Dag,nacht,excusiefnacht,wat het voordeligste contract?

Een nieuwe installatie?: Hoe begin ik eraan? Waar moet ik op letten? ... enz
Plaats reactie
ggvand
junior lid
2
Installatie Land: België

Dag,nacht,excusiefnacht,wat het voordeligste contract?

Bericht door ggvand »

Hallo,
Wij overwegen zonnepanelen te plaatsen maar wat is voor ons verbruik in combinatie van de meterwerken het voordeligste energie abonnement ?
Welke aansluiting geeft ons het hoogste rendement en geeft voor ons het goedkoopste energie abonnement?
We hebben nu nog 3 analoge meters dag,nacht en exclusief nacht in afwachting van digitale meters.

-Alles op de dagteller aansluiten,of dag en nachtteller,of dag ,nacht en exclusief nacht?

-Warmwaterboiler bij op de nachtteller (daluren) of bij op de dagteller?

Allerlei aansluitingen mogelijk maar wat is voor ons de beste opsplitsing?

Geplande zonnepanelen te leggen :bv 20 x 395Wp of 420Wp(denk dat er niet meer op het dak kunnen)

Weet iemand wat de beter/beste metercombinatie is voor een hoger rendement en een zo laag mogelijke factuur of andere visie?

Ons verbruik nu is :

Dag teller :1313

Nacht (daluren) : 2833

Exclusief nacht : 2434

Graag jullie advies ,bedankt.
Guy.
janus
Site Admin
Site Admin
15
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Re: Dag,nacht,excusiefnacht,wat het voordeligste contract?

Bericht door janus »

Op de nachtteller mag je geen pv aansluiten.
Normaal neen je 1 tarief als je pv plaatst.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
ggvand
junior lid
2

Bericht door ggvand »

Waarom maar 1 tarief als je pv plaatst Janus?
janus
Site Admin
Site Admin
15
Contacteer:

Bericht door janus »

Omdat je dan maximaal rendement hebt maar dat kan wel verschillen als je bv op bepaalde uren verbruikt.
Voor de gemiddelde gebruiker is 1 tarief meestal de beste keuze.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

ggvand
junior lid
2

Re: Dag,nacht,exlcusiefnacht,wat is het voordeligste contract?

Bericht door ggvand »

Hallo Janus,
Tijdens de nacht worden indien nodig de convectoren opgeladen met exclusiefnacht.
Bij daluren wordt de wwketel opgewarmd.
Daar deze tarieven nog even gaan blijven wil ik natuurlijk zo lang mogelijk het voordeel er van genieten het scheelde nog steeds ook om tijdens het weekend te wassen,drogen .....
Fluvius zou twee digitale meter komen installeren ,maar hoe en waarmee doe ik voordeel?

Groeten,
Guy.
janus
Site Admin
Site Admin
15
Contacteer:

Bericht door janus »

Fluvius zou twee digitale meter komen installeren ,maar hoe en waarmee doe ik voordeel?
Ik hoop dat je begrijpt dat dat een erg complexe berekening is en bijna niet is te doen.
.

ggvand
junior lid
2

Bericht door ggvand »

Klopt Janus,daarom ben ik op zoek naar mensen met een gelijke meteropstelling wat is de ervaring van mijn lotgenoten.
Wat kunnen ze me bijbrengen .... de installateurs spreken elkaar tegen.
Rerdvr46
Master lid
8

Bericht door Rerdvr46 »

ggvand schreef: 21 nov 2022, 23:51 Klopt Janus,daarom ben ik op zoek naar mensen met een gelijke meteropstelling wat is de ervaring van mijn lotgenoten.
Toen ik in 2016 mijn zonnepanelen had geïnstalleerd ben ik onmiddellijk naar enkelvoudig tarief overgestapt. Met een analoge teller met tweevoudig tarief riskeer je met de dagteller onder nul te komen (en dat deel onder nul ben je kwijt) terwijl je met de nachtteller nog boven nul blijft en daar moet voor betalen. De nachtteller zal immers alleen in het weekend terugdraaien. Met één teller betaal je geen kWhs zodra je productie op jaarbasis je verbruik evenaart of overtreft.
janus
Site Admin
Site Admin
15
Contacteer:

Bericht door janus »

Rerdvr46 schreef: 22 nov 2022, 09:25
ggvand schreef: 21 nov 2022, 23:51 Klopt Janus,daarom ben ik op zoek naar mensen met een gelijke meteropstelling wat is de ervaring van mijn lotgenoten.
Toen ik in 2016 mijn zonnepanelen had geïnstalleerd ben ik onmiddellijk naar enkelvoudig tarief overgestapt. Met een analoge teller met tweevoudig tarief riskeer je met de dagteller onder nul te komen (en dat deel onder nul ben je kwijt) terwijl je met de nachtteller nog boven nul blijft en daar moet voor betalen. De nachtteller zal immers alleen in het weekend terugdraaien. Met één teller betaal je geen kWhs zodra je productie op jaarbasis je verbruik evenaart of overtreft.
Bovenstaande telt niet meer omdat je nu sowieso een dm krijgt.
.

Rerdvr46
Master lid
8

Bericht door Rerdvr46 »

janus schreef: 22 nov 2022, 16:27
Rerdvr46 schreef: 22 nov 2022, 09:25
Bovenstaande telt niet meer omdat je nu sowieso een dm krijgt.
Zelf heb ik al een digitale teller sedert eind 2020. Maar @ggvand gaat er zo te zien van uit dat hij nog een tijd zijn analoge teller zal behouden.
ggvand
junior lid
2

Bericht door ggvand »

Dag Rerdv46,
Wij rekenen op een digitale teller maar wel met de mogelijkheid van nachttarrief.
Het zal er ook van af hangen wat Vreg vandaag beslist maar uit een eerder voorstel zou nachttarrief nog kunnen bij een aantal leveranciers.
Zouden we een voordeel hebben in de toekomst om een timmer intebouwen zodat we een aantal activiteiten naar de nacht kunnen verschuiven om een lagere piek te hebben?

Vandaag op de radio .....
Vanaf 2023 is er op het vlak van de netkosten geen onderscheid meer tussen dag-, nacht- en uitsluitend nachttarief.
De netkosten zijn dan wel niet meer voordeliger ’s nachts, maar het tarief van sommige leveranciers is dat misschien nog wel”, volgens de inspecteur op radio2.
Radio2 “Check zeker op de tarieffiche van je elektriciteitscontract of het nachttarief voordeliger is dan het dagtarief.”
Rerdvr46
Master lid
8

Bericht door Rerdvr46 »

ggvand schreef: 22 nov 2022, 17:40 Dag Rerdv46,
Wij rekenen op een digitale teller maar wel met de mogelijkheid van nachttarrief.
Het zal er ook van af hangen wat Vreg vandaag beslist maar uit een eerder voorstel zou nachttarrief nog kunnen bij een aantal leveranciers.
Zouden we een voordeel hebben in de toekomst om een timmer intebouwen zodat we een aantal activiteiten naar de nacht kunnen verschuiven om een lagere piek te hebben?

Vandaag op de radio .....
Vanaf 2023 is er op het vlak van de netkosten geen onderscheid meer tussen dag-, nacht- en uitsluitend nachttarief.
De netkosten zijn dan wel niet meer voordeliger ’s nachts, maar het tarief van sommige leveranciers is dat misschien nog wel”, volgens de inspecteur op radio2.
Radio2 “Check zeker op de tarieffiche van je elektriciteitscontract of het nachttarief voordeliger is dan het dagtarief.”
Ben het zonet eens gaan checken via de Vtest. Er zijn meer contracten met verschil tussen dag- en nachttarief dan contracten zonder verschil. Het verschil kan hoog oplopen, tot soms meer dan 15 cent per kWh. De afschaffing van het dag en nachttarief voor de netkosten staat daar helemaal los van. De verschillen bij de leveranciers zullen dus niet verdwijnen op 1 januari.
janus
Site Admin
Site Admin
15
Contacteer:

Bericht door janus »

Het is beter te spreken over piek en dal tarief en exclusief nacht tarief.
Ik denk dat het nu hierboven door elkaar gehaald wordt?
.

Rerdvr46
Master lid
8

Bericht door Rerdvr46 »

janus schreef: 22 nov 2022, 18:19 Het is beter te spreken over piek en dal tarief en exclusief nacht tarief.
Ik denk dat het nu hierboven door elkaar gehaald wordt?
In jouw terminologie: ik heb het alleen over piek- en daltarieven. Het exclusief nachttarief wordt niet afgeschaft in 2023.
In de terminologie van de VREG die door de leveranciers wordt gevolgd spreekt men van enkelvoudig tarief, tweevoudig dagtarief, tweevoudig nachttarief en exclusief nachttarief. Vanaf 1 januari verdwijnen de tweevoudig dag en tweevoudig nachttarieven uit de net tarieven. Bij de meeste energieleveranciers blijven ze wel bestaan.
Plaats reactie

Terug naar “Een nieuwe installatie?”