"Slimme" warmtepomp (aansturen opgenomen vermogen)

Allerlei warmtepompen.
Plaats reactie
honda4life
Senior lid
Installatie Land: België

"Slimme" warmtepomp (aansturen opgenomen vermogen)

Bericht door honda4life »

Hallo,

Iemand weet van een merk, Wifi controller / API waar je invloed hebt op het maximum verbruikte vermogen van een warmtepomp?
Het idee is deze het anders geïnjecteerde vermogen zo op te gebruiken en min of meer te volgen en te verwerken met Home Assistant.
Wat boeit het mij dat deze even 5 minuten minder warmte geeft als de waterkoker aan staat, of dat de airco even uit gaat als er een wolkje passeert?
Alle beetjes helpen, maar leveranciers schijnen weinig moeite te doen hun apparaten echt "smart" te kunnen/willen maken.

Het is anders wel de weg vooruit om zelfconsumptie te maximaliseren lijkt me.
DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Re: "Slimme" warmtepomp (aansturen opgenomen vermogen)

Bericht door DaRkMaN_FX »

Ik raad dit niet aan door extra slijtage op uw compressor wegens extra start / stops.

Je kan beter bij hoge en langdurige injectie uw SG contact gebruiken voor : 1 -2 graden warmer te stoken (vloerverwarming te bufferen) of uw watertank op te warmen naar hogere temperatuur.

Ik regel het zelf thuis door
- Warmtepomp Nibe met SG contactenten
- Moxa ioLogic controller (modbus / NO contact)
- SMA Home Manager 2.0
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R
honda4life
Senior lid

Bericht door honda4life »

Hoeft de compressor uitgeschakeld/gestopt te worden, dat ook niet hé.
m2ts
Master lid

Bericht door m2ts »

Ik heb recent onze controller display vervangen door eentje met modbus-ondersteuning. Daarmee kan ik o.a. de wenstemperatuur van het SWW instellen. Waar het SWW bij de oude display onmiddellijk werd bijverwarmd (bv. na een douche 's ochtends... terwijl er nog geen zonneproductie is) staat de wenstemperatuur op dat moment op 12,3 °C. Omstreeks 10.30 u. zet ik de wenstemperatuur hoger en een paar minuten later heeft de warmtepomp dat door :-). Dan begint hij aan zo'n 600 W het SWW op te warmen. Naast het zonnestroomvoordeel denk ik ook dat het feit dat de luchttemperatuur die hoger ligt een positief effect op het rendement heeft. Hoe groot dat is weet ik wel neit..
PV: 4410 Wp;40°;23° helling. Ecopower.
DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX »

@m2ts
Je spreekt hier dan over een warmtepompboiler ?

Als de buitenlucht warmer is zal dit ook een betere COP betekenen dan de frisse ochtendlucht.
Optimaliseren kan wat stroombesparing betekenen en verdere verhoging van self consumptie.
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R
m2ts
Master lid

Bericht door m2ts »

Inderdaad, een warmtepompboiler: de Genvex is op basis van lucht. Ervoor zit nog een BWW (bodemwarmtewisselaar), met zo'n 200 meter socarex rond de regenput, gevuld met een koelvloeistof. De binnenkomende lucht passeert dus eerst nog over die warmtewisselaar. Als hij SWW aanmaakt, dan zie je duidelijk dat T1_supply stijgt. Terwijl T4_exhaust en T6_coolingSurface na een scherpe daling, geleidelijk aan stijgen. De "roomtemperatuur" kan ik blijkbaar via modbus niet uitlezen... heel vreemd.
Genvex-graph.png
Hieronder nog het schema. Merk op dat wij geen zonneboiler hebben. De temperatuursensor T9 is gemonteerd dichtbij het ventilatierooster.
Genvex-schema.png
En dan de temperatuur van DHW/SWW:
Genvex-DHW.png

Ik zou ook nog bij detectie van afwezigheid (geen smartphones verbonden met het netwerk) de ventilatiestand op 1 willen zetten ipv 2. Dan zou er in de zomer minder warmte binnen komen en in de winter minder koude. En ook wat minder energieverbruik (ca. 11 W ipv 40 W). Maar als hij SWW moet aanmaken zal ventilatiestand 1 mss wel zorgen dat hij er langer over doet.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
PV: 4410 Wp;40°;23° helling. Ecopower.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei warmtepomp”