Probleem met naverwarming

Vertel alles over uw zonneboiler installatie.
Zie onze Wiki pagina
Plaats reactie
meneldur
Installatie Land: België

Probleem met naverwarming

Bericht door meneldur »

Hallo iedereen,

We kochten een huis met een Vaillant aeroSTEP plus zonneboiler, geplaatst in 2012.
De eerste dagen dat we er woonden was er relatief veel zon, en hadden we warm water.
Nu niet meer.

De naverwarming schiet wel aan (er komt een vlam symbooltje op de zonneboiler).
De cv gasketel die in de buurt staat begint te branden.
Zelfs als de thermostaat uit staat, beginnen de radiatoren op te warmen. Is dit normaal?
Er lopen twee waterleidingen tussen de zonnecollector en de cv ketel. Die zijn bij de ketel aangesloten op boiler in en uit (heb ik in de handleiding nagekeken).
Dus zoals ik het begrijp is dit een gesloten lus die voor de naverwarming zorgt.
Op de gasketel staat dan ook 74 graden en een flikkerend symbooltje van een soort kraan.
Maar de twee buizen zijn allebei koud aan de kant van de collector. In de buurt van de ketel is een van de buizen wel warm.

Wat zou het probleem hier kunnen zijn? Zit er een verstopping in dit circuit ofzo?
Het huis heeft 14 maanden leeg gestaan, en beide toestellen stonden uit.
Hoe wordt de waterdruk in dit circuit geregeld, doet de zonneboiler dat automatisch?
Er zit ook een soort ontluchtingventiel (denk ik?) op dit circuit, waar het bovenop de zonnecollector naar buiten komt, waar een klein waterdruppeltje uitkomt. Ik kan hier aan draaien om het meer of minder open te zetten.

Nog een vraagje, zou het niet energie efficienter zijn om het sanitair warm water vanuit de zonnecollector altijd in de gasketel te laten passeren, en daar als doorstromer bij te verwarmen, indien nodig?

Ik kijk uit naar jullie advies.
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Re: Probleem met naverwarming

Bericht door janus »

Het is heel moeilijk om alleen aan de hand van jouw beschrijving en zonder plaatsbezoek een diagnose te stellen.
Zeker omdat je omschrijving ook niet echt duidelijk is, misschien eens een tekening/schema maken van het geheel?
Zelfs als de thermostaat uit staat, beginnen de radiatoren op te warmen. Is dit normaal?
Normaal niet maar ook niet geheel onmogelijk.
Op de gasketel staat dan ook 74 graden en een flikkerend symbooltje van een soort kraan.
sww staat dus ingesteld of is 74ºC
Maar de twee buizen zijn allebei koud aan de kant van de collector. In de buurt van de ketel is een van de buizen wel warm.
Er is dus geen flow, oorzaak kan zijn, defecte pomp, of te weinig vloeistof. (pomp kun je meestal horen draaien en je kan op een manometer zien of het circuit nog onder druk staat.
Hoe wordt de waterdruk in dit circuit geregeld, doet de zonneboiler dat automatisch?
Je hebt de waterdruk maar ook de vloeistof die wordt gebruikt om de boiler op te warmen.
Nog een vraagje, zou het niet energie efficienter zijn om het sanitair warm water vanuit de zonnecollector altijd in de gasketel te laten passeren, en daar als doorstromer bij te verwarmen, indien nodig?
Ik heb nog nooit gehoord dat het sww in de collector wordt opgewarmd?
Doorstromen heeft ook zijn voordelen (en nadelen) maar die heb je nu eenmaal niet.

Een zonneboiler combinatie is een vrij complex geheel en de kans dat je zelf het probleem kunt lokaliseren en oplossen is vrij klein.
Denk dat je er beter een vakman bij haalt.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Krikke
Senior lid

Bericht door Krikke »

Welke CV ketel heb je? Mogelijks driewegklep in de ketel defect?
lennie
Master lid

Bericht door lennie »

Dat zou ook mijn eerste gok zijn: een defecte driewegklep.

Heb dit zelf ook al aan de hand gehad met onze Atag ketel. Ondanks dat het programma voor CV af stond werden de convectoren warm, en het leidingwater bleef koud terwijl dat dit programma wèl opstond.

Komt redelijk veel voor volgens mijn installateur en is ook een van de dingen die bij het tweejaarlijks onderhoud preventief vervangen wordt (het binnenwerk dan) om te vermijden dat de actuator die de klep bedient ook de geest geeft door overbelasting.

Doordat de installatie 14 maanden stil gestaan heeft is die driewegklep wellicht vast komen te zitten.

Bij ons was het onderhoud door omstandigheden (faillissement vorige installateur) langer dan 2 jaar niet uitgevoerd met een versleten driewegklep als gevolg.
17x ET Solar P660250WW 4250 Wp | SMA SB 4000TL 21 | O: 175° | H: 25°
Plaats reactie

Terug naar “Mijn installatie”