Slimme aansturing zonder P1 poort mogelijk?

Plaats hier uw berichten over slimme meters en DNB's
Plaats reactie
009
junior lid
Installatie Land: België

Slimme aansturing zonder P1 poort mogelijk?

Bericht door 009 »

Ik schets even de situatie; We zijn recent ingetrokken in een nieuwe, achterliggende, woning die >25m van de straatkant verwijderd is. Gevolg hiervan is dat onze digitale meter niet in huis staat maar aan de straatkant in een aparte cabine van fluvius. We hebben een zonnepaneleninstallatie (9.360Wp) en een omvormer van GoodWe (GW10k-et), deze installatie komt ook met een smart meter (https://en.goodwe.com/Ftp/EN/Downloads/ ... eet-EN.pdf). Deze laat ons toe om gedetailleerd verbruik en injectie op te volgen.

Momenteel ligt ons PV zelfverbruik hoog maar wanneer we dat in de toekomst nog verder willen verhogen of optimaliseren (denk aan elektrische wagen opladen) zouden we e.e.a. moeten aansturen. Nu het probleem; gezien de digitale meter zo'n 50m van de electriciteitskast staat wordt de P1 poort momenteel niet uitgelezen... Een mogelijke oplossing hiervoor is een UTP kabel leggen tot aan de cabine om zo het huis met de P1 poort te verbinden, maar ik vraag me af of er geen 'eenvoudigere' oplossing is. Is het mogelijk om toestellen slim te gebruiken, of bvb wagen 'slim' te laden zonder dat sturing via P1 poort verloopt en bvb via de 'smart meter' van de omvormer of andere?

Heb fluvius reeds gecontacteerd. Probleem is nieuw voor hen, op dit moment stellen ze voor dat ik wifi moet voorzien in straatcabine...
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Re: Slimme aansturing zonder P1 poort mogelijk?

Bericht door janus »

Mogelijkheden genoeg maar of die eenvoudiger zijn dan een kabeltje trekken van 25m lang?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Robbe
lid

Bericht door Robbe »

Kan perfect met een smart meter die je uitleest met sturingssoftware, ik doe het hier ook zo. Bij mij hangt de digitale meter wel vlakbij mijn servertje waar ik Home assistant op draai maar aangezien er bij mijn installatie toch een "power meter" werd geïnstalleerd lees ik die uit, werkt perfect!
009
junior lid

Bericht door 009 »

janus schreef: 24 jan 2023, 11:47 Mogelijkheden genoeg maar of die eenvoudiger zijn dan een kabeltje trekken van 25m lang?
Het kabeltje zelf van 50m tot aan straatkant leggen is idd niet het moeilijkste. 50m opengraven om de kabel onder de grond te steken & vervolgens kabel langs onder in de fluvius kast zien binnen te krijgen zal eerder de uitdaging zijn :-)

Las ondertussen wel dat er meerdere laadpaalsystemen via klemmen kunnen werken ipv P1 poort, wat me al gerust stelt.
sir_olf
lid

Bericht door sir_olf »

Naar mijn weten communiceert mijn omvormer niet met de DM. Bij intelligentere systemen is volgens mij de omvormer die de batterij en de laadpaal stuurt en niet de DM. Die D staat niet enkel voor digitaal maar ook voor dom. Het is géén slimme meter. Het slimme zal van andere apparaten moeten komen.
Dus ik zou zeker nog niet beginnen te graven :mrgreen:
m2ts
Master lid

Bericht door m2ts »

Is een CT-klem/CT-clamp een mogelijkheid? Zie bv. Shelly EM of Shelly 3EM. Er bestaan er ook als uitbreiding bij een Raspberry Pi.

Zelf nam ik een andere "route", nl. 2xSDM120 en 1xSDM630 in mijn meterkast laten stoppen (ik heb nog een analoge meter). T.o.v. van een CT-klem moet je hier wel meer "herrouteren".
PV: 4410 Wp;40°;23° helling. Ecopower.
bartgo
Master lid

Bericht door bartgo »

En shelly is verbonden via wifi. Dus als je vooraan wifi ontvangst hebt gaat het werken.
Sancho
lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door Sancho »

Ik kwam op Intersolar Solutions dit tegen:
DURASUN
Jullix: uw draadloze verbinding tussen digitale meter en omvormer

Lancering JULLIX op InterSolution 2023
Stop je ook altijd zoveel werk in het trekken van kabels om de correcte communicatie met een thuisbatterij te realiseren? Verlies geen tijd meer dankzij de nieuwste ontwikkeling van het R&D team. Met JULLIX installeer je een thuisbatterij quasi draadloos en bespaar zo tijd en geld. Kom naar de Durasun-stand 8638 en ontdek dit staaltje technologie! Of volg één van onze masterclasses in de conference room. JULLIX... Plug & charge!
HvdW
Senior lid
Installatie Land: Nederland

Bericht door HvdW »

En als je nou eens een ESP8266 in dat kastje plaatst?
Zou die 50 meter bereik halen in het open veld?

Of 2?
Met ergens halverwege een tweede ESP8266
$*Vrijheid is niet iets wat je neemt, maar wat je de ander geeft. $*
mabo
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door mabo »

In de veeronderstelling dat je zekeringkast binnen in je huis staat, zou je toch een eigen digitale teller met wifi connectiviteit in je zekeringkast kunnen zetten, op de plaats waar de kabel je huis binnenkomt.
Homewizard heeft MID gecertifiëerde wifi kWh meters, enkelfazig (60€) en driefazig (130€).
https://www.homewizard.com/shop/

Je kan die dingen uitlezen via hun app, en ook hun smart sockets aansturen, maar voor dat aansturen moet je denk ik wel een maandelijks abonnement nemen denk ik.
Je kan die dingen ook uitlezen met domotica software, zoals Home Assistant of Domoticz, en van daaruit dan allerlei dingen gaan aansturen, dan heb je dat abonnement bij HomeWizard niet nodig.
Tommie1
Master lid

Bericht door Tommie1 »

Maak je het allemaal niet te moeilijk...

Voor gewoon dagelijk gebruik zal laden met 4 kW gedurende de nacht, of gewoon insteken/progammeren van bv 11h tot 16h gewoon werken.
Gemiddeld rijdt een belg 50km per dag, daarvoor heb je dus 8-10kWh nodig per dag. Aan 4kW laden is dat 2-3 uurtjes laden.

En voor die uitzonderlijke toestand dat je om 23h thuis komt met een lege batterij en de volgende dag om 7h weer wel wil zet je de laadsnelheid op 11kW, en je vertrekt 's morgens met een volle batterij.

Als jouw gebruik helemaal anders is, dan kan je gaan investeren, maar besef dat er ook niet zo enorm veel te winnen is door die 'geavanceerde' systemen.

Kijk ook eens naar de Jedlix app. Die kan bij veel EV's verbinden via een API in the cloud en dan zo het laden sturen op basis van weersinformatie, je electriciteitscontract en verbruikshistoriek.
Koidream
Master lid
Installatie Land: Ander

Bericht door Koidream »

009 schreef: 24 jan 2023, 12:51 ...50m opengraven om de kabel onder de grond te steken & vervolgens kabel langs onder in de fluvius kast zien binnen te krijgen zal eerder de uitdaging zijn :-)
Is er geen wachtbuis voorzien waar je je UTP kan bij doortrekken?
Plaats reactie

Terug naar “Slimme meters en netbeheerders”