Dan rij ik gewoon al twee keer na elkaar met een inefficiënte BEV.
Niets aan te doe.
EV gebruiken als thuisbatterij
- ivob
- Donateur
- Berichten: 7147
- Lid geworden op: 20 dec 2012, 18:31
- Installatie Land: België
- Techre
- lid
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 10 jul 2020, 16:06
- Installatie Land: België
Re: EV gebruiken als thuisbatterij
Dat betwijfel ik
Maar een onboard lader zal altijd minder efficient zijn als een DC lader. Je kan niet én schokbestendig én lichtgewicht én betaalbaar én efficiënt zijn als je een onboard lader ontwerpt.
Ik bedoel dat als je gaat snelladen aan 50kW or meer, dat je verliezen idd rond de 7 a 10% zullen zijn, in de lader.
Bij kleine efficiente DC laders gebruikt men silicon carbide, wat minder snel warm wordt, en wat de efficiëntie ten goede komt. Dan kan je - afhankelijk van het weer en de (ont)laadsnelheid op een round trip van 90% geraken.

Maar een onboard lader zal altijd minder efficient zijn als een DC lader. Je kan niet én schokbestendig én lichtgewicht én betaalbaar én efficiënt zijn als je een onboard lader ontwerpt.
Ik bedoel dat als je gaat snelladen aan 50kW or meer, dat je verliezen idd rond de 7 a 10% zullen zijn, in de lader.
Bij kleine efficiente DC laders gebruikt men silicon carbide, wat minder snel warm wordt, en wat de efficiëntie ten goede komt. Dan kan je - afhankelijk van het weer en de (ont)laadsnelheid op een round trip van 90% geraken.
- Mr.lozanomoran
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 19 mar 2022, 09:01
- Installatie Land: België
Re: EV gebruiken als thuisbatterij
Ik zie dat het laatste bericht hieromtrent van meer als een jaar geleden is. Is er nu meer nieuws? Ik heb een Volkswagen ID.4 en de vrouw de ID.3 met binnenkort de mogelijkheid tot bidirectioneel laden. Is er nu wel weet van bidi laders voor CCS stekkers?
- Koidream
- Master lid
- Berichten: 1390
- Lid geworden op: 31 jan 2018, 16:21
- Installatie Land: Ander
Re: EV gebruiken als thuisbatterij
Je hebt 2 ID's, ik denk dat VW een dergelijke klant toch wel betrouwbaar zou moeten kunnen inlichten over het hoe en wanneer.
Doen ze of kunnen ze dit niet, dan denk ik dat de techniek er nog niet klaar voor is.
Doen ze of kunnen ze dit niet, dan denk ik dat de techniek er nog niet klaar voor is.
- Mr.lozanomoran
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 19 mar 2022, 09:01
- Installatie Land: België
Re: EV gebruiken als thuisbatterij
Ze hebben net aangekondigd dat de wagens die vanaf nu gaan uitkomen dit zullen hebben (ID Buzz eerste leveringen eind 2022) en dat de reeds geleverde wagens met een 77kWh via een update (rond die periode) het ook gaan kunnen. Tegenwoordig heb je nogal wachttijden op bestelde producten dus wil er gewoon vroeg bij zijn. Niet dat ik tegen dan nog een half jaar moet wachten of zo.
- Koidream
- Master lid
- Berichten: 1390
- Lid geworden op: 31 jan 2018, 16:21
- Installatie Land: Ander
Re: EV gebruiken als thuisbatterij
Wat ik her en der lees is:
De fabrikant zegt dat alle ID-modellen die zijn uitgerust met de 77kWh-batterij via de update in staat zullen zijn om bidirectioneel te laden. Dat wil zeggen dat ze zowel stromen kunnen accepteren als afstaan. Stroom afgeven lijken ze niet rechtstreeks te kunnen aan een elektrische installatie, maar wel aan een ander opslagsysteem zoals thuisbatterijen.
Je EV eerst opladen en dan ontladen naar een thuisaccu en op die manier een extra omvorming/ verlies creëren, lijkt me niet erg zinvol. Tenzij je natuurlijk hoopt op het bedrijf gratis te kunnen laden om dan thuis de elektriciteit van het bedrijf te gaan gebruiken...
Eind 2022 wordt dan enkel vermeld door berichten in de krant en autoboekjes, dit is wat VW zelf zegt:
https://www.volkswagen-press.be/comfort ... volkswagen
Met dan vooral:
Het potentieel wordt echter nog groter in combinatie met bidirectioneel opladen: een toonaangevende technologie die bij Volkswagen op het punt staat op de markt te komen.
Echter zonder tijdsaanduiding...
De fabrikant zegt dat alle ID-modellen die zijn uitgerust met de 77kWh-batterij via de update in staat zullen zijn om bidirectioneel te laden. Dat wil zeggen dat ze zowel stromen kunnen accepteren als afstaan. Stroom afgeven lijken ze niet rechtstreeks te kunnen aan een elektrische installatie, maar wel aan een ander opslagsysteem zoals thuisbatterijen.
Je EV eerst opladen en dan ontladen naar een thuisaccu en op die manier een extra omvorming/ verlies creëren, lijkt me niet erg zinvol. Tenzij je natuurlijk hoopt op het bedrijf gratis te kunnen laden om dan thuis de elektriciteit van het bedrijf te gaan gebruiken...
Eind 2022 wordt dan enkel vermeld door berichten in de krant en autoboekjes, dit is wat VW zelf zegt:
https://www.volkswagen-press.be/comfort ... volkswagen
Met dan vooral:
Het potentieel wordt echter nog groter in combinatie met bidirectioneel opladen: een toonaangevende technologie die bij Volkswagen op het punt staat op de markt te komen.
Echter zonder tijdsaanduiding...
- Mr.lozanomoran
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 19 mar 2022, 09:01
- Installatie Land: België
Re: EV gebruiken als thuisbatterij
ik werk zelf voor Volkswagen maar we krijgen zelf niet altijd veel meer info dan die online te vinden is. Maar na een tijdje begin je hen wel te kennen en hun manier van denken. Hierdoor vermoed ik dat de uitrol van software versie 3.1 wel eind dit jaar of begin volgend jaar zal komen en daarbij het bidirectioneel laden. Ik kan inderdaad op het werk gratis laden en dit dan thuis gebruiken. Mijn vrouw idem met haar ID. Er is wel zo goed als altijd 1 vd 2 wagens thuis. Best wachten dan tot VW iets meer info geeft dan. Bedankt.
- Juan
- Master lid
- Berichten: 705
- Lid geworden op: 20 jan 2021, 07:29
- Installatie Land: België
Re: EV gebruiken als thuisbatterij
Daar zal de fiscus dan nog wel een stokje voor gaan steken, een onbelast inkomen zien die niet graag.Mr.lozanomoran schreef: ↑19 mar 2022, 12:45 Ik kan inderdaad op het werk gratis laden en dit dan thuis gebruiken. Mijn vrouw idem met haar ID. Er is wel zo goed als altijd 1 vd 2 wagens thuis.
-
- Senior lid
- Berichten: 498
- Lid geworden op: 23 nov 2020, 13:53
- Installatie Land: Ander
Re: EV gebruiken als thuisbatterij
Netjes aangegeven als VAA?Mr.lozanomoran schreef: ↑19 mar 2022, 12:45 Ik kan inderdaad op het werk gratis laden en dit dan thuis gebruiken. Mijn vrouw idem met haar ID.
- Koidream
- Master lid
- Berichten: 1390
- Lid geworden op: 31 jan 2018, 16:21
- Installatie Land: Ander
Re: EV gebruiken als thuisbatterij
Dan zal je werkgever wel zorgen dat je tijdig de geschikte laadpaal gratis hebt staan, veronderstel ik. En anders, zou ik het hem ZEKER eens gaan vragenMr.lozanomoran schreef: ↑19 mar 2022, 12:45 ...Ik kan inderdaad op het werk gratis laden en dit dan thuis gebruiken...
- netit
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 21 sep 2022, 17:29
- Installatie Land: België
Re: EV gebruiken als thuisbatterij
ter info: https://www.deeldezon.eu/2022/09/save-t ... ober-2022/
Save the Date! Op maandag 31 oktober 2022 organiseren DeeldeZon en de VER, Vereniging Elektrische Rijders, samen het ‘Battery On Wheels congres’ in Breda. Een conferentie volledig in het teken van V2X: het bi-directioneel laden van elektrische voertuigen.
Door de accu van een elektrische auto op te laden met duurzame energie en vervolgens te ontladen voor het (lokale) grid, wordt de elektrische auto een belangrijke schakel in de energietransitie. Ook kan dit een veelbelovend antwoord zijn op de stijgende energieprijzen. De toepassing is hoopgevend, maar ook minstens net zo complex. Wat zijn de ervaringen, best practices, de vooruitzichten en het huidig beleid? En hoe spelen we hier slim op in en slaan we de handen ineen? Kom naar Battery On Wheels op 31 oktober en leer meer over de accu van de auto als batterij voor het net. De toegang is gratis.
Over twee weken volgt de uitnodiging en het programma en de locatie. Weet u nu al zeker dat u wilt komen? Pre-aanmelding kan via deze link.
- bartpeeters4857
- lid
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 12 sep 2022, 16:21
- Installatie Land: België
Re: EV gebruiken als thuisbatterij
Wat zijn zo tegenwoordig de opties voor laadpalen die V2H/V2G ondersteunen? Wij krijgen nog dit jaar 2 electrische wagens die dit ondersteunen (VW MEB-platform) en zijn op zoek naar een geschikte lader die geen stukken van mensen kost.
- bartpeeters4857
- lid
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 12 sep 2022, 16:21
- Installatie Land: België
Re: EV gebruiken als thuisbatterij
Als de prijs van de Wallbox Quasar (+6.000€) een representatief is, dan is het (nog) niet rendabel om een V2H/V2G laadpaal te plaatsen. https://www.plugnet.be/laadpaal/wallbox-quasar
- Techre
- lid
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 10 jul 2020, 16:06
- Installatie Land: België
Re: EV gebruiken als thuisbatterij
Zelfs al zijn er laadpalen beschikbaar, een goede sturing is meer dan noodzakelijk, dus je hebt niet alleen een paal nodig, maar ook een partij die de sturing levert en onderhoud. V2G/V2h is een moeilijk concept: je moet zorgen dat je energie in je huis steekt, maar ook voldoende energie in je batterij houdt om te kunnen rijden. Merk op dat de site waar je naar linkt hier niks, maar dan ook niks over zegt.
Ik heb geen weet van commerciële aanbieders, en zelfs het aantal proefprojecten met consumenten als eindgebruiker is zeer beperkt.
Ik heb geen weet van commerciële aanbieders, en zelfs het aantal proefprojecten met consumenten als eindgebruiker is zeer beperkt.
- netit
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 21 sep 2022, 17:29
- Installatie Land: België
Re: EV gebruiken als thuisbatterij
Gelet op het feit dat de technologie zeer nieuw is verwacht ik dat autofabrikanten beide elementen zullen leveren (laadpaal & intelligentie). Al is het deel 'intelligentie' niet volledig stand-alone omdat er inzicht nodig is in de lokale zonneproductie.
https://www.media.volvocars.com/be/nl-b ... volvo-ex90
https://www.media.volvocars.com/be/nl-b ... volvo-ex90