SMA Tripower vs Tripower X

Hier kan u vragen stellen over merken, specifieke panelen of omvormers. Iedereen is vrij om zijn ervaringen door te geven.
Plaats reactie
NiVanc
Installatie Land: België

SMA Tripower vs Tripower X

Bericht door NiVanc »

Ik zit in dubio over de bestelling van een omvormer voor een nieuwe zonnepaneleninstallatie.

Ik twijfel tussen de SMA Sunny Tripower 25000TL (datasheet) en het nieuw aangekondigde model SMA Sunny Tripower X 25 (datasheet).

Volgens de datasheet lijkt het nieuwe model weinig voordelen te bieden. Enkel marketing-termen als SMA arcfix, het nieuwe OS en het geringere gewicht zijn verbeterpunten. Wat betreft schaduw zal 1 van de 5 strings in de wintermaanden wat last hebben van schaduw van een aangelegen gebouw.

Als ik in de Sunny Designer beide configuraties vergelijk, zie ik geen verschil in opbrengsten.

De nieuwe Tripower X is pas leverbaar vanaf maart 2023. Het bestaand model zou ik de eerste helft van oktober kunnen bemachtigen. Kostprijs is op enkele euro’s na identiek.

Die extra maanden opbrengst wegen mijn inziens meer door. Daarenboven hebben de “oude” Tripowers een erg goede reputatie.

Volgen jullie deze redenering? Of zijn er zaken die ik over het hoofd zie?
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Re: SMA Tripower vs Tripower X

Bericht door janus »

De oude heeft 2mpp trackers de nieuwe 3, maar als je dat niet nodig hebt dan kun je ook voor de oude kiezen.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
NiVanc
Installatie Land: België

Bericht door NiVanc »

janus schreef: 15 sep 2022, 22:29 De oude heeft 2mpp trackers de nieuwe 3, maar als je dat niet nodig hebt dan kun je ook voor de oude kiezen.
@janus Bedankt voor de feedback. Naast de Tripower kan ik nu als alternatief ook de Solis S5-GC25K-DC aanschaffen (datasheet).

Op papier lijken deze evenwaardig maar bij de Solis is er geen sprake van schaduw management. Of is dit de "Intelligente string monitoring, slimme IV-curve-scannen" die staat beschreven?

Prijsverschil is maar liefst €1.000. Ik vind het erg lastig om te beoordelen of de SMA die meerprijs waard is.

@janus Heb jij nog bijkomende info of advies om mij te helpen bij het maken van de keuze? Solis zou immers een degelijk en goed Chinees merk zijn maar het blijft erg lastig om in te schatten hoe zich dat verhoudt tot een omvormer van SMA.
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Bericht door janus »

Waarom alleen @ janus?
Er zijn meer leden hier die er er ook verstand van hebben en zelfs meer dan ik, die zet je zo al direct buiten spel.
Ik vind het erg lastig om te beoordelen of de SMA die meerprijs waard is.
Dat is ook niet in te schatten, niemand weet exact hoe verwachte levensduur is t.o.v. elkaar, zeker niet als het dan ook nog een product is wat nog maar pas op de markt is.
Persoonlijk zou ik ook sterk gaan twijfelen bij zo'n groot prijs verschil.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei PV panelen”