Ik ben aan het overwegen om mijn boiler dat met mazout gestookt wordt te vervangen door een warmtepompboiler.
Momenteel zit ik met een overproductie van 900KWh.
Bijkomend voordeel als deze vervangen wordt is dat de circulatiepomp voor de boiler weg kan. (Verbruik van 340KWh per jaar)
Een andere reden om deze boiler te vervangen is dat de in de zomer de ketel manueel moeten aanzetten voor warm water.
Hierdoor is volgens mij het verbruik van de warmtepompboiler toch al voor 2/3 gedekt.
Kostprijs WP boiler: 1800 euro (deze wordt zelf geplaatst)
Wat is jullie mening hierover? Is dit de moeite waard?
Boiler vervangen door warmtepompboiler
- daytonav2
- junior lid
- Installatie Land: België
- Telesmurf
- Senior lid
Re: Boiler vervangen door warmtepompboiler
Voordelen zijn duidelijk ; zowel ecologisch als economisch, en als extra de technische vereenvoudiging.
Behalve de investeringskost zie ik ook geen nadelen.
Slotsom : geen twijfel, hoe vroeger geplaatst hoe beter
Behalve de investeringskost zie ik ook geen nadelen.
Slotsom : geen twijfel, hoe vroeger geplaatst hoe beter
- Fanatix
- Senior lid
Heb je dit ondertussen je boiler vervangen door een warmtepompboiler?
Welke heb je genomen?
Ik zit in dezelfde situatie, nl. een mazoutketel met ACV eco 160 boiler (zwaartekracht)
Ik overweeg deze boiler te vervangen door een warmtepompboiler incl. spiraal voor bijverwarming in de winter met de mazoutketel.
We hebben dagelijks veel solar overschot in de maanden van april t.e.m september.
Echter probeer ik te bereken of dit een financieel voordeel heeft, de premie van 900 euro is natuurlijk mooi meegenomen
Welke heb je genomen?
Ik zit in dezelfde situatie, nl. een mazoutketel met ACV eco 160 boiler (zwaartekracht)
Ik overweeg deze boiler te vervangen door een warmtepompboiler incl. spiraal voor bijverwarming in de winter met de mazoutketel.
We hebben dagelijks veel solar overschot in de maanden van april t.e.m september.
Echter probeer ik te bereken of dit een financieel voordeel heeft, de premie van 900 euro is natuurlijk mooi meegenomen
- Zwerius
- lid
- Installatie Land: Nederland
- Contacteer:
Ik heb vijf en half jaar geleden een WP-boiler in onze kelder gemonteerd.
Bedenk dat indien u een WP-boiler monteert binnen de isolatieschil van de woning, dat dan in het stookseizoen eerst uw verwarmingssysteem de voor de WP-boiler benodigde warmte moet leveren en dat daarna de WP-boiler nogmaals energie gebruikt om de temperatuur van het water op de gewenste waarde te krijgen.
De uit de lucht gebruikte energie is in dat geval dus niet gratis!
In mijn geval is dat wel zo, omdat de warmte aan de kelder onttrokken wordt en deze bevindt zich buiten de isolerende schil van de woning.
Voor details, zie mijn website: https://geen-energierekening-meer.weebl ... epomp.html
Bedenk dat indien u een WP-boiler monteert binnen de isolatieschil van de woning, dat dan in het stookseizoen eerst uw verwarmingssysteem de voor de WP-boiler benodigde warmte moet leveren en dat daarna de WP-boiler nogmaals energie gebruikt om de temperatuur van het water op de gewenste waarde te krijgen.
De uit de lucht gebruikte energie is in dat geval dus niet gratis!
In mijn geval is dat wel zo, omdat de warmte aan de kelder onttrokken wordt en deze bevindt zich buiten de isolerende schil van de woning.
Voor details, zie mijn website: https://geen-energierekening-meer.weebl ... epomp.html
m.vr.gr.,
Zwerius Kriegsman
Ootmarsum, NL
PV sinds 2003;Mitsubishi Zubadan warmtepomp; EV's: BMW i3 en VW E-up
http://geen-energierekening-meer.weebly.com/index.html
Zwerius Kriegsman
Ootmarsum, NL
PV sinds 2003;Mitsubishi Zubadan warmtepomp; EV's: BMW i3 en VW E-up
http://geen-energierekening-meer.weebly.com/index.html
- Bj0rn
- Senior lid
Het "advies" in bovenstaande video vind ik totaal misleidend. Zoals @Zwerius aangeeft, een warmtepompboiler die lucht van binnen de isolatie (het beschermd volume) gebruikt wordt is NOT DONE. Dergelijke opstelling zorgt ervoor dat u eigenlijk het sanitair warm water opwarmt met uw centrale verwarming. De rest van de video is toont wel hoe de warmtepomp correct aangesloten moet worden binnen het beschermd volume van de woning. Zie ookIs de ruimte waar je de boiler plaatst 20m³ of meer, dan kan het toestel met lucht uit de ruimte zelf werken.
Een warmtepompboiler die lucht van de kelder (buiten het beschermd volume dus) gebruikt en hergebruikt lijkt me ook verre van ideaal. De uitgeblazen lucht is kouder dan de omgevingslucht. Koude lucht daalt. Veel kelders zijn bovenaan geventileerd, dus blijft die koude lucht in de kelder. Daardoor koelt de kelder af. Da's misschien handig in de zomer, maar wellicht niet in de winter. De temperatuur van de aangevoerde lucht voor de warmtepompboiler daalt dus en dat komt het rendement zeker niet ten goede.
Dergelijke opstelling is relatief eenvoudig te "fixen" door de uitgaande lucht naar buiten te kanaliseren. Het zal bovendien de ventilatie van uw kelder verhogen.
2009: PV installatie
2014: elektrische wagen
2020: off-grid?
- declerck
- Senior lid
Mijn warmtepompboiler (200 L) staat in de garage binnen het beschermd volume zonder luchtbuizen naar buiten toe. De garage is een 60 m³. Als de warmtepompboiler werkt dan zakt de temperatuur in de garage een 2 tal graden. Komt nooit onder de 10°C.Bj0rn schreef: ↑08 mar 2023, 06:06Het "advies" in bovenstaande video vind ik totaal misleidend. Zoals @Zwerius aangeeft, een warmtepompboiler die lucht van binnen de isolatie (het beschermd volume) gebruikt wordt is NOT DONE. Dergelijke opstelling zorgt ervoor dat u eigenlijk het sanitair warm water opwarmt met uw centrale verwarming. De rest van de video is toont wel hoe de warmtepomp correct aangesloten moet worden binnen het beschermd volume van de woning. Zie ookIs de ruimte waar je de boiler plaatst 20m³ of meer, dan kan het toestel met lucht uit de ruimte zelf werken.
Een warmtepompboiler die lucht van de kelder (buiten het beschermd volume dus) gebruikt en hergebruikt lijkt me ook verre van ideaal. De uitgeblazen lucht is kouder dan de omgevingslucht. Koude lucht daalt. Veel kelders zijn bovenaan geventileerd, dus blijft die koude lucht in de kelder. Daardoor koelt de kelder af. Da's misschien handig in de zomer, maar wellicht niet in de winter. De temperatuur van de aangevoerde lucht voor de warmtepompboiler daalt dus en dat komt het rendement zeker niet ten goede.
Dergelijke opstelling is relatief eenvoudig te "fixen" door de uitgaande lucht naar buiten te kanaliseren. Het zal bovendien de ventilatie van uw kelder verhogen.
Het verbruik in de winter van de warmtepompboiler is een 1,1 kWh/dag (330 kWh/jaar). De watertemperatuur in de week dagen staat ingesteld op 53 °C, in het weekend op 60 °C. Dit voor 2 personen, in het weekend soms meer.
Het zal inderdaad wel zijn dat mijn hoofdverwarming van het huis (L/L warmtepomp) een deel zal zorgen voor de opwarming van het sanitair warm water in de WP boiler. Dus in de winterperiode 6 maand x 31 dagen x 1,1 kWh = 204 kWh extra. Mijn hoofdverwarming (living+keuken) verbruikt een 2400 kWh/jaar.
Neem ik er graag bij. De COP van de warmtepompboiler zal wel beter zijn in vergelijking met moest hij buitenlucht aanzuigen. Dus "not done" vindt ik dit niet.
decpa1: 15x Evergreen 205, 3075 Wp + Fronius IG30, helling 45 °, orientatie 145 °, Oostende
decpa2: 8x Evergreen 205, 1640 Wp + Mastervolt XS2000, helling 45 °, orientatie 145°, Oostende
decpa3: 5x REC 255 BF, 1275 Wp + 5x Enphase M215, helling 45°, orientatie 145°, Oostende
Warmtepomp Daikin 2MXS50H + 2 nexura 25
decpa2: 8x Evergreen 205, 1640 Wp + Mastervolt XS2000, helling 45 °, orientatie 145°, Oostende
decpa3: 5x REC 255 BF, 1275 Wp + 5x Enphase M215, helling 45°, orientatie 145°, Oostende
Warmtepomp Daikin 2MXS50H + 2 nexura 25
- turboke27
- Senior lid
En is dat zo erg? Je zou al serieuse studie moeten doen om te bewijzen wat voordeliger is denk ik? Afhankelijk van welk type CV je hebt.
In de periode dat CV niet draait is er sowieso al geen probleem, dus die paar maand op een jaar gaat de CV idd meer moeten draaien om de warmtepomp minder hard te alten draaien. Zo los uit de pols zeggen dat dit globaal altijd slechter is durf ik toch niet.
Dan moet je al gaan verrekenen dat je in de zomer gratis airco krijgt van je warmtepompboiler (dat zal allicht marginaal effect zijn, maar op zich correct statement)
- LvA
- Master lid
Je maakt hier een foute berekening. Een Lucht(/water) warmtepomp(boiler) haalt zijn volledige warmte-energie voor de SWW in de boiler uit de omgevingslucht. De elektrische energie die hiervoor nodig is enkel hulpenergie (dient voor de compressor en de sturing) en draagt zelf niets bij aan de opgeslagen warmte-energie in de boiler.declerck schreef: ↑08 mar 2023, 09:51 Mijn warmtepompboiler (200 L) staat in de garage binnen het beschermd volume zonder luchtbuizen naar buiten toe. De garage is een 60 m³. Als de warmtepompboiler werkt dan zakt de temperatuur in de garage een 2 tal graden. Komt nooit onder de 10°C.
Het verbruik in de winter van de warmtepompboiler is een 1,1 kWh/dag (330 kWh/jaar). De watertemperatuur in de week dagen staat ingesteld op 53 °C, in het weekend op 60 °C. Dit voor 2 personen, in het weekend soms meer.
Het zal inderdaad wel zijn dat mijn hoofdverwarming van het huis (L/L warmtepomp) een deel zal zorgen voor de opwarming van het sanitair warm water in de WP boiler. Dus in de winterperiode 6 maand x 31 dagen x 1,1 kWh = 204 kWh extra. Mijn hoofdverwarming (living+keuken) verbruikt een 2400 kWh/jaar.
Neem ik er graag bij. De COP van de warmtepompboiler zal wel beter zijn in vergelijking met moest hij buitenlucht aanzuigen. Dus "not done" vindt ik dit niet.
Bij een SCOP van 2 is de warmte-onttrekking aan de omgevingslucht 2 keer de elektrische hulpenergie. Dus onttrek je met een WP-boiler met een SCOP van 2, dubbel zoveel energie (warmte) uit je woning dan je er elektrische (hulp)energie hiervoor gebruikt. Dus in totaal ga je 1 eenheid elektrische energie en 2 eenheden warmte energie uit je woning gaan gebruiken voor je SWW aan te maken bij het plaatsen van de WP-boiler in de beschermde ruimte (is bewust verwarmde deel van je woning). Je betaalt dan 2 eenheden stookolie/gasverwarming en 1 eenheid elektriciteit. Is de SCOP groter dan 2, dan is de warme-onttrekking uit de beschermde ruimte dus nog steeds even groot (uw nood aan/vraag voor SWW verandert immers niet), maar ze staat in verhouding met de SCOP, wat betekent dat je enkel minder hulpenergie (elektriciteit) nodig hebt voor dezelfde hoeveelheid warmte-energie in de boiler. Een WP-boiler plaatsen (met een goede of slechte SCOP) in de beschermde ruimte is dan altijd een heel dure oplossing.
Als daarentegen deze WP-boiler in de garage/kelder staat, waar ook uw stookketel staat, en als de garage/kelder goed afgesloten wordt van de leefruimtes, kan je de warmte-energie die je stookketel verliest als afvalenergie beschouwen (het was niet de bedoeling de garage/kelder te verwarmen). Dan kunnen we natuurlijk van een winst spreken door de WP-boiler daar te plaatsen (*). Je hoeft dan financieel enkel rekening te houden met de elektrische hulpenergie omdat anders die warmte toch verloren zou gaan. Een optimalisatie van de bestaande toestand!
(*) een luchtafvoer van de WP-boiler naar buiten zal steeds positief zijn voor je SCOP (je vermengt immers geen extra koude lucht in de garage/kelder) en zal de benodigde elektrische hulpenergie verminderen. Dus je verbruikskosten zullen ook verminderen met deze ingreep.
- Yes
- Master lid
En een creatieve oplossing zoals (indien technisch mogelijk ) ?? :
Zomer : Aanzuig van Buiten - Afvoer binnen ( kan de kelder of garage koelen )
Winter : Aanzuig van Binnen - Afvoer buiten
.
Zomer : Aanzuig van Buiten - Afvoer binnen ( kan de kelder of garage koelen )
Winter : Aanzuig van Binnen - Afvoer buiten
.
- LvA
- Master lid
Je creatieve oplossing heeft niet veel invloed omdat een garage per definitie niet luchtdicht is. De garagepoort is 1 groot lek in luchtdichtheid. Je aanzuiging in de zomer zal ervoor zorgen dat je toch (warme) buitenlucht binnen haalt.
- Yes
- Master lid
Niet akkoord .
Als je Warme buitenlucht aanzuigt en evenveel koude lucht in uw garage blaast , krijg je een overdruk in de garage.
En door die overdruk gaat de koude lucht door de overdruk naar buiten door de spleten en kieren.
( tijdens de zomer maanden zal het altijd koeler zijn in de garage dan buiten )
En de dieprvries zal minder moeten draaien door lager temp. in de garage.
.
- Bj0rn
- Senior lid
Als je met "serieuse studie" een lange studie bedoelt, zo lang hoeft die niet te zijn

De warmte die jouw warmtepompboiler onttrekt, waar komt die vandaan? Juist ja, uit de binnenlucht, dus dat is extra warmte die uw CV levert.
Dan kan je evengoed je CV direct het water laten opwarmen.
Dat klopt, in de zomer is er geen probleem. Dan kan het inderdaad net handig zijn om de ruimte waar de warmtepompboiler staat te koelen.turboke27 schreef: ↑08 mar 2023, 10:05 In de periode dat CV niet draait is er sowieso al geen probleem, dus die paar maand op een jaar gaat de CV idd meer moeten draaien om de warmtepomp minder hard te alten draaien. Zo los uit de pols zeggen dat dit globaal altijd slechter is durf ik toch niet.
Dan moet je al gaan verrekenen dat je in de zomer gratis airco krijgt van je warmtepompboiler (dat zal allicht marginaal effect zijn, maar op zich correct statement)
- Bj0rn
- Senior lid
Als je in de zomer nog meer wil koelen: aanzuig van binnen, afvoer binnen. Hoe kouder de lucht in de ruimte wordt, hoe kouder de afgevoerde lucht. Je warmtepompboiler verplaatst gewoon energie van de aanwezige lucht in het water.
Wat de winter betreft: hangt af van de locatie van de warmtepomp. Binnen het beschermd volume, neen, je creëert binnen onderdruk dus dan komt buitenlicht langs kieren en spleten wel binnen. In een geventileerde ruimte zoals een kelder of dergelijke, ja.
- turboke27
- Senior lid
Ik betwist ook nergens dat je CV harder moet werken, maar je boiler moet natuurlijk minder hard werken, de vraag is of je netto zo veel slechter af bent.Bj0rn schreef: ↑10 mar 2023, 18:40Als je met "serieuse studie" een lange studie bedoelt, zo lang hoeft die niet te zijn
De warmte die jouw warmtepompboiler onttrekt, waar komt die vandaan? Juist ja, uit de binnenlucht, dus dat is extra warmte die uw CV levert.
Dan kan je evengoed je CV direct het water laten opwarmen.
Dat het quasi altijd voordeliger is om je CV het warm water te laten opwarmen lijkt me evident.
Warmtepompboiler plaats je bij renovaties omdat je CV niet wilt vervangen. Ik neem aan dat dit in nieuwbouw nooit geplaatst wordt, ik zou toch niet direct een situatie zien waarin het interessanter is om 2 verwarmingstoestellen te plaatsen, waar 1 voldoet.
- Bj0rn
- Senior lid
De warmtepompboiler moet inderdaad minder hard werken omdat de CV de aangevoerde lucht opwarmt. Punt blijft dat het thermodynamisch je reinste onzin is om de in- en uitgang van een warmtepompboiler met de lucht van het beschermd volume te verbinden.
Stel dat zowel CV als warmtepompboiler thermodynamisch 90% efficiënt zijn. De CV verbruikt dan 1,00 kWh aan energie om 0,90 kWh aan warmte te leveren. Die energie wordt toegevoegd aan de binnenlucht. Daarna zet de warmtepompboiler die 0,90 kWh in de warme binnenlucht om in 0,81 kWh in warm water. Laat dat even bezinken.
Het is niet altijd voordeliger (in prijs voor alle duidelijkheid) om je CV het warm water te laten opwarmen. Als je warmtepompboiler op de buitenlucht is aangesloten dan kan die warmtepompboiler best wel eens voordeliger zijn. Zeker als die een COP haalt van 3 of meer.
Thermodynamisch is een warmtepompboiler altijd voordeliger. Je onttrekt immers 2 kWh gratis energie en 1 kWh betalende energie (bij een COP van 3). Een CV op gas of mazout zal voor diezelfde 3 kWh aan warmte minstens 3 kWh aan betalende energie verbruiken. Dat die 3 kWh aan gas of mazout goedkoper kan zijn dan die 1 kWh aan elektriciteit voor de warmtepompboiler is het punt in vorige paragraaf.
Een mogelijke reden die ik zie om in in nieuwbouw toch twee toestellen (i.e. warmtepomp als CV + warmtepompboiler) te plaatsen is omwille van het vermogen. Op koude dagen is de CV misschien net voldoende om het huis warm te houden. Als die CV dan nog eens sanitair warm water moet produceren, dan kom je er niet. M.a.w. koud douchen, of de temperatuur in huis daalt.
Uiteraard is de warmtepompboiler dan aangesloten op de buitenlucht.
Anders kom je er sowieso niet.
Stel dat zowel CV als warmtepompboiler thermodynamisch 90% efficiënt zijn. De CV verbruikt dan 1,00 kWh aan energie om 0,90 kWh aan warmte te leveren. Die energie wordt toegevoegd aan de binnenlucht. Daarna zet de warmtepompboiler die 0,90 kWh in de warme binnenlucht om in 0,81 kWh in warm water. Laat dat even bezinken.

Het is niet altijd voordeliger (in prijs voor alle duidelijkheid) om je CV het warm water te laten opwarmen. Als je warmtepompboiler op de buitenlucht is aangesloten dan kan die warmtepompboiler best wel eens voordeliger zijn. Zeker als die een COP haalt van 3 of meer.
Thermodynamisch is een warmtepompboiler altijd voordeliger. Je onttrekt immers 2 kWh gratis energie en 1 kWh betalende energie (bij een COP van 3). Een CV op gas of mazout zal voor diezelfde 3 kWh aan warmte minstens 3 kWh aan betalende energie verbruiken. Dat die 3 kWh aan gas of mazout goedkoper kan zijn dan die 1 kWh aan elektriciteit voor de warmtepompboiler is het punt in vorige paragraaf.
Een mogelijke reden die ik zie om in in nieuwbouw toch twee toestellen (i.e. warmtepomp als CV + warmtepompboiler) te plaatsen is omwille van het vermogen. Op koude dagen is de CV misschien net voldoende om het huis warm te houden. Als die CV dan nog eens sanitair warm water moet produceren, dan kom je er niet. M.a.w. koud douchen, of de temperatuur in huis daalt.
Uiteraard is de warmtepompboiler dan aangesloten op de buitenlucht.

Anders kom je er sowieso niet.