Gevraagd : Offerte voor 8000kWh/j in Nazareth

Vraag hier uw offerte aan
Plaats reactie
Toffy
junior lid
Installatie Land: België

Gevraagd : Offerte voor 8000kWh/j in Nazareth

Bericht door Toffy »

Hallo iedereen,

Wij zijn op zoek naar een betrouwbare installatiefirma met kwaliteitsmateriaal en goede after sales.

Regio : Nazareth bij Deinze, Oost-Vlaanderen
Jaarverbruik : ca. 8000kWh/j
Aansluiting : 3x400+N 32A (22,2kVA)
Type dak : rode tegelpannen, 40°
Panelen : 23stuks -> 18 westgericht, 5 zuidgericht (met schouw die 's morgens een stukje in de weg zal zitten)
zo efficiënt mogelijke panelen (hoge Wp, lage temperatuurs coëfficiënt)
Installatiedatum : asap, in overleg

We twijfelen tussen volgende 2 systemen die we graag naast elkaar ter vergelijking aangeboden willen zien.
- DC panelen met centrale omvormer in combinatie met optimizers.
- "AC" panelen met micro omvormers. (is de lagere startspanning significant?)

We zijn in prinicipe niet gebonden aan merken.
Voor panelen vonden we goede reviews over de gekende Sunpower Maxeon zowel DC als AC versie. Is geen shingled paneel dacht ik.
Voor micro omvormers Enphase IQ7+, het is me niet duidelijk of IQ8 verkrijgbaar is.

Belangrijk : ondanks verwacht hoog eigenverbruik zullen we later uitbreiden met een thuisbatterij.
Daar moet het systeem en app dus reeds op voorzien zijn.

Dank voor advies en zonnige groet !
T. $*
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Re: Gevraagd : Offerte voor 8000kWh/j in Nazareth

Bericht door janus »

- "AC" panelen
AC panelen bestaan niet hoor.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Toffy
junior lid

Bericht door Toffy »

janus schreef: 23 jan 2023, 21:58
- "AC" panelen
AC panelen bestaan niet hoor.
Vandaar de quotes -> "AC" panelen zijn DC panelen met achterop gemonteerde micro DC/AC omvormers.
What's in a name nietwaar...
Ik sukkel totdusver vooral met tegengesteld advies van sales mensen die een logisch verhaal lijken te brengen.
Alle hulp welkom dus.

Grts, T.
janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus »

Ik sukkel totdusver vooral met tegengesteld advies van sales mensen die een logisch verhaal lijken te brengen.
Alle hulp welkom dus.
Zonder meer gedetailleerde info over de schaduw of andere redenen waarom je voor optimizers/micro-omvormers wilt kiezen is het moeilijk om je de juiste raad te geven of "logische" verhalen van verkopers te bevestigen of te ontkrachten.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Toffy
junior lid

Bericht door Toffy »

janus schreef: 23 jan 2023, 22:53 Zonder meer gedetailleerde info over de schaduw of andere redenen waarom je voor optimizers/micro-omvormers wilt kiezen is het moeilijk om je de juiste raad te geven of "logische" verhalen van verkopers te bevestigen of te ontkrachten.
Ik zoek kosten/baten de beste en meest toekomst proof oplossing.

Ik probeer naar best vermogen (pun intended :p) wat meer info te geven.

Aan de westkant zullen de 18 panelen zonder enige slagschaduw liggen, ganse jaar door, no problem. geen bomen, geen schouwen, noch dakkapellen.
Aan de zuidkant zullen de 5 panelen 's morgens wat slagschaduw hebben van de schouw

Volgende is me verteld :
micro-omvormers :
- hebben een lagere startspanning, en geeft dus dagelijks en levenslang een opbrengstvoordeel (vermoedelijk klein)
- geeft de maximale opbrengst ifv slagschaduw schouw (vermoedelijk iets groter)
- hebben langere levensduur (30j) tov centrale omvormer (15j)
- wegens full omnium garantie 25j, kosteloze vervanging (materialen, uren, verplaatsing) in geval van probleem.
- bij 1 omvormer defect blijven de andere panelen 100% beschikbaar (bij centrale omvormer per string volledig uitval, het is me niet duidelijk of dit bij optimizers ook zo is)
- panelen individueel opvolgbaar
- eenvoudig uitbreidbaar met bijkomende panelen
- zouden brandveiliger zijn, aangezien de kabels tussen panelen en kast 230V voeren en geen 1000V
mijn bedenking daarbij is dat de klassieke 1000V centrale omvormer systemen toch ook veilig geïnstalleerd worden + voor hetzelfde vermogen is er een lagere stroomsterkte, minder verlies en minder opwarming... dus dit snap ik niet zo goed.
- de toekomstige batterij moet op de omvormers afgestemd zijn.
Wellicht zit je wat gelimiteerd in batterijkeuze en is deze ook duurder (vb Enphase IQ7+ met Enphase batterij)
Met IQ8 omvormers (waarvan ik niet weet of ze al beschikbaar zijn) zou je bij afschakelplan regering wél je huis onafhankelijk van energie kunnen blijven voorzien.
- micro omvormers zouden sneller aftoppen op max vermogen dan centrale omvormer. Maar wellicht is dit afhankelijk van de specifieke componentkeuze.

optimizers :
- hogere startspanning door de centrale omvormer
- ook geoptimaliseerd opbrengst ifv slagschaduw
- nog geen idee over levensduur en garantie
- traditioneel zouden alle panelen met optimizers voorzien worden, ofwel geen enkele. Denk dat dit sales praat is. In principe is een tussenoplossing om enkel de 5 panelen zuidkant uit te rusten met optimizers technisch ook mogelijk.
- bij uitval van straataansluiting zouden de optimizers de panelen op een veilige manier afschakelen. Geen idee hoe dat met de micro omvormers zit.
- alles uitrusten met optimizers + 1 centrale omvormer zou duurder zijn dan alles met micro-omvormers.
- de vervangingskost van een centrale omvormer zal alleen maar toenemen dan dat deze vandaag is.

Groet,
T.
soundsystem
Donateur
Donateur

Bericht door soundsystem »

Toffy schreef: 23 jan 2023, 22:07
Alle hulp welkom dus.
Alle verkopers zijn hard getraind om een logisch verhaal te brengen.
Het forum hier staat vol met berichten over optimizers wel of niet zinvol.
Als je echt veel schaduw hebt, misschien Enphase nemen, voor de rest is dat allemaal weggegooid geld.
janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus »

- hebben langere levensduur (30j) tov centrale omvormer (15j)
Dat is ook maar natte vinger werk, ik had al 21 jaar garantie op mijn gewone string omvormer.
- bij 1 omvormer defect blijven de andere panelen 100% beschikbaar (bij centrale omvormer per string volledig uitval, het is me niet duidelijk of dit bij optimizers ook zo is)
Bij optimizers heb je nog steeds een string omvormer nodig, dus je hebt alleen maar meer onderdelen die defect kunnen gaan.
- traditioneel zouden alle panelen met optimizers voorzien worden, ofwel geen enkele. Denk dat dit sales praat is. In principe is een tussenoplossing om enkel de 5 panelen zuidkant uit te rusten met optimizers technisch ook mogelijk.
Dat hangt van het systeem af, SolarEdge kan alleen werken als alle panelen een optimizer hebben.
Huawei en SMA kunnen ook met enkele optimizers werken.
- bij uitval van straataansluiting zouden de optimizers de panelen op een veilige manier afschakelen. Geen idee hoe dat met de micro omvormers zit.
:vraag: geen idee wat je bedoelt, omvormers schakelen uit bij net uitval.
- de vervangingskost van een centrale omvormer zal alleen maar toenemen dan dat deze vandaag is.
Waar baseer je dat op?

Kijk ook eens naar dit interessante filmpje viewtopic.php?p=315153#p315153
.

soundsystem
Donateur
Donateur

Toffy schreef: 23 jan 2023, 23:47
Volgende is me verteld :
micro-omvormers :

Wat de verkoper er vergeet bij te vertellen, bij Enphase zit er een Q relay in je kast, als deze stukgaat is het ook volledige uitval.
Sancho
lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door Sancho »

over de panelen zelf...
de website staat vol sterke beweringen.
Als je met uw muis over de "voetnoten" gaat, dan zijn veel beweringen wel gemaakt op datasheets. (andere op tests van 2008 of 2013)
Ondertussen zijn er ook andere panelen die meer dan 22% efficiëntie leveren.
Zijn die dan beter of slechter dan de Maxeon's?
Dat zullen we over 20, 30 of 40 jaar weten ;-).
Ik zou persoonlijk ook de aankoopprijs laten meebeslissen in de keuze. ROI kan bij goedkopere, net iets minder efficiënte panelen hoger zijn.

Gezien uw opstelling zou ik eerder 1 (kleinere) stringomvormer nemen voor de panelen die op het Z liggen.
En een grotere voor de West gerichte panelen.

Als ik zie wat een omvormer/panelen vandaag kost(en) tov 12 jaar geleden...

Verder is het zo dat bij een stringomvormer alle electronica mooi beneden hangt (waar er makkelijk aan gewerkt kan worden (indien nodig)).
Bij de andere systemen mag je altijd iemand gaan zoeken die daarvoor op uw dak wil klimmen...
SamSmith
lid

Bericht door SamSmith »

Mooi project, is voor mij in de buurt, maar een pannendak doe ik liever niet. Succes en deel je offerte hier maar nog eens :-)
Toffy
junior lid

Bericht door Toffy »

Dank voor alle reacties !

Mijn ogen zijn wel opengegaan, heb me verder ingelezen/ingekeken ivm micro invertors en optimizers.
Dat heeft even geduurd, vandaar mijn late reply.
Conclusie : voor mijn (relatief eenvoudige) dakopstelling is dat ik het beter zonder doe.

Focus verlegt zich bijgevolg naar het type paneel.
Mijn idee is voor een premium paneel te gaan met
- hoog aantal zones met bypass diodes (vond ik totdusver niet op datasheets)
- een zo hoog mogelijke efficiëntie
- een zo laag mogelijk performanceverlies na 25j.
- een zo laag mogelijke temperatuurscoëfficiënt
- full black om esthetische reden.
en als laatste een goede prijs uiteraard.

Na eerste zoektocht (ik heb daarbij nog geen zicht op prijzen) kom ik uit bij onderstaand lijstje.
Het is ook maar de vraag of ik veel keuze ga kunnen opleggen bij mijn aanbieder.
REC Alpha Pure R 430W
Panasonic Evervolt 410W
Q.cells Q.peak Duo G10 400W
Sunpower Maxeon 3 420 BLK
Stern Shingled module 425 Full Black

Shingled technologie lijkt me wel mooi trouwens.
Als er zoiets zou zijn als 'het nieuwe ideale prijs/kwaliteit paneel van 2023' dan hoor ik dat graag :D

Volgende stap wordt de omvormer keuze.
Hierboven werd alvast 2 aparte omvormers gesuggereerd voor mijn 2 dakdelen.
Maar er kan ongetwijfeld met meerdere strings gewerkt worden op 1 omvormer met aparte MPPT functionaliteit per string ?

Met vriendelijke groet,
T.
soundsystem
Donateur
Donateur

Toffy schreef: 25 jan 2023, 23:33 Focus verlegt zich bijgevolg naar het type paneel.
Mijn idee is voor een premium paneel te gaan met
- hoog aantal zones met bypass diodes (vond ik totdusver niet op datasheets)
- een zo hoog mogelijke efficiëntie
- een zo laag mogelijk performanceverlies na 25j.
- een zo laag mogelijke temperatuurscoëfficiënt
- full black om esthetische reden.
en als laatste een goede prijs uiteraard.

Na eerste zoektocht (ik heb daarbij nog geen zicht op prijzen) kom ik uit bij onderstaand lijstje.
Het is ook maar de vraag of ik veel keuze ga kunnen opleggen bij mijn aanbieder.
REC Alpha Pure R 430W
Panasonic Evervolt 410W
Q.cells Q.peak Duo G10 400W
Sunpower Maxeon 3 420 BLK
Stern Shingled module 425 Full Black

Shingled technologie lijkt me wel mooi trouwens.
Als er zoiets zou zijn als 'het nieuwe ideale prijs/kwaliteit paneel van 2023' dan hoor ik dat graag :D
Cru gezegd, wil je 100% meer betalen voor een premium paneel dat 10% meer opbrengt?
Koop gewoon een paneel met de beste prijs per Wp.
Toffy schreef: 25 jan 2023, 23:33 Volgende stap wordt de omvormer keuze.
Hierboven werd alvast 2 aparte omvormers gesuggereerd voor mijn 2 dakdelen.
Maar er kan ongetwijfeld met meerdere strings gewerkt worden op 1 omvormer met aparte MPPT functionaliteit per string ?
De meeste omvormers (behalve de hele kleintjes) hebben 2 mppt trackers, dus voor 2 dakdelen maar 1 omvormer nodig.
janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus »

+1
.

Sancho
lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door Sancho »

ik heb hierboven 2 omvormers voorgesteld omdat het héél nipt gaat worden om 18 panelen in 1 string te zetten en onder de openklemspanning van 750V te blijven.

Dat moet dan echt met de exacte datasheets van de panelen bekeken worden (of eventueel 16 of 17 panelen worden).
Wil de topicstarter persé 18 panelen en kom je boven de 750 V, moet je toch naar 2 omvormers.
(of moet je met een Kostal omvormer gaan werken, maar die is dan weer duurder dan 2 andere omvormers).
Toffy
junior lid

Bericht door Toffy »

soundsystem schreef: 26 jan 2023, 07:09 Cru gezegd, wil je 100% meer betalen voor een premium paneel dat 10% meer opbrengt?
:shock: Auwch, dat zijn serieuze percentages... Tja, zoals gezegd, ik heb nog geen goed zicht op de paneelprijzen.
Ik dacht eerst het ideale paneel te zoeken (dat ongetwijfeld te duur zal zijn), om dan op zoek te gaan naar een betere prijs/kwaliteit.

"Beste prijs per Wp" is niet voldoende.
het moet "Beste prijs per Wp per oppervlakte" zijn.
Ik wil echt met hoogrendementspanelen werken. Mijn dakdelen zullen vol liggen, en wil er later geen meer bij (aan zichtbare straatkant).
Dus de oppervlakte die ik inneem wil ik zoveel mogelijk uithalen.

Bij welk paneel kom ik dan terecht ?
De Sunpower Maxeon3 420Wpk, 22%, naar verluidt een zeer goed paneel, maar te hoog geprijsd.
Welke paneel zouden jullie me kunnen aanraden ?
Sancho schreef: 26 jan 2023, 13:39 ik heb hierboven 2 omvormers voorgesteld omdat het héél nipt gaat worden om 18 panelen in 1 string te zetten en onder de openklemspanning van 750V te blijven.
OK dat inzicht had ik nog niet... Noch de aanbieders die ik intussen gesproken heb :roll:
De 18panelen op Westelijk dakdeel liggen in 3 groepen : 5 - 8 - 5.
Ik zou hier dus ook nog 3 strings van kunnen maken of 2.
Maw : bestaan er omvormers met 4 strings ? Of 3 ?

Thx, T.
Plaats reactie

Terug naar “Offertes PV panelen aanvragen”