Sma Ev charger meer info

Alles over de elektrische wagen
Plaats reactie
pluxy
Senior lid
Installatie Land: België

Sma Ev charger meer info

Bericht door pluxy »

Ben al een tijdje aan het rondkijken naar een wallbox lader.
Aangezien wij alles van energie van Sma hebben is de logische stap dat we bv de ev charger daarvan nemen.
Maar als je wat verder gaat kijken dan heeft deze niet zo veel mogelijkheden.
bv. Altijd met kabel, geen back office, geen rfid,enz.
Business versie wel , maar dat is erover voor thuis.
Sma zegt wel interesse te hebben voor dit, maar wat ben ik daarmee.
Weet er iemand al meer van de meerfuncties die sma die ev charger gaat geven en op welke termijn?
Alfen heeft die wel , maar communiceren met SMA blijkt moeilijk te zijn. (Hadden gezegd dat dit wel ging komen)Ze stellen voor een sma energiemeter er tussen te plaatsen. Maar hoe dan verder de regeling gebeurt mij een vraagteken.

@DaRkMaN_FX Weet jij misschien meer, daar je toch ook veel SMA info weet?
Pv1: 2340wp, 13 Photovoltech 180wp - Sma Sb2, -14graden Z.
Pv2: 2400 wp, 10 Henghi 240wp - Sma Sb2, -48graden Z.
Pv3: 7200 wp , 18 Hyundai VG 400 FB - Sma Tripower, -48graden Z.
Ev Charger : In progress
Zb: Solarfocus met Okofen Buffervat 800Ltr
TB: BYD HVM 19,3 - Sma Storage 5
bartgo
Master lid

Re: Sma Ev charger meer info

Bericht door bartgo »

We zitten in dezelfde situatie: alles van SMA, Tripower pv, sunny island... Dus inderdaad ook maar de EV Charger 22 aangeschaft.
je noemt 'met kabel' als een nadeel: ik vind het juist een voordeel, het gaat sneller om hem in de auto te pluggen, je hoeft geen 2 kanten in te pluggen en de kabel uit de auto te halen. Als je bedoelt dat alleen wifi beschikbaar zou zijn, dat klopt niet: je kunt vast ethernet voorzien (doe ik ook, wifi staat uit).

Hij heeft inderdaad geen rfid of Open Charge Point Protocol en dat kan zelfs een probleem vormen om er nog subsidie voor te krijgen in 2023. In 2022 was OCPP nog geen strikte vereiste.

Ik moet je ook teleurstellen: als je bij Q&A's van SMA kijkt blijkt algauw dat SMA niks meer gaat veranderen aan deze EV charger: geen modbus communicatie en geen Rfid/ocpp. Modbus is nuttig om te laten communiceren met je eigen domotica zoals Home Assistant. Dat was ook ooit beloofd door SMA, maar komt er nu zeker niet. Hoe heb ik dat opgelost? De lokale website is prima uit te lezen via JSON programmeercode. Daar kun je parameters lezen of zelfs schrijven. Ik heb zelfs een soort prepaid systeem voor onze vakantiewoning gasten uitgewerkt. De lader stopt als het budget op is.

Voordelen zijn er wel voor prive gebruik: hij is erg robuust gebouwd, je vindt er echt geeneen die zo degelijk is. Hij hangt bij ons al een hele winter onbeschermd buiten, is prima. En grootste voordeel: hij begint al te laden op 1 fase met zonoverschot vanaf 6A. Dus zodra er 1380W overschot zon is, kan deze lader dat naar de auto duwen. Als er dan meer overschot zon komt, dan pauzeert ie een minuutje en gaat ie over naar 3 fase. Ik denk dat er nog maar 1 andere lader op de markt is die dat kan. En het is goud waard als je veel zon wil laden. Hij stuurt ook op weersvoorspelling trouwens. Dus wacht netjes af als hij weet dat er later in de namiddag nog zon komt. Je kunt ook kiezen hoeveel hij mag nemen van het net enz (in procenten).

Ik had ook graag OCPP gewild maar weet dat er dan ook een maandelijks abo moet lopen en er kosten zijn op die laadbeurten zelf.

We hebben het toestel hier zelf geplaatst en geprogrammeerd. Echt niet moeilijk. Je hebt wel een SMA Home Manager 2.0 nodig voor optimaal functioneren van zonoverschot laden. Als je enkel het toestel wil kan ik evt iets voor je doen. let me know.

Alternatief? Als oCPP absoluut moet dan kun je gaan voor de go-e charger. Die heeft ook 3 of 1 fasig laden (switcht automatisch), maar is gemaakt van plastic, en je moet een enorme omweg via een virtual machine maken om hem toch te laten aansturen via SMA Home Manager 2.0 (SAE heet de duitse software op linux). Dat stukje bijprogrammeren heeft me tegengehouden.
pluxy
Senior lid

Bericht door pluxy »

Wel ik heb nog geen één gezien die zo zwaar is(vind ik geen probleem), de rest is van plastic. En voor die nu 24/7 buiten te hangen????
Ethernet is reeds aanwezig. HM2 ook.

Maar waarom stekker, vrouw haar werkauto (laatse ice waarschijnlijk) staat buiten en de onze (ice nog) binnen). Of 2 chargers plaatsen,maar ook kostelijk.
Ofwel diegene van Alfen(plastic) met 1x stekker en 1x kabel. Zo kan ik de charger wel binnen hangen.
Hoe in het geval van sma de rekening werkgever betaald gaat worden is nog een vraagteken. Als ze back office eisen, ja kan ik sma wel vergeten.
Pv1: 2340wp, 13 Photovoltech 180wp - Sma Sb2, -14graden Z.
Pv2: 2400 wp, 10 Henghi 240wp - Sma Sb2, -48graden Z.
Pv3: 7200 wp , 18 Hyundai VG 400 FB - Sma Tripower, -48graden Z.
Ev Charger : In progress
Zb: Solarfocus met Okofen Buffervat 800Ltr
TB: BYD HVM 19,3 - Sma Storage 5
bartgo
Master lid

Bericht door bartgo »

Deze is inderdaad zwaar, gemaakt van een kleine omvormer behuizing en ip65 klasse. Goeie regenbescherning dus.
Plaats reactie

Terug naar “Wagen”