Auer Edel Air Onderwerp is opgelost

Allerlei warmtepompen.
Plaats reactie
Shemsha
junior lid
Installatie Land: Nederland

Auer Edel Air

Bericht door Shemsha »

Hallo, we zijn al een aantal weken op zoek naar de juiste warmtepompboiler voor een gezin van 5. Onze elektrische boiler is stuk en dit is de kans om vooruit te denken. We denken aan een 200L boiler. Op dit moment twijfelen we tussen het Franse merk Auer Edel Air dat als koelmiddel probaan gebruikt, wat in de toekomst verplicht gaat worden. Een ander merk dat de installateur heeft genoemd is LG, wat hij wat vaker heeft gemonteerd. Ik heb heel veel online gezocht naar ervaringen met Auer Edel Air, maar heb niets gevonden. Hebben mensen op dit forum kennis/ervaring met Auer Edel Air?

Dank voor elk inzicht! (we zitten al een paar weken zonder warm water)
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Re: Auer Edel Air

Bericht door janus »

En waarom kies je niet gewoon voor LG dan?
Dat je al weken zonder warm water zit is toch ook niet normaal :eek:
Hang even een geiser op of een elektrische boiler.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Shemsha
junior lid

Bericht door Shemsha »

We hebben nog niets anders omdat ik en mijn partner niet technisch zijn, en installeren kost heel veel, soms wel de helft van de boiler. En al zoekende leren we, maar soms kom je niet verder, zoals nu. Omdat het een investering is voor de toekomst willen we toch een goed besluit nemen.

Denk je zelf dat de LG op dit moment een goede optie is?
janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus »

LG is een gekend merk wat warmtepompen betreft.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Shemsha
junior lid

Bericht door Shemsha »

Dank Janus, zal die kennis meenemen!
LvA
Master lid
Installatie Land: België

Bericht door LvA »

janus schreef: 23 jan 2023, 09:43 LG is een gekend merk wat warmtepompen betreft.
Spijtig genoeg is de Edel Air met propaan (R290) als koelmiddel de beste keuze voor de toekomst van de Topic Starter (TS).

Propaan (R290) als koelmiddel is maar 3 keer schadelijker voor de atmosfeer dan CO2, terwijl de LG nog werkt met R134a of 1300 keer schadelijker is voor de atmosfeer dan dezelfde hoeveelheid CO2. Daarbij zijn de nieuwe systemen met propaan als koelmiddel nog eens geoptimaliseerd naar minder benodigd koelmiddel. Voor deze Edel Air WP-boiler is dit zelfs minder dan 150 g, waardoor deze in huis mag geplaatst worden (wegens beperkt hoeveelheid propaangas en ongevaarlijk voor/bij brand). Door de kleine benodigde hoeveelheid (R290) koelvloeistof, kan de WP compressor ook lichter uitgevoerd worden, waardoor minder toegevoegd vermogen noodzakelijk is en het toerental (dus ook de verdichting) kan opgevoerd worden. Daardoor is de SCOP ook veel beter (25% tot 35%) bij deze WP-boiler dan bij WP-boilers met klassieke koelmiddelen (R134a, R410, R32, ....).

En het is niet omdat Ferrari een bekend Italiaans automerk is, dat Ferrari een beter te vertrouwen automerk is dan een BYD (omdat het hier een onbekend Chinees automerk is)!
Shemsha
junior lid

Bericht door Shemsha »

Fijn om een bevestigend geluid te horen van LvA. Omdat we een vloerverwarming hebben denken we inmiddels denken we dat we zelfs beter is om de Auer Edel Eau aan te schaffen zoadat we de vloerverwarming kunnen gebruiken als bron voor het opwarmen van het water in de boiler. Enige nadeel is dat we toch een paar weken moeten wachten voor levering in Nederland (slechts door een paar online bedrijven).
janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus »

zoadat we de vloerverwarming kunnen gebruiken als bron voor het opwarmen van het water in de boiler.
:vraag:
Heb je daar een link voor?
slechts door een paar online bedrijven
En wie gaat het dan plaatsen, onderhoud doen en je helpen bij problemen?

Van mij mag je natuurlijk als proefkonijn gaan fungeren hoor maar wil je dat echt voor zoiets belangrijks als verwarming in je woning?
.

declerck
Senior lid

Bericht door declerck »

Shemsha schreef: 23 jan 2023, 21:33 Fijn om een bevestigend geluid te horen van LvA. Omdat we een vloerverwarming hebben denken we inmiddels denken we dat we zelfs beter is om de Auer Edel Eau aan te schaffen zoadat we de vloerverwarming kunnen gebruiken als bron voor het opwarmen van het water in de boiler. Enige nadeel is dat we toch een paar weken moeten wachten voor levering in Nederland (slechts door een paar online bedrijven).
Bulex magna aqua 200/3 werkt ook met R290, RVS vat.
decpa1: 15x Evergreen 205, 3075 Wp + Fronius IG30, helling 45 °, orientatie 145 °, Oostende
decpa2: 8x Evergreen 205, 1640 Wp + Mastervolt XS2000, helling 45 °, orientatie 145°, Oostende
decpa3: 5x REC 255 BF, 1275 Wp + 5x Enphase M215, helling 45°, orientatie 145°, Oostende
Warmtepomp Daikin 2MXS50H + 2 nexura 25
Shemsha
junior lid

Bericht door Shemsha »

Hierbij een link naar hoe dit systeem werkt:

https://www.acr.nl/productcatalogus/war ... -eau-serie

Ik heb de indruk dat is niet heel ingewikkeld hoeft te zijn om te installeren voor een installateur. Zelf kan ik niets doen, wel uitleg samen lezen😀

Links naar bedrijf in Nederland, bijvoorbeeld deze: https://warmtepompboilershop.nl/product ... pboiler-2/

Onderhoud zal inderdaad een punt zijn maar hopelijk zal ik het minder nodig hebben.
janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus »

Hoe het er in NL toegaat weet ik niet maar in BE ga je nooit een installateur vinden die iets uit een webshop is aangekocht gaat plaatsen.
.

LvA
Master lid

Bericht door LvA »

Ook hier in BE verandert de markt.

Er zijn genoeg klusbedrijven die zoiets voor u willen installeren. Je hebt dan wel geen REScert certificatie en kan dus geen subsidie bekomen. Meestal is zelfs de combinatie van REScert installateur met subsidie niet goedkoper dan de combinatie van een goede webshop met een goed klusjesbedrijf zonder subsidie.

En zoals je al aangeeft, wil de REScert installateur de volle marge op het product voor hij maar denkt aan de installatie in tegenstelling tot klusbedrijven die hun arbeidsuren als omzet- en winstgenerator hebben.

In Nederland is de subsidie niet afhankelijk van de installateur, maar enkel afhankelijk van het product, wat daar de keuzemogelijkheden voor de klant groter maakt en waar dus de installatie- en productmarkt concurrentiëler is.
Shemsha
junior lid

Bericht door Shemsha »

Ja, ik zit in Nederland, dus dat maakt het wat makkelijker.
Hervé
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door Hervé »

Best werken met een locale installateur. als er een probleem is zal deze je veel sneller helpen tegen een lagere kost. Het merk maakt eigenlijk weinig uit omdat de verschillen zeer klein zijn kwa rendement. Het soort gas heeft elk zijn eigen voor en nadeel. R290 propaan is brandbaar/explosief, maar met een korreltje zout te nemen met de hoeveelheid die in het toestel zit. R32 of R134 heeft een hogere GWP waarde, maar veiliger. Dus in beide gevallen zonder lek en vakkundig afgepompt op einde levensduur van de installatie is de GWP 0.

Allen zou ik een maatje groter kiezen voor 5 personen. Een warmtepompboiler heeft toch wel wat tijd nodig om terug op te warmen en de temperatuur staat meestal maar op 50°ingesteld om het rendement te verbeteren. Hiermee is er minder warm water te tappen tegenover een elektrische boiler die meestal op 60° ingesteld staat.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei warmtepomp”