Auto gebruiken als thuisbatterij

Wetenschap-Toekomst-Onderzoek
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kriske77
lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 18 aug 2022, 14:23
Installatie Land: België

Re: Auto gebruiken als thuisbatterij

Bericht door Kriske77 »

Koidream schreef: 22 dec 2022, 14:47 Ik blijf het vooral een gek idee vinden om een EV te kopen van 40.000€ of meer, die ik dan thuis moet laten staan om tijdens de zonne-uren op te laden om vervolgens er niet mee weg te kunnen eens de zon weg is omdat ik dan het accu nodig heb om mijn woning te voeden...
Dat je "dure" accu dan ook nog eens onderhevig is aan extra laad/ ontlaad cycli en daardoor dus sneller "versleten" is, laat ik nog in het midden...
dat klopt en dat vind ik ook, ik zie de batterij van een EV als extra batterij om af en toe te gebruiken maar zeker niet als enige, want die staat ook niet altijd thuis. Wordt wel interessanter als de batterijen van de auto ook groter worden en je dan 2 EV's hebt :-)

PS: de Sion is onder de 30000 euro als je intekent voor 24/12/2022 voor 500 euro
Gebruikersavatar
Kriske77
lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 18 aug 2022, 14:23
Installatie Land: België

Re: Auto gebruiken als thuisbatterij

Bericht door Kriske77 »

Koidream schreef: 22 dec 2022, 16:19
MarioV schreef: 22 dec 2022, 15:21 €30.000 geen €40.000
https://sonomotors.com/en/preorder/
Start productie 2024...
dus nu intekenen (voor 500 euro) en vanaf dan sparen voor de rest van het bedrag
tegen dan is hopelijk de wetgeving ook weer helemaal aangepast om bidirectioneel te laden
Gebruikersavatar
Koidream
Master lid
Berichten: 1160
Lid geworden op: 31 jan 2018, 16:21
Installatie Land: Ander

Re: Auto gebruiken als thuisbatterij

Bericht door Koidream »

Kriske77 schreef: 22 dec 2022, 16:25 dat klopt en dat vind ik ook, ik zie de batterij van een EV als extra batterij om af en toe te gebruiken maar zeker niet als enige, want die staat ook niet altijd thuis. Wordt wel interessanter als de batterijen van de auto ook groter worden en je dan 2 EV's hebt :-)
Is het nu niet net de bedoeling om die accu's te verkleinen? Ik zie geen enkel nut in grotere accu's. Mijn accu is 50kWh en zelfs dat mag kleiner zijn voor een doorsnee EV-rijder.
Kriske77 schreef: 22 dec 2022, 16:25 PS: de Sion is onder de 30000 euro als je intekent voor 24/12/2022 voor 500 euro
Voor iets wat je nog helemaal niet weet wat het gaat worden (als het uberhaupt wat wordt). Met de gegevens die ze nu al delen lijkt het me helemaal geen "winner" te worden. Aan u om het tegendeel te bewijzen. Waar blinken ze uit t.o.v. van bijvoorbeeld een Dacia Spring van 20.000€?
Gebruikersavatar
LvA
Master lid
Berichten: 1050
Lid geworden op: 29 dec 2019, 11:32
Installatie Land: België

Re: Auto gebruiken als thuisbatterij

Bericht door LvA »

bruma schreef: 22 dec 2022, 12:19 Iedereen toetert dat bidirectioneel laden zo pokkeduur is, uiteindelijk is dit toch ook maar een huisbatterijomvormer bv à la sunny storage 5 die DC op dezelfde spanning werkt als een 400V net EV én die wel per land gekeurd werd aan te sluiten aan een thuisnet

Dus het enige dat technisch mogelijk zou gemaakt moeten worden op een EV is de DC pennen in 2 richting te kunnen laten werken
aangesloten op een DC lader
of
aangesloten op een voor dat land goedgekeurde batterijomvormer (zou zelfs met een hybrideomvormer kunnen werken, in dat kader zou de hybrideomvormer misschien ook kunnen fungeren om PV DC stroom rechtstreeks in de EV accu te pompen)
Je hebt volledig gelijk. Voor al degenen die vandaag al een HS (300V DC tot 580V DC) hybride omvormer met HS thuisbatterij (*) hebben, moet dit mogelijk zijn op voorwaarde dat de auto-industrie morgen een protocol opstelt waarmee de communicatie tussen de auto en de hybride omvormer kan gebeuren. Je moet dan wel een DC-net van je omvormer naar je laadplaats installeren. Deze DC (bidirectionele) laadpaal zal dan ook goedkoper (in elk geval niet duurder dan) zijn dan de AC-laadpaal van vandaag.

(*) HS thuisbatterij zal nodig zijn omdat de ontlading/lading van de BEV (ook 300 V AC of meer, afhankelijk van merk en type) moet kunnen gebeuren aan een minimum vermogen en het vermogen moet dus eerst naar de thuisbatterij worden versast (met kleinst mogelijke DC regelverliezen) vooraleer omgevormd te worden via de omvormer in AC voor een modulerend vermogensgebruik aangepast aan de vermogensvraag in de woning. De niet gebruikte/benodigde energie (onder de ontlaaddrempel van het voertuig) wordt zo dan opgeslagen in de thuisbatterij die dan als systeembuffer dient. De LV (Low Voltage) thuisbatterijen hebben hier een nadeel omdat er grotere regelverliezen (van 300 V ... 600 V naar 48V) zijn bij BEV's, maar voor hybride voertuigen is dit wel een goede mogelijkheid omdat hybride voertuigen ook LV batterijen (en aandrijfsystemen) hebben van 48V.

Koidream schreef: 22 dec 2022, 14:47 Ik blijf het vooral een gek idee vinden om een EV te kopen van 40.000€ of meer, die ik dan thuis moet laten staan om tijdens de zonne-uren op te laden om vervolgens er niet mee weg te kunnen eens de zon weg is omdat ik dan het accu nodig heb om mijn woning te voeden...
Dat je "dure" accu dan ook nog eens onderhevig is aan extra laad/ ontlaad cycli en daardoor dus sneller "versleten" is, laat ik nog in het midden...
Zo gek is dat idee niet!

Een BEV met een actieradius van 400 km en met 2000 gegarandeerde batterijcycli (NMC batterijen), kan theoretisch 2000 (tot zelfs 6000 cycli bij LFP batterijen) * 400 km = 800000 km (2.400.000 km bij LFP) afleggen voordat de batterij degradeert naar minder dan 80% van zijn capaciteit. De meest voertuigen krijgen een garantie van 8 jaar op hun batterijen en soms ook op de elektrische aandrijving. Dit betekent dat je ongeveer 100.000 km/jaar zou moeten afleggen om ten volle gebruik te maken van je investering in (het opslagvermogen van) je BEV batterij (= actieradius van je voertuig). De meeste mensen rijden lang geen 100.000 km/jaar en dan is het wel verstandig om dit potentieel aan cycli (ontladen en laden) te gebruiken voor andere doeleinden zoals voor je woning of voor een economische activiteit (je bedrijf, het lokale elektriciteitsnetwerk ondersteunen, ... ) In ieder geval kan je hiermee je aankoop verder optimaliseren zonder dat dit beslag legt op de gebruiksduur, de garantievoorwaarden, het comfort , ... van je BEV en op voorwaarde dat je het juiste evenwicht vindt tussen je afgelegde km en je energetische optimalisaties met je BEV batterij.

En ... dan is je bovenstaande bewering waar, op voorwaarde dat iemand 100.000 km/jaar aflegt en dus ook geen tijd noch overschotcycli zal hebben om zijn batterij te gebruiken voor zijn woning. Het voertuig zal dan waarschijnlijk ook bijna nooit thuis staan of ook zeer weinig stilstaan.

Maar in alle andere gevallen is het wel een goed idee om de cyclische ontlaad- en laadcapaciteit van de autobatterij wel in te zetten als het voertuig stil staat. Anders heb je technisch en financieel overgeïnvesteerd (te veel) in de actieradius (= grootte, kWh opslagvermogen batterij) van je BEV bij je aankoop.
Plaats reactie

Terug naar “Wetenschap-Toekomst-Onderzoek”