Iemand al eens gecheckt hoeveel % uren per jaar een digitale meter niet injecteert ?

Plaats hier uw berichten over slimme meters en DNB's
Plaats reactie
Yes
Master lid
Installatie Land: België

Iemand al eens gecheckt hoeveel % uren per jaar een digitale meter niet injecteert ?

Bericht door Yes »

Iemand al eens gecheckt hoeveel % uren per jaar een digitale meter niet injecteert in de praktijk ? ( of is dit niet mogelijk ? ) en dus het rechtstreeks eigen verbruik toont.

Er wordt in de media en elders gerekend met een eigen verbruik van +/- 35-36 %. met een digitale teller en PV panelen , ZONDER batterij.
Ik heb grosso modo eens uitgerekend hoeveel % uren dat eigen verbruik wel zou kunnen zijn. ( en dat in bijna ideale omstandigheden van elke dag zon van 09u tot 18u. , zowel zomer als winter )
Ik reken met een opbrengst PV = 5458 kWh. ( 5 kWp.)
Dit omdat een kleinere of grotere PV opbrengst het % eigen rechtstreeks verbruik zal verhogen of verminderen.

Ik kom uit op een eigen verbruik van slechts 37.5% in bijna ideale omstandigheden , wat in de praktijk niet of veel minder zal zijn.
Hoeveel % eigen rechtstreeks verbruik zou dit dan in werkelijkheid kunnen zijn ??
Iemand dit al eens kunnen nagaan met “ figures & facts “ ?

Berekening :
Uren dat er geen of onvoldoende zon is (van 18u. tot 09u.) = 105 u./week = 62.5%

Uren dat er zon is (van 09u. tot 18u.) = 63 u./week = 37.5%
- er moet dan wel alle dagen zon zijn vanaf 09u. tot en met 18u. en de volledige opbrengst opgebruiken , wat in ons België absoluut niet het geval is.
- Tijdens regen- en bewolkte dagen zal dat niet het geval zijn en zal er (veel) minder rechtstreeks eigen gebruik zijn.
- Tijdens zonnige dagen zal niet alle rechtstreekse PV opbrengst kunnen gebruikt worden en aldus zal % eigenverbruik nog zakken.
Juan
Master lid

Re: Iemand al eens gecheckt hoeveel % uren per jaar een digitale meter niet injecteert ?

Bericht door Juan »

Het percentage eigengebruik betekent het aandeel van de zelf opgewekte PV stroom die ogenblikkelijk verbruikt wordt. Bijvoorbeeld, in het geval van 35% betekent dit dat 35% van alle opgewekte PV elektriciteit lokaal gebruikt wordt, en 65% wordt geïnjecteerd. Uw berekening met aantal zonne-uren is dus niet van toepassing.

In theorie zou u dus 100% kunnen zelf verbruiken, maar dat is afhankelijk van uw PV dimensionering, hoeveelheid verbruik en verbruiksprofiel.

Het aantal uren dat u zou injecteren kan u eenvoudig met de gedetailleerde data via Fluvius berekenen.
Yes
Master lid

Re: Iemand al eens gecheckt hoeveel % uren per jaar een digitale meter niet injecteert ?

Bericht door Yes »

Juan schreef: 05 aug 2022, 19:35 Het percentage eigengebruik betekent het aandeel van de zelf opgewekte PV stroom die ogenblikkelijk verbruikt wordt. Bijvoorbeeld, in het geval van 35% betekent dit dat 35% van alle opgewekte PV elektriciteit lokaal gebruikt wordt, en 65% wordt geïnjecteerd. Uw berekening met aantal zonne-uren is dus niet van toepassing.
Sorry , dat wist ik niet ! :roll:
En het gaat hier niet over zonuren , maar over een % uren/jaar dat er mogelijks zon is ! en eigen verbruik kan !
Herlees het eerst nog eens nà.
Juan schreef: 05 aug 2022, 19:35 Het aantal uren dat u zou injecteren kan u eenvoudig met de gedetailleerde data via Fluvius berekenen.
En hoeveel % is dat dan bij u ??
Graag wat werkelijke cijfers !

Of ben je zover nog niet geraakt ?
En als je nog geen DM hebt , hoe weet je het dan beter dan mijn vooropstelling ?

.
Juan
Master lid

Bericht door Juan »

Yes schreef: 05 aug 2022, 20:01 En het gaat hier niet over zonuren , maar over een % uren/jaar dat er mogelijks zon is ! en eigen verbruik kan !
Nuja, dat % uren/jaar zegt nog steeds weinig. Omdat hetgeen je kan zelf verbruiken afhankelijk is van uw verbruik en PV opstelling, zelfs uw PV opwekking is afhankelijk van stand van zon, etc...
Wat wil je exact bereiken met het berekenen van het %uren/jaar dat er mogelijks zon is ? Ik snap het persoonlijk niet goed.
Het aantal uren dat u zou injecteren kan u eenvoudig met de gedetailleerde data via Fluvius berekenen.

En als je nog geen DM hebt , hoe weet je het dan beter dan mijn vooropstelling ?
Ik heb dat gewoon nog niet berekend, omdat het geen interessante informatie is.
Ik zeg trouwens niet dat jouw berekening fout is (heb dat zelfs niet gecheckt), ik vroeg me gewoon luidop de meerwaarde van uw parameter af ;-)
Yes
Master lid

Bericht door Yes »

Juan schreef: 05 aug 2022, 21:02
Yes schreef: 05 aug 2022, 20:01 En het gaat hier niet over zonuren , maar over een % uren/jaar dat er mogelijks zon is ! en eigen verbruik kan !
Nuja, dat % uren/jaar zegt nog steeds weinig. Omdat hetgeen je kan zelf verbruiken afhankelijk is van uw verbruik en PV opstelling, zelfs uw PV opwekking is afhankelijk van stand van zon, etc...
Wat wil je exact bereiken met het berekenen van het %uren/jaar dat er mogelijks zon is ? Ik snap het persoonlijk niet goed.

Ik heb dat gewoon nog niet berekend, omdat het geen interessante informatie is.
Ik zeg trouwens niet dat jouw berekening fout is (heb dat zelfs niet gecheckt), ik vroeg me gewoon luidop de meerwaarde van uw parameter af ;-)
Ik reken met een opbrengst PV = 5458 kWh. ( 5 kWp.) en een verbruik van 5458 kWh. op jaarbasis ! = 1091.6 kWh./ kWp. ! ( Richting : pal Zuid en 40° helling )
Dus “ mijn PV opwekking is afhankelijk van stand van zon, etc... “ is dus in het geheel niet slecht en is hier eigenlijk van weinig belang !

Het is niet omdat jij het “geen interessante informatie” vindt dat het voor mij niet interessant zou zijn !
Moest je dit eens voor uzelf berekenen , zou het misschien interessant zijn om te weten te komen dat je in de praktijk minder zelfverbruik hebt dan die 35% waarvan ze spreken en dat het in werkelijkheid minder is dan ze over het algemeen beweren.

En trouwens vraag ik niet aan niet geïnteresseerden om een mening , maar aan wel geïnteresseerden :
- Hoeveel % eigen rechtstreeks verbruik zou dit dan in werkelijkheid kunnen zijn ??
- Iemand dit al eens kunnen nagaan met “ figures & facts “ ?
Koidream
Master lid
Installatie Land: Ander

Bericht door Koidream »

Yes schreef: 05 aug 2022, 21:38 - Hoeveel % eigen rechtstreeks verbruik zou dit dan in werkelijkheid kunnen zijn ??
- Iemand dit al eens kunnen nagaan met “ figures & facts “ ?
A: Geen idee
B: neen
soundsystem
Donateur
Donateur

Bericht door soundsystem »

Yes schreef: 05 aug 2022, 21:38
Moest je dit eens voor uzelf berekenen , zou het misschien interessant zijn om te weten te komen dat je in de praktijk minder zelfverbruik hebt dan die 35% waarvan ze spreken en dat het in werkelijkheid minder is dan ze over het algemeen beweren.
Wie bedoel je met "ze"?
lennie
Master lid

Bericht door lennie »

Ik maak voor mijn percentage eigenverbruik geen berekeningen van de uren zonneschijn en wat nog meer. Ik meet dit gewoon. Reële cijfers. Ik ben nog geen heel jaar aan het meten dus nog geen concrete cijfers, maar tot nu toe zit ik aan een eigenverbruik van 34,56%. En dan laten we vaatwasser, wasmachine eigenlijk al enkel overdag draaien. Droogkast wordt amper gebruikt, een keer of 5 op een jaar ofzo…
C1F2BA99-A170-4C6E-8FE6-17DA285996EE.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
18x ET Solar P660250WW 4500 Wp | SMA SB 4000TL 21 | O: 175° | H: 13°
12x Viessman VITOVOLT 300 M410WE 4920 Wp | Waiting for new inverter.
mabo
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door mabo »

Het aantal uren is niet belangrijk, wel de hoeveelheid in kWh.

Bovendien is die 35% zelfverbruik waarvan "ze" spreken, een schatting van de toestand van een gemiddelde woning met zonnepanelen.
Als je wat van statistiek kent, weet je dan dat er een aantal woningen meer zullen hebben, en een aantal minder, want de gemiddelde woning bestaat niet.
Bij mij ligt dat percentage op 12.19%, ondanks dat ik mijn verbruik zoveel mogelijk verschoven heb naar perioden waarbij de PV produktie maximaal is. De reden voor dit lage percentage is dat de kinderen nu de deur uit zijn, en er daardoor een hoop energie minder verbruikt wordt, en er dus relatief meer geïnjecteerd wordt.

Dat lage percentage is voor mij een goede zaak, want daardoor bedroeg mijn elektriciteitsrekening vorig jaar ongeveer 10€, en zal ik dit jaar geld terugkrijgen van mijn leverancier, omdat er een stuk meer zon is dan vorig jaar, en de injectietarieven verhoogd zijn.
Rerdvr46
Master lid

Bericht door Rerdvr46 »

Voor mij een gelijkaardige situatie. Mijn verbruik is sedert de installatie van mijn zonnepanelen sterk gedaald. Mijn productie overtreft nu in grote mate mijn verbruik en ik heb veel meer geïnjecteerd dan afgenomen. Over een volledig jaar gemeten is mijn zelfconsumptie (zc) 14,3% en mijn zelfvoorziening (zv) 27%.

Maar zoals mabo terecht opmerkt, de factuur wordt niet berekend op basis van je zc of zv of het aantal uren afname of injectie. Daarvoor kijkt men, in afwachting van het capaciteitstarief, alleen naar de hoeveelheid afgenomen kWh en de hoeveelheid geïnjecteerde kWh. Meer zonnepanelen installeren zal bijvoorbeeld zowel de zc als de factuur verlagen.
m2ts
Master lid

Bericht door m2ts »

Hieronder onze eigen situatie met dus een zelfconsumptie (direct gebruik, %d) van 21%. Voorlopig nog een terugdraaiende teller, maar we proberen wel al een gewoonte te kweken om de wasmachine of vaatwas aan te leggen als er kans op zon is. Maar als het een donkere dag is, dan stellen we wel niet uit. Droogkast hebben we jaren geleden al van de hand gedaan: door de ventilatie droogt dat ook goed aan het wasrek en de kledij gaat langer mee. Onze warmtepomp is helaas niet programmeerbaar, wat ten koste gaat van het direct verbruik. Ik heb dan nog een paar stopcontacten die maar aan gaan als er zon is. Die van mijn speed pedelec laat 's nachts om 1 uur wel bij, zodat ik een volle batterij heb om naar het werk te gaan.

Laat je niet teveel misleiden door getallen. Zo kan je met een heel kleine installatie een heel grote zelfconsumptie hebben. Blijf dus het grotere plaatje zien.
Elektriciteit (Zc en Zv).png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
PV: 4410 Wp;40°;23° helling. Ecopower.
Rerdvr46
Master lid

Bericht door Rerdvr46 »

m2ts schreef: 06 aug 2022, 12:24
Laat je niet teveel misleiden door getallen. Zo kan je met een heel kleine installatie een heel grote zelfconsumptie hebben. Blijf dus het grotere plaatje zien.
Een grote zelfconsumptie is geen doel op zich. Zo weinig mogelijk energie afnemen van het net is het streefdoel.
Koidream
Master lid
Installatie Land: Ander

Bericht door Koidream »

Rerdvr46 schreef: 06 aug 2022, 12:56
m2ts schreef: 06 aug 2022, 12:24 Laat je niet teveel misleiden door getallen. Zo kan je met een heel kleine installatie een heel grote zelfconsumptie hebben. Blijf dus het grotere plaatje zien.
Een grote zelfconsumptie is geen doel op zich. Zo weinig mogelijk energie afnemen van het net is het streefdoel.
En hier zou ik zelfs nog een stap verder durven te gaan...
Zo weinig mogelijk energie gebruiken is het streefdoel.
Perslek
Donateur
Donateur

Bericht door Perslek »

mabo schreef: 06 aug 2022, 02:19 Het aantal uren is niet belangrijk, wel de hoeveelheid in kWh.

Bovendien is die 35% zelfverbruik waarvan "ze" spreken, een schatting van de toestand van een gemiddelde woning met zonnepanelen.
Als je wat van statistiek kent, weet je dan dat er een aantal woningen meer zullen hebben, en een aantal minder, want de gemiddelde woning bestaat niet.
Bij mij ligt dat percentage op 12.19%, ondanks dat ik mijn verbruik zoveel mogelijk verschoven heb naar perioden waarbij de PV produktie maximaal is. De reden voor dit lage percentage is dat de kinderen nu de deur uit zijn, en er daardoor een hoop energie minder verbruikt wordt, en er dus relatief meer geïnjecteerd wordt.

Dat lage percentage is voor mij een goede zaak, want daardoor bedroeg mijn elektriciteitsrekening vorig jaar ongeveer 10€, en zal ik dit jaar geld terugkrijgen van mijn leverancier, omdat er een stuk meer zon is dan vorig jaar, en de injectietarieven verhoogd zijn.
Ik verbruik ongeveer 10kwh per dag, had verleden jaar een verbruik van het net van 1320KWh(omdat ik deels mijn batterij oplaad tijdens de wintermaanden,van het net) en 1130KWh geïnjecteerd. Ik ben klant bij ecopower, en die geven maar 6 cent per KWh gerïnjecteerde energie.
Ik betaal 297 euro voor de geleverde energie - mijn geïnjecteerde energie.
Als ik de Vtest doe, dan is de goegkoopste bolt go met 770 euro voor de geleverde energie en - 342 euro. Dus dat komt op 428 euro. Dus 100 euro meer dan bij ecopower.

Hoe kan jij een negatieve rekening hebben bij je leverancier. Hoeveel Wp heb jij liggen.

Bij ons draait de droogkast minstens 4 keer per week, dus ook wasmachine 4 keer per week. We koken elektrisch.....De boiler is elektrisch tijdesn de zomermaanden(dus gratis energie uit de panelen of batterij), en in de winter op cv.
mabo
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door mabo »

Ik heb 8 KVA omvormers, en daarmee was vroeger het verbruik van het gezin volledig afgedekt.
Nu woon ik alleen, en injecteer ik tot maal meer dan wat ik afneem, omdat ik niet veel energie verbruik.

Ik heb zelf een digitale meter aangevraagd, omdat het wegvallen van de prosumententax me ongeveer 750€/jaar bespaart, en ik dan bijkomend ook nog een vergoeding krijg van de elektriciteitsleverancier voor wat ik injecteer.
Ik ben nu aan het kijken of het mogelijk is om afname bij Ecopower te behouden, en een injectiecontract af te sluiten bij een andere leverancier, die meer betaalt voor injectie.
Plaats reactie

Terug naar “Slimme meters en netbeheerders”