zelfbouw pakket voor op nieuwbouw

Kijk hier voor info over zelfbouw projecten.
Plaats reactie
dewerf
Installatie Land: België

zelfbouw pakket voor op nieuwbouw

Bericht door dewerf »

- aantal, merk en precies type van de panelen en het totaal geplaatste vermogen in Wp of kWp = 18+14 = 32x Jinko Solar Tiger Neo 420W Half-Cut Black Frame Totaal dus 13440Wp
- aantal, merk en juiste type omvormer(s), = 1x Huawei SUN2000-8KTL-M1
- Als er meerdere omvormers zijn, verdeling van de panelen over de omvormers =
- Oriëntatie en hellingshoek van de panelen. =hellinghoek= 40graden oriëntatie= 14 stuks op 58graden (NO) + 18stuks op 238graden (ZW)
- type dak en dakbedekking. = dakpannen
- schaduw of niet en van wanneer tot wanneer. = 238graden: geen schaduw, 58graden: wat kans op wat schaduw na de middag in de winter (is een nieuwbouw dus nog geen duidelijk zicht op)
- montagesysteem en bevestiging aan dak (merk/type/geschroefd/gehaakt)=
geschroefd dubbel verstelbare dakhaak
- aangeboden garanties =standaard van de panelen + omvormer
- Gaat het om een fabrieksgarantie, van de installateur of via verzekeraar? = zelfbouw dus fabrieksgarantie
- eigen stroomverbruik Dag/Nacht of Piek/Dal. = Is een nieuwbouw met warmtepomp, dus heb nog totaal geen zicht op verbruik. Ik ben bij ecopower, dus momenteel geen mogelijkheid tot dag/nacht
- Type aansluiting (1, 2 of 3 fase) =3f 3x400V+N, minimaal 3x25A (twijfel nog over 3x32A)
- Net met N? (zie onze Wiki voor uitleg) = yip
- Afstand van dak tot omvormer en en kabeldiktes (ivm verliezen - deze twee gegevens alsmede de twee volgenden zijn absoluut noodzakelijk). = 15m met 6mm² kabel (voor die meerprijs zou ik nooit twijfelen tussen 4 of 6)
- Afstand van omvormer tot verdeelkast en kabeldiktes = 1m,tot aan de verdeelkast, nog 4m extra tot aan de meterkast. dikte nog te bepalen, Ik denk dat dit 6mm² wordt, dat is geen onoverkomelijke meerprijs tov 4mm².

- Is de 253V test al gedaan? =nee
- Wat waren de resultaten van de metingen? =Schoonouders wonen in de zelfde straat met een 5kw installatie en hebben geen problemen. Ik heb daar nooit een spanning gezien boven de 240V
- Lokatie (gemeente en/of provincie) = Noord limburg
- geschatte opbrengst in kWh/jaar =10037kWh , zie PVcalc link:
https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/i ... .40&max2=0

- Prijs pv installatie in Euro/Wp en excl. BTW = aankoop onderdelen:9800euro incl 21% btw. Dit komt dus neer op 0.60euro/wp incl. (of 0.50euro/wp excl. btw)

Ik heb voor de duidelijkheid maar de offerte template gekopieerd, maar dit is dus wel degelijk een zelfbouw project.
Ik wil dit volledig pakket aankopen via solarwinkel.be
Dit houd in panelen + omvormer, dakhaken, rails, koppelstuk voor de rails, klemmen, kabel, connectors en zwarte einddoppen.

Hebben jullie enige opmerkingen/suggesties op dit totaal pakket?
Iemand ervaring met solarwinkel.be? of suggesties voor een andere, betere zaak?
Ik veronderstel als ik alles zelf doe dat ik ook de 'installateur' login krijg bij de omvormer, dat ik dus alles zelf kan instellen. iemand hier ervaring mee?
Ik twijfel nog om aan de NO zijde 2 panelen extra te leggen, dit zou 2x190euro betekenen.

We hebben de plaats om nog (veel) meer panelen te leggen, maar we willen er nu niet echt meer aan uitgeven. Ik weet dat (aan de huidige prijzen) dit zich ongeveer na 5.5 jaar terug betaald. Eventueel kunnen we in de toekomst ( lees minimum pas over 3a4 jaar, als de bouw en tuin eindelijk klaar is) nog panelen bij leggen, in dat opzicht is een 10kW omvormer slimmer, maar wat is de kans dat we dat effectief gaan doen...
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Re: zelfbouw pakket voor op nieuwbouw

Bericht door janus »

58graden: wat kans op wat schaduw na de middag in de winter (is een nieuwbouw dus nog geen duidelijk zicht op)
Op 58º heb je in de winter bijna geen opbrengst dus over schaduw hoef je je geen zorgen te maken.+
- geschatte opbrengst in kWh/jaar =10037kWh , zie PVcalc link:
De jaaropbrengst beter met JRC berekenen.

Prijs valt goed mee, al komt daar de keuring nog wel bij maar dat is dan niet echt de moeite.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
dewerf
Installatie Land: België

Bericht door dewerf »

bedankt voor de snelle reactie.

Heb volgende berekening gedaan met de 2 extra panelen dus 7560Wp + 6720 Wp.
op JRC heb ik volgende opbrengst:
4403(NO)+6764(ZW)=11167kWh totaal
Op PVcalc:
4049 (NO) + 6716 (ZW) =10765 ,als ik beide tegelijk bereken met een 8kW omvormer kom ik in totaal uit op 10698kWh. Dus 67 KWh verlies door 'te kleine' omvormer.

Heb je verder geen opmerkingen? Misschien ervaring met solarwinkel of de huawei omvormer?
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Bericht door janus »

Met die winkel geen ervaring dus controleer dat goed!
Huawei wordt de laatste jaren veel verkocht in BE en weinig klachten, behalve over de software bij een batterij.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Plaats reactie

Terug naar “Zelfbouw installaties”