Atag zonnegascombi voorzien van warmtepomp

Allerlei warmtepompen.
Plaats reactie
geertv
lid
Installatie Land: België

Atag zonnegascombi voorzien van warmtepomp

Bericht door geertv »

Wij hebben sinds 15 jaar een Atag zonnegascombi met een 380l voorraadvat, hierop zijn zonnecollectoren aangesloten waardoor we een 4 maand per jaar zonder gas kunnen voorzien in ons warm water. Voor verwarming is gans de woning voorzien van vloerverwarming. Gezien er geen aardgas is in onze straat hebben wij destijds gekozen voor een ondergrondse propaangastank.
Gezien we intussen ook PV panelen hebben en best wat stroom over overweeg ik een warmtepomp, bij voorkeur monobloc systeem.
Echter zou ik de rest van de installatie willen behouden gezien 100% in orde, dus is me niet duidelijk wat er dan mogelijk is en hoe best kan aangesloten worden.
Simpelste oplossing is gasbrander eraf en daar de WP op, met bediening van de 3-weg klep, al de rest blijft dan behouden. Echter voor sanitair water is eigenlijk de gasbrander nog steeds interessanter en die hangt er toch. Dus zou liefst het systeem zo voorzien dat de warmtepomp enkel zorgt voor lage temperatuur (vloerverwarming en evt. al voorverwarming sanitair) en dat de rest wordt opgevangen door gas. Wij kunnen momenteel toch ook niet volledig van het gas af gezien we hier ook op koken.
Iemand tips ?
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Re: Atag zonnegascombi voorzien van warmtepomp

Bericht door janus »

Wat voor tips verwacht je te krijgen?
De vraag voor tips is wel erg algemeen.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
geertv
lid

Bericht door geertv »

Vroeg me af of het aan te raden is om ook nog de gasketel te houden en hoe dit dan zou aangesloten kunnen worden gezien 2 verwarmingsbronnen ?
Voor evt. subsidie moet die wel weg dacht ik ?

Als ik het financieel bekijk en mijn berekening klopt:
Jaarverbruik 3000l propaangas, zou overeen komen met een 22.000kWh en kost aan huidige prijzen ongeveer 2500€.
Al ik reken met COP 4 wil dat zeggen 5.500kWh stroom nodig die 1550€ kost (hier reken ik niet eigen opbrengst zonnepanelen).
Dus zou dan besparing zijn van om en bij de 1000€/jaar.
Is deze berekening correct ?
janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus »

Alles begint met de COP die je neemt, als die 3 is bespaar je "maar" 500€/jaar.
Maak of laat dus eerst eens een degelijke warmteverlies berekening maken.
Anders blijf je maar gokken.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

geertv
lid

Bericht door geertv »

Warmteverliesberekening heb ik destijds helemaal gedaan, gezien 20j geleden geen enkele installateur dat deftig kon voor een laag energie woning...
Zitten rond 12kW (huidige brander is 21kW gezien dat de lichtste zonnegascombi was, wegens propaan kan die minder moduleren en als gevolg veel gependel) behoefte.
Nu wat is de link met de COP, deze is toch enkel afhankelijk van buitentemperatuur en benodigde temperatuur water ? Voor de vloerverwarming komt die nooit boven 35 graden.
janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus »

Dan heb je alle gegevens denk ik en hoef je alleen een installateur te zoeken voor een offerte toch?
.

geertv
lid

Bericht door geertv »

Voor mij zijn er alvast nog veel vragen...
Merk / type WP ? Buffervat of niet ? Zoneregeling ? Hybride of enkel WP ?
De installateur moet gewoon leveren toch.
janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus »

De installateur moet gewoon leveren toch.
Normaal adviseert de installateur en bied dan iets aan wat hij kan leveren.
Daarna kun je hier nog vragen wat wij er van vinden.
Andersom werkt volgens mij niet, want als wij iets voorstellen wat de installateur niet kan of wil leveren ben je niet veel verder gekomen.
Buffervat of niet ?
Zonder buffervat kun je toch niet?
.

geertv
lid

Bericht door geertv »

Ik zoek een installateur die plaatst wat ik wens, niet omgekeerd...
Ik lees toch dat veel warmtepompen zonder buffervat worden gezet in combinatie met de vloerverwarming, echter met de zoneregeling vermoedelijk te weinig warmteafgifte en dus mogelijks pendelen...
Maar ik ga ervan uit dat er niet echt kennis is hierover op het forum, gezien de onduidelijkheid.
janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus »

Ik zoek een installateur die plaatst wat ik wens, niet omgekeerd...
Dat is heel mooi maar als je niet weet wat je wenst heb je wel een probleem.
Wat basis info vragen op het www (hier of elders)is mooi maar er zal niemand je tot in de details uitleg kunnen/willen geven zonder ter plaatse te komen kijken en er aan te rekenen.
.

LvA
Master lid

Bericht door LvA »

geertv schreef: 29 jul 2022, 12:10 Wij hebben sinds 15 jaar een Atag zonnegascombi met een 380l voorraadvat, hierop zijn zonnecollectoren aangesloten waardoor we een 4 maand per jaar zonder gas kunnen voorzien in ons warm water. Voor verwarming is gans de woning voorzien van vloerverwarming. Gezien er geen aardgas is in onze straat hebben wij destijds gekozen voor een ondergrondse propaangastank.
Gezien we intussen ook PV panelen hebben en best wat stroom over overweeg ik een warmtepomp, bij voorkeur monobloc systeem.
Echter zou ik de rest van de installatie willen behouden gezien 100% in orde, dus is me niet duidelijk wat er dan mogelijk is en hoe best kan aangesloten worden.
Simpelste oplossing is gasbrander eraf en daar de WP op, met bediening van de 3-weg klep, al de rest blijft dan behouden. Echter voor sanitair water is eigenlijk de gasbrander nog steeds interessanter en die hangt er toch. Dus zou liefst het systeem zo voorzien dat de warmtepomp enkel zorgt voor lage temperatuur (vloerverwarming en evt. al voorverwarming sanitair) en dat de rest wordt opgevangen door gas. Wij kunnen momenteel toch ook niet volledig van het gas af gezien we hier ook op koken.
Iemand tips ?
Het is een goede oplossing om volledig over te stappen op een WP voor je verwarming en SWW. Uw gasfornuis mag u niet tegenhouden om de beslissing te nemen. Een gasfornuis is vervangbaar door een inductie kookplaat met hetzelfde gebruikscomfort ... en nog eens heel wat veiliger.

Het is een goede keuze om met een monobloc systeem te werken, deze zijn efficiënter dan split systemen. Als je zoekt naar monobloc systemen met R32 als koelmiddel kan je COP's van meer dan 4 (*) en als je zoekt naar systemen met met propaan (R290) als koelmiddel kan je COP's van meer dan 5 (**) bereiken. Deze hoge COP systemen met propaan als koelmiddel kunnen ook hogere afgifte t°n bereiken (tot 70°C) met een nog redelijke COP.

(*) bvb Daikin 12 kW [14D(3)V3/D(3)W1] monobloc heeft 4.62 SCOP bij 35°C afgifte t° en 3.37 SCOP bij 55°C afgifte t°: zie https://www.daikin.be/content/dam/inter ... nglish.pdf

(**) Lambda WP"n 12.2 kW [EU13L] monobloc heeft 5.7 SCOP bij 35°C afgifte t° en 4.5 SCOP bij 55°C afgifte t°: zie https://lambda-wp.at/luft/

Al deze WP'n kunnen op een buffervat of een boilervat worden aangesloten. Voor je zonneboiler sturing zal je meestal wel een een aparte oplossing moeten zoeken, want de meeste merken hebben enkel een eigen sturing geïntegreerd die niet altijd compatibel is met jouw dakcollectoren en glycolpompen. Maar je kan gebruik maken van een aangepaste externe sturing en ook de bestaande potentiaalvrije contacten op de WP sturingen gebruiken om bvb het opwarmen van de zonneboiler te verhinderen bij werking van de zonneboiler.

Ik heb ook even de hydraulische schema's van de 2 mogelijke (ALEC en QR) ATAG buffers hieronder gekopieerd, waardoor je de originele hydraulische boileraansluitingen kan zien en eventueel naast het schema leggen van de WP-aansluitingen. Maak abstractie van de hydraulische ATAG sturingen om het systeem te analyseren. Bij het QR-systeem (3 spiralen) zal je voor deze vb. WP'n de middenste en de bovenste boilerspiraal moeten in serie zetten (extern uitgang middenspiraal met ingang bovenspiraal doorverbinden) om de originele Daikin of Lambda WP hydraulische aansluitingen en sturing te kunnen gebruiken op je boilervat. Bij het ALEC systeem zullen er normaal geen problemen zijn om de originele boileraansluitingen te kunnen gebruiken. Bij beide WP-merken kunnen dan de originele sturingen gebruikt worden om energie uit de ATAGbuffer te halen of energie in de ATAGbuffer te brengen voor verwarming of SWW. Meestal zijn de t° informaties van buffers dezelfde PTC weerstanden voor de metingen (standaardisatie) bij alle merken, dus hier is het gewoon aansluiten - wel even controleren.

Je hebt wel een goede installateur nodig die openstaat om dit uit te zoeken en uit te voeren en dus u geen boiler/buffervat kan verkopen.

ATAG QR boiler/buffer
20220802 - ATAG QR.JPG
ATAG ALEC boiler/buffer
20220802 - ATAG ALEC.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
LvA
Master lid

Bericht door LvA »

geertv schreef: 29 jul 2022, 12:10 Gezien we intussen ook PV panelen hebben en best wat stroom over overweeg ik een warmtepomp, bij voorkeur monobloc systeem.
Een monobloc WP is met een gesloten koelsysteem af fabriek en mag daarom geplaatst worden door een persoon zonder koeltechnisch certificaat. Dus een erkend cv-technicus mag dit type WP plaatsen en je blijft je recht op subsidie behouden. Je kan dit ook zelf plaatsen als je handig bent, want alle aansluitingen zijn enkel goed geïsoleerde wateraansluitingen naar verwarming en naar je boilervat. Maar dan heb je geen recht meer op subsidie omdat er geen erkend CV-professioneel met ondernemingsnummer deze WP heeft geplaatst.
geertv
lid

Bericht door geertv »

LvA schreef: 02 aug 2022, 23:50 Ik heb ook even de hydraulische schema's van de 2 mogelijke (ALEC en QR) ATAG buffers hieronder gekopieerd, waardoor je de originele hydraulische boileraansluitingen kan zien en eventueel naast het schema leggen van de WP-aansluitingen. Maak abstractie van de hydraulische ATAG sturingen om het systeem te analyseren. Bij het QR-systeem (3 spiralen) zal je voor deze vb. WP'n de middenste en de bovenste boilerspiraal moeten in serie zetten (extern uitgang middenspiraal met ingang bovenspiraal doorverbinden) om de originele Daikin of Lambda WP hydraulische aansluitingen en sturing te kunnen gebruiken op je boilervat.
Het is inderdaad het QR schema. Een andere optie waar ik aan dacht is de gasbrander houden op bovenste spiraal (enkel voor SWW) en de WP op de middelste. Maar misschien moet ik gewoon helemaal van gas af...
Die Lambda warmtepomp heb ik nog niet van gehoord, heeft iemand hier ervaring mee ?
LanterFanter
lid

Bericht door LanterFanter »

geertv schreef: 29 jul 2022, 21:38 Warmteverliesberekening heb ik destijds helemaal gedaan, gezien 20j geleden geen enkele installateur dat deftig kon voor een laag energie woning...
:tu:
geertv schreef: 29 jul 2022, 21:38 Zitten rond 12kW
Lijkt me redelijk veel. Groot huis ?
Wat heb je toen als buitentemperatuur aangenomen ?

Lambda is redelijk nieuw.
@LvA zou die in B te krijgen zijn ?

Kijk ook eens bij Bosch en Panasonic (R32).
Wolf (verkrijgbaar in B ?) (R290). Bulex zou er ook een hebben op R290
geertv
lid

Bericht door geertv »

LanterFanter schreef: 05 aug 2022, 23:31 Lijkt me redelijk veel. Groot huis ?
Wat heb je toen als buitentemperatuur aangenomen ?
Is kangoeroewoning dus inderdaad vrij groot en verbouwing, dus klein stuk is niet goed geïsoleerd. Buitentemperatuur -7 als ik me niet vergis.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei warmtepomp”