Heb ik al opbrengst?

Plaats hier uw berichten over slimme meters en DNB's
Plaats reactie
curleo
junior lid
Installatie Land: België

Heb ik al opbrengst?

Bericht door curleo »

Mijn installatie ligt nu reeds 5 maand op m'n dak. 15x400Wp en 15x enphase iq7+
Ik ben er tevreden mee maar de keuring is pas zo'n 3-tal weken gebeurd. Door één of andere reden van de installateur is dit echter flink vertraagt.
Aanmelding bij Fluvius is er nog steeds niet.
Mijn prangende vraag is of ik reeds van in den beginne opbrengst heb al dan niet? Installateur beweert van wel, gezien ik een digitale meter heb.
Ik lees vanaf aanmelding bij Fluvius, dan hoor ik vanaf aanvraag keuring, dan vanaf aansluiting...
Echter hoop ik dat er reeds 5 maand injectie/opbrengst was. Volgens deze printscreen van 'mijn Fluvius' wel...
Schermafbeelding 2022-09-17 171958.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Re: Heb ik al opbrengst?

Bericht door janus »

Vanaf dat een installatie aanstaat heb je opbrengst.

Maar vermoed dat jouw vraag eerder is of dat verrekend wordt?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
curleo
junior lid

Bericht door curleo »

Mijn vraag Janus, is indd of dit verrekend zal worden.
We proberen reeds een 5-tal maand te verbruiken(was-, vaatwasmachine etc) als er opbrengst is natuurlijk, gezien de dm.
Hopelijk niet voor niets die inspanningen geleverd.
Koidream
Master lid

Bericht door Koidream »

curleo schreef: 17 sep 2022, 18:30 Hopelijk niet voor niets die inspanningen geleverd.
Zie het als een goede oefening naar de toekomst toe...
curleo
junior lid

Bericht door curleo »

Hopelijk loont de oefening dan, anders had ik nachttarief gekozen voor mijn verbruikstoestellen. Volgende maand eindafrekening :roll:
Koidream
Master lid

Bericht door Koidream »

curleo schreef: 17 sep 2022, 19:30
Hopelijk loont de oefening dan, anders had ik nachttarief gekozen voor mijn verbruikstoestellen. Volgende maand eindafrekening :roll:
Het verschil tussen dag- en nachttarief is miniem tot verwaarloosbaar.
Ook zou het nachttarief vervallen als het capaciteitstarief komt. Omschakelen naar dag- en nachttarief kost ook "maar" 10,42 € bij de DM.
Rerdvr46
Senior lid

Bericht door Rerdvr46 »

Koidream schreef: 17 sep 2022, 19:53 Het verschil tussen dag- en nachttarief is miniem tot verwaarloosbaar.
Ook zou het nachttarief vervallen als het capaciteitstarief komt. Omschakelen naar dag- en nachttarief kost ook "maar" 8€ bij de DM.
Sommige leveranciers gebruiken nu al een enkeltarief systeem. Bij anderen, zoals Engie kan het verschil vrij groot zijn. Het injectietarief is bijvoorbeeld aanzienlijk lager op nachttarief dan op dagtarief. De zon schijnt ' nachts niet maar wel in het weekend en dan is er gans de dag ook nachttarief.

De netbeheerders zullen inderdaad bij de invoering van het capaciteitstarief overstappen op één tarief voor dag en nacht en alleen nog het zogenaamde exclusief nachttarief aanhouden ten behoeve van de mensen met elektrische accumulatie verwarming.

Het staat de leveranciers vrij dat ook te doen maar ik vermoed dat zeker Engie bij zijn twee tarievensysteem zal blijven. Dat heeft te maken met hun kerncentrales die ze ook 's nachts willen laten renderen door nachtverbruik te stimuleren.
78 panelen Solar Frontier 165Wp oriëntatie 254°, helling 20°, SolarEdge 3f SE10K 10kVA, 39 SolarEdge Power optimisers
Verwarming Daikin airco, 5 units binnen, 2 units buiten.
Juan
Senior lid

Bericht door Juan »

curleo schreef: 17 sep 2022, 17:23 Ik ben er tevreden mee maar de keuring is pas zo'n 3-tal weken gebeurd. Door één of andere reden van de installateur is dit echter flink vertraagt.
Aanmelding bij Fluvius is er nog steeds niet.
Mijn prangende vraag is of ik reeds van in den beginne opbrengst heb al dan niet? Installateur beweert van wel, gezien ik een digitale meter heb.
Ik lees vanaf aanmelding bij Fluvius, dan hoor ik vanaf aanvraag keuring, dan vanaf aansluiting...
Echter hoop ik dat er reeds 5 maand injectie/opbrengst was. Volgens deze printscreen van 'mijn Fluvius' wel...
En ik lees op Fluvius dat een keuring nodig is vooraleer een installatie mag opgestart worden… Een erkende keurder zal immers nagaan of het veilig is om uw PV-installatie op te starten.
Weer een duidelijk voorbeeld hoe hard het schort bij Fluvius, want dit zouden ze toch eenvoudig moeten kunnen opsporen dat er een niet-gekeurde PV-installatie al maanden elektriciteit injecteert…
curleo schreef: 17 sep 2022, 19:30 Hopelijk loont de oefening dan, anders had ik nachttarief gekozen voor mijn verbruikstoestellen. Volgende maand eindafrekening :roll:
Dat terzijde, u heeft dus al heel wat moeite gedaan om meerdere kWh elektriciteit niet af te nemen. Met andere woorden, je hebt al een mooie besparing gedaan op uw afnametarief ;-)
Het zijn immers die blauwe balken die uw energieleverancier zal ontvangen voor de afrekening.

Voor het verlies aan injectie zal u dus eerder moeten gaan klagen bij uw installateur die een niet-gekeurde installatie aansloot op het net.
Tommie1
Senior lid

Bericht door Tommie1 »

Als je het keuringsverslag hebt, dan kan je de aanmelding bij Fluvius toch direct doen.
Bij ons is de installatie gebeurt begin augustus, en de keuring was dan half augustus. Eens ik het verslag had hebik de aanmelding gedaan die nog altijd op ‘in verwerking’ staat, maar ik lever wel rustig terug.
JulusCesar
lid

Bericht door JulusCesar »

ik denk dat de vraag hier is: hoe weet ik of ik opbrengst heb en dus een extra toestel opzet.
je zou dit kunnen doen met Homewizard op jouw smartphone.
Plaats reactie

Terug naar “Slimme meters en netbeheerders”