled
Reactive power adjustment time (s): 10 [1~1000]
Max. active power (kW): 5.000 [0.100~5.000]
Active Power Control Mode:No Limit
Reactive Power Control Mode: No output
Shutdown at high feed-in power: Disable
Dry contact function: NC

Connection parameters
NMS server address: region01eu5.fusionsolar.huawei.com
NMS server port: 27250 [0~65535]
TLS encryption: Enable
TCP heartbeat period(s): 180 [0~65535]

Time Zone Parameter
------------------------
Clock source: System Server
Time zone: UTC+01:00
DST offset (min): 60 [-240~240]
DST enable: Enable
DST start month: 3[1~12]
DST start date: 26 [1~31]
DST start time: 2 [0~23]
DST start minute: 0 [0~59]
DST start second: 0 [0~59]
DST end month: 10 [1~12]
DST end date: 29 [1~31]
DST end time: 3 [0~23]
DST end minute: 0 [0~59]
DST end second: 0 [0~59]

Device maintenance
-------------------------
Device name: -
Correction of lifetime energy(kWh): - [0.00~42949600.00]
WLAN wakeup: Close
Hanne73
junior lid

Bericht door Hanne73 »

Hartelijk dank voor jouw reactie en de info!
Ik ben het volledig met jouw eens, het is aan de installateur om een minimum aan informatie te geven.
Laden van het net is gedesactiveerd, maar toch blijft de batterij gevuld worden met stroom van het net.
Ik had inderdaad de modus opladen/ontladen gewijzigd in TOU, het lukt nu echter niet meer om het opnieuw aan te passen. Enig idee hoe ik het wel weer kan wijzigen naar het oorspronkelijke?
Ik herinner me dat ik er ook iets stond van max. 30,000 en dat heb ik gewijzigd naar 2,5 i.f.v. het verwijderen van pieken.

Ik zal in elk geval de installateur contacteren en wachten om mijn factuur te betalen tot het in orde is.

Vriendelijke groeten,
Hanne
Lirec
Senior lid

Bericht door Lirec »

Om problemen uit te sluiten:
-nieuwste firmware zou geïnstalleerd moeten worden op omvormer+batterij+mbus
-instellingen moeten oo basis staan best
=> Dan lijken of alles correct lijkt te functioneren (anders staan mogelijk meetklemmen foutief, of is de communicatiekabel naar de batterij niet correct verbonden,.....)

Probeer de website eens in plaats van de app.
Als je minder kan wijzigen heeft de installateur mogelijk je gebruikersrechten verminderd (van installer naar owner of naar guest).
Hanne73
junior lid

Bericht door Hanne73 »

Bedankt voor jouw reactie. Ondertussen belde ik nogmaals naar de installateur. Hij zei dat de updates niet doorgegaan zijn en dat hij ter plaatse zal moeten komen.
Volgens hem ligt het aan het feit dat de netwerkkabel behoorlijk lang is waardoor signaal onvoldoende doorgegeven wordt.
Dit wordt dus vervolgd. Ik hoop dat het uiteindelijk allemaal goed komt, want dit is toch een behoorlijke investering met als doel onze energiekosten te verlagen.

Fijne groep hier trouwens met behulpzame leden. Dank je wel!
Hanne
Lirec
Senior lid

Bericht door Lirec »

Ok, goed dat hij langskomt.

Een gewone netwerkkabel mag tot 100m zijn in principe. Moest dat toch de schuldige zijn dan is het eerder een slecht uitgevoerde krimp (plaatsing kopje op de kabel)
Plaats reactie

Terug naar “Batterij opslagsystemen”