Gedeeltelijk off-grid

Post hier berichten over installaties die niet op het stroomnet aangesloten zijn, of ook zelfstandig kunnen werken.
Plaats reactie
Christiaan
Master lid
Installatie Land: België

Re: Gedeeltelijk off-grid

Bericht door Christiaan »

Trianon schreef: 19 sep 2022, 21:38

Graag jullie reacties ...
Je berekening is principieel juist. , maar je moet rekening houden met hoe een zonnepaneel in mekaar zit en werkt. Een paneel genereert maar een maximum vermogen bij een welbepaalde uitgangspanning en welbepaalde stroomsterkte , en dat steeds bij een welbepaalde lichtsterkte. Dit punt noemt men MPP of "maximum power point" . Een zonnepaneel omvormer kan hiermee weg mee want daar zit een MPPT in , dus een MMP "Tracker".

Misschien ook dit eens lezen : http://mycloudarchive.atwebpages.com/De ... anelen.pdf

Om optimaal te werken heb je dus wat electronica met een MPPT nodig die de zonnepaneel spanning/stroom omzet in iets dat stabiel vermogen afgeeft , bijvoorbeeld een zonnepaneel batterijlader zoals deze https://www.victronenergy.nl/upload/doc ... -85-NL.pdf De maximale ingangspnning die van zonnepanelen komt mag bij dit toestel niet groter worden dan 150 Volt. Het toestel 150/70 levert maximaal 70 ampere ( stroombegrensd , kortsluitvast ) bij 48 Volt uitgangspanning , dus 3360 Watt. Ge kunt meerdere toestellen met hun uitgangen parallel schakelen , maar niet de ingangen ( dus niet de zonnepaneel ingangen ).
leopard005
Donateur
Donateur
Installatie Land: België
Contacteer:

Bericht door leopard005 »

Maar.... het zal werken de panelen rechtstreeks op de weerstanden. En...er kan niets defect raken. Hopelijk komt er wel een temperatuursregeling tussen en een OVH oververhittingsbeveiliging? :D
Trianon
lid
Installatie Land: Ander

Bericht door Trianon »

leopard005 schreef: 20 sep 2022, 06:24 Maar.... het zal werken de panelen rechtstreeks op de weerstanden. En...er kan niets defect raken. Hopelijk komt er wel een temperatuursregeling tussen en een OVH oververhittingsbeveiliging? :D
De volledige originele sturing blijft ook nog actief, enkel als er zon is zal via een PLC de voeding van de weerstanden omschakelen naar de zonnepanelen ipv het net en wordt de thermostaat hoger gezet zodat er zeker opgewarmd wordt.

Als er geen zon is (s'avonds dus) wordt alles via het net gevoed en staat de thermostaat veel lager. Als er dan een paar dagen geen zon is, werkt dit als backup.
Trianon
lid
Installatie Land: Ander

Bericht door Trianon »

[/quote]

Je berekening is principieel juist. , maar je moet rekening houden met hoe een zonnepaneel in mekaar zit en werkt. Een paneel genereert maar een maximum vermogen bij een welbepaalde uitgangspanning en welbepaalde stroomsterkte , en dat steeds bij een welbepaalde lichtsterkte. Dit punt noemt men MPP of "maximum power point" . Een zonnepaneel omvormer kan hiermee weg mee want daar zit een MPPT in , dus een MMP "Tracker".

Misschien ook dit eens lezen : http://mycloudarchive.atwebpages.com/De ... anelen.pdf

Om optimaal te werken heb je dus wat electronica met een MPPT nodig die de zonnepaneel spanning/stroom omzet in iets dat stabiel vermogen afgeeft , bijvoorbeeld een zonnepaneel batterijlader zoals deze https://www.victronenergy.nl/upload/doc ... -85-NL.pdf De maximale ingangspnning die van zonnepanelen komt mag bij dit toestel niet groter worden dan 150 Volt. Het toestel 150/70 levert maximaal 70 ampere ( stroombegrensd , kortsluitvast ) bij 48 Volt uitgangspanning , dus 3360 Watt. Ge kunt meerdere toestellen met hun uitgangen parallel schakelen , maar niet de ingangen ( dus niet de zonnepaneel ingangen ).
[/quote]

Bedankt voor je mooie uitleg Christiaan,

Ivp met een MPPT ben beperkt door de waarde van de weerstand van de CV, die zijn allemaal 54 ohm, zelfs parallel (6x) is dit nog meer dan 10 ohm !
Om daar minimaal 1kW uit te krijgen heb ik 1000/10 = 100V nodig, bij Victron heb ik maximaal 57V gevonden, nog niet verder gezocht...
Moest ik veel tijd hebben bouw ik er zelf wel een, maar deze opstelling moet maar 2~3 winters meegaan (en moet blijven werken).

Zonder MPPT zal ik zeker niet maxiaal energie halen, en zal zelf niet gemakkelijk zijn 4 perfecte panelen te vinden in Italie nu, dus als ik er 4 kan
vinden als een koopje of tweede hands meteen op te halen kan ik deze winter al van start en een paar 100 euro mogelijks uitsparen zonder
al te grote investering. Na die 2~3 jaar gaan we alles herdoen maar dan op de juiste manier.
Plaats reactie

Terug naar “Eilandinstallaties (Off grid)”