SolarEdge en capaciteitstarief

Plaatst hier uw vragen en opmerkingen over omvormers
Plaats reactie
sir_olf
Senior lid
Installatie Land: België

SolarEdge en capaciteitstarief

Bericht door sir_olf »

Ik heb een SolarEdge omvormer (SE10K-RWS) met 24kWh batterij (BYD premium LVS) en ik zie in deze configuratie niet de optie om de batterij bij te laden van het net. In de toekomstige zonnearme momenten zou dit nochtans wel nuttig kunnen zijn dat je dit wel kan.
Is het te verwachten dat er een software update komt dat je dat wel kan doen of is dit iets dat andere mensen met dezelfde omvormer al wel kunnen doen en is het de installateur die dit moet toestaan?
Ik heb de indruk dat SMA bezitters dit al wel kunnen of ben ik verkeerd?
Tellen injectiepieken ook voor het capaciteitstarief?
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Re: SolarEdge en capaciteitstarief

Bericht door janus »

Tellen injectiepieken ook voor het capaciteitstarief?
Nee die tellen niet mee.
Batterij laden vanuit het net is zelden interessant door de vrij grootte omzet verliezen. Maar geen idee of SolarEdge daar aan werkt.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
sir_olf
Senior lid

Bericht door sir_olf »

janus schreef: 24 nov 2022, 12:23
Batterij laden vanuit het net is zelden interessant door de vrij grootte omzet verliezen. Maar geen idee of SolarEdge daar aan werkt.
Dus jij vermoedt dat het duurder capaciteitstarief goedkoper is dan van het net halen om deze te vermijden?
Ik zou al blij zijn moest ik tegen de batterij kunnen zeggen dat wat er in komt door de zon overdag enkel gebruikt mag worden om pieken op te vangen. In de winter bijvoorbeeld enkel van de batterij gebruiken vanaf deze meer dan 50% gevuld is. Daarmee zou ik toch enkele dagen zonder zon kunnen opvangen dat ik deze pieken heb.
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Bericht door janus »

Zonder cijfers kunnen we inderdaad alleen over vermoedens spreken.
Denk jij dat je met je batterij in de winter enkele dagen de pieken kan opvangen :shock:

En zelfs al lukt dat 10 dagen en de elfde dag lukt het niet is alle inspanning van de vorige dagen verloren.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
sir_olf
Senior lid

Bericht door sir_olf »

Om een 15m piek te verlagen van bijvoorbeeld 5 kw naar 2,5 kw heb je toch 'maar' 600-700 w nodig of maak ik hier een rekenfout?
Als ik juist ben en er in een batterij 10 kWh zit kan je dit toch minstens 10 keer opvangen?
Je zal natuurlijk nog steeds zoveel mogelijk moeten spreiden maar dan is je batterij een 'joker' die je kan inzetten wanneer nodig.
Rerdvr46
Master lid

Bericht door Rerdvr46 »

sir_olf schreef: 24 nov 2022, 22:00 Om een 15m piek te verlagen van bijvoorbeeld 5 kW naar 2,5 kW heb je toch 'maar' 600-700 w nodig of maak ik hier een rekenfout?
Als ik juist ben en er in een batterij 10 kWh zit kan je dit toch minstens 10 keer opvangen?
Je zal natuurlijk nog steeds zoveel mogelijk moeten spreiden maar dan is je batterij een 'joker' die je kan inzetten wanneer nodig.
Als je bedoeld 600-700 Wh dan klopt dat.
sir_olf
Senior lid

Bericht door sir_olf »

Rerdvr46 schreef: 24 nov 2022, 22:33 Als je bedoeld 600-700 Wh dan klopt dat.
Waarschijnlijk bedoel ik dat maar soms vraag ik me af of ze het niet expres moeilijk maken. Mag die piek niet per uur?
Luc6580
Master lid

Bericht door Luc6580 »

sir_olf schreef: 24 nov 2022, 23:03
Rerdvr46 schreef: 24 nov 2022, 22:33 Als je bedoeld 600-700 Wh dan klopt dat.
Waarschijnlijk bedoel ik dat maar soms vraag ik me af of ze het niet expres moeilijk maken. Mag die piek niet per uur?
Pieken veronderstellen een korte tijdspanne.
Ik ben al blij dat men dit over een kwartier bekijkt; men kon evengoed 5 minuten of 1 minuut nemen.
Juan
Master lid

Bericht door Juan »

Luc6580 schreef: 25 nov 2022, 10:02 Pieken veronderstellen een korte tijdspanne.
Ik ben al blij dat men dit over een kwartier bekijkt; men kon evengoed 5 minuten of 1 minuut nemen.
Niet mee eens. Vermogen is inderdaad uw ogenblikkelijk verbruik. Maar hoe langer uw piek duurt, des te zwaarder de impact. Opwarming van kabel is immers kwadratisch met stroomsterkte en functie van de duur van die stroom.
Voor piekverbruik is het dus ook van belang een niet te korte periode te pakken. En zoals wel al vaker geopperd, nog idealer zou zijn om niet slechts 1 kwartier te bekijken. Maar goed, men moet ergens starten ;-)
Luc6580
Master lid

Bericht door Luc6580 »

Juan schreef: 25 nov 2022, 21:35
Luc6580 schreef: 25 nov 2022, 10:02 Pieken veronderstellen een korte tijdspanne.
Niet mee eens. Vermogen is inderdaad uw ogenblikkelijk verbruik. Maar hoe langer uw piek duurt, des te zwaarder de impact. Opwarming van kabel is immers kwadratisch met stroomsterkte en functie van de duur van die stroom.
Voor piekverbruik is het dus ook van belang een niet te korte periode te pakken. En zoals wel al vaker geopperd, nog idealer zou zijn om niet slechts 1 kwartier te bekijken. Maar goed, men moet ergens starten ;-)
Na een kwartier is de kabel allang opgewarmd; dan heeft hij reeds zijn regimetemperatuur bereikt.
Je schrijft ook:"Voor piekverbruik is het dus ook van belang een niet te korte periode te pakken"; dan stel ik mij de vraag :Voor wie zijn belang?
Ik ben ook geen voorstander van het capaciteitstarief en vrees ook dat dit de capaciteitsproblemen rond de "piekperiodes s'morgens en s'avonds" niet zal oplossen.
Volgen mij zou het beter zijn een "piekuurtarief" in te voeren, die dan beduidend duurder zou zijn dan de rest van de dag.Dit zou pas de mensen aanzetten om niet te verbruiken wat niet nodig is op die momenten.Dit zou ook de tarieven kunnen doen dalen omdat dan soms "de duurdere gascentrales" niet moeten aangezet worden.
soundsystem
Donateur
Donateur

Bericht door soundsystem »

Luc6580 schreef: 26 nov 2022, 10:00 Volgen mij zou het beter zijn een "piekuurtarief" in te voeren, die dan beduidend duurder zou zijn dan de rest van de dag.Dit zou pas de mensen aanzetten om niet te verbruiken wat niet nodig is op die momenten.Dit zou ook de tarieven kunnen doen dalen omdat dan soms "de duurdere gascentrales" niet moeten aangezet worden.
Dan zit je al eerder in de richting van dynamische uurtarieven per kWh denk ik (zoals bv bij Engie)?
Luc6580
Master lid

Bericht door Luc6580 »

soundsystem schreef: 26 nov 2022, 10:26
Luc6580 schreef: 26 nov 2022, 10:00 Volgen mij zou het beter zijn een "piekuurtarief" in te voeren, die dan beduidend duurder zou zijn dan de rest van de dag.Dit zou pas de mensen aanzetten om niet te verbruiken wat niet nodig is op die momenten.Dit zou ook de tarieven kunnen doen dalen omdat dan soms "de duurdere gascentrales" niet moeten aangezet worden.
Dan zit je al eerder in de richting van dynamische uurtarieven per kWh denk ik (zoals bv bij Engie)?
Inderdaad, ik denk zelfs dat we op langere termijn daar naartoe gaan.
soundsystem
Donateur
Donateur

Bericht door soundsystem »

Die dynamische uurtatierven zijn er toch al dacht ik, misschien enkel bij Engie?
Juan
Master lid

Bericht door Juan »

Luc6580 schreef: 26 nov 2022, 10:00 Na een kwartier is de kabel allang opgewarmd; dan heeft hij reeds zijn regimetemperatuur bereikt.
Energie (en dus ook warmteopwekking) is vermogen X tijd, dat stopt niet zomaar na een kwartier. Ik neem als voorbeeld mijn laadkabel voor mijn PHEV. Wanneer ik laad aan 3kW (stopcontact), voelt die kabel na enkele minuten niet warm aan, na een langere periode voelt die wel duidelijk warm aan. Wat betekent dat een langere, hogere belasting nefaster is dan een kortstondige piek.
Luc6580 schreef: 26 nov 2022, 10:00 Je schrijft ook:"Voor piekverbruik is het dus ook van belang een niet te korte periode te pakken"; dan stel ik mij de vraag :Voor wie zijn belang?
In uw belang. Nu worden hoge, maar korte pieken uitgemiddeld over 15 min, net omdat dergelijke pieken minder erg zijn dan een hoge piek over langere periode.
Plaats reactie

Terug naar “Omvormers”