janus schreef: ↑23 jan 2023, 22:53
Zonder meer gedetailleerde info over de schaduw of andere redenen waarom je voor optimizers/micro-omvormers wilt kiezen is het moeilijk om je de juiste raad te geven of "logische" verhalen van verkopers te bevestigen of te ontkrachten.
Ik zoek kosten/baten de beste en meest toekomst proof oplossing.
Ik probeer naar best vermogen (pun intended :p) wat meer info te geven.
Aan de westkant zullen de 18 panelen zonder enige slagschaduw liggen, ganse jaar door, no problem. geen bomen, geen schouwen, noch dakkapellen.
Aan de zuidkant zullen de 5 panelen 's morgens wat slagschaduw hebben van de schouw
Volgende is me verteld :
micro-omvormers :
- hebben een lagere startspanning, en geeft dus dagelijks en levenslang een opbrengstvoordeel (vermoedelijk klein)
- geeft de maximale opbrengst ifv slagschaduw schouw (vermoedelijk iets groter)
- hebben langere levensduur (30j) tov centrale omvormer (15j)
- wegens full omnium garantie 25j, kosteloze vervanging (materialen, uren, verplaatsing) in geval van probleem.
- bij 1 omvormer defect blijven de andere panelen 100% beschikbaar (bij centrale omvormer per string volledig uitval, het is me niet duidelijk of dit bij optimizers ook zo is)
- panelen individueel opvolgbaar
- eenvoudig uitbreidbaar met bijkomende panelen
- zouden brandveiliger zijn, aangezien de kabels tussen panelen en kast 230V voeren en geen 1000V
mijn bedenking daarbij is dat de klassieke 1000V centrale omvormer systemen toch ook veilig geïnstalleerd worden + voor hetzelfde vermogen is er een lagere stroomsterkte, minder verlies en minder opwarming... dus dit snap ik niet zo goed.
- de toekomstige batterij moet op de omvormers afgestemd zijn.
Wellicht zit je wat gelimiteerd in batterijkeuze en is deze ook duurder (vb Enphase IQ7+ met Enphase batterij)
Met IQ8 omvormers (waarvan ik niet weet of ze al beschikbaar zijn) zou je bij afschakelplan regering wél je huis onafhankelijk van energie kunnen blijven voorzien.
- micro omvormers zouden sneller aftoppen op max vermogen dan centrale omvormer. Maar wellicht is dit afhankelijk van de specifieke componentkeuze.
optimizers :
- hogere startspanning door de centrale omvormer
- ook geoptimaliseerd opbrengst ifv slagschaduw
- nog geen idee over levensduur en garantie
- traditioneel zouden alle panelen met optimizers voorzien worden, ofwel geen enkele. Denk dat dit sales praat is. In principe is een tussenoplossing om enkel de 5 panelen zuidkant uit te rusten met optimizers technisch ook mogelijk.
- bij uitval van straataansluiting zouden de optimizers de panelen op een veilige manier afschakelen. Geen idee hoe dat met de micro omvormers zit.
- alles uitrusten met optimizers + 1 centrale omvormer zou duurder zijn dan alles met micro-omvormers.
- de vervangingskost van een centrale omvormer zal alleen maar toenemen dan dat deze vandaag is.
Groet,
T.