Zonnneboiler naverwarming op boot in winter

Allerlei ZonneBoiler
Plaats reactie
Hollandais1970
junior lid
Installatie Land: Nederland

Zonnneboiler naverwarming op boot in winter

Bericht door Hollandais1970 »

Goedemiddag,

Wij hebben een houseboot (varende woonboot) en de bouwer heeft hierop voor de warmwatervoorziening een zonneboiler aangebracht. Dit heeft voor ons van april (oplevering boot) tot op heden goed gewerkt als het gaat om warm water kunnen gebruiken. Dat is fijn want onze thuisbasis in de zomer is een natuurhaven zonder stroom.

In de winter liggen we in een jachthaven met stroom. De zonneboiler zal water dan niet of niet genoeg verwarmen. Wij denken nu in winter meer tijd op de boot door te gaan brengen dan we dachten toen we boot kochten.

Er zitten spiralen in de 2 vaten (ieder zo'n 100 liter) om elektrisch water te kunnen bijverwarmen. Dat kan qua stroomkosten in de winter wel aardig gaan oplopen.

Er zijn een paar opties:
- we laten beide vaten in de winter aan een doen bijverwarming door de elektrische spiralen. Duur?
- we sluiten 1 vat af en nemen in de winter genoegen met 100 liter warm water. Dit kunnen we alleen laten opwarmen als we er zijn (bijv in weekend). Ik weet alleen niet hoe lang het duurt om 100 liter water elektrisch te verwarmen.
- we maken geen gebruik van de spiralen en laten het water naverwarmen met een propaan gasgeiser (naverwarmer) achter de 2 vaten. We zetten de pomp van de zonneboiler uit om legionella problemen te voorkomen. In de winter maken we water dan warm door de geiser.

Zo maar even wat gedachten. Wij hebben op dit gebied gebied gewoon weinig kennis dus maken graag gebruik van jullie kennis.

Wij willen in winter gewoon warm water hebben op deze boot in de weekenden (waarbij 100 l acceptabel is) met redelijke kosten.

Graag jullie (ervarings)advies.
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Re: Zonnneboiler naverwarming op boot in winter

Bericht door janus »

Ik weet alleen niet hoe lang het duurt om 100 liter water elektrisch te verwarmen.
Dat hangt van het vermogen van het verwarmingselement af.
- we maken geen gebruik van de spiralen en laten het water naverwarmen met een propaan gasgeiser (naverwarmer) achter de 2 vaten. We zetten de pomp van de zonneboiler uit om legionella problemen te voorkomen. In de winter maken we water dan warm door de geiser.
Persoonlijk zou ik ook kijken naar de optie om zonneboiler aan te laten (je hebt dat ding niet voor niets) en de doorstromer/geiser zo warm te zetten dat legionella direct wordt gedood, (minimaal 60ºC Zie https://www.rivm.nl/legionella/legionella-preventie)
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei ZonneBoiler”