PVcalc - berekening van je dag-, maand-, en jaaropbrengst

Post hier over interessante websteks
Plaats reactie
bpieters
lid
Installatie Land: België

Re: PVcalc - berekening van je dag-, maand-, en jaaropbrengst

Bericht door bpieters »

dank U thomasb :)
thomasb
VZW erelid
VZW erelid
Contacteer:

Bericht door thomasb »

Zijn er leden op het forum die al een aantal jaren een pv hebben met twee verschillend georienteerde panelen op een ondergedimensioneerde omvormer?
Ik zou jullie willen vragen om eens de testversie te testen: https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/index1.html
- Geef je pv data in voor de twee oppervlaktes + omvormer
- kies rechts bovenaan bij "Weerdata" het jaar en vergelijk het resultaat in de tabel vanonder met je werkelijke opbrengst
- doe dit voor verschillende jaren
Laat hier iets weten of het meer of minder OK is. Post ook eventueel de link van je configuratie hier, samen met je echte opbrengst of link naar je loggingpagina.

Uiteraard mag geen van je pv panelen schaduw hebben, anders klopt het sowieso niet ... ;-)

Alvast bedankt voor jullie hulp! Van zodra wat testers aangeven dat het OK is zal ik de oude versie van PVcalc vervangen met de nieuwe (nu nog testversie).

Groetjes, Thomas
honda4life
Senior lid

Bericht door honda4life »

thomasb schreef: 19 sep 2022, 20:01 Zijn er leden op het forum die al een aantal jaren een pv hebben met twee verschillend georienteerde panelen op een ondergedimensioneerde omvormer?
Ik zou jullie willen vragen om eens de testversie te testen: https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/index1.html
- Geef je pv data in voor de twee oppervlaktes + omvormer
- kies rechts bovenaan bij "Weerdata" het jaar en vergelijk het resultaat in de tabel vanonder met je werkelijke opbrengst
- doe dit voor verschillende jaren
Laat hier iets weten of het meer of minder OK is. Post ook eventueel de link van je configuratie hier, samen met je echte opbrengst of link naar je loggingpagina.

Uiteraard mag geen van je pv panelen schaduw hebben, anders klopt het sowieso niet ... ;-)

Alvast bedankt voor jullie hulp! Van zodra wat testers aangeven dat het OK is zal ik de oude versie van PVcalc vervangen met de nieuwe (nu nog testversie).

Groetjes, Thomas
Misschien nog even kijken hoe aftopping zich verhoud tot beide strings om daar ook geen vreemde grafieken te bekomen.
thomasb
VZW erelid
VZW erelid
Contacteer:

Bericht door thomasb »

honda4life schreef: 20 sep 2022, 09:00 Misschien nog even kijken hoe aftopping zich verhoud tot beide strings om daar ook geen vreemde grafieken te bekomen.
En hoe moet ik dit doen zonder zo een speciale pv installatie te hebben?
Misschien is het wel echt ook zo dat een string voorrang krijgt? Hangt misschien van het merk van de omvormer af?
Misschien een pv-onderzoekscentrum oprichten zodat we PVcalc perfect kunnen maken? ;-)
Wie weet ...
honda4life
Senior lid

Bericht door honda4life »

thomasb schreef: 20 sep 2022, 19:02
honda4life schreef: 20 sep 2022, 09:00 Misschien nog even kijken hoe aftopping zich verhoud tot beide strings om daar ook geen vreemde grafieken te bekomen.
En hoe moet ik dit doen zonder zo een speciale pv installatie te hebben?
Misschien is het wel echt ook zo dat een string voorrang krijgt? Hangt misschien van het merk van de omvormer af?
Misschien een pv-onderzoekscentrum oprichten zodat we PVcalc perfect kunnen maken? ;-)
Wie weet ...
Helaas heb ik zeer recent een 2 string installatie met aftopping.
't zal wachten worden tot juni alvorens ik logging heb om dit even te bekijken hoe SMA er mee omgaat ;-)
Anders... graag maar ik heb gewoon de data niet.
fluppie
lid

Bericht door fluppie »

Hier moet je ook wachten tot 1 mei voor een jaarberekening. Ik kan natuurlijk wel eens de data van mei-juni-juli-aug bekijken.
thomasb
VZW erelid
VZW erelid
Contacteer:

Bericht door thomasb »

fluppie schreef: 20 sep 2022, 20:38 Hier moet je ook wachten tot 1 mei voor een jaarberekening. Ik kan natuurlijk wel eens de data van mei-juni-juli-aug bekijken.
Ja, graag. Heb je een logging-site? Dan wil ik ook zelfs eens graag kijken ;-) Misschien via PB indien dit je voorkeur is. Alvast bedankt,
Thomas
fluppie
lid

Bericht door fluppie »

Hier een voorbeeldje van een dag met bijna geen schaduw, 14 juni 2022.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
thomasb
VZW erelid
VZW erelid
Contacteer:

Bericht door thomasb »

Hoi fluppie,

Is toch niet zo slecht. Voorspelling van PVcalc: 39661 Wh, echte opbrengst 38332 Wh (bedankt voor PB). Het verschil van 3.5% kan misschien verklaard worden door een wolk die blijkbaar rond 17:45 over Vlaanderen trok (ik zie de wolk ook in mijn grafiek van deze dag), en blijkbaar ook wat schaduw in de avond zo vanaf 19u30. De berekening van de daggrafiek in PVcalc lijkt me goed (ja, het feit dat string 1 bij de berekening voorrang krijgt is nog een schoonheidsfoutje, maar de totaalopbrengst lijkt goed te zitten en dit is het belangrijkste).

Nu nog jaaropbrengst afchecken aan de realiteit (de tabellen vanonder in PVcalc). Even wachten dus op een forumgebruiker die zo een pv al jaren heeft.

Iemand?

Groetjes en bedankt, Thomas
thomasb
VZW erelid
VZW erelid
Contacteer:

Bericht door thomasb »

Dag PVcalc gebruikers,

Ik zou de nieuwe betaversie van PVcalc (https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/index1.html) graag officieel willen maken.
Maar ik wil toch graag even nagaan dat de berekende jaaropbrengst van deze betaversie min of meer overeenkomt met de realiteit. Hiervoor heb ik gebruikers nodig die pv-panelen hebben die een verschillende orientatie hebben, en ook al meer dan een of twee jaar.
Ook interessant om realiteitscheck te doen: als je maar één omvormer hebt voor die twee strings, en als je omvormer ondergedimensioneerd is.

Iemand? Kan ook via PB als je je logging niet wil delen op het forum. Misschien is er wel ergens op het forum ook een ander topic waar mensen dit delen, laat het mijn dan weten ;-)

Groetjes, Thomas
thomasb
VZW erelid
VZW erelid
Contacteer:

Bericht door thomasb »

Dag PVcalc gebruikers,

Het is zover, ik heb PVcalc geüpdated.

Wat is nieuw?
- je kunt het omvormervermogen ingeven om aftopping te simuleren
- als je twee strings hebt met verschillende orientatie/dakhelling die op één of twee omvormers hangen dan kan dit nu ook met eventuele aftopping

Have fun, feedback welcome ;-)

Groetjes, Thomas
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Bericht door janus »

Bedankt Thomas, voor deze geweldige tool.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Rerdvr46
Master lid

Bericht door Rerdvr46 »

janus schreef: 11 nov 2022, 07:46 Bedankt Thomas, voor deze geweldige tool.
Inderdaad zeer knap! Ik heb een simulatie gedaan met twee dakdelen met samen veel meer kWp dan een 10 kW omvormer aankan. Aftopping was mooi te zien maar het was ook duidelijk dat opbrengst tussen eind oktober en begin maart volop profiteerde van de "overtollige" kWps.

Toen ik echter, om het helemaal goed te doen, mijn eigen coördinaten invulde kreeg ik plotseling geen resultaat meer. Het heeft me wat tijd gekost om te beseffen dat ik "." moest gebruiken als decimaal teken in plaats van ",".
Sancho
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door Sancho »

Rerdvr46 schreef: 08 dec 2022, 16:46
janus schreef: 11 nov 2022, 07:46 Bedankt Thomas, voor deze geweldige tool.
Inderdaad zeer knap! Ik heb een simulatie gedaan met twee dakdelen met samen veel meer kWp dan een 10 kW omvormer aankan. Aftopping was mooi te zien maar het was ook duidelijk dat opbrengst tussen eind oktober en begin maart volop profiteerde van de "overtollige" kWps.

Toen ik echter, om het helemaal goed te doen, mijn eigen coördinaten invulde kreeg ik plotseling geen resultaat meer. Het heeft me wat tijd gekost om te beseffen dat ik "." moest gebruiken als decimaal teken in plaats van ",".
1) bedankt Thomas voor de tool, ik heb de beta versie al vaak kunnen gebruiken.

@Rerdvr46
opletten dat je in een residentiele installatie maar 750V per string mag hebben...
Dus als je later naar een echte installatie wil gaan, betekend dit vaak 2x 5kW omvormers (of een omvormer welke een hogere stroom aan kan + parrallele strings)
Rerdvr46
Master lid

Bericht door Rerdvr46 »

Sancho schreef: 09 dec 2022, 10:32
@Rerdvr46
opletten dat je in een residentiele installatie maar 750V per string mag hebben...
Dus als je later naar een echte installatie wil gaan, betekend dit vaak 2x 5kW omvormers (of een omvormer welke een hogere stroom aan kan + parrallele strings)
In een SolarEdge systeem met power optimisers is dat nooit een probleem.
Plaats reactie

Terug naar “Interessante websteks”