Lucht-lucht warmtepomp of airco

Vertel alles over uw warmtepomp installatie.
Plaats reactie
DeMille
lid
Installatie Land: België

Lucht-lucht warmtepomp of airco

Bericht door DeMille »

Enkele jaren geleden heb ik een airco met buitenunit geïnstalleerd in de slaapkamer. Nooit heb ik er aan gedacht om er ook mijn huis mee te verwarmen . Maar nu is het kiezen tussen elektriciteit en gas. Wil ik mijn huis verwarmen met airco dan zal ik units moeten bijplaatsen. Maar wat betreft energieverbruik gaat dat niet echt helpen denk ik. Met de huidige te warme zomers ga ik in de verleiding komen om mijn warmtepompen te gebruiken om alle leefruimtes te koelen. Dan kan het plaatsen van zonnepanelen in de zomer wel het verschil maken, zo dacht ik. Maar het jaarlijks energieverbruik, dat gaat drastisch stijgen.
Luc6580
Master lid

Re: Lucht-lucht warmtepomp of airco

Bericht door Luc6580 »

comfort heeft een prijs....
walter_m
lid

Bericht door walter_m »

Al uw vragen worden op een begrijpelijke manier beantwoord op het YouTube kanaal “in stappen van het gas af”. Hierbij de link naar het eerste filmpje:

Prijzen en subsidies zijn in Nederland uiteraard anders dan in Vlaanderen. Zonnepanelen beginnen zichzelf terug te verdienen vanaf dag één. Ook zonder subsidies en ook als de oriëntatie van je dak niet optimaal is. Ik heb eind vorig jaar 10 panelen van 325Wp op noordoosten geplaatst en de panelen hebben dit jaar 2100 kWh geproduceerd. Uiteraard minder opbrengst dan als ze naar het zuiden gericht zijn maar dat kan je makkelijk compenseren door iets meer panelen te leggen.
SamSmith
lid

Bericht door SamSmith »

Ik snap de vraag niet, een airco is een luchtluchtwarmtepomp ja. Elektriciteit kost momenteel slechts dubbel zoveel per kWh dan gas, dus als de COP > 2 is, is jouw airco goedkoper in gebruik dan de gasverwarming.
Luc6580
Master lid

Bericht door Luc6580 »

SamSmith schreef: 14 dec 2022, 13:25 Ik snap de vraag niet, een airco is een luchtluchtwarmtepomp ja. Elektriciteit kost momenteel slechts dubbel zoveel per kWh dan gas, dus als de COP > 2 is, is jouw airco goedkoper in gebruik dan de gasverwarming.
Er is geen vraag...
Tommie1
Master lid

Bericht door Tommie1 »

Ik gebruik mijn airco's nu om te verwarmen.

De living en keuken (samen 100m2) kost deze dagen makkelijk 20-25 kWh per dag. Ja, een WP draait iets minder efficient bij deze temperaturen, maar het blijft een pak goedkoper dan gas.

In de maand augustus (en die was warm) heb ik ca 20-25 kWh gebruikt voor dezelfde ruimte op de hele maand! Koelen kost echt een pak minder.
Nu koel ik niet tot koelkasttemperaturen, maar het was behoorlijk aangenaam met de airco ingesteld op 24 graden.
En vermits mijn PV dan volop draait is dat geen aanslag op het milieu.
Yes
Master lid

Bericht door Yes »

Tommie1 schreef: 15 dec 2022, 09:06 Ik gebruik mijn airco's nu om te verwarmen.

De living en keuken (samen 100m2) kost deze dagen makkelijk 20-25 kWh per dag. Ja, een WP draait iets minder efficient bij deze temperaturen, maar het blijft een pak goedkoper dan gas.
En tot hoeveel graden verwarm je nu momenteel ?
18 , 19 , 20 , 21 , 22 , 23 °C ?
Tommie1
Master lid

Bericht door Tommie1 »

Yes schreef: 15 dec 2022, 11:19
Tommie1 schreef: 15 dec 2022, 09:06 Ik gebruik mijn airco's nu om te verwarmen.

En tot hoeveel graden verwarm je nu momenteel ?
18 , 19 , 20 , 21 , 22 , 23 °C ?
Ca 20°C.
palombian
Senior lid

Bericht door palombian »

Wij gebruiken hier deze maand in een rijwoning van 195m2/650m3 waarvan ongeveer de helft verwarmd wordt (op 19-20° tussen 7h en 22h30) 5-6 m3 gas per dag. De onverwarmde ruimten houden een temperatuur van 15-16°.
Incl koken en SWW, wat ik bij deze temperaturen zeer redelijk vind, met een aanvaardbare inboeting aan comfort houden we het betaalbaar (en helpen mee om de gasvoorraden te sparen wat de burgers gevraagd is).

Met een COP van 3 komt dat overeen met de aangehaalde 20-25 kWh voor de airco, dat moet ook hier te doen zijn.

Wat het goedkoopst is hangt vooral van de markt af. EPEX spot is de laatste weken erg duur geworden, terwijl de gasprijs nauwelijks beweegt ondanks de historisch lage temperaturen.
Dat kan uiteraard volledig omslaan.

Maar het is altijd interessant om twee systemen te hebben.
Hoe is het comfort, geen last van luchtcirculatie ?

PS: gemiddelde graaddagen 18 van 1-14 december is 17.9, dus een gemiddelde temperatuur van 0°.
https://www.weerstationkempen.be/websit ... etail.php?
3080 Wp ZZW 210° 40° helling, batterij 5 kWh, Ecopower
Verwarming, SWW en kookplaat op gas :shock:
Plaats reactie

Terug naar “Mijn installatie”