Flexio box

Post hier al uw vragen over financiën. Belastingen, leningen etc.
Plaats reactie
Rerdvr46
Master lid
Installatie Land: België

Re: Flexio box

Bericht door Rerdvr46 »

sir_olf schreef: 21 jan 2023, 14:26 Ik denk dat als je een grote verbruiker 's nachts kan laten draaien een dynamisch tarief zeker voordelig kan zijn. Ik denk dan aan EV, accumulatieverwarming, boiler (je wil meestal 's morgens warm sanitair water) en eventueel een thuisbatterij.
Automatische sturing lijkt me dan wel noodzakelijk want je wil niet elke nacht je boiler gaan aan zetten of je auto gaan insteken.
Dat klopt. Engie biedt daarom wellicht een laadpaal aan die kan geprogrammeerd worden om de EV op te laden, rekening houdend met de eSpot index en met het moment dat de EV klaar moet zijn voor vertrek. Als je dan kan laden terwijl de eSpot index laag staat zit je goed.
Koidream
Master lid
Installatie Land: Ander

Bericht door Koidream »

sir_olf schreef: 21 jan 2023, 14:26 Automatische sturing lijkt me dan wel noodzakelijk want je wil niet elke nacht je boiler gaan aan zetten of je auto gaan insteken.
Jedlix voor je EV.
sir_olf
lid

Bericht door sir_olf »

Koidream schreef: 21 jan 2023, 19:36Jedlix voor je EV.
Waarom iets nemen dat enkel je EV doet als er dingen bestaan die ook je zonnepanelen etc... doen?
Koidream
Master lid
Installatie Land: Ander

Bericht door Koidream »

sir_olf schreef: 21 jan 2023, 20:07
Koidream schreef: 21 jan 2023, 19:36Jedlix voor je EV.
Waarom iets nemen dat enkel je EV doet als er dingen bestaan die ook je zonnepanelen etc... doen?
Moeten jouw PV 's nachts gestuurd worden?
Ik neem Jedlix als voorbeeld, buiten het feit dat zij dynamisch sturen, krijg je ook nog een "bescheiden" vergoeding om deze app te gebruiken.
En ik ga je zeker niet tegenhouden om een app aan te kopen aan 550€ als het ook gratis kan (voor wat ik het nodig heb)

P.S. van "Zonstraal" kan je ook genieten zonder PV...
sir_olf
lid

Bericht door sir_olf »

Rerdvr46 schreef: 21 jan 2023, 11:26 Bij Engie zien de prijzen voor afname en injectie er als volgt uit:
Afname prijs in cent per kWh = 0,2040 + (0,1000 x eSpot)
Injectieprijs in cent per kWh = 0,0000 + (0,1000 x eSpot)
De 0,1000 factor is het gevolg van het feit dat eSpot is uitgedrukt ie Euro/MWh en de prijs van de kWh in cent/kWh.
Het verschil tussen afname en injectie is, vóór de toeslagen voor BTW, netkosten en taksen, op elk moment 0,204 cent per kWh en er is geen enkel ander aanbod op de Belgische leveranciersmarkt dat daar kan aan tippen.
Bij Bolt is het blijkbaar deze berekening
Afname Belpex * 1,1343 + 6,19
Injectie Belpex * 0.8505

Is dat een groot verschil? Bij gewone contracten is Engie nooit de voordeligste.
sir_olf
lid

Bericht door sir_olf »

Om op mijn eigen vraag te antwoorden:
Ik denk (corrigeer mij aub als ik verkeerd ben) dat voor afname Engie voordeliger is als de electriciteit duur is. Bij lage tarieven zit je beter bij Bolt.
Het kantelpunt zal volgens mij >1000 per MWh op de groothandelsmarkt liggen. De hooste notering ooit was €871 in augustus 2022.

(kleine correctie, ik schreef eerst €300 maar dat is volgens mij verkeerd)
Rerdvr46
Master lid

Bericht door Rerdvr46 »

sir_olf schreef: 23 jan 2023, 11:17
Rerdvr46 schreef: 21 jan 2023, 11:26 Bij Engie zien de prijzen voor afname en injectie er als volgt uit:
Afname prijs in cent per kWh = 0,2040 + (0,1000 x eSpot)
Injectieprijs in cent per kWh = 0,0000 + (0,1000 x eSpot)
De 0,1000 factor is het gevolg van het feit dat eSpot is uitgedrukt ie Euro/MWh en de prijs van de kWh in cent/kWh.
Het verschil tussen afname en injectie is, vóór de toeslagen voor BTW, netkosten en taksen, op elk moment 0,204 cent per kWh en er is geen enkel ander aanbod op de Belgische leveranciersmarkt dat daar kan aan tippen.
Bij Bolt is het blijkbaar deze berekening
Afname Belpex * 1,1343 + 6,19
Injectie Belpex * 0.8505

Is dat een groot verschil? Bij gewone contracten is Engie nooit de voordeligste.
Om een voorbeeld te geven bij een index van 250 Euro/MWh:

__________Bolt______Engie Dynamic
Afname___30,72_____26,72
Injectie___21,26_____25,00

Bij Afname komen de kosten voor groene stroom+WKK, de netkosten en allerlei taksen daar nog bij maar die zijn voor beide hetzelfde.
De formules voor Engie Dynamic zijn anders dan voor de andere Engie contracten en Engie Dynamic komt niet voor in de Vtest.
Bolt en Engie hanteren wel niet dezelfde index. Bolt gebruikt een gemiddelde waarde van het vorig trimester. Engie Dynamic gebruikt de eSpot index die elk uur een andere waarde heeft (vandaag varieert dat van 450 naar 270 Euro/MWh met een daggemiddelde van 205. Bij Bolt is de index voor het ogenblik 202,58 tot end maart.

Wat vooral opvalt is dat bij Bolt het verschil tussen afname en injectie veel groter is dan bij Engie Dynamic ruim 9 cent bij Bolt tegen 1,72 cent bij Engie Dynamic.
Rerdvr46
Master lid

Bericht door Rerdvr46 »

Correctie: " (vandaag varieert dat van 450 naar 270 Euro/MWh met een daggemiddelde van 205" moet gelezen worden als " (vandaag varieert dat van 150 naar 270 Euro/MWh met een daggemiddelde van 205"
sir_olf
lid

Bericht door sir_olf »

Rerdvr46 schreef: 23 jan 2023, 11:57 Bolt en Engie hanteren wel niet dezelfde index. Bolt gebruikt een gemiddelde waarde van het vorig trimester. Engie Dynamic gebruikt de eSpot index die elk uur een andere waarde heeft (vandaag varieert dat van 450 naar 270 Euro/MWh met een daggemiddelde van 205. Bij Bolt is de index voor het ogenblik 202,58 tot end maart.
De eSpot op de site van Engie geeft voor vandaag exact dezelfde uurwaarden als de Belpex waar Bolt mij via mail naar verwijst.
Bij €250 per MWh kom ik bij Engie aan €0,25 + €0,2 = €0,45
Bij Bolt geeft dit (€0,25 X 1,1343) + €0,0619 = €0,345475
Of interpreteer ik de waardes verkeerd? Want als ik dit doorreken moet de electriciteit > €1000 per MWh kosten voor Engie goedkoper wordt (X + 0,2 = 1,1343X+0,0619 ----> X = €1,028/KWh).
Wat betreft de injectie is het verschil wel in het voordeel van Engie.
sir_olf
lid

Bericht door sir_olf »

Ik zie net waar ik de mist in ga, het is 2 cent en geen 20 cent bij Engie. Ik vond die 20 ook nogal overdreven :mrgreen:
Als ik bovenstaande formule herbereken met 2 cent moet de Belpex op €-312 staan om Bolt voordeliger te laten zijn dan Engie en dat zie ik niet snel gebeuren :lol:
Rerdvr46
Master lid

Bericht door Rerdvr46 »

sir_olf schreef: 23 jan 2023, 13:05 Ik zie net waar ik de mist in ga, het is 2 cent en geen 20 cent bij Engie. Ik vond die 20 ook nogal overdreven :mrgreen:
Als ik bovenstaande formule herbereken met 2 cent moet de Belpex op €-312 staan om Bolt voordeliger te laten zijn dan Engie en dat zie ik niet snel gebeuren :lol:
Ja het is voortdurend opletten of je nu in Euro per MWh bezig bent of in Eurocent per kWh. Je moet de getalletjes door tien delen als je van de ene naar de andere eenheid overstapt (of maal tien in de andere richting).
Robbe
lid

Bericht door Robbe »

Rerdvr46 schreef: 21 jan 2023, 11:26 Bolt en Engie hanteren wel niet dezelfde index. Bolt gebruikt een gemiddelde waarde van het vorig trimester. Engie Dynamic gebruikt de eSpot index die elk uur een andere waarde heeft (vandaag varieert dat van 450 naar 270 Euro/MWh met een daggemiddelde van 205. Bij Bolt is de index voor het ogenblik 202,58 tot end maart.
Klopt dus niet zoals Patrick Vanduffel ook al liet weten:
Patrick Vanduffel schreef: 20 jan 2023, 20:37De tarieven bij Bolt liggen niet vast voor drie maanden, ze hanteren kwartierwaarden van de Belpex die ze dan verrekenen volgens een synthetisch lastenprofiel, tenzij je beschikt over een digitale meter en het meetregime activeert waardoor Bolt je werkelijke afname en injectie per kwartier kan verrekenen.
Dit staat ook in hun tarieffiche:
In de facturatie wordt het verbruik of injectie op kwartierbasis vermenigvuldigd met de belpex-waarde voor dat kwartier. Als het te factureren verbruik verkregen van de netbeheerder geen kwartierwaarden bevat, zullen we het verbruik RLP-gewogen (publicatie door Synergrid) herverdelen. Bij injectie zullen we de injectie SSP-gewogen (publicatie door Synergrid) herverdelen.
Rerdvr46
Master lid

Bericht door Rerdvr46 »

Ik ben niet overtuigd en heb daarom de volgende vraag verstuurd naar Bolt:

Beste,

Op uw tariefkaart tref ik volgende zin aan:

“In de facturatie wordt het verbruik of injectie op kwartierbasis vermenigvuldigd met de belpex-waarde voor dat kwartier. Als het te factureren verbruik verkregen van de
netbeheerder geen kwartierwaarden bevat, zullen we het verbruik RLP-gewogen (publicatie door Synergrid) herverdelen. Bij injectie zullen we de injectie SSP-gewogen
(publicatie door Synergrid) herverdelen.”

Kan ik daaruit afleiden dat, wanneer Bolt beschikt over de kwartierwaarden van afname en injectie Bolt de factuur berekend per kwartier en daarbij voor elk kwartier de afname en de injectie van dat specifieke kwartier gebruikt in combinatie met de Belpex notering van dat specifieke kwartier en dus niet het gemiddelde van de Belpex index van het vorig trimester Dat U met andere woorden een dynamisch tariefsysteem toepast?

Graag een duidelijk antwoord aub.

Met vriendelijke groeten,

Over de snelheid van antwoorden bij Bolt maak ik me niet veel illusies. Soms duurt het meerdere weken en soms komt er helemaal geen antwoord.
Afwachten dus.
sir_olf
lid

Bericht door sir_olf »

Bij mij antwoorde Bolt wel altijd binnen de 48u en 2 keer gebeld waarbij ze na 5m wachtmuziek lieten weten dat ze terug gingen bellen en ook telkens dezelfde dag teruggebeld.
Ik ben er wel weg voor ik toe kwam want het prijsverschil met Engie was op de dynamische tarieven te groot.
Plaats reactie

Terug naar “Financiële aspecten”