Lirec schreef:Voor mijn part zijn je instellingen toch vreemd:
1) peak shaving doe je altijd, aan 2kw, daarvoor hou je 40% SOC gereserveerd
2) SOC mag tussen 20 en 100 zijn in normaal bedrijf
3) bij AC laden mag hij laden tot SOC 66% is
4) AC laden heb je ingesteld van 2 tot 6 van maandag tot zaterdag + zaterdag van 20 tot 21u, aan 3kw
2: 20% nooit gebruiken, uit vrees voor snellere slijtage allicht, is zeer ruim
=> Dat mag bij de luna's naar het schijnt gerust 0 zijn (bij mij zo), of 10 voor de voorzichtigen.
1 + 2: Daarbovenop hou je nofmaals 20% (20% tot 40% SOC) voor peak shaving. In mijn "normale" huishouden heb ik nog nooit meer dan 4 a 5% in 1 peak nodig gehad. Weet dat hij automatisch bijlaad als het batterijniveau te laag dreigt te worden voor de volgende piek. Ik zie hem dat bij mij soms doen vanaf 3 a 4% soc
=> 10% reservatie bovenop je minimale % SOC volstaat voor peak shaving
3: dat is logisch: op een zonnige dag ga je anders snel injecteren als de batterij vol is (omdag hij bij start van de dag al 66% vol is).
=> maar van maart tot september zou ik die zeker lager zetten
4: ik veronderstel dat dit is om gebruik te maken van piek <=> daluren?
-Weet wel dat inzake nettarieven geen verschil meer bestaat, de spread is dus kleiner geworden (en enkel afhankelijk nog van je dal/piektarief in je contract.
=> waarom je ook op zaterdagochtend oplaad is me een raadsel
-feitelijk ga je momenteel max moeten opladen van 20 tot 66% = 46%. Maar aan 3 kw voor 4 uur is dat 12 kw. Tenzei je de 2x15kw batterij hebt is dit vreemd. Allicht is het een 10kw batterij
=> laden is dan meer logisch bvb van 0 tot 6 uur s'ochtens aan max 1 kw.
1: peak shaven op 2 kw is nergens voor nodig
=> 2,5 betaal je toch zowiezo.
Je kan het zelfs licht hoger zetten (2,6 bvb) omdat de kans zeer groot is dat je piek nooit een volledig kwartier duurt + dit net het gemeten kwartier is en zich niet over 2 meetkwartieren uitstrekt.
4+1: shaven op 2kw maar tegelijk laden op 3kw? Makes no sense to me (maar ik vermoed dat dan automatisch max aan 2 geladen word)
Ter info mijn instellingen (10kw batterij):
-max soc: 100, min: 0
-ac charge cutoff soc: 80 (nov tot jan, 50 in febr/okt, geen charge daarbuiten)
-discharge 5:59 tot 21:01 op ma tot vr
-charge op ma tot vr van 00:01 tot 05:50
-1,25kw charge max (nov tot jan, 1kw in febr/okt, 0 daarbuiten)
-peak shaving SOC: 10% reservatie
-altijd, aan 2,6 (hoogst gemeten kwartier voor fluvius in 4 maander daarme is 2,522)
opmerkingen op mijn instellingen: shoot