Waterbron als energiebron

Post hier alles over alternatieve energie bronnen
Zie onze Wiki pagina
Plaats reactie
sir_olf
Senior lid
Installatie Land: België

Waterbron als energiebron

Bericht door sir_olf »

Een zuiver theoretische vraag want ik vermoed dat de wetgever in België hier wel bezwaar tegen zal maken :mrgreen:

Mijn stuk grond ligt tussen 2 straten en er is een verval van ongeveer 10 meter over een afstand van 50 meter. Aan de hoge zijde zijn er natuurlijke bronnen.
Aan de hoge zijde heb ik een grote kelder die te vochtig is (door deze bronnen) om iets nuttigs met te doen (lees, ik kan hier relatief goedkoop een groot reservoir zetten dat zich al dan niet langzaam vult). Onafhankelijk van wat het debiet van die bron(nen) is, vanaf hoeveel meter hoogteverschil is een op waterkracht aangedreven generator efficiënt?
Deze bronnen staan ook in de laatste zomers niet helemaal droog maar zouden in de winter misschien toch zonne-energiearme periodes kunnen helpen overbruggen.
Zoals ik al zei, dit is een theoretische vraag waarop ik zonder de studies van ingenieur niet dadelijk een antwoord vind op internet. Ik ga er wel van uit dat het zoals bij de windmolens niet efficiënt zal zijn om dit in te zetten.
walter_m
lid

Re: Waterbron als energiebron

Bericht door walter_m »

Dit is de formule:
P = Q x g x h
P: vermogen in Watt
Q: debiet in kg/sec
g: valversnelling
h: hoogte in meter

Om 100w op te wekken bij een hoogteverschil van 10m heb je dus theoretisch een debiet nodig van 100/91,8=1,089kg/sec. In werkelijkheid zal je nog 70w over houden door de verliezen in de turbine.
Om dit een uur vol te houden heb je dus 3920 liter water nodig.

Bron: https://www.ecobouwers.be/forum/post/en ... regenwater
m2ts
Master lid

Bericht door m2ts »

Voor nog wat meer achtergrondinfo: De mechanische batterij: duurzame energie opslaan met de zwaartekracht.

Ik dacht dat gebruiker ivob ook iets met water ging uitwerken, maar ik merk dat hij geen zonstraalforumgebruiker meer is.
PV: 4410 Wp;40°;23° helling. Ecopower.
sir_olf
Senior lid

Bericht door sir_olf »

Bedankt voor de interessante links.
Ik onthoud vooral deze duidelijke vergelijking:

De energiedensiteit van de zwaartekracht is zeer laag in vergelijking met andere vormen van energieopslag. Als we de energie uit een typische AA-batterij (3 watt-uur) willen opslaan door middel van de zwaartekracht, dan zouden we een gewicht van honderd kilogram tien meter hoog moeten optillen.
sir_olf
Senior lid

Bericht door sir_olf »

Bijkomende bedenking: eigenlijk is het ongelooflijk hoeveel energie we uit een zonnepaneel krijgen 😳
Tommie1
Master lid

Bericht door Tommie1 »

Klopt!

Heb je een idee van het debiet van die beek?

Je kan dat proberen in te schatten door de snelheid te meten, en in te schattten wat de doorsnede is in m2.
Snelheid meten kan je doen door er een blad in te gooien en dan te kijken hoe snal dat gaat.

Zonnepaneel is inderdaad krachtig… als de zon schijnt, en slechts een aantal uren per dag.
sir_olf
Senior lid

Bericht door sir_olf »

Het debiet is heel laag, we spreken hier over een deel van een gebied met bronnen. Als ik 100 ml per minuut heb overschat ik het. Het is wel genoeg om de kelder heel vochtig te maken 😅
Tommie1
Master lid

Bericht door Tommie1 »

Dat is wel heel weinig, amper de naam bron waardig.
Die grond lijkt me wel geschikt als captatieplaats voor een WP.
Natte grond geleidt de warmte goed en regelmatig vers water is goed.
Plaats reactie

Terug naar “Alternatieve Energie”