Dynamische tarieven bij Engie

Nieuwe Weetjes, persberichten
Plaats reactie
ivob
Donateur
Donateur
Installatie Land: België

Re: Dynamische tarieven bij Engie

Bericht door ivob »

De meeste batterij installaties voor thuisgebruik hebben eveneens een capaciteitsgarantie voor 10 jaar.

Heb jij al een thuisbatterij waarvan de resultaten je zo tegenstaan dat je er zo negatief tegenover staat?
Het ene sluit het andere trouwens niet uit.

Voorlopig moet ik jouw stelling - vanuit praktijkervaring, toch tegenspreken.
Vooralsnog belasten mijn PV-panelen, met dank aan de thuisbatterij en de DM, het net juist niet. Niet inzake injectie, niet inzake afname.
Het vraagt, net zoals bij elk toestel, wel een oordeelkundig gebruik door de gebruiker om dat resultaat te bereiken.
Ik kan je altijd, als je me niet zou geloven, mijn dag- en maandcijfers tonen.

Een van de voorwaarden om van een batterijpremie te genieten is juist dat het systeem van een tweewegcommunicatie moet voorzien zijn zodat de gebruiker in de toekomst kan genieten van voordelige dynamische tarieven en de netbeheerder van een stuurbare buffer (indien er genoeg gebruikers zijn).
Voor wat hoort nu eenmaal wat.
Niemand is trouwens verplicht de premie aan te vragen. Je kan ook een thuisbatterij plaatsen zonder gebruik te maken van de premie. Of het systeem daardoor wel langer zal blijven werken durf ik te betwijfelen.
Je kan de premie in eerste instantie ook aanvragen. En als je enkele jaren later niet meer aan de verbintenis die de premie met zich meebrengt wenst te voldoen is het ook redelijk eenvoudig: dan betaal je de premie gewoon terug. Fair enough?

Je zou natuurlijk, als het je zo dwars zit, ook altijd kunnen stellen dat diegenen die 10 tot 20 jaar ongelimiteerd van een GSC premie kunnen genieten veel meer budget uit het systeem gehaald hebben en nog zullen halen dan dat het gelimiteerd systeem van de batterijpremie ooit zal bereiken. Maar daar heb ik de gebruikers ook nog nooit over horen klagen noch ken ik er de vrijwillig hebben afgezien van dit voordeel.
Fanatix
Senior lid

Bericht door Fanatix »

Voordegenen die nog een api zochten:

Je kan via home Assistant, de Nordpool Extensie downloaden in HACS.
Deze geeft de spotprijzen per uur.
Als je de vaste kosten toevoegt (en btw op de spotprijs + correctie) kan je hiermee sturen.

Ook via Homey kan je apps downloaden die de spotprijzen van Nordpool gebruiken (= engie) en de Tesla app kan zelfs laden aan de hand van de voorspelde prijzen. (vb. 's nachts)

Het lijkt mij interessant als je een ev of grote verbruiker hebt, maar de 130 euro abonnementskosten zijn er teveel aan.

+ het blijft nog veel te veel DIY om hier winst uit te halen.
MathieuW

Bericht door MathieuW »

Ik ben zelf nogal bezig met aansturing op basis van zonnestroom etc. Momenteel klant bij EcoPower; maar zij geven aan nog niet meteen dynamisch tarief aan te bieden. Nu vind ik het tarief van EcoPower zeer makkelijk, zij geven gewoon een getal en daar zit alles in.
Aan het tarief van Engie kan ik dus absoluut niet aan uit. Is volgende berekening juist?:
(Alles in eurocent): eSpot + 0,204 (Engie) + 8,98 (distributie) + 1,31 (transport) + 0,23306 (energiebijdrage) + 1,64560 (accijns) + 0,35 (groene stroom) + 2,811 (groene stroom + wkk?)
Hierbij moeten dan nog enkele jaarlijkse kosten bijgeteld worden ook natuurlijk.
Fanatix
Senior lid

Bericht door Fanatix »

eSpot + 0,204 (Engie)
Hier moet nog BTW bij, nu nog 21%

Al de rest kan je optellen en als een vaste kost gebruiken. (en de jaarlijkse/ maandelijkse kosten als een tweede vaste kost)

Als het capaciteitstarief er komt wordt het nog meer rekenwerk
PVerga

Bericht door PVerga »

Op de ENTSOE web site kan je de Day Ahead Spot Prices consulteren en downloaden die vb. Engie hanteert voor hun dynamisch tarief:

https://transparency.entsoe.eu/dashboard/show
-> Transmission -> Day-ahead Prices -> Belgie selecteren

Er is ook een API beschikbaar die je gratis kan gebruiken mits registratie en het aanvragen van een API-key.
ENTSOE heeft ook een github site waar je Python code kan downloaden om de API aan te roepen.

Ik ben zelf enkele weken geleden gestart met dagelijks automatisch de spot prices te downloaden en op te slaan in een kleine databank en heb de indruk dat mits een goed gedimensioneerde thuisbatterij hier geld mee te verdienen valt (wanneer te weinig PV energie bijladen aan de laagste tarieven). Zelfs reeds 1 keer negative prijs gezien.
MathieuW

Bericht door MathieuW »

PVerga schreef: 08 nov 2022, 11:32 Op de ENTSOE web site kan je de Day Ahead Spot Prices consulteren en downloaden die vb. Engie hanteert voor hun dynamisch tarief:

https://transparency.entsoe.eu/dashboard/show
-> Transmission -> Day-ahead Prices -> Belgie selecteren

Er is ook een API beschikbaar die je gratis kan gebruiken mits registratie en het aanvragen van een API-key.
ENTSOE heeft ook een github site waar je Python code kan downloaden om de API aan te roepen.

Ik ben zelf enkele weken geleden gestart met dagelijks automatisch de spot prices te downloaden en op te slaan in een kleine databank en heb de indruk dat mits een goed gedimensioneerde thuisbatterij hier geld mee te verdienen valt (wanneer te weinig PV energie bijladen aan de laagste tarieven). Zelfs reeds 1 keer negative prijs gezien.
Ik heb een Home Assistant draaien dit die bijhoudt. Met het huidige contract hier valt daar zo goed als niets aan te verdienen momenteel, prijzen zijn te dicht op elkaar de laatste weken (negatief tot 5 cent verschil, rekening houdend met verhouding afname/teruglevering van huidige contract en belastingen op de kWh). Tijdens de zomer had dit een goudmijn geweest.
Juan
Senior lid

Bericht door Juan »

PVerga schreef: 08 nov 2022, 11:32 heb de indruk dat mits een goed gedimensioneerde thuisbatterij hier geld mee te verdienen valt (wanneer te weinig PV energie bijladen aan de laagste tarieven). Zelfs reeds 1 keer negative prijs gezien.
Niet de prijs die je betaalt (of krijgt bij negative prijs) is van belang om na te gaan of er geld te verdienen valt…
Wel het verschil van die prijs met de prijs op de moment dat je die specifieke electron terug zelf verbruikt (en de verliezen in uw batterij), alsook de totale kost van uw batterij.
rp4172
lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door rp4172 »

Winst of verlies wordt bepaald door het prijsverschil van de aangekochte energie, inclusief de laad -en ontlaadverliezen vergeleken met de laagste marktprijs van niet-dynamische tarieven op dezelfde tijdstippen. Als men het laden beperkt tot een vermogen van 2500 W dienen in de toekomst geen extra capaciteitskosten in rekening te worden gebracht.
Plaats reactie

Terug naar “Nieuwe weetjes, persberichten”