PV-installatie op 2 appartementsgebouwen met één VME

Een nieuwe installatie?: Hoe begin ik eraan? Waar moet ik op letten? ... enz
Plaats reactie
ChristophMe
Installatie Land: België

PV-installatie op 2 appartementsgebouwen met één VME

Bericht door ChristophMe »

Beste,

We hebben één VME (Antwerpen) voor twee naast elkaar gelegen appartementsgebouwen met aparte huisnummers.
- 1 appartementsblok (8 appartementen), 190 m2 oppervlakte over twee (ongelijk liggende) plat daken.
- 1 appartementsgebouw (4 appartementen) met +- 150 m2 ruimte. Dit is vermoedelijk de nuttige ruimte.

Er wordt nu nog op aardgas verwarmd. Jaarverbruik elektrisch zal zo'n 1.000 tot 2.500 kWh per appartement zijn. We willen volgend jaar zonnepanelen installeren. Hoe regelen we dit praktisch en financieel, gezien de voordelige Mijn Verbouwlening, de fluviuspremie en het principe van energiedelen?

- de VME koopt de panelen aan en laat ze installeren en aansluiten op de gemeenschappelijke meters van de gebouwen? Hoeveel installaties is ideaal?
- Is een hernieuwbare-energiegemeenschap oprichten nodig/nuttig? Zo ja, eentje voor beide gebouwen Of eentje per per huisnummer? Gebeurt energiedelen financieel het best per gebouw, of ook over de twee blokken heen? En wat met de terugleververgoeding?
- De financiering zal voor de VME zijn? Betalen we elk een twaalfde? Of per blok naargelang het aantal appartementen? En wat als iemand toch niet wil meedoen?
- Kan de VME/HEG per nummer een lening/premie aanvragen?
- De daken bevatten geen terrassen. Is het dak sowieso van de gemeenschap? Of kan dat eventueel van de bovenste bewoner(s) zijn? Kan de VME in dat geval het dak huren?
- optioneel: De VME omvat ook een aantal parkeerplaatsen. Naargelang de nood stijgt, kunnen we later makkelijk een of meerdere laadpalen aansluiten op de installatie(s)?
- andere zaken waar we op moeten letten?

Dank!
Christoph
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Re: PV-installatie op 2 appartementsgebouwen met één VME

Bericht door janus »

- de VME koopt de panelen aan en laat ze installeren en aansluiten op de gemeenschappelijke meters van de gebouwen? Hoeveel installaties is ideaal?
Als je ze op de gemeenschappelijke delen aansluit heeft niemand er veel voordeel van, behalve wat voor de laadpalen.
- De financiering zal voor de VME zijn? Betalen we elk een twaalfde? Of per blok naargelang het aantal appartementen? En wat als iemand toch niet wil meedoen?
Dat zal je binnen de VME moeten beslissen.
- Kan de VME/HEG per nummer een lening/premie aanvragen?
Nee want het wordt aangesloten op de algemene meter schrijf je.
De daken bevatten geen terrassen. Is het dak sowieso van de gemeenschap? Of kan dat eventueel van de bovenste bewoner(s) zijn? Kan de VME in dat geval het dak huren?
Dat zou toch in de akte van de appartementen moeten staan of van de VME

Ik zou eens met een notaris geen praten want dit is wel zeer specifiek, denk zelfs dat je beter voor installatie per nummer/eigenaar kiest, en dat aansluit op de teller van dat nummer.
Dan voorkom je al discussies of iedereen wel mee wilt doen en hoef je alleen op papier te laten zetten wie betaalt bij lekkage / onderhoud van het dak.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
ChristophMe

Via het systeem van energiedelen zouden we overtollige stroom van de gedeelde meter toch zelf kunnen inzetten, met per kwartier saldering, niet?
janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus »

Dat is inderdaad misschien een optie, had ik niet direct aan gedacht.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Koidream
Master lid

Bericht door Koidream »

janus schreef: 11 sep 2022, 11:09 Als je ze op de gemeenschappelijke delen aansluit heeft niemand er veel voordeel van, behalve wat voor de laadpalen.
Je bedoelt, dan heeft iedereen er voordeel van.
De energie gebruikt door de gemeenschap moeten toch ook betaald worden, althans zo is dat bij ons 😜
Liften, verlichting, intercoms,...
Bij ons klein appartement "14 units" is dit 3800 kWh op jaarbasis.
ChristophMe

Koidream schreef: 11 sep 2022, 12:18
janus schreef: 11 sep 2022, 11:09 Als je ze op de gemeenschappelijke delen aansluit heeft niemand er veel voordeel van, behalve wat voor de laadpalen.
Je bedoelt, dan heeft iedereen er voordeel van.
De energie gebruikt door de gemeenschap moeten toch ook betaald worden, althans zo is dat bij ons 😜
Liften, verlichting, intercoms,...
Bij ons klein appartement "14 units" is dit 3800 kWh op jaarbasis.
Pittig! Een gemeenschappelijke installatie lijkt dus daar ook al een aanzienlijk verschil te kunnen uitmaken. Met 12 appartementen + gemeenschappelijk verbruik kunnen we dus maar beter de daken zo vol mogelijk leggen?
janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus »

Er zijn ook appartementsgebouwen zonder liften, als alle info niet direct gegeven wordt, zit ik ook maar wat te gokken.
.

Sandman79
lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door Sandman79 »

Heel kort:
Dak volleggen is financieel op dit moment sowieso de beste keuze.
de stroom eerst gebruiken voor de gemeenschap is idd geen slechte optie. Een kleine batterij kan nog wonderen doen eventueel (bereken het!) voor stroom in de avonduren in de hal etc.

Met een energiegemeenschap hebben de appartementsbewoners er allemaal potentieel! voordeel van. Ik stel voor dat je deppartementsbewoners aan een verlaagd tarief laat inkopen, want niet iedereen zal evenveel kunnen afnemen van de productie van de zonnepanelen door een ander levensritme. Een fair voordeel voor iedereen is een aandachtspunt...
Tommie1
Senior lid

Bericht door Tommie1 »

In 99% van de gevallen is het dak gemeenschappelijke eigendom.
Je spreekt van 2 huisnummers, dus ik vermoed dat er ook 2 electriciteitsmeters zijn. Dan plaats je best 2 gescheiden installaties die telkens op de gemeenschappelijke meter aangesloten worden.

Als je de investering via de VME doet, dan doe je dit best volgens de normale verdeling, en ik vermoed dat je een 2/3 meerderheid nodig zal hebben.
Er zijn ook situaties te bedenken waar elke eigenaar die wil mee doen een stuk van het dak ter beschikking krijgt, en daar een aparte installatie op mag leggen.
Degene die dan niet geïnteresseerd is kan zijn dak ter beschikking stellen van zijn buur bv tegen een vergoeding, maar dan wordt alles een pak complexer en mogelijk moet je goede afspraken maken in geval een dak hersteld moet worden. Dan zijn er uiteraard kosten om de panelen tijdelijk te verwijderen en terug te plaatsen.

Een lening is niet illegaal, alleen zal je een bank moeten vinden die het wil doen, en dat is niet altijd zo makkelijk.

Als ik daar woonde, dan zou ik zeker mee doen.
LvA
Master lid

Bericht door LvA »

Een VME kan wettelijk geen leningen aangaan. Alleen de leden van de VME kunnen dat wel.
Alle investeringen van de VME moeten financieel gedekt worden door de leden volgens hun aandeel in de VME.
ChristophMe

LvA schreef: 22 sep 2022, 18:11 Een VME kan wettelijk geen leningen aangaan. Alleen de leden van de VME kunnen dat wel.
Alle investeringen van de VME moeten financieel gedekt worden door de leden volgens hun aandeel in de VME.
Dank voor alle reacties alvast. Hier lees ik dat een VME wel een lening kan aangaan?

https://www.vlaanderen.be/bouwen-wonen- ... g#voor-wie
LvA
Master lid

Bericht door LvA »

ChristophMe schreef: 22 sep 2022, 18:26
Dank voor alle reacties alvast. Hier lees ik dat een VME wel een lening kan aangaan?

https://www.vlaanderen.be/bouwen-wonen- ... g#voor-wie
Effectief is er één uitzondering voor
Een VME kan beroep doen op Mijn VerbouwLening met een looptijd tot 25 jaar en met leenbedragen tot 60.000 euro voor het gebouw aangevuld met 25.000 euro per appartement.
De werken moeten dan ook voldoen aan de wettelijke voorwaarden van Mijn VerbouwLening en alle werken die bij de gebouwgemeenschappelijke verbouwing als privatief worden gekenmerkt (zoals de ramen en voordeur van je appartement, de individuele verwarming, ... , ook privatieve zonnepanelen), komen niet in aanmerking voor de Mijn VerbouwLening aan de VME. Deze moeten gedragen worden door de individuele eigenaars, die daar wel een lening voor kunnen aanvragen maar geen Mijn VerbouwLening want het Mijn VerbouwLening budget is al uitgeput voor deze woning via de VME.

Maar ook de financiële en risicogevolgen zijn niet zo eenvoudig . De banken vragen dan aan alle mede-eigenaars, leden van de VME, een hoofdelijke aansprakelijkheid (er is geen hypotheek mogelijk op de algemene delen) om bij niet betaling van 1 mede-eigenaar, de andere mede-eigenaars te kunnen aanspreken. Dit kan, bij sommige banken, vervangen worden door een kredietverzekering die afgesloten wordt door de VME. Dit verhoogt dan ook de algemene kosten jaar na jaar zolang de afbetaling loopt.

Ook is dan de vraag, bij latere verkoop van het appartement, hoe de appartementswaarde wordt bepaald en gepercipieerd. Want dan moeten de nieuwe eigenaars verhoogde algemene kosten verder blijven betalen voor de kredietverzekering en verder instaan voor de afbetaling van een lening via de VME. En dan is de vraag hoe zullen de banken dan het kredietrisico (verminderde afbetalingscapaciteit van de koper) bekijken voor de nieuwe aankooplening voor het appartement. Dit wordt dan waarschijnlijk een pittig verkoopproces met gevolgen voor de verkoopprijs.
VragenStaatVrij
lid

Bericht door VragenStaatVrij »

Voeg het stappenplan zoals hier staat uitgelegd:
https://blog.smartsyndic.be/qa/private- ... en-op-dak-
appartementsgebouw/

En denk eraan .. de basisakte dient aangepast te worden mbt. de zonnepanelen op het gemeenschappelijk dak. Daarboven moeten de eigenaars, die nog een lening hebben lopen op de aankoop van hun app (kavel), nog extra kosten doen om hun hypotheekakte te laten aanpassen en registeren.
Plaats reactie

Terug naar “Een nieuwe installatie?”