Heeft er iemand een idee hoeveel een zonneboiler nog verbruikt per jaar?
Ik ben hier aan het kijken om mijn 14-jaar oude gaswandketel te vervangen en volledig elektrisch te gaan.
1 van de pistes is om airco te voorzien op de benedenverdieping en dan voor sanitair warm water te werken met ofwel een warmtepompboiler ofwel met een zonneboiler.
Van die eerste vind ik online voor een boiler een verbruik van ongeveer 895KWu terug. Voor de zonneboiler vind ik echter nergens een schatting terug.
Wat ik wel zie is dat een gewone boiler ongeveer 3577KWu verbruikt per jaar en dat een zonneboiler tot 60% van het warm water zelf zou prodcuren. Dan blijft er nog 40% over, wat maakt dat dit dan nog een verbruik van zo'n 1430KWu per jaar zou zijn, wat dus meer is dan het verbruik van een warmtepompboiler. Of zit er in de zonneboiler ook een warmtepomp in waardoor ook het resterende te verwarmen verbuik ook met een COP 3 of 4 verwarmd wordt?
Op het eerste zich lijkt mij nu dat een warmtepompboiler niet alleen goedkoper is in aanschaf maar dan eigenlijk ook nog goedkoper in gebruik.
richtprijs verbruik zonneboiler
- andy666
- lid
- Installatie Land: België
- janus
- Site Admin
- Installatie Land: Ander
- Contacteer:
Re: richtprijs verbruik zonneboiler
Een zonneboiler verbruikt niets, behalve dan het vermogen van een klein pompje tijdens bedrijf.Heeft er iemand een idee hoeveel een zonneboiler nog verbruikt per jaar?
Wel is het zo dat je altijd iets moet hebben om het water (na) te verwarmen als de zon er niet of onvoldoende is.
Je hebt dus of je oude gaswandketel nodig of een wp of een elektrische boiler bij de zonneboiler.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."
Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."
- andy666
- lid
Bedankt voor het antwoord!janus schreef: ↑07 sep 2022, 14:49Een zonneboiler verbruikt niets, behalve dan het vermogen van een klein pompje tijdens bedrijf.Heeft er iemand een idee hoeveel een zonneboiler nog verbruikt per jaar?
Wel is het zo dat je altijd iets moet hebben om het water (na) te verwarmen als de zon er niet of onvoldoende is.
Je hebt dus of je oude gaswandketel nodig of een wp of een elektrische boiler bij de zonneboiler.
De gaswandketel zou sowieso buiten vliegen maar als ik het goed begrijp dan kan ik dus wel een warmtepomp bij aansluiten op de zonneboiler waardoor ik die 40% die ik zelf moet verwarmen kan doen met hetzelfde rendement als ik dat ik het bij de gewone warmtepompboiler zou doen.
Eigenlijk koop ik dan gewoon een wp-boiler en zet ik de zonneboilerpanelen daar tussen? Of is het zo simpel niet?
- Koidream
- Master lid
Mijn ervaring met een zonneboiler zijn niet de beste. Misschien deden we destijds een verkeerde aankoop bij de verkeerde handelaar (die ondertussen al lang niet meer actief is).
Naast het kostelijke jaarlijkse en 5-jaarlijkse onderhoud hebben wij ook meerdere defecten gehad.
Als we een eindsom zouden maken, vrees ik zelfs dat de investering in een zonneboiler voor ons niets heeft opgebracht.
Het enige positieve was dat het opslagvat (300 liter) ook elektrisch kon verwarmd worden, wat dan weer een pluspunt was (samen met een terugdraaiende teller) voor niet zonnige periodes.
Naast het kostelijke jaarlijkse en 5-jaarlijkse onderhoud hebben wij ook meerdere defecten gehad.
Als we een eindsom zouden maken, vrees ik zelfs dat de investering in een zonneboiler voor ons niets heeft opgebracht.
Het enige positieve was dat het opslagvat (300 liter) ook elektrisch kon verwarmd worden, wat dan weer een pluspunt was (samen met een terugdraaiende teller) voor niet zonnige periodes.
- janus
- Site Admin
- Contacteer:
Nee je koopt een zonneboiler systeem en je koopt de wp-boiler, en de loodgieter koppelt dat aan een.Eigenlijk koop ik dan gewoon een wp-boiler en zet ik de zonneboilerpanelen daar tussen? Of is het zo simpel niet?
Of dat überhaupt interessant is laat ik even in het midden, ik beantwoord alleen je vragen.
.
- 11221
- Senior lid
Wij hebben indertijd centraal een 1000L buffer gezet met daaraan gekoppeld:
Pelletketel (geen kachel)
Vlakkeplaat collectoren
Vloerverwarming
SWW
Indien nodig kan ik hier bijkomend nog een warmtepomp aan koppelen, een elektrische weerstand in het vat steken, Regenwater opwarmen via vat dmv. Friwa
Als buffer afkoelt, en zonnecollectoren leveren niks, warmt pelletketel bij.
Maar van april tot eind oktober, staat de pelletketel in principe volledig uit, omdat dan de zon voldoende levert om het vat op temperatuur te houden.
(Onderstaand is een principeschema, dat wel een beetje lijkt op onze situatie, maar dan met warmtepomp).

Pelletketel (geen kachel)
Vlakkeplaat collectoren
Vloerverwarming
SWW
Indien nodig kan ik hier bijkomend nog een warmtepomp aan koppelen, een elektrische weerstand in het vat steken, Regenwater opwarmen via vat dmv. Friwa
Als buffer afkoelt, en zonnecollectoren leveren niks, warmt pelletketel bij.
Maar van april tot eind oktober, staat de pelletketel in principe volledig uit, omdat dan de zon voldoende levert om het vat op temperatuur te houden.
(Onderstaand is een principeschema, dat wel een beetje lijkt op onze situatie, maar dan met warmtepomp).

- wwwim
- lid
@11221 Interessante opstelling
Ik ben wel geïnteresseerd in het merk van buffervat/opstelling. Puur kwestie van wat kennis hierover op te doen.
Ik ben wel geïnteresseerd in het merk van buffervat/opstelling. Puur kwestie van wat kennis hierover op te doen.
- 11221
- Senior lid
Is een Pro-Clean vat van Tisun, ondertussen opgegaan in Sonnenkraft.
Onderste vat op deze link:
https://www.sonnenkraft.com/en/solution ... tanks.html
Datasheet:
https://www.sonnenkraft.com/files/sonne ... ean_EN.pdf
- andy666
- lid
Allemaal alvast al bedankt voor de antwoorden! Het beloofd nog een moeilijke puzzel te worden 

- Tommie1
- Master lid
Probeer vooral een goede berekening te maken.
Ik lees dat sommige boilers er met verwarmingsondersteuning in slagen om van April tot Oktober alles af te dekken.
Feit is dat je grootste nood aan verwarming natuurlijk valt tussen November en Maart.
Dus kijk maar eens goed naar de totale systeemprijs. Met gekke gasprijzen kan het rendement natuurlijk hoger zijn, maar dan nog.
Ik blijf er van overtuigd dat je met dezelfde investering in PV meer rendement gaat halen.
Ik lees dat sommige boilers er met verwarmingsondersteuning in slagen om van April tot Oktober alles af te dekken.
Feit is dat je grootste nood aan verwarming natuurlijk valt tussen November en Maart.
Dus kijk maar eens goed naar de totale systeemprijs. Met gekke gasprijzen kan het rendement natuurlijk hoger zijn, maar dan nog.
Ik blijf er van overtuigd dat je met dezelfde investering in PV meer rendement gaat halen.
- andy666
- lid
Dat is ook een optie die ik overweeg maar ik heb voorlopig nog een terugdraaiende teller. Als dat in 2025 een digitale wordt zou ik eventueel de installatie kunnen uitbreiden en dan de omvormer dadelijk vervangen door een 'slimme' omvormer.Tommie1 schreef: ↑08 sep 2022, 17:36 Probeer vooral een goede berekening te maken.
- freddy
- Senior lid
Van april tot nu inderdaad het sww nog maar 3 tal keer moeten bij verwarmen. Al de rest van de zon. En de stroom voor het pompje waar Janus van spreekt word hier geleverd door de pv installatie. Zonneboiler vat van 300 liter, 4 personen.(2 volwassenen en 2 tieners)
Naverwarming van het zonneboiler door de cv op mazout.
Vroeger stookte de cv gans het jaar door om het huis en het sww op te warmen
Sinds het zonneboiler systeem geplaatst is enkel vanaf oktober tot eind april.
Naverwarming van het zonneboiler door de cv op mazout.
Vroeger stookte de cv gans het jaar door om het huis en het sww op te warmen
Sinds het zonneboiler systeem geplaatst is enkel vanaf oktober tot eind april.
Lid nr 94 alveringem 22*235wp rec 5.5kostal piko zonne boiler oertli