Viessmann vs Denim zonnepanen... wat moet ik kiezen?

Hier graag ervaringen over verschillende merken PV's
Plaats reactie
2FAST4U
Installatie Land: België

Viessmann vs Denim zonnepanen... wat moet ik kiezen?

Bericht door 2FAST4U »

Hopelijk zitten er hier wat kenners op dit forum met de nodige technisch kennis om 2 merken/types van zonnepanelen te vergelijken.
De situatie is namelijk zo dat ik in de zomer (Juli) een offerte heb ondertekend voor 20 zonnepanelen Viessmann Vitovolt M400WE (400wp) All Black. Echter de planning/plaatsing bleef maar uit totdat ze mij gisteren belden met de melding dat er morgen plotseling een plaatsje is vrij gekomen... goed nieuws dacht ik, maar één side note... de viessmann panelen zijn voorlopig out stock voor de rest van het jaar, onze installateur (Belgian Solar) adviseert nu om een gelijkwaardig paneel te plaatsen namelijk de Denim 405wp All Black.

Ik heb hier een beetje argwaan bij... willen ze mij goedkopere panelen opdringen voor dezelfde prijs als de oorspronkelijke offerte? Zijn de Denim panelen qua specificaties minderwaardig?
Eén van de sales mensen die bij mij over de vloer is gekomen destijds tijdens de offerte fase, was eigenlijk voorheen een technische plaatser met veel kennis. Hij zei tegen mij dat je panelen nooit mag vergelijken obv enkel het watt piek vermogen in relatie tot de prijs (m.a.w. vermogen/prijs vergelijking) maar dat je ook moet kijken naar andere parameters zoals module efficiency, garantie/tier1, temperature coëffiency, ...

Zie hieronder de url naar beide specificatie / data sheets:
Denim 405wp All Black: https://www.denimsolar.nl/wp-content/up ... 110400.pdf
Viessmann Vitovolt M400WE 400wp All Black: https://cdn-happerp.com/scripts/ajaxFil ... gd-energy

Ik heb al voor mijzelf een snelle vergelijking (Viessman vs Denim) gemaakt:
Tier/Garantie: Tier1 VS Geen Tier1 (geen idee welke tier)
Product garantie: 25j VS 25j
Vermogen: 400wp VS 405wp (zelfde afmetingen)
Module Efficiency: 20,41% VS 20,70%
Type paneel: Shingled VS Glas Halfcut
Vermogens garantie: 80 ~ 85% VS 84,8%
Temp. Coef. Pmax: -0,34 VS -0,33 ~ 0,39 %/K
Temp. Coef. VOC: -0,27 VS -0,26 ~ -0,29 %/K
Internet prijs/paneel: +-275€ VS 150€

Even een paar opmerkingen bij bovenstaande data:
- Ik ben mij bewust dat ik mij niet altijd blind moet staren op datasheets, zijn deze 100% correct/geloofwaardig... of gemanipuleerd?
- Bij sommige waardes zie 2 getallen (met een ~ symbool tussen) dit komt omdat de datasheet die ik via de installateur heb gekregen verschillend is dan die vanop internet. Hoe komt dit eigenlijk... waar komen deze verschillen vandaan?
- Een installateur had tegen mij gezegd dat de temp. coeffiency waardes niet onderschat mochten worden, ook al was het maar een klein verschil achter de komma. Over de totale levensduur zou dit best wel eens een verschil kunnen uitmaken omwille van het rendement tijdens de warmere zomer dagen.

Vragen:
1) Wat vinden jullie.... vergelijkbare panelen of toch niet?
2) Wat mij stoort is dat het ene een Tier1 paneel is en het andere niet... wat ben je met 25j als het bedrijf tegen dan mogelijk niet meer bestaat. Wat denken jullie hierover?
3) In hoeverre kunnen de (kleine?) verschillen bij de Temp. Coëffiency waardes een rol spelen bij het uiteindelijke rendement?

Kortom.... voor welk paneel zouden jullie gaan? Nu kiezen voor het Denim paneel of wachten tot mogelijk begin volgende jaar voor het Viessmann paneel? Solar Belgium heeft hier min of meer de belofte bij gemaakt dat ik zij het mislopen van een deel van de premie (750€) zullen compenseren op de eindafrekening...
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Re: Viessmann vs Denim zonnepanen... wat moet ik kiezen?

Bericht door janus »

Op papier lijken de panelen vergelijkbaar.
Tier1 VS geen Tier Welke garantie krijg je dat een Tier1 nog wel bestaat over 25jaar?

Ik zou kiezen voor de Demin maar als die werkelijk een stuk goedkoper zijn zou ik dat wel op de uiteindelijke factuur terug willen vinden.
Je kunt er eventueel wel rekening mee houden dat je meer Wp krijgt. (5Wp/paneel)
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
PV_Hasselt
Senior lid
Contacteer:

Bericht door PV_Hasselt »

Bij mijn installatie was de 'betere' kant op.

Had Hyunday panelen bij bestelling - bij plaatsing kreeg ik die Viessmann panelen (omdat toen die Hyundai out of stock waren) en dit zonder meerprijs want die Viessmann waren duurder. Ik klaagde niet :D

Greetz, J
21 Viessmann panelen 400Wp, 12 op Oost & 9 op West - Totaal 8400 Wp.
Huawei SUN2000-6.0 KTL-M1 (3 faze) incl. een batterij LUNA2000-5kW & Powermeter 3f DTSU-666
https://region02eu5.fusionsolar.huawei. ... dQ5p5oIoPg
Tommie1
Master lid

Bericht door Tommie1 »

Technisch weinig verschil.
Voordeel is die 5 Wp die je extra krijgt.

Prijzen die je op het internet vindt zijn niet te vergelijken.
Viessmann zal daar een "volle tariefprijs" op zetten die niemand betaalt, en voor Denim heb je misschien een groothandelsprijs gevonden, en ja dat zijn gebruikelijke verschillen.
Grave
lid

Bericht door Grave »

Ik heb Denim Glas-Glas 375wp panelen sinds eind juni.
Ik ben tevreden over de opbrengst.

Je kan de opbrengsten van mijn installatie sinds juli terug vinden in het forumdeel: Opbrengsten per maand

edit: Ik kon ze vrij eenvoudig kopiëren om hier te plakken

Code: Selecteer alles

MAAND		KWH	KWH/KWP	KWH/KWP/DAG	JRC %
juli 2022	729	162	5.23		122.7%
augustus 2022	674	149.78	4.83		129.1 %
september 2022	444	98.67	3.29		101.1 %
oktober 2022	374	83.11	2.68		117.2 %
12x Denim 375 glas glas = 4500WP / omvormer: Huawei SUN2000-4KTL-L1
Oriëntatie: Zuidwest - 225° / Helling: 35°
Regio: Lanaken
2FAST4U

Bericht door 2FAST4U »

Bedankt voor jullie reacties… ik had gehoopt dat er iemand met diepere technische kennis had gereageerd.

Wat is bijv het verschil tss halfcut glas-glas?(denim) en shingled (viessmann)

En ja, bij geen enkel merk ben je zeker of het bedrijf na 25j nog bestaat. Maar ik denk dat de kans bij een Tier1 merk toch net iets groter is.

Kortom ik wil mijn keuze niet enkel laten afhangen op basis van het WP per paneel.
Waar zitten hier de experts?
Tommie1
Master lid

Bericht door Tommie1 »

Hier!

Maak je niet te veel zorgen.
Panelen schijnen ondertussen mooi te doen wat ze moeten doen en dat behoorlijk lang.

Mijn eerste installatie ligt nu bijna 14 jaar en daar is nog niks op aan te merken. Er is nog nooit een defect geweest en de opbrengst zakt niet.
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Bericht door janus »

Er is ook niemand die testen doet met pv panelen gedurende 30 jaar om te zien welke beter is.
Je zal het dus met onze ervaringen hier op het 15 jaar oude forum gebaseerd moeten doen ;-)
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Zwerius
lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Bericht door Zwerius »

Ik kan alleen aangeven dat ik mijn Kyocera panelen (destijds nog 125 Watt) sinds 2004 zonder enig probleem tot nu toe in gebruik heb.
Gecombineerd met een zestal SMA omvormers. Daarvan is er één na 6 jaar defect geraakt en toen heb ik daarvoor een gereviseerd exemplaar terug gekregen voor destijds 300,-. Die draait inmiddels ook al weer 12 jaar.
Voor details, zie: https://geen-energierekening-meer.weebl ... nelen.html
m.vr.gr.,
Zwerius Kriegsman
Ootmarsum, NL
PV sinds 2003;Mitsubishi Zubadan warmtepomp; EV's: BMW i3 en VW E-up
http://geen-energierekening-meer.weebly.com/index.html
philippe_d
Senior lid

Bericht door philippe_d »

2FAST4U schreef: 19 nov 2022, 12:42 Kortom ik wil mijn keuze niet enkel laten afhangen op basis van het WP per paneel.
Waar zitten hier de experts?
Probleem is dat je geen keuze kan maken, gezien Viessmann out-of-stock gedurende de rest van het jaar ... ;-)
Panelen: 15 Phono solar 400Wp mono (6 kWp)
Richting: Z-O 136°(of -44° t.o.v. Z.)
Dakhelling: 30°
Omvormer: FOX H1-5.0E hybride (5 kW)
Installatie: 14-02-2023 (Gutami - groepsaankoop prov. West-Vl.)
Plaats reactie

Terug naar “Merken”