Twee vraagjes:
* Heeft er iemand ervaring met Ysebaert's Semi-off Grid systeem? https://www.ysebaert.be/nl/hybrid+energ ... id+systeem -- lijkt me een bakje met twee interlocked contactoren en wat extra zekeringen, dus ook iets wat je zelf zou kunnen bouwen?
* Als je het koopt - of zelf bouwt - krijg je dit door de keuring? De uitleg klinkt goed (break before you make, dus je maakt nooit een permanente koppeling tussen batterij en netstroom waardoor de Synergrid regels niet tellen), maar klopt het ook?
Graag wat feedback van mensen die er wel wat meer ervaring in hebben dan mezelf :)
Semi-off grid & keuring?
- taapo
- Installatie Land: België
- janus
- Site Admin
- Installatie Land: Ander
- Contacteer:
Re: Semi-off grid & keuring?
Als je het zeker wilt ween neem je beter contact op met je keuringsorganisme. Persoonlijk heb ik nog niet gehoord van een automatische omschakeling in een privé omgeving.
Manueel gebeurd wel, zie ook het filmpje wat hier pas werd geplaatst
Manueel gebeurd wel, zie ook het filmpje wat hier pas werd geplaatst
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."
Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."
- taapo
Dank je wel voor het voorbeeld. Als ik zie dat zowel Full Energy (zij geven in de comments aan dat dit door Fluvius goedgekeurd was) en Ysebaert een transfer switch aanbieden - dan neem ik aan dat dit wel door een keuring raakt, niet?
- janus
- Site Admin
- Contacteer:
zoals ik al schreef
Als je het zeker wilt ween neem je beter contact op met je keuringsorganisme.
.
- DeMille
- lid
En , wat is het verdict? Ik zelf plan het gebruik van een automatische transfert switch volgens het ‘break before make’ principe.
- DeMille
- lid
Meest eenvoudig is een OFF GRID hybride omvormer ( pure sinus) te gebruiken en daar je back up load op aan te sluiten; Je batterijen zijn dan in eilandwerking en kunnen wat aan de omvormer is aangesloten voeden. De omvormer moet niet zijn gehomologeerd en ook niet alles wat aan de omvormer wordt aangesloten. Het deel langs de verbruikerszijde van de omvormer is in eiland werking. De back up load maak je zo uitgebreid als je zelf wil. De OFF GRID omvormer is gewoon aangesloten via zijn GRID ingang en blijft dus stroom leveren als je eigen opbrengst ontoereikend is. Je hoeft niet over te schakelen en prioriteiten zijn instelbaar in de omvormer indien je wenst dat het distributienet je batterijen oplaadt.
Will je uw aangesloten verbruikers ook rechtstreeks kunnen voeden met het NET dan is er sprake van mogelijke parallelwerking en niet meer van eilandwerking. Daarom gebruik je best een een automatische transfert switch van het 'break before make’ principe met prioriteit "omvormer". Manueel kan in de praktijk ook Je zet je omvormer uit en alleen daarna kan er stroom naar de relais schakelaar om de netverbinding te maken en omgekeerd. De minimale onderbrekingstijd tijdens de gehele omschakeling van het distributienet naar de alternatieve voeding of van de alternatieve voeding naar het distributienet, mag niet minder dan 50 ms bedragen. Een automatische transfert switch moet voldoen aan de internationale norm IEC 60947-6-1:2005+A1:2013
Volgens het AREI moet een keuring worden uitgevoerd bij elke grote wijziging zoals het plaatsen van batterijen en zonnepanelen. Volgens de wetgever niet indien het eilandwerking betreft. Bij het plaatsen van een transfert switch is er dan een probleem en volgens mij is dan een keuring verplicht daar de overschakeling moet voldoen aan de normen om parallelwerking te voorkomen en daar men een grote wijziging aanbrengt aan de met het net verbonden installatie. Dit is niet het geval bij het plaatsen van een OFF GRID omvormer daar het een normale verbruiker betreft, er geen mogelijkheid voor parallelwerking is, en er niets hoeft te wijzigen aan de huisinstallatie behalve het toevoegen van een zekering en een bijkomende lekstroomschakelaar aan de uitgang van de omvormer voor het deel met eilandwerking.
Will je uw aangesloten verbruikers ook rechtstreeks kunnen voeden met het NET dan is er sprake van mogelijke parallelwerking en niet meer van eilandwerking. Daarom gebruik je best een een automatische transfert switch van het 'break before make’ principe met prioriteit "omvormer". Manueel kan in de praktijk ook Je zet je omvormer uit en alleen daarna kan er stroom naar de relais schakelaar om de netverbinding te maken en omgekeerd. De minimale onderbrekingstijd tijdens de gehele omschakeling van het distributienet naar de alternatieve voeding of van de alternatieve voeding naar het distributienet, mag niet minder dan 50 ms bedragen. Een automatische transfert switch moet voldoen aan de internationale norm IEC 60947-6-1:2005+A1:2013
Volgens het AREI moet een keuring worden uitgevoerd bij elke grote wijziging zoals het plaatsen van batterijen en zonnepanelen. Volgens de wetgever niet indien het eilandwerking betreft. Bij het plaatsen van een transfert switch is er dan een probleem en volgens mij is dan een keuring verplicht daar de overschakeling moet voldoen aan de normen om parallelwerking te voorkomen en daar men een grote wijziging aanbrengt aan de met het net verbonden installatie. Dit is niet het geval bij het plaatsen van een OFF GRID omvormer daar het een normale verbruiker betreft, er geen mogelijkheid voor parallelwerking is, en er niets hoeft te wijzigen aan de huisinstallatie behalve het toevoegen van een zekering en een bijkomende lekstroomschakelaar aan de uitgang van de omvormer voor het deel met eilandwerking.
- Bj0rn
- Senior lid
Het bewuste plaatje even persistent maken.
Zo'n bakje heet trouwens een transfer switch. Da's in de vorige antwoorden al impliciet aangehaald. Je hebt die in twee soorten: handmatig en automatisch (manual transfer switch en automatic transfer switch).
Terzijde: in de VS hebben ze daar meer ervaring mee (meer grid black-outs en aggregaten dan in Europa me dunkt). Daar bouwen ze een fysieke veiligheid in die ervoor zorgt dat je beide zekeringen niet gelijk kan aanzetten, een "interlock kit". Zie bvb.
Bottom line: zoals al in andere replieken aangehaald, vraag het eens aan een erkend controleorganisme.
Ow ja, en misschien kan je dan de conclusie hier op het forum posten.
Zelfbouw, ja dat kan. Maar voor minder dan €100 heb je zo'n bakje. Aan jou om uit te maken of je dat de moeite waard vindt. Je kan zoiets gemakkelijk zelf bouwen met twee zekeringen. Maar o wee als je deze zekeringen ooit tegelijk aan zet. Vuurwerk verzekerd.
Zo'n bakje heet trouwens een transfer switch. Da's in de vorige antwoorden al impliciet aangehaald. Je hebt die in twee soorten: handmatig en automatisch (manual transfer switch en automatic transfer switch).
Zelf bouwen, lijkt me sterk dat je dit door de keuring krijgt. Tenzij je zelf voor de C10/11 keuring zorgt van jou zelfgebouwde transfer switch: zie https://www.synergrid.be/nl/homologatie ... e-eenheden
Terzijde: in de VS hebben ze daar meer ervaring mee (meer grid black-outs en aggregaten dan in Europa me dunkt). Daar bouwen ze een fysieke veiligheid in die ervoor zorgt dat je beide zekeringen niet gelijk kan aanzetten, een "interlock kit". Zie bvb.
Bottom line: zoals al in andere replieken aangehaald, vraag het eens aan een erkend controleorganisme.
Ow ja, en misschien kan je dan de conclusie hier op het forum posten.

Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
2009: PV installatie
2014: elektrische wagen
2020: off-grid?
-
- Senior lid
M.a.w. die "OFF GRID omvormer" hangt gewoon aan het net.DeMille schreef: ↑17 dec 2022, 18:40 De OFF GRID omvormer is gewoon aangesloten via zijn GRID ingang en blijft dus stroom leveren als je eigen opbrengst ontoereikend is. Je hoeft niet over te schakelen en prioriteiten zijn instelbaar in de omvormer indien je wenst dat het distributienet je batterijen oplaadt.

- Jack Daniels
- Senior lid
Kan iemand mij uitleggen wat "semi-offgrid" betekent en wat de voordelen/nadelen er van zijn? In mijn ogen ben je ofwel aangesloten op het electriciteitsnet ofwel ben je er van losgekoppeld (off-grid). Maar geen flauw idee hoe ik mij semi moet voorstellen? Vandaag wel op het net aangesloten en morgen niet?
12x Sunpower 318Wp
14x Sunpower 425Wp
1 Huawei batterij 10kW
14x Sunpower 425Wp
1 Huawei batterij 10kW
- Bj0rn
- Senior lid
Van semi-offgrid is geen "officiële" definitie. Er zijn evenveel mogelijkheden als er antwoorden zijn. 
Bij deze hoe ik semi-offgrid interpreteer: je hebt de mogelijkheid om, als de stroom op het net uitvalt, gewoon verder jouw dagelijkse dingen doen zoals koffie zetten. Je maakt primair gebruik van zonnestroom uit je eigen panelen, en voor het gedeelte dat je te kort komt, gebruik je het net.
Je kan semi-offgrid ook zien als tussenstap om volledig off-grid te gaan. En dan bedoel ik off-grid in de zin van jouw interpretatie: helemaal geen elektriciteitsaansluiting meer.
P.S. off-grid kan je ook in de brede zin van het woord interpreteren, dan heb je ook geen aansluiting op water, gas, riolering, etc... meer.

Bij deze hoe ik semi-offgrid interpreteer: je hebt de mogelijkheid om, als de stroom op het net uitvalt, gewoon verder jouw dagelijkse dingen doen zoals koffie zetten. Je maakt primair gebruik van zonnestroom uit je eigen panelen, en voor het gedeelte dat je te kort komt, gebruik je het net.
Je kan semi-offgrid ook zien als tussenstap om volledig off-grid te gaan. En dan bedoel ik off-grid in de zin van jouw interpretatie: helemaal geen elektriciteitsaansluiting meer.
P.S. off-grid kan je ook in de brede zin van het woord interpreteren, dan heb je ook geen aansluiting op water, gas, riolering, etc... meer.
- Jack Daniels
- Senior lid
Dus semi-offgrid betekent niks meer of niks minder dan gewoon op het net aangesloten zijn, zoals iedereen? Met de bijhorende kosten en lasten en heffingen en...? Raar dat mensen daarvoor dat woord hebben uitgevonden. Hey ik ben semi-offgrid maar eigenlijk hangt mijn woning gewoon aan de Fluvius kabel in de straat. Semi-offgrid aansluitingen zijn eigenlijk altijd on-grid aansluitingen?
12x Sunpower 318Wp
14x Sunpower 425Wp
1 Huawei batterij 10kW
14x Sunpower 425Wp
1 Huawei batterij 10kW
- Bj0rn
- Senior lid
Uiteraard betaal je "semi-offgrid" evengoed de taksen en heffingen zoals iemand anders die volledig "ongrid" zit. Je zit nog altijd aangesloten op het net. Ik denk dat ik mezelf als semi-offgrid mag beschouwen. Again je kan discussieren over de precieze definitie ervan. De morgen (en de rest van de dag) dat de elektriciteit in gans de straat onverwacht uit lag kon ik de buren wel een warm kopje koffie aanbieden. Als je het zou uitrekenen, dat was dure koffie.
Het draait bij offgrid en semi-offgrid niet om puur het financiële. De ene vindt het interessant omwille van het technische, de ander wil onafhankelijk(er) zijn van de energieprijzen, de netbeheerder, schommelende energieprijzen, wat dan ook... Of wil gewoon op café de interessante uithangen en vertellen dat hij/zij een thuisbatterij heeft. Zo kan je nog wel meer redenen bedenken waarom iemand zo "zot"
kan zijn om semi-offgrid, of laat staan, helemaal offgrid te gaan.

Het draait bij offgrid en semi-offgrid niet om puur het financiële. De ene vindt het interessant omwille van het technische, de ander wil onafhankelijk(er) zijn van de energieprijzen, de netbeheerder, schommelende energieprijzen, wat dan ook... Of wil gewoon op café de interessante uithangen en vertellen dat hij/zij een thuisbatterij heeft. Zo kan je nog wel meer redenen bedenken waarom iemand zo "zot"

- Jack Daniels
- Senior lid
Er bestaat ook niet zoiets als een semi-alcoholist of semi-roker hee? Je bent alcoholist/roker of je bent het niet. Anno 2023 misschien toch maar even het onderschrift aanpassen? Regeltje 2020 off-grid? verwijderen? Iets zegt mij dat je daar niet in geslaagd bent 

12x Sunpower 318Wp
14x Sunpower 425Wp
1 Huawei batterij 10kW
14x Sunpower 425Wp
1 Huawei batterij 10kW
- m2ts
- Master lid
Misschien dat offgrid enabled of zoiets beter is. Het feit dat je voor een zekere periode off grid kan werken. Want een klassieke elektriciteitsaansluiting zal zeker al niet offgrid kunnen. Zelfs diegene met een gewone PV aansluiting kunnen dat niet: een klassieke omvormer synct met het net en als dat net wegvalt, valt ook de omvormer weg.Jack Daniels schreef: ↑23 feb 2023, 20:45 Dus semi-offgrid betekent niks meer of niks minder dan gewoon op het net aangesloten zijn, zoals iedereen? Met de bijhorende kosten en lasten en heffingen en...?
En je moet dan nog opletten: stel dat je offgrid bent en alles doet met dieselgeneratoren, dan wissel je de ene afhankelijkheid ('het net') in voor een andere ('waar koop ik mijn diesel en wie zal dat leveren'). Of je daar hier in België veel winst mee doet (financieel, comfort, ...) durf ik sterk te betwijfelen.
PV: 4410 Wp;40°;23° helling. Ecopower.
- Tommie1
- Master lid
Los van de discussie of dit nu off-grid, semi-off grid of on-grid is....
Als je met een schakelaar gaat werken, dan heb je altijd een moment dat je net in huis stroomloos wordt. Dat is absoluut slecht voor zowat alles in huis met electronica. Je gaat het iedere keer rebooten.
Als ik zoiets zou bouwen, dan zou ik zorgen dat je huis altijd op de batterijen loopt via een omvormer, maar als de batterijen leeg lopen, dan schakel je een oplader in, die je batterijen terug op peil gaat brengen.
Je bent dan "off-grid" zo lang je genoeg oogst via de PV, en als er te weinig binnen komt, dan ga je on-grid via batterijen.
Het werkt een beetje zoals een UPS unit die ze bij servers installaren.
Of je zoiets gekeurd krijgt.... no idea. En of het niet te veel last zal hebben van rendementsverlies...
Als je met een schakelaar gaat werken, dan heb je altijd een moment dat je net in huis stroomloos wordt. Dat is absoluut slecht voor zowat alles in huis met electronica. Je gaat het iedere keer rebooten.
Als ik zoiets zou bouwen, dan zou ik zorgen dat je huis altijd op de batterijen loopt via een omvormer, maar als de batterijen leeg lopen, dan schakel je een oplader in, die je batterijen terug op peil gaat brengen.
Je bent dan "off-grid" zo lang je genoeg oogst via de PV, en als er te weinig binnen komt, dan ga je on-grid via batterijen.
Het werkt een beetje zoals een UPS unit die ze bij servers installaren.
Of je zoiets gekeurd krijgt.... no idea. En of het niet te veel last zal hebben van rendementsverlies...