Uw energiehuis aka uw energieexpert aka energetic al dan niet met dg/gd

Hier vindt U info over installateurs. Prijzen, service, wachttijden, en andere kenmerken van specifieke installateurs.
Plaats reactie
DenEddie
junior lid
Installatie Land: België

Uw energiehuis aka uw energieexpert aka energetic al dan niet met dg/gd

Bericht door DenEddie »

In de rush om dit jaar nog zonnepanelen te plaatsen ben ik ingegaan om een afspraak te maken door een bedrijf dat mij spontaan opbelde.

De firma, uw energie expert (https://uwenergieexpert.be/), zou namelijk installaties komen doen die via maandelijkse afbetaling betaald konden worden.

Een verkoper is bij mij thuis geweest en berekende eventjes snel hoeveel ik maandelijks zou moeten betalen als ik een installatie door hen zou laten uitvoeren die (met enige reserve) mijn huidige en toekomstige energieverbruik moet compenseren.

Als ik akkoord was kon ik snel tekenen, die handtekening is niet bindend, pas na goedkeuring van de financieel expert. Hoewel ik het niet 100% vertrouwde toch een afspraak gemaakt met deze expert. Blijkt het dus dat zij leningen verkopen en met die leningen uw panelen komen installeren. Het geleende bedrag wordt eerst aan u gestort en moet volstort worden VOOR ze de installatie uitvoeren. Als je toch zonder lening wilt werken, dan kan dat ook, maar dan moet je 50% voorschot betalen en 50% na installatie. Keuring is inbegrepen in de installatieprijs, maar de betaling moet wel volledig zijn voor keuring.

Na een hele discussie er toch voor kunnen zorgen dat er geen voorschot betaald moet worden en werd een installatiedatum besproken. 5 minuten nadat de verkoper de deur uit was, kreeg ik wel mijn factuur toegestuurd, te betalen binnen de 2 weken. (wat ruim voor de installatie is :-| ).

En toen (ja toen pas) ben ik beginnen panikeren. Allerlei spookverhalen kwamen naar boven dat dit toch niet de meest gangbare praktijk is. Na enig opzoekwerk heb ik toch het bedrijf gevonden. Uw energieexpert blijkt dus niet de naam waarmee het bedrijf is geregistreerd, het bedrijf is geregistreerd onder de naam uw energiehuis (https://www.uwenergiehuis.be/) en bestaat sinds 20 mei 2020 :vraag: . De verkoper had nochtans gezegd dat het over een bedrijf gaat dat al enkele jaren actief is, hier klopt dus echt iets niet. In het mapje van de verkoper had ik wel gezien dat hij op papier van energetics schreef. Daar bestond ook een website van https://gd-energetic.be/ onderaan zag ik dan staan All your energy solutions bvba, kleine opzoeking op de staatsmonitor gaf direct aan dat de oprichters dezelfde mensen zijn. Op het forum hier vind ik onder energetic min of meer dezelfde verhalen, met het bedrijf dat zelf reageert op het topic met positieve reacties. (viewtopic.php?p=268693#p268693). Moet je weten dat de verkoper die hier geweest is ook Kevin heette :eek:, zal wel toeval zijn.

Vraag me dus echt af of ik de installatie nu moet laten doorgaan. Het papier dat ik ondertekend heb, is volgens mij alles behalve rechtsgeldig. Er staat ook duidelijk bij dat het gaat om een niet bindende offerte. Ik ga in elk geval vandaag opnieuw contact opnemen met het bedrijf opdat ze de details doorsturen van de installatie.
lennie
Master lid

Re: Uw energiehuis aka uw energieexpert aka energetic al dan niet met dg/gd

Bericht door lennie »

Aangezien het contract buiten de verkoopsruimte (bij jou thuis dus) hebt gesloten heb je recht op 14 dagen bedenktijd en kan je het contract opzeggen.
Zie: https://www.test-aankoop.be/familie-pri ... isch-recht

Als ik jou was zou ik dat ook doen. Firma's met dergelijke praktijken moeten bij mij geen werken komen uitvoeren.

Ik heb destijds 0% voorschot betaald, en 100% na volledige oplevering, inclusief keuring. Als zij 100% betaling voor keuring verlangen wil dat zeggen dat ze hun eigen installateurs niet betrouwen of hoe moeten we dat interpreteren?
17x ET Solar P660250WW 4250 Wp | SMA SB 4000TL 21 | O: 175° | H: 25°
DenEddie
junior lid

Bericht door DenEddie »

Lennie, bedankt voor je antwoord. Ik heb ineens alles afgezegd met duidelijke beroeping op dit recht. Eerste document is exact 14 dagen oud. Dus op zich is dat nog net binnen de termijn. Antwoord via mail op de toegezonden factuur. aflever- en ontvangstbevestiging gevraagd.

Hopelijk vinden andere mensen via de uitgebreide titel hun weg naar dit forum en lopen ze niet in dezelfde val... Ik vermoed echter dat binnen 1 jaar een andere firma dit soort "investeringen" aanbiedt.
lennie
Master lid

Bericht door lennie »

Hou ons op de hoogte zou ik zo zeggen...

Ik wil niet gezegd hebben dat ze per definitie ter kwader trouw zijn, maar de handelswijze is op z'n minst toch wel vreemd en weinig consument gericht te noemen.
17x ET Solar P660250WW 4250 Wp | SMA SB 4000TL 21 | O: 175° | H: 25°
LouisKatorze

Bericht door LouisKatorze »

Hoe is dit afgelopen Eddie ?
LouisKatorze

Bericht door LouisKatorze »

ter info

UwEnergieExpert / UwEnergieHuis / AllYoungEnergy bvba en nog enkele anderen, zijn jonge start-ups volgens het Staatsblad. Oprichting gaat terug tot 2017. Idem voor hun partners die ook panelen en installaties verkopen.

Het model is dat deze kleine bvba's klanten zoeken, afspraken inplannen, vertegenwoordigers in dienst hebben en met andere partijen voor het financiële (bank), technische (elentriekers en keurders) en onderhoud in zee gaan.

Jij betaalt hen, en zij nemen hun deel, en betalen de anderen. :tu:

Allemaal niets mis mee, maar realiseer je dat er geen (groot)vermogend bedrijf achter zit dat méér ervaring heeft, meer borg kan staan voor eventuele afwijkingen en je toekomstige behoeften. Het heeft dus zijn voor- en nadelen. :tu:
DenEddie
junior lid

Bericht door DenEddie »

Heb uiteindelijk alles kunnen afblazen, zonder enig probleem. Ze hebben er niet moeilijk over gedaan.

Wat me vooral stoorde was de slechte informatie die ze gegeven hadden. Alles was berekend op een kladje en dat moest dan maar volstaan. Geen rekening gehouden met hoe het zonlicht valt of hoe de panelen georiënteerd zouden worden.

Nu goed, al bij al is alles tot een goed einde gekomen en ben ik nu op zoek naar een nieuwe installateur die me wel de nodige informatie verschaft, evenals een duidelijke toelichting kan geven over de regeling vanaf 2021.
DenEddie
junior lid

Bericht door DenEddie »

Trouwens @LouisKatorze, heeft u hier meer info over? Hebben zij bij u een goede installatie gezet? Ik vond het gewoon heel wat kleine bedrijfjes die snel wilden profiteren van de wisselende regels en de drukte op de markt. Ze beloofden 25 jaar eigen garantie, maar als je elke 2 jaar een nieuw bedrijf opricht is die garantie niet veel waard... Het zou niet het eerste bedrijf zijn waar de oplevering zonder probleem gebeurd en je bij de nazorg niets van ze hoort...
Lilly

Bericht door Lilly »

Heeft er iemand intussen nog ervaringen met deze leverancier? Zowel positief als negatief
Heb ook net een contract getekend, maar na het lezen van de vorige bijdragen ben ik er toch niet helemaal gerust meer in
bedankt alvast!
Laatst gewijzigd door Lilly op 16 sep 2022, 15:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Installateurs”