Heb ik al opbrengst?

Plaats hier uw berichten over slimme meters en DNB's
PatrickB
lid
Installatie Land: België

Re: Heb ik al opbrengst?

Bericht door PatrickB »

PV_Hasselt schreef: 24 nov 2022, 15:21 Ik heb mijn G nummer direct bij aanmelding gekregen…..
:tu:
PV_Hasselt
Senior lid
Contacteer:

Bericht door PV_Hasselt »

Volgens mij lezen die mannen van Fluvius dit forum ook want vandaag is dan mijn Zonnepanelen installatie afgehandeld :tu:

Allee, dan maar per direct mijn premie aangevraagd….

Dus:

1) 9 Juni installatie geplaatst en opgestart
2) 12 Juli gekeurd
3) 19 Juli aangemeld bij Fluvius (wachten op documenten van keurder)
4) 25 November aanmeldingen goedgekeurd en premie aanvraag ingediend.

Al bij al valt het nog mee denk ik….. een dikke 4 maand na aanmelden, nu nog de premie afwachten.

Greetz, J
21 Viessmann panelen 400Wp, 12 op Oost & 9 op West - Totaal 8400 Wp.
Huawei SUN2000-6.0 KTL-M1 (3 faze) incl. een batterij LUNA2000-5kW & Powermeter 3f DTSU-666
https://region02eu5.fusionsolar.huawei. ... dQ5p5oIoPg
Juan
Master lid

Bericht door Juan »

PV_Hasselt schreef: 25 nov 2022, 18:24 Volgens mij lezen die mannen van Fluvius dit forum ook want vandaag is dan mijn Zonnepanelen installatie afgehandeld :tu:

Dus:

2) 12 Juli gekeurd

Al bij al valt het nog mee denk ik….. een dikke 4 maand na aanmelden, nu nog de premie afwachten.

Greetz, J
Als ze zouden meelezen, zou ik hier maar niet al te hard roepen dat je installatie al werd opgestart voor de keuring.
PV_Hasselt
Senior lid
Contacteer:

Juan schreef: 25 nov 2022, 21:37
PV_Hasselt schreef: 25 nov 2022, 18:24 Volgens mij lezen die mannen van Fluvius dit forum ook want vandaag is dan mijn Zonnepanelen installatie afgehandeld :tu:

Dus:

2) 12 Juli gekeurd

Greetz, J
Als ze zouden meelezen, zou ik hier maar niet al te hard roepen dat je installatie al werd opgestart voor de keuring.
Hmmmm die datum staat zelfs op mijn Fluvius overzicht vermeld als indienstneming, ik zie hier totaal geen probleem in.

J
Huawei SUN2000-6.0 KTL-M1 (3 faze) incl. een batterij LUNA2000-5kW & Powermeter 3f DTSU-666
Juan
Master lid

Bericht door Juan »

PV_Hasselt schreef: 25 nov 2022, 21:58

Dus:

2) 12 Juli gekeurd

Greetz, J
Hmmmm die datum staat zelfs op mijn Fluvius overzicht vermeld als indienstneming, ik zie hier totaal geen probleem in.

J
Het zou mij (wel/niet) verbazen, nochtans is het vrij duidelijk dat het niet zou mogen.

https://www.fluvius.be/nl/blog/alles-ov ... tappenplan

https://www.vlaanderen.be/arei-keuring- ... nnepanelen
PV_Hasselt
Senior lid
Contacteer:

Juan schreef: 26 nov 2022, 19:12
PV_Hasselt schreef: 25 nov 2022, 21:58

J
Het zou mij (wel/niet) verbazen, nochtans is het vrij duidelijk dat het niet zou mogen.

https://www.fluvius.be/nl/blog/alles-ov ... tappenplan

https://www.vlaanderen.be/arei-keuring- ... nnepanelen
Yep, kan zijn en zal wel zo zijn maar ze maken de mensen veel te veel bang tegenwoordig…

De mijne staat in volle werking op de dag van installatie en die datum staat nu ook op mijn Fluvius na de recente goedkeuring.

De rest interesseert mij niet… mss omdat ik al een digitale meter heb, mss omdat dit door een goedgekeurde installateur is geplaatst, mss…. Ik zou het niet weten.

Komend jaar in maart weet ik te melden vanaf welke datum mijn leverancier de injectie heeft berekend.

J
Laurentvh
junior lid

Bericht door Laurentvh »

Ik rakel even terug een oude topic op, om niet onnodig een nieuwe te moeten starten voor min of meer dezelfde vraag als de topicstarter.
Ben vrij nieuw hier, was wel al langere tijd aan het meelezen (dank voor vele tips!) maar vandaag toch even geregistreerd.

Wij hebben sinds November 2022 zonnepanelen, 20 stuks.
Net voor de plaatsing zijn we ook overgegaan op een 3-fase aansluiting bij Fluvius en een digitale meter.
De zonnepanelen werden gekeurd op 25/Nov en zijn bij Fluvius aangemeld op 13/Dec 2022 door onze installateur, mail met G-nummer ontvangen. Op 'Mijn Fluvius' zie ik al even mijn groenestroominstallatie staan als 'in verwerking'. Zoals momenteel zoveel Belgen vermoed ik ;-)
Premie is één ding, en zal wel in orde komen met (veel) geduld.

Maar ondertussen hebben wij dus werkende zonnepanelen en een digitale meter, en onze elektriciteitsleverancier is Engie. We hebben hen op de hoogte gebracht van onze zonnepanelen installatie en zij hebben een leuke app, 'Engie Smart App' die ons netjes zegt hoeveel we verbruiken in Kwh en in €, maar ook hoeveel we injecteren sinds de zonnepanelen er liggen. Heb zelf ook zo'n P1 meter aangeschaft, nog meer stats, leuk voor mij als IT'er :-)
Engie zegt echter recent dat wij nog steeds een 'afname' contract hebben, en nog geen injectiecontract. Dus zij claimen dat ze nog geen rekening kunnen houden met wat de voorbije 3-4 maanden hebben geïnjecteerd aan elektriciteit op onze aanstaande jaarafrekening. Dat kan pas als zij van Fluvius administratief doorkrijgen dat wij zonnepanelen hebben en zodus kunnen injecteren.
Terwijl ik 'technisch' nu via de apps al zie dat de injectie gewoon al bezig is voor wat we niet direct verbruiken. Lijkt me dus puur iets administratief.

Wat ik me daarbij afvraag:
- Klopt dat?
- Doet Fluvius dan de administratieve verwerking samen met de premieverwerking in één beweging? (als we aan de beurt zijn...)
- Wat met injectie momenteel en tot dusver? Is dat verloren in € ? Of gaan ze ons met terugwerkende kracht iets geven voor die injectie tot dusver eens Engie van Fluvius een bericht krijgt? Ik geloof het niet, maar waarom hebben we dan een digitale meter zou je kunnen stellen.
Als dat nog enkele maanden duurt eer Fluvius aan ons dossier toe is, is straks de zomer zomaar voorbij en is potentieel alle niet directe verbruikte energie (of de injectie dus) tijdens deze goeie maanden dan verloren?

Zoals steeds, de website van Fluvius blijft daar wat 'vaag' over. En ik kan alleen maar denken dat wij niet alleen zijn in deze situatie.

Merci!
m2ts
Master lid

Bericht door m2ts »

Mijn ouders en schoonouders zitten ook in die situatie. Ondertussen hebben ze al maandfacturen gehad waar de injectiemeters netjes op vermeld zijn. Toch krijgen ze er geen geld voor, omdat Fluvius dat eerst expliciet moet doorgeven. Dat is nu al sinds oktober (de ene) en januari (de andere) het geval. Daarna zouden ze dat met terugwerkende kracht uitbetalen.

Mij lijkt het een vb. van de bureaucratie. Echt stom dat zoiets máánden moeten duren :-(.
PV: 4410 Wp;40°;23° helling. Ecopower.
Laurentvh
junior lid

Bericht door Laurentvh »

Merci voor je reactie. Bureaucratie is het zeker...
m2ts schreef: 20 mar 2023, 18:38 Daarna zouden ze dat met terugwerkende kracht uitbetalen.
Hebben ze daar ergens bevestiging van gehad of bestaat daar een artikel van op de website van Fluvius of energieleverancier bijvoorbeeld die dat zwart/wit bevestigd?
Krikke
Senior lid

Bericht door Krikke »

Laurentvh schreef: 21 mar 2023, 09:27 Hebben ze daar ergens bevestiging van gehad of bestaat daar een artikel van op de website van Fluvius of energieleverancier bijvoorbeeld die dat zwart/wit bevestigd?
Hier ook bij familie hetzelfde voorgehad. Zonnepanelen laten installeren, lang niets gehoord van de energieleverancier (in dit geval Engie). Contact opgenomen met de energieleverancier, ik kreeg bericht dat ze helaas niets konden doen totdat Fluvius aan hun de melding van installatie had doorgegeven. Daarna is de injectie inderdaad retroactief vergoed geweest. Zie ook (voor Engie dan toch) de kleine lettertjes onderaan deze pagina:
Hebben we je nog niets laten weten hoewel je reeds zonnepanelen en een digitale meter hebt? Maak je geen zorgen, het kan enkele weken duren voor Fluvius ons jouw gegevens bezorgt. In ieder geval heeft deze vertraging geen invloed op jou omdat het injectietarief retroactief zal toegepast worden op je contract (dus vanaf de installatie van je digitale meter of je zonnepanelen indien je reeds eerder een digitale meter had).
Laurentvh
junior lid

Bericht door Laurentvh »

Aha, interessant die kleine lettertjes bij Engie (ook onze leverancier), merci om die link te voorzien hier.

Wel nog steeds benieuwd of er nog mensen in gelijkaardige situatie zitten of beter: gezeten hebben, en hoe dat afgehandeld is geweest.
m2ts
Master lid

Bericht door m2ts »

Bij het inloggen op de account van Engie staat er al een tijdje in een grote balk bovenaan:
Je distributienetbeheerder ondervindt momenteel technische problemen met de uitwisseling van je verbruiks- of verhuisgegevens. Van zodra wij de correcte informatie ontvangen, kunnen we je verder helpen.
Het heeft geen zin om je distributienetbeheerder of ENGIE te contacteren.
Bedankt voor je begrip en je geduld.
... maar dat geduld duurt nu wel al heel lang. Ik weet niet of dit bij iedere klant staat...

In het geheel der dingen is het natuurlijk geen drama. Maar het blijft in mijn ogen wel typische bureaucratie...
PV: 4410 Wp;40°;23° helling. Ecopower.
PV_Hasselt
Senior lid
Contacteer:

PV_Hasselt schreef: 27 nov 2022, 00:38
Komend jaar in maart weet ik te melden vanaf welke datum mijn leverancier de injectie heeft berekend.

J
Wel, dat is dus nu en ik kan je mededelen dat mijn injectie vergoeding in voege getreden is vanaf het moment dat de installatie GEKEURD werd... Die 1 maand tussen 10 juni en 12 juli, waar ik een kleine 1000kW heb geïnjecteerd ben ik kwijt.... Dit is bij EcoPower.

J
Juan
Master lid

Bericht door Juan »

PV_Hasselt schreef: 21 mar 2023, 19:26
Wel, dat is dus nu en ik kan je mededelen dat mijn injectie vergoeding in voege getreden is vanaf het moment dat de installatie GEKEURD werd... Die 1 maand tussen 10 juni en 12 juli, waar ik een kleine 1000kW heb geïnjecteerd ben ik kwijt.... Dit is bij EcoPower.

J
Omdat je installatie ook niet aan het net geschakeld mag zijn voor keuring. Dus zeer logisch dat het pas vanaf keuringsdatum vergoed wordt.
Laurentvh
junior lid

Bericht door Laurentvh »

m2ts schreef: 21 mar 2023, 18:33 Bij het inloggen op de account van Engie staat er al een tijdje in een grote balk bovenaan:
Je distributienetbeheerder ondervindt momenteel technische problemen met de uitwisseling van je verbruiks- of verhuisgegevens. Van zodra wij de correcte informatie ontvangen, kunnen we je verder helpen.
Het heeft geen zin om je distributienetbeheerder of ENGIE te contacteren.
Bedankt voor je begrip en je geduld.
... maar dat geduld duurt nu wel al heel lang. Ik weet niet of dit bij iedere klant staat...

In het geheel der dingen is het natuurlijk geen drama. Maar het blijft in mijn ogen wel typische bureaucratie...
Net gecheckt, die melding heb ik niet op Mijn Fluvius of op Engie.
Plaats reactie

Terug naar “Slimme meters en netbeheerders”